فضاپیما آمریکا

آمریکا با این فضاپیما دوباره به ماه می‌رود

آمریکا قصد دارد با یک فضاپیما به نام پرگرین دوباره به ماه برود. آخرین بار، پنج دهه پیش آمریکایی‌ها با ماموریت آپولو به کره ماه سفر کرده بودند.

50 سال پیش، آمریکا برای آخرین بار با ماموریت آپولو به ماه رفت و حالا در آینده نزدیک قصد دارد به‌کمک فضاپیمایی به‌نام پرگرین دوباره به ماه سفر کند. این ماموریت قرار است در تاریخ ۲۵ ژانویه امسال یعنی ۵ بهمن، انجام شود.

بازگشت آمریکا به ماه با فضاپیمای پرگرین

فضاپیما آمریکا

ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۲۵ ژانویه یا ۵ بهمن، به‌کمک فضاپیمای بدون سرنشین پرگرین، دوباره بعد از 50 سال به ماه برمی‌گردد. این فضاپیما اولین فضاپیمایی است که یک کمپانی خصوصی آن را روی ماه می‌نشاند؛ البته ناگفته نماند که قبل‌ترها شرکت خصوصی ispace ژاپنی قصد فرود روی ماه را داشت که موفق نشد و راکت سقوط کرد. فضاپیمای پرگرین با راکتی به‌نام ووکان سنتار (Vulcan Centaur) که ساخته کمپانی ULA است، در تاریخ ۲۴ دسامبر یا ۳ دی در فلوریدا به فضا پرواز می‌کند.

فضاپیمای پرگرین

جان تورنتون (John Thornton)، مدیر اجرایی شرکت استروبوتیک (Astrobotic) گفت این فضاپیما ابزارهایی را به‌منظور مطالعه ماه برای ماموریت‌های آینده آرتمیس که سرنشین‌دار هستند، حمل می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده، ناسا شرکت‌های آمریکایی را موظف کرده بود که برای بازگشت به ماه، ابزارهای خاص را برای آزمایش به ماه ارسال کنند. طبق این پلن که پلن CLPS نامیده می‌شود، خدماتی برای ماه ارسال و انجام می‌شود که قیمت پایینی دارند.

تورنتون می‌گوید ما یک کمپانی خصوصی در این زمینه هستیم و کم کردن هزینه انجام امورات به قسمت کمی از هزینه‌های حال حاضر و گذشته، امری مهم برای ارسال و فرود فضاپیما روی ماه است. طبق آمار، حدودا نصف ماموریت‌های ماه با موفقیت انجام شده‌اند و با توجه به شرایط ما که یک شرکت خصوصی هستیم، هیجان و ریسک انجام این کارها برای ما بیشتر است.

فضاپیمای پرگرین

فضاپیمای پرگرین

برای رسیدن به مدار ماه چند روز طول می‌کشد و برای فرود آن روی سطح ماه، به‌خاطر نامساعد بودن نور ناحیه فرود، باید تا روز پنجم بهمن ماه صبر کرد. تمامی روندهای فرود این فضاپیما، اتوماتیک بوده و کمپانی سازنده فقط روی روند انجام آن نظارت دارد. تا به امروز فقط شرکت‌های دولتی کشورهای آمریکا، روسیه، چین و هند روی ماه فرودی موفقیت‌آمیز داشته‌اند.

فضاپیما آمریکا

ناسا با شرکت‌های خصوصی دیگر مثل Firefly Aerospace و Draper و Intuitive Machines هم قراردادهایی برای ماموریت‌های ماه دارد. فرودگر Intuitive Machines در ژانویه امسال با یکی از راکت‌های اسپیس ایکس راهی ماه می‌شود. ناسا می‌داند که این نوع ماموریت‌ها ریسک شکست بالایی دارند، ولی کریس کالبرت (Chris Culbert)، مدیر پلن CLPS گفت اگر همه ماموریت‌های عزیمت به ماه موفق نشوند، برنامه‌های ناسا تاثیر مثبتی بر زیرساخت‌های خصوصی برای تثبیت اقتصاد ماه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*