گرم کردن خودرو

چرا گرم کردن خودرو در فصل سرد با گاز دادن کار اشتباهی است؟

یکی از اشتباهات رایج رانندگان در فصول سرد، گرم کردن موتور خودرو با استفاده از گاز دادن است. این کار آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور وارد می‌کند.

با نزدیک شدن به فصل زمستان و کاهش دمای هوا، مشکلاتی که در اثر سرما برای خودروها پیش می‌آیند رفته رفته در حال پررنگ شدن هستند. بسیاری افراد سعی می‌کنند مشکلات مربوط به سرد بودن موتور را با کار کردن درجای خودرو پیش از حرکت برطرف کنند. در این مسیر همچنین برخی رانندگان نیز با گاز دادن به خودرو بلافاصله پس از روشن کردن آن سعی می‌کنند فرآیند گرم شدن موتور را تسریع کنند و سریعتر راه بیفتند.

این کار یکی از اشتباه‌ترین کارهایی است که می‌توانید در فصول سرد انجام دهید؛ چرا که در دراز مدت آسیبی جدی به خودروی شما وارد می‌کند. دلیل این مساله آن است که گاز دادن به خودرو برای گرم کردن آن باعث می‌شود که دمای موتور و اجزای آن به‌طور ناگهانی افزایش پیدا کند و در نتیجه فشاری بیش از اندازه به آن وارد شود. زمانی که شما پدال گاز خودروی خود که در حالت خلاص یا پارک قرار دارد را می‌فشارید، باعث افزایش دور موتور شده و موتور را به فعالیتی بیشتر از حد ضرورت وا می‌دارید. این اتفاق می‌تواند باعث افزایش خوردگی، ساییدگی و استهلاک اجزای حیاتی موتور شده و عمر آن را کوتاه‌تر کند.

گرم کردن خودرو با گاز دادن در زمستان چه ضررهایی دارد؟

داشبورد

بسیاری از ما به‌طور ناخواسته کارهایی را انجام می‌دهیم که می‌توانند سلامت موتور خودروی ما را در معرض خطر قرار دهند. گاز دادن در زمستان با هدف سریعتر گرم شدن موتور یکی از این کارهاست! این کار البته ممکن است در ظاهر راهکاری سریع و عملی برای گرم کردن موتور خودرو به نظر برسد؛ اما در بلند مدت آسیب‌های بسیار زیادی به اتومبیل شما وارد خواهد کرد.

زمانی که دمای موتور پایین می‌رود، روغن درون آن ضخیم‌تر و زمخت‌تر می‌شود. سرعت حرکت این لایه ضخیم روغن پایین‌تر از زمانی است که دمای موتور بالاست. در نتیجه روغن‌کاری بخش‌های متحرک و مهم موتور خودرو با سرعت کمتری انجام می‌پذیرد. در این شرایط گاز دادن بیش از اندازه باعث می‌شود که موتور، بدون این که اجزای مختلفش به‌طور مناسب روغنکاری شده باشند، مجبور به حرکت با سرعت بالا شود. این اتفاق می‌تواند باعث ساییدگی یا آسیب‌های مکانیکی متعدد پیستون‌ها، یاتاقان‌ها و بسیاری بخش‌های دیگر شود.

از سوی دیگر، از آن‌جا که گاز دادن به موتور خودرو باعث ورودی بالاتر سوخت می‌شود، افزایش مصرف سوخت نیز یکی دیگر از عواقب گاز دادن موتور در روزهای سرد زمستان است. در این میان تولید آلاینده‌های بیشتر در اثر عدم احتراق کامل سوخت درون سیلندر هم یکی دیگر از عواقب گرم کردن خودرو از طریق گاز دادن است که می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند.

خودروی خود را بدون نیاز به گاز دادن گرم کنید!

گرم کردن خودرو

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های بی‌رحم و بسیار سردی دارد، حتما دوست دارید قبل از سوار شدن به خودرو دمای آن را به‌حدی برسانید که هم رانندگی باکیفیت‌تری داشته باشید و هم در نیمه اول مسیر از سرما یخ نزنید! یکی از ساده‌ترین راهکارهای انجام این کار، افزودن یک استارتر از راه دور به خودرو است که هم قادر به گرم کردن کابین است و هم می‌تواند مانع از بروز مشکلات ناشی از گاز دادن صبحگاهی شود.

در کنار استارترهای راه دور، گرم‌کن بدنه سیلندر (Block Heater) هم قطعه کاربردی دیگر است که پیش از روشن کردن خودرو می‌تواند اجزای مختلف موتور و سیال‌های داخل آن‌ها را گرم کند! اگر خودروی خود را در یک روز فوق‌العاده سرد در فضای باز پارک کرده باشید، این احتمال وجود دارد که ضدیخ داخل موتور هم یخ بزند! در این صورت، ضدیخ و روغن درون موتور می‌توانند در هنگام روشن کردن خودرو آسیبی جدی به آن وارد کنند! گرم‌کن بدنه سیلندر با افزایش تدریجی دمای آن پیش از استارت زدن راننده، بخش بزرگی از این مشکلات را برطرف می‌کند. به این ترتیب مشکل مربوط به ضدیخ و روغن‌هایی که به ژل تبدیل شده‌اند نمی‌تواند به خودرو آسیب برساند!

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین روش برای گرم کردن خودرو در هوای سرد چیست؟

البته استفاده از گرم کن سیلندر تنها در نواحی‌ای توصیه می‌شود که دما فوق‌العاده سرد (کمتر از -20 درجه سانتیگراد) است و اگر در این نواحی زندگی نمی‌کنید، احتمالا نیازی به آن نخواهید داشت. برای دیگر مناطق سرد که دما به اندازه منجمد کردن روغن موتور پایین نیست، می‌توانید از استارت از راه دور استفاده کنید. با استفاده از این استارت می‌توانید چند دقیقه پیش از سوار شدن به خودرو آن را روشن کنید تا زمانی که سوار آن می‌شوید، با کابین گرم و خودروی آماده به حرکت طرف باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*