قیمت ماشین چینی

ماشین چینی های بازار ایران ۳ برابر چین قیمت دارند

کارشناسان حوزه صنعت می‌گویند که قیمت ماشین های چینی که در ایران مونتاژ می‌شوند، سه برابر قیمت همین خودروها در بازار چین است.

طبق گفته کارشناسان حوزه صنعت خودرو، ماشین های چینی که در خود چین با احتساب دلار آزاد به قیمت 500 میلیون تومان به فروش می‌رسند، در ایران پس از مونتاژ توسط خودروسازان، با قیمت حدودا 1.5 میلیارد تومان تحویل مشتری می‌شوند.

بنا بر گفته‌های حسن کریمی سنجری، یکی از کارشناسان صنعت خودرو، سود خودروسازان از مونتاژ ماشین های چینی بسیار بالاست؛ به‌طوری‌که قیمت تعیین شده فروش در ایران، حدود 2 تا 2.5 برابر قیمت همین خودروها در بازار چین است.

وی در ادامه به پایین بودن نرخ بهره‌وری شرکت‌های خودروساز نسبت به شرکت‌های دولتی اشاره کرد و بر این نکته نیز تاکید کرد که همین شرکت‌ها قصد دارند طی واگذاری خودروسازان دولتی، مالک شرکت‌های دولتی شوند.

کریمی سنجری در ادامه اظهارات خود به این نکته نیز اشاره داشت که هزینه‌های ناشی از سوءمدیریت شرکت‌های خودروساز با خالی کردن جیب مردم هنگام فروش خودرو به آنها تامین می‌شود. از طرفی هم نداشتن رقیب در بازاری که سرشار از تورم و تحریم و البته ممنوعیت واردات خودرو است، باعث شده تا خودروسازان هرگونه که می‌خواهند هم بسازند و هم بفروشند.