بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

اگر می‌خواهید برای مدت زمان طولانی‌ از گوشی خود استفاده کنید بدون آنکه عملکرد آن افت پیدا کند، در ادامه با بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند همراه ما باشید.

یکی از مواردی که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت‌ گوشی‌های هوشمند به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است، این است که چگونه از موبایل خود استفاده کنیم به طوری که عمر مفید آن کمتر کاهش پیدا کند. پیش از این درباره افزایش سرعت گوشی صحبت کرده بودیم و حالا نوبت به افزایش عمر گوشی های اندرویدی و آیفون رسیده است. همراه با این مطلب گجت نیوز باشید.

گوشی‌های هوشمند مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی هستند که هر کدام حساسیت خاص خود را دارند، پس اگر می‌خواهید طول عمر گوشی هوشمند خود را افزایش دهید باید این حساسیت‌ها را بشناسید و با احتیاط بیشتری در این موارد رفتار کنید، اینگونه در طولانی مدت طول عمر مفید گوشی شما کمتر کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید برای مدت زمان بیشتری از گوشی خود استفاده کنید.

اگر شما هم از خراب شدن گوشی خود بیم دارید، با بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند همراه گجت نیوز باشید.

با استفاده از چه ترفندهایی طول عمر گوشی خود را افزایش دهیم؟

در ادامه این مطلب به شما ترفندهایی را یاد می‌دهیم که با رعایت کردن یا انجام دادن آن‌ها بتوانید برای مدت زمان بیشتری از گوشی خود استفاده کنید.

 نرم‌افزار گوشی خود را بروز نگه دارید

گوشی‌های هوشمند امروزی معمولا 2 تا 4 سال آپدیت نرم افزاری و تا 5 سال آپدیت امنیتی دریافت می‌کنند. این آپدیت‌ها سبب هماهنگی بیشتر نرم‌ افزار و سخت افزار گوشی‌های هوشمند می‌شوند و محیط بهینه‌تری را برای پردازش‌ها فراهم می‌کنند. بروزآوری‌های امنیتی نیز گوشی شما را در برابر آسیب‌های جدید حفظ می‌‍‌‌کنند. البته بهتر است با دیدن اعلان بروزرسانی جدید، بلافاصله برای نصب آن اقدام نکنید و صبر کنید تا این بروزرسانی‌ها از حالت بتا خارج شوند. چرا که بروزرسانی‌های اولیه پایداری‌های لازم را ندارند و ممکن است عملکرد طبیعی گوشی شما را با اختلال همراه سازند. همچنین اگر گوشی سامسونگ دارید، پیشنهاد میکنیم پیش از هر چیز به فکر ساخت اکانت سامسونگ باشید.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

گوشی‌های قدیمی را آپدیت نکنید

اگر با خواندن موضوع بالا قصد آپدیت کردن گوشی خود را دارید، باید به یک نکته توجه کنید که از آخرین آپدیتی که انجام داده‌اید چه مدت زمانی می‌گذرد. آپدیت‌های سیستم عامل، نرم‌ افزاری را برای گوشی شما ایجاد می‌کنند که ساز و کار سخت‌ افزار را تعیین می‌کند. اگر 2 سال یا بیشتر است که گوشی خود را آپدیت نکرده‌اید باید به این موضوع توجه داشته باشید که سخت افزار گوشی شما ممکن است به مانند روزهای اول نتواند به درستی یک سیستم عامل جدید را بر روی دستگاه نصب کند، در نتیجه انجام دادن آپدیت ممکن است شما را با مشکلات جدی‌تری مواجه کند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

برنامه‌های اضافی را پاک کنید

اگر بنا به دلایلی در شریطی مجبور شده‌اید که اپلیکیشن یا بازی‌ای را نصب کنید اما دیگر به آن نیاز ندارید بهتر است آن را از روی گوشی خود حذف کنید. تمام برنامه‌هایی که بر روی گوشی شما نصب می‌شوند بخشی از حافظه داخلی و رم گوشی شما را درگیر می‌کنند. فضای مورد نیاز برای نصب برنامه‌ها سبب درگیر شدن حافظه داخلی و آمادگی سیستم برای پردازش‌ این برنامه‌ها سبب اشغال شدن فضای رم می‌شود. اما مضر بودن برنامه‌های اضافی به همین جا ختم نمی‌شود، در واقع سیستم گوشی شما همیشه درگیر این برنامه‌ها است مثلا هنگام اسکن ویروس، یافتن حافظه کش برنامه‌ها و… دستگاه شما مجبور می‌شود برنامه‌های زیادی را مورد ارزیابی قرار دهد که مطلوب نیست، پس برنامه‌هایی که چندان استفاده‌ای ندارند را حذف کنید.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

فضای ذخیره سازی گوشی را مدیریت کنید

اگر دقت کرده باشید گوشی‌های هوشمند بعد از یک الی دو سال استفاده دچار کندی‌هایی می‌شوند و عموما بر این باورند که گوشی‌های برندهای چینی نظیر شیائومی در این زمینه عملکرد مناسی ندارند اما علت این کندی‌ها چیست؟

یکی بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند، مدیریت فضای داخلی گوشی است. اگر گوشی شما از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند دلیل نمی‌شود که دیتاها را به صورت گسترده بر روی حافظه داخلی انبار کنید. در واقع برای افزایش طول عمر گوشی هوشمند بهتر است قبل از آنکه نوار حافظه داخلی به محدوده قرمز خود برسد موارد اضافی را پاک کنید. همواره سعی کنید از 80 درصد فضای ذخیره‌سازی داخلی استفاده کنید. اگر اطلاعات شما برایتان مهم هستند و می‌خواهید همیشه آن‌ها را همراه خود داشته باشید و با مشکل کمبود حافظه نیز مواجه‌اید می‌توانید از فضاهای ابری برای ذخیراه اطلاعات خود استفاده کنید، Google Drive، Drop BOX، OneDrive معروف‌ترین سرویس‌های فضای ذخیره‌سازی ابری هستند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

در خصوص گوشی‌های چینی نوع کاربری است که طول عمر مفید دستگاه را تعیین می‌کند. تمرکز گوشی‌های چینی بیشتر بر روی سخت افزار بوده و خریداران این گوشی‌ها معمولا افرادی هستند که پردازش‌های سنگینی با گوشی انجام می‌دهند به همین دلیل است که این گوشی به نسبت سایر برندها زودتر کند می‌شوند و عمر مفیدشان سریعتر کاهش پیدا می‌کند.

مراقب دمای گوشی خود باشید 

داغ شدن و داغ ماندن دو عبارت متفاوت هستند؛ اکثر گوشی‌های امروزی به دلیل فرکانس بالای پردازنده و توان خروجی بالا در حین انجام پردازش‌هایی سنگین، نظیر بازی کردن، فیلم دیدن (آنلاین)، عکاسی و فیلم‌برداری داغ می‌شوند که فرآیندی طبیعی است اما اینکه گوشی را برای مدت زمان طولانی‌ای در این شرایط قرار دهیم قطعا مطلوب نبوده و سبب کاهش عمر دستگاه هوشمند می‌شویم؛ چرا که دمای بالا دشمن اصلی طول عمر گوشی‌های هوشمند است. داغ شدن گوشی موضوع بسیار مهمی است که ما در گجت نیوز به صورت ویژه این موضوع را برسی و راهکارهای حل آن را ارائه کرده‌ایم.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

 

به درصد شارژ باتری گوشی توجه کنید

همیشه هفته‌های اولی که یک گوشی جدید می‌خریم به میزان شارژ آن توجه ویژه‌ای داریم، چرا که می‌دانیم برای حفظ دستاورد جدید خود باید مراقب آن باشیم!

اگر این روند را برای مدت زمان بیشتری با تداوم حفظ کنیم طول عمر گوشی هوشمند خود را کمتر کاهش می‌دهیم و برای مدت زمان بیشتری می‌توانیم از آن گوشی استفاده کنیم.

در خصوص میزان شارژ گوشی دو موضوع دارای اهمیت است، شارژ شدن بیش‌از حد گوشی و کارکردن با گوشی‌ای که درصد شارژ کمی دارد.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

اینکه گوشی خود را برای مدت زمان طولانی‌ای در شارژ نگه داریم، همانند آن است که بدترین خیانت را در حق باتری گوشی انجام داده‌ایم. باتری گوشی‌های هوشمند یونی هستند و اورشارژ شدن سبب خنثی شدن یون‌ها و کاهش ظرفیت باتری می‌شود، که تاثیر مستقیمی بر طول عمر دستگاه دارد. در دستگاه‌های جدید راهکارهایی برای حل این مشکل اندیشیده شده‌ است تا شما دغدغه به موقع از شارژ کشیدن گوشی را نداشته باشید و گوشی به صورت هوشمند شارژ شدن باتری را در محدوده خاصی متوقف می‌کند در ادامه نرم‌ افزار با تحلیل سبک زندگی شما چند دقیقه قبل از استفاد از گوشی شارژ باتری را به 100 درصد می‌رساند. این موضوع فعلا بر روی گوشی‌های پرچمدار بازار پیاده‌سازی شده است و گوشی‌های اقتصادی از این قابلیت سود نمی‌برند.

در سوی مقابل اگر گوشی شما شارژ کمتر از 20 درصد دارد بهتر است به سراغ فعالیت‌های سنگین نروید چرا که باتری در این شرایط توانایی تامین انرژی مورد نیاز پردازنده و سایر قطعات را ندارد و فشار چند برابری بر روی تمامی قطعات سیستم اعمال می‌شود.

بهترین درصد شارژ برای یک گوشی هوشمند بازه 20 تا 80 درصد است که با عملکرد صحیح باتری در این محدوده، کمترین آسیب به پردازنده و سایر قطعات وارد می‌شود.

بعد از 2 سال، باتری گوشی را تعویض کنید

باتری‌ها قطعاتی هستند که از مواد شیمیایی پر شده‌اند که حتی در صورت عدم استفاده عمرشان کاهش پیدا می‌کند. اگر از زمان تولید یا خرید دستگاه 2 سال گذشته و شاهد تفاوت شارژدهی گوشی با روزهای نخست آن هستید، وقت آن رسیده تا باتری گوشی را تعویض کنید. باتری‌ها قطعات مهمی هستند که عملکرد تمامی قطعات گوشی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

زمانی که باتری گوشی خراب باشد، گوشی کند می‌شود، داغ می‌کند و ممکن است به صورت ناگهانی خاموش شود. بنابراین اگر بعد از گذشت چند سال می‌بینید که گوشی شما با چنین مشکلاتی مواجه شده است در قدم اول باتری گوشی را تعویض کنید.

استفاده از شارژر و کابل اورجینال، یکی از بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

یکی از موضوعات مهم برای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند استفاده از شارژر و کابل مناسب است. شارژر و کابلی که در جعبه گوش‌های هوشمند وجود دارد یا شارژی که از سوی شرکت سازنده برای محصول معرفی شده است بهترین انتخاب برای شارژ کردن گوشی است.

باتری‌ گوشی‌های هوشمند برای شارژ شدن به انرژی با توان ورودی خاص نیازمندند. این توان از حاصلضرب ولتاژ در شدت جریان به دست می‌آید. یعنی آداپتور و سیم شارژ گوشی شما باید ولتاژ و شدت جرین خروجی‌ای داشته باشند که این میزان با ورودی باتری گوشی شما  هماهنگ باشد.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

اگر از شارژرهای غیر فابریکی اما معتبر استفاده می‌کنید باید به این موضوع توجه کنید که این شارژر، ولتاژ و آمپر خروجی یکسانی با دستگاه شما داشته باشد؛ اکثر شارژرهای معتبر درارای کیت هستند که با توجه به درخواست توان ورودی دستگاه شما این میزان را تنظیم می‌کنند.

از لوازم جانبی استاندارد استفاده کنید

استفاده از لوازم جانبی استاندارد نیز به نوبه خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سلامت پورت‌های گوشی به عنوان راه ارتباطی دستگاه با سایر لوازم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بارها مشاهده شده به دلیل استفاده از کابل شارژ، جک 3.5 میلی‌متری، تبدیل AUX  و… غیر استاندارد پورت‌های دستگاه به دلیل اتصالی، آسیب دیده‌اند و به تعمیر نیاز پیدا کرده‌اند.

استفاده از گلس و قاب مناسب را جدی بگیرید

استفاده از قاب و گلس‌های مقاوم می‌تواند طول عمر دستگاه شما را در برابر آسیب‌های فیزیکی تضمین کند. واضح است تهیه یک گلس که بتوان به آن صفت مناسب بودن را نسبت داد با قیمت‌های 20 تا 100 هزار تومان میسر نیست و این موارد ارزان قیمت تنها از گوشی شما در برابر خط و خش‌های روزمره محافظت می‌کنند. پس اگر می‌خواهید در برابر حوادث فیزیکی از گوشی خود مراقبت کنید بهتر است از گلس‌های معتبر استفاده کنید. این موضوع برای گوش‌های دارای نمیشگر خمیده اهمیت دو چندانی دارد.

همه قاب و کاورها مناسب نیستند! اینکه یک کاور بتواند از گوشی شما در برابر ضربه محافظت کند یک موضوع مهم است اما نباید گرمای تولید شده توسط گوشی را محبوس کند. اگر برای گوشی خود قاب ضد ضربه تهیه کرده‌اید بهتر است هنگام انجام فعالیت‌های سنگین آن را از گوشی جدا کنید.

کاستوم رام استفاده نکنید

علاقه‌مندان به حوضه تکنولوژی و بخصوص گوشی‌های هوشمند برای پیاده‌سازی خواسته‌های خود بر روی یک گوشی که به صورت پیشفرض فاقد ان قابلیت‌ها است از کاستوم رام‌ها استفاده می‌کنند، اما اگر دوام گوشی هوشمند بر قابلیت‌های بیشتر برای شما اولویت دارد این کار را نکنید!

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

این کاستوم رام‌‌ها پایداری نسخه اصلی کمپانی را ندارند و معمولا عملکرد سخت افزاری گوشی را تحت شعاع قرار می‌دهند.

گوشی را به صورت مرتب خاموش و روشن کنید

شاید در نگاه اول خاموش و روشن کردن گوشی را عملی بی‌فایده برای افزایش طول عمر گوشی‌های هوشمند بدانید، که درست نیست!

گوشی‌های هوشمند به صورت 24 ساعته در حال فعالیت هستند، حتی زمانی که شما از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنید، این وسایل در حالت آماده به کار قرار می‌گیرند و فعالیت برنامه‌های نصب شده بر روی خود را رصد می‌کنند تا در صورت بروز اتفاقی جدید شما را با خبر سازند.

همین موضوع سبب می‌شود رم و پردازنده گوشی‌ها به طور مدام درگیر باشد و حتی بستن تمامی برنامه‌ها نیز نمی‌تواند بار پردازشی را به طور کامل از روی این قطعات بردارد؛ اما هنگامی که گوشی خود را خاموش و روشن می‌کند، در هنگام راه‌اندازی مجدد به طور کامل حافظه‌های اشغال شده بسته می‌شوند و بار پردازشی از بین می‌رود. پس بهتر است به صورت دوره‌ای هرچند روز یکبار به گوشی خود استراحت بدهید.

از گوشی خود در برابر بد افزارها مراقبت کنید

حتی اگر روی نحوه استفاده از گوشی خود بسیار وسواس داشته باشید، باز هم بد افزارهایی وجود دارند که عملکرد گوشی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پس بهتر است مانع ورود این موارد آسیب‌زننده به دستگاه خود شوید، استفاده از آنتی ویروس خود سیستم عامل، نصب پچ‌های امنیتی، عدم اتصال فلش‌های اسکن نشده به گوشی بهترین‌ راه‌های جلوگیری از ورود بد افزار به گوشی‌های هوشمند هستند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

از هر منبعی به غیر از منابع معتبر، نظیر گوگل پلی و تا حدودی بازار و مایکت برنامه نصب نکنید! اگر از نرم افزار بروزی بر روی دستگاه خود استفاده می‌کنید متوجه اخطارهای شدید سیستم عامل در خصوص برنامه‌هایی که مجوز رسمی ندارند خواهید شد.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

گوشی‌های با قابلیت تعمیرپذیری بالا تهیه کنید

هنگامی که برای خرید یک گوشی موبایل به فروشگاه‌های آنلاین و حضوری مراجعه می‌کنید، سعی کنید محصولات برندهای شناخته شده در ایران را تهیه کنید. تعمیرکاران بیشتر قطعات گوشی‌هایی را در اختیار دارند که فروش مناسبی را تجربه کرده‌اند. در ایران برندهای سامسونگ، اپل و شیائومی حرف اول را می‌زنند و قطعات برندهایی نظیر وان پلاس، اوپو، گوگل و… چندان در دسترس نیستند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

از سوی دیگر مدل گوشی نیز باید دارای امتیاز تعمیرپذیری بالایی باشد. امتیاز تعمیرپذیری یک عدد است که نشان می‌دهد چقدر راحت و آسان می‌توان قطعات گوشی را باز و بسته، تعویض و تعمیر کرد. در واقع نحوه سوار شدن قطعات بر روی یک دیگر در پلتفرم یک گوشی برای انجام تعمیرات اهمیت ویژه‌ای دارد. امتیاز تعمیرپذیری عددی بین 0 تا 10 است و هرچه مقدار این عدد بالاتر باشد گوشی راحت‌تر تعمیر می‌شود.

اما امتیاز تعمیرپذیری یک گوشی موبایل را چه مواردی تعیین می‌کنند؟

امتیاز تعمیرپذیری را نوع پیچ‌ها، تعداد پیچ‌ها، نحوه باز شدن قاب گوشی، نحوه جداسازی قطعات، نحوه جایگذاری قطعات، در دسترس بودن قطعات یدکی و… تعیین می‌کنند. برای مثال گوشی آیفون 12 دارای امتیاز تعمیرپذیری 6 و سامسونگ گلکسی اس 21 دارای امتیاز تعمیرپذیری 4 است. این امتیازها را سایت iFixit با انجام آزمون‌های تخصصی برسی می‌کند. با خرید گوشی‌هایی که دارای امتیاز تعمیرپذیری بالایی هستند، می‌توانید در صورت خراب شدن قطعات گوشی، آن‌ را راحت‌تر و هزینه کمتری تعمیر کنید و حتی در صورت پایین بودن مهارت تعمیرکار نیز اتفاق خاصی نمی‌افتد.

از شارژ سریع فقط در مواقع اضطراری استفاده کنید!

گوشی‌های جدید امروزی به طرز عجیبی سریع شارژ می‌شوند. برندهای شیائومی، وان پلاس و ریلمی سرآمد داشتن سریع‌ترین شارژرهای گوشی موبایل هستند. امروزه حتی از شارژرهایی با توان 240 برای شارژ گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود، که می‌تواند یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی را در کمتر از 20 دقیقه شارژ کند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

اما با وجود تمام خوبی‌هایی که شارژرهای فست شارژ در کاهش زمان شارژ شدن دارند، اثرات منفی‌ای هم از خود به جای می‌گذارند. استفاده از شارژ سریع، سبب داغ شدن باتری گوشی می‌شود. در نتیجه روند فرسایش باتری سرعت می‌یابد. همچنین شارژ سریع می‌تواند سبب کاهش ظرفیت باتری در طولانی مدت شود. به همین دلیل بهتر است از قابلیت شارژ سریع فقط در مواقع ضروری استفاده شود و در حالت عادی گوشی خود را با توان کمتری شارژ کنید. شما می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی، وارد منو تنظیمات باتری شوید و در آن قسمت حالت شارژ سریع را به شارژ نرمال تغییر دهید.

از شارژرهای بی‌سیم (Wireless) استفاده نکنید

شارژرهای بی‌سیم با القالی الکترومغناطیسی سبب ایجاد جریانی در گوشی می‌شوند که می‌تواند باتری گوشی را شارژ کند، اما این فرآیند سبب افزایش دمای گوشی و کاهش طول عمر آن می‌شود. ضمنا استفاده استفاده از فناوری‌های نو ظهوری نظیر reverse wireless سبب تشدید گرمای تولیدی می‌شوند که برای طول عمر گوشی‌های هوشمند مطلوب نیست. علاوه‌بر این شارژها چندان کارآمد نبوده و بخشی از انرژی را در حین انتقال از دست می‌دهند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

هنگام ورزش کردن گوشی را در جیب خود قرار ندهید

ورزش کردن با گوشی هوشمند می‌تواند برای گوشی شما خطرناک باشد. زیرا در هنگام ورزش کردن ممکن است گوشی شما دچار ضربه، رطوبت، گرما و… شود و آسیب ببیند.

برای مثال اگر گوشی در جیب شلوار شما قرار گرفته باشد، در اثر حرکت‌های رفت و برگشتی پای شما مدام به اطراف پرتاب می‌شود و حتی ممکن است در فشارهای زیاد گوشی خم شود و بشکند! همین موضوع در خصوص لباس‌های ورزشی نیز صدق می‌کند، اگر گوشی در جیب لباستان قرار داشته باشد ممکن است با عرق کردن، رطوبت به داخل آن نفوذ کند و عملکرد قطعات سخت‌افزاری را تحت تاثیر خود قرار دهد. پس بهتر است هنگامی که ورزش می‌کنید گوشی را در یک مکان امن و خشک قرار دهید. همچنین شما می‌توانید از بازوبند‌های ورزشی مخصوص نگه‌داشتن گوشی موبایل استفاده کنید، جنس این بازرو بندها به گونه‌ای طراحی شده است که مانع رسیدن رطوبت به گوشی شما می‌شوند همچنین گوشی را به طور کامل در محل خود فیکس می‌کنند تا نگران افتادن و ضربه خوردن آن نباشید. همچنین می‌توانید برای پایش دقیق‌تر ورزش خود از ساعت‌های هوشمند استفاده کنید که برای فعالیت‌های ورزشی کاملا بهینه هستند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند

گوشی خود را بر روی سطوح نرم پرتاب نکنید

یکی از اشتباهاتی که عموم افراد به هنگام خستگی یا بی‌حوصلگی مرتکب آن می‌شوند، پرتاب کردن گوشی بر روی سطوح نرم مانند مبل، تشک و… است و فکر می‌کنند این سطوح مانع ضربه خوردن گوشی می‌شوند اما این موضوع با واقعیتی که در داخل گوشی‌ها حین این ضربه‌ها اتفاق می‌افتد، منافات دارد. گوشی‌های هوشمند وسایلی با چگالی بالا هستند که در آن‌ها مجموع زیادی قطعات در فضایی کم به دور هم گرد آمده‌اند. این گونه پرتاب‌ها به طور حتمی به قسمت‌های ظریف گوشی آسیب وارد می‌کند و از شایع‌ترین مشکلات پیش‌آمده در این گونه آسیب‌ها، می‌توان به پرش آنتن و خرابی سنسور ژیرسکوپ اشاره کرد.

آسیب‌های وارد شده به گوشی را سریعا برطرف کنید

یکی از بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند انجام دادن تعمیرات به موقع است.گوشی هوشمند شما ممکن است با سقوط، ضربه، خط و خش، شکستگی صفحه نمایش، شکستگی قاب و… دچار خسارت فیزیکی شوند. این خسارت‌ علاوه بر زشت کردن ظاهر گوشی سبب اختلال در عملکرد سخت افزاری و افزایش مصرف باتری ‌می‌شود، بنابراین هرچه سریع‌تر این خسارتها را برطرف سازید ضرر کمتری به شما وارد می‌شود. بهترین راه برای تعمیر گوشی مراجعه به مراکز ارائه دهنده گارانتی است حتی در صورتی که گارانتی محصول شما پایان یافته است، از این مراکز بخواهید تا با هزینه ازاد گوشی شما را تعمیر کنند.

بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند؛ پاسخ به سوالات متدوال

در ادامه قصد داریم به سوالاتی که دنبال‌کنندگان گجت نیوز در زمینه افزایش طول عمر گوشی‌های هوشمند از ما پرسیده‌اند، پاسخ دهیم.

آیا استفاده مداوم از گوشی‌های هوشمند سبب کاهش طول عمر این محصولات می‌شود؟

بله، گوشی‌های هوشمند نیز مانند سایر وسایل الکترونیکی دارای یک عمر مفید هستند که عدم رعایت اصول استفاده از گوشی‌های هوشمند باعث کاهش سریع‌تر عمر مفید آن‌ها خواهد شد. بی‌توجهی به عواملی نظیر شارژ مداوم و استفاده‌های سنگین برای مدت زمان زیاد باعث کاهش طول عمر گوشی می‌شود. به طور میانگین گوشی‌های امروزی دارای 3 سال عمر مفید هستند و بعد از آن بهتر است از این گوشی‌ها برای کاربری‌های بسیار ساده نظیر تماس و عکاسی استفاده شود.

آیا امکان استفاده از گوشی‌های ضد اب داخل استخر وجود دارد؟

اکثر گوشی‌های پرچمدار و قاتل پرچمدار امروزی با پسوند ضد آب راهی بازار می‌شوند، این پسوند یک استاندارد برای جلوگیری از نفوذ آب و گرد غبار به داخل پلتفرم گوشی است که با نماد IP به نمایش گذاشته می‌شود. عدد IP شامل دو رقم است؛ عدد اول نشان دهند مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب و عدد دوم نشان دهنده مقاومت گوشی دربرابر نفوذ گرد و غبار است. کمپانی‌های سازنده موبایل ادعا می‌کنند برای گوشی‌های دارای استاندارد IP68، جدارهای محافظ به کار رفته مقاومتی معادل نیم ساعت استفاده در عمق 1.5 متری را دارند. بله این ادعا درست است و شما می‌توانید از گوشی خود در این عمق استفاده کنید اما یک مشکل وجود دارد. درست است که این ادعای ضد آب بودن را با خیال راحت می‌توان برای گوشی‌های نو به کار برد اما در گوشی‌های کارکرده ک چندین سال از عمر آن‌ها می‌گذرد تست این پدیده با چاشنی ریسک همراه است و ممکن است به دلیل از بین رفتن عمر مفید این جدارها آب به داخل گوشی شما نفوذ کند و به قطعات آن آسیب بزند به همین دلیل است که گجت نیوز پیشنهاد می‌کند که از این گوشی‌ها در زیر آب استفاده نکنید و تا حد ممکن مانع تماس رطوبت با آن‌ها شوید.

آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند در محیط‌های سرد یا گرم آسیب‌ زننده است؟

استفاده از گوشی‌های هوشمند چه در دماهای خیلی سرد و چه در دما‌های خیلی گرم آسیب زننده است و باعث کاهش عمر گوشی‌های هوشمند می‌شود. بنابراین بهتر است در دماهای معمولی از گوشی هوشمند استفاده کنید.

گوشی‌های هوشمند کدام برند بیشترین طول عمر را دارند؟

در این زمینه دو برند سامسونگ و اپل بیشترین رضایت خریداران را به همراه داشته‌اند، حتی برخی تعمیرکاران نیز معتقدند که جنس قطعات به کار رفته در این برندها بهتر از سایر برندها است. البته تکنولوژی ساخت سایر برندها نظیر شیائومی، هواوی و… نیز به قدری بالا هست که با خیال راحت محصولات این شرکت‌ها را خریداری کنید.

آیا گوشی‌های دارای نمایشگر Oled طول عمر کمتری به نسبت گوشی‌های دارای نمایشگر IPS دارند؟

در گذشته به دلیل مشکلاتی نظیر تنبلی پیکسل‌ها، زرد شدن نمایشگر و… که برای نمایشگرهای Oled پیش می‌آمد بسیاری افراد معتقد بودند که بهتر است گوشی‌های دارای  نمایشگرهای ips را خریداری کنید اما این مشکل امروزه حل شده و با خیال راحت می‌توانید به سراغ خرید گوشی‌های اولد بروید که آسیب کمتری به چشم شما وارد می‌کنند.

طول عمر گوشی چقدر است؟

طول عمر گوشی‌ها را با 3 مؤلفه تعریف می‌کنیم؛ طول عمر مفید، گوشی نیازمند تعویض، گوشی بلا استفاده.

طول عمر مفید: برای گوشی‌ها پرچمدار حدودا 3 سال و برای گوشی‌های میان رده و اقتصادی بازار حدود دو سال است و در این مدت گوشی بروزرسانی‌های نرم افزاری دریافت می‌کند و بی‌نقص‌ترین عملکرد ممکن خود را به نمایش می‌گذارد.

گوشی نیازمند تعویض: بعد از حدود 3 سال استفاده از یک گوشی هوشمند نیازهای شما برای خرید مدل جدیدتر کم کم نمایان می‌شوند و شما تقریبا 2 سال فرصت دارید که یک گوشی جدید تهیه کنید، در این دوره معمولا نیاز به تعویض باتری یا سایر قطعات از کار افتاده گوشی خواهید داشت.

گوشی بلا استفاده: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، گوشی‌ای که 5 سال از طول عمر آن می‌گذرد اختلاف بسیار زیادی با گوشی‌های جدید خواهد داشت. ضمن آنکه خبری از عملکرد اولیه هم نیست. بهتر است این گوشی‌ها را بفروشید و جایگزینی برای آن‌ها تهیه کنید یا می‌توانید برای سایر کاربردها مانند مودم یا مسیر خوان به هنگام رانندگی از آن‌ها استفاده کنید

آیا می‌توان از گوشی در برابر ضربه‌ها و آسیی‌های فیزیکی استفاده کرد؟

بله، با صرف هزینه و خرید قاب و گلس استاندارد می‌توان از گوشی‌ها در برابر آسیب‌های فیزیکی مراقبت کرد، یکی از بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند استفاده از محافظ‌های لنز دوربین است، شیشه‌های محافظ لنز دوربین بعد از مدتی به دلیل خط و خش، سبب از دست رفتن وضوح تصاویر ثبت شده می‌شوند، پس از خرید محافظ‌های لنز دوربین غافل نشوید.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد بهترین راهکارهای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند را در جنبه‌های مختلف و طرح سوالات پرتکرار به شما آموزش دهیم. گوشی‌های هوشمند نیز مانند سایر قطعات الکترونیکی نیازمند توجه ویژه‌ای هستند به خصوص اینکه قیمت این محوصلات در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. اگر می‌خواهید از گوشی خود برای مدت زمان زیادی استفاده کنید بدون آنکه عملکرد اولیه آن تحت تاثیر قرار بگیرد موارد گفته شده بالا را به عنوان یک روتین رفتاری با گوشی‌های هوشمند در زندگی خود لحاظ کنید. همچنین گوشی‌های پرچمدار به دلیل بهره‌وری از بهترین متریال روز دنیا برای استفاده‌های طولانی گزینه‌های بسیار مناسب‌تری هستند.

حالا شما به ما بگویید که چند سال است از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید؟ و بهترین راهکارهای شما برای افزایش طول عمر گوشی های هوشمند چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*