ماجرای آیفون ۲۰ میلیونی

ماجرای آیفون ۲۰ میلیونی که تبلیغاتش در اینستاگرام پر شده چیست؟

اینستاگرام و فضای مجازی پر از تبلیغات آیفون ۲۰ میلیونی شده است. اما آیا مگر می‌شود یک فروشنده، گوشی‌های آیفون ۱۳ را حتی از اپل هم ارزان‌تر بفروشد؟

افزایش نرخ ارز در کشور باعث شده تا قیمت آیفون‌ها سر به فلک بکشد و حالا گران‌ترین آیفونی که تا همین چند سال پیش حداکثر ۱۰ میلیون تومان قیمت داشت حالا چند برابر شود. این یعنی جوانی که فنِ اپل است و می‌خواهد یک گوشی آیفون جدید داشته باشد، باید چندین ماه حقوق خودش را کنار بگذارد یا از بانک وام بگیرد تا گوشی مورد علاقه‌اش را تهیه کند.

همین باعث رشد قارچ شکل سودجویان در بازار موبایل کشور شده است. وقتی اینستاگرام را که باز می‌کنیم، تبلیغ برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی را می‌بینیم که گوشی‌های اپل را با قیمتی خیلی پایین‌تر از آنچه عرف بازار است می‌فروشند. این آیفون ۲۰ میلیونی که تبلیغاتش همه جا پر شده و حتی تبلیغ یکی از همین فروشندگان روی لباس یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال ایران هم رفته، آیا واقعی است؟

ماجرای آیفون ۲۰ میلیونی

در حال حاضر قیمت واقعی آیفون ۱۳ و ۱۴ در بازار بین ۳۴ تا ۳۶ میلیون تومان است. در واقع این حداقل قیمتی است که می‌توانید برای خرید یک گوشی آیفون از دو مدل مذکور پیدا کنید. اما چطور می‌شود که فروشگاهی تصمیم می‌گیرد آیفون ۱۳ که قیمتش در فروشگاه اپل ۶۰۰ دلار (با احتساب دلار ۵۰ تومانی معادل ۳۰ میلیون تومان) است را با مبلغی بفروشد که حتی از قیمت خود فروشگاه‌های اپل هم چند صد دلار کمتر است؟

شاید شرکتی بخواهد به‌خاطر تبلیغات برند خودش، آیفون‌ها را با بیش از ۲۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت واقعی بفروشد. اما قطعا آن‌ها تخفیف را روی تعداد معدودی از گوشی‌ها اعمال می‌کنند. بنابراین وقتی تعداد این آیفون‌های ارزان قیمت زیاد می‌شود، یک جای کار می‌لنگد.

ماجرای پشت پرده آیفون ۲۰ میلیونی

ماجرای آیفون ۲۰ میلیونی

این شرکت‌ها شروع قیمت آیفون ۱۳ با تحویل ۳۵ روز کاری (بدون احتساب روزهای پنجشنبه) را ۲۶ میلیون تومان اعلام می‌کنند. اتفاقا آن‌ها از نام‌ها و چهره‌های مشهور برای اعتمادسازی استفاده می‌کنند تا کاربران عادی هم به‌واسطه اعتمادی که به سلبریتی‌ها دارند، از آن‌ها خرید کنند. ولی وقتی موعد مقرر از راه می‌رسد، خبری از گوشی نیست و موبایل تحویل مشتری داده نمی‌شود. مشتری هم که از این وضعیت ناراضی است، شروع به اعتراض می‌کند و کار به جایی می‌رسد که به دریافت اصل پول خودش هم قانع می‌شود.

بله، به‌همین راحتی فروشنده توانسته حجم انبوهی سرمایه اولیه را به‌دست بیاورد و با سود این سرمایه‌ها بعد از گذشت ۲ ماه، تعدادی آیفون ارزان قیمت را به مشتریانش تحویل می‌دهد و سرمایه ماباقی افراد معترضی که آیفونی تحویل نگرفته‌اند را هم بدون هیچگونه سودی به آن‌ها بازمی‌گرداند.