مقایسه خودروهای دیزلی و بنزینی

دیزلی یا بنزینی، کدام نوع خودرو برای شما مناسب تر است؟

ماشین های بنزینی و دیزلی هر کدام مزایای مخصوص خود را دارند. در ادامه توضیح می‌دهیم خودروهای دیزلی و بنزینی، هر کدام برای چه قشری مناسب‌ترند.

به‌عنوان یک راننده احتمالاً به سراغ یک خودرو سواری بنزین‌سوز در کلاس‌های سدان، هاچ بک یا کراس اوور رفته‌اید، بدون این‌که گزینه دیگر یعنی خودرو دیزلی را در نظر بگیرید. البته این موضوع چندان جای تعجبی ندارد از آنجا که بازار خودروهای دیزلی، خصوصاً در ایران خیلی محدود است و اغلب خودروهای کاربردی روزمره با سوخت بنزین کار می‌کنند. با این حال، در ادامه توضیح می‌دهیم کدام نوع خودرو برای کدام گروه از راننده‌ها مناسب‌تر است.

نگاهی به کاربری خودروهای دیزلی و بنزینی

مقایسه خودروهای دیزلی و بنزینی

خودروهای بنزینی بهترین گزینه برای رفت و آمدهای روزانه داخل شهرند؛ زمانی که نیازی به هیچ فعالیت سنگینی نیست و تنها کاری که خودرویتان باید انجام دهد، حرکت از خیابان به خیابان دیگری است. حتی اگر عاشق رانندگی پرجنب و جوش هستید یا به زبان ساده همیشه تخته گاز می‌روید، همان خودرو بنزینی مناسب شما است؛ به هر حال، نباید فراموش کنید که دوج چلنجر و بوگاتی شیرون با عملکرد حیرت‌انگیز خود بنزینی‌اند! ضمن این‌که با انتخاب ماشین بنزینی، دیگر نگرانی بابت کمبود جایگاه سوخت نخواهید داشت.

این در حالی است که اگر نیاز به انجام کارهای سنگین با ماشین خود دارید، بهتر است به سراغ یک گزینه دیزلی بروید. موتورهای دیزلی معمولاً به دلیل ظرفیت حرکتی پیستون‌ها بیشتر می‌توانند گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید کنند. گشتاور در انجام فعالیت‌هایی مثل یدک‌کشی و حمل بارهای سنگین نقشی کلیدی ایفا می‌کند. گذشته از این، اصلاً موتورهای دیزلی به شکلی طراحی شده‌اند که بتوانند در برابر استفاده سنگین در طول زمان دوام بیاورند و کماکان عملکرد خود را حفظ کنند. به همین دلیل، پیکاپ دیزلی‌تان قرار نیست سریعاً کارآیی خود را از دست بدهد و می‌تواند سال‌ها آماده خدمت رساندن به شما باشد.

البته خودروهای سواری بنزینی بخش عمده بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند و کمتر می‌توان گزینه‌های مطلوب دیزلی پیدا کرد. بیشتر گزینه‌های دیزلی در ایران به پیکاپ‌ها یا همان وانت‌ها محدودند که از جمله نمونه‌هایشان می‌توان به فوتون تونلند، وانت نیسان و هایلوکس دیزلی اشاره کرد.