افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی

افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران – دی ماه 1402

به دنبال عدم تحقق رویکردهای دولت برای تنظیم بازار خودرو، شاهد افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی در دی ماه 1402 هستیم. محصولات برندهای مختلف به چه میزان افزایش قیمت داشته‌اند؟

با توجه به اخبار خودرو و آمار واردات خودرو به بازار و نحوه عملکرد دولت در این زمینه در دی ماه 1402 شاهد افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران هستیم. همین مشخص نبودن رویکرد دولت برای تنظیم بازار از طریق خودروهای وارداتی چنین بلایی را بر سر بازار داخلی آورده و قیمت محصولات وارداتی با جهشی چند صد میلیونی، به‌طور نجومی افزایش پیدا کرده است.

در ادامه مطلب بر اساس کشور سازنده خودرو تغییرات قیمتی محصوات را بررسی می‌کنیم.

تغییرات قیمت خودروهای وارداتی کره ای

در بازار خودروهای وارداتی کره ای، کیا اسپورتیج با افزایش قیمت 300 میلیون تومانی به نسبت ماه‌های گذشته به قیمت 4 میلیارد و 950 میلیون تومان رسید. کیا سراتو با افزایش قیمت 100 میلیون تومانی به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان رسید که تقریبا نزدیک به قیمت 8 ماه پیش این خودرو است.

هیوندای سانتافه نیز به‌عنوان خوش‌فروش‌ترین شاسی بلند بازار ایران با افزایش قیمت 200 میلیون تومانی به قیمت 4 میلیارد و 900 میلیون تومان رسید. قیمت هیوندای النترا نیز هم‌اکنون در بازار در حدود 2 میلیارد و 900 میلیون تومان است.

تغییرات قیمت خودروهای صفر فرانسوی

قیمت خودروهای صفر فرانسوی به نسبت محصولات کره‌ای جهش بیشتری پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای‌که رنو تالیسمان صفر با افزایش قیمت 350 میلیون تومانی به قیمت 3 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید. نسخه شاسی بلند همین محصول یعنی رنو کولیوس نیز با افزایش قیمت 350 میلیون تومانی به قیمت 4 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.

تغییرات قیمت خودروهای ژاپنی

جهش قیمت محصولات ژاپنی نیز در بازار بسیار زیاد بود؛ به‌گونه‌ای‌که محصولات برند تویوتا بیشترین تغییرات قیمت را تجربه کردند.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی

تویوتا راوفور با افزایش قیمت 450 میلیون تومانی به قیمت 6 میلیارد تومان رسید. قیمت تویوتا C-HR نیز با افزایش قیمت 200 میلیون تومانی به نرخ 4 میلیارد و 900 میلیون تومان رسید. لکسوس NX300 با رشد 250 میلیونی به قیمت 8 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. نیسان ایکس تریل هم در نمایشگاه‌ها برچسب قیمتی 4 میلیارد و 950 میلیون تومانی خورده است.

تغییرات قیمت محصولات آلمانی در بازار

از آنجایی که تقریبا هیچ محصول صفر جدید آلمانی در لیست واردات خودروها مشاهده نمی‌شود، قیمت محصولات کارکرده آلمانی در بازار با افت ارزش همراه بود. به‌عنوان مثال قیمت بنز ای 200 مدل 2018 با کاهش 150 میلیون تومانی، اکنون 12 میلیارد و 700 میلیون تومان شده است.

قیمت بی ام و سری هفت نیز با افت 100 میلیونی به قیمت 18 میلیارد تومان رسید.

جدول قیمت روز خودروهای خارجی در بازار ایران – دی ماه 1402

مدل خودرومدل (سال ساخت)کارکردقیمت (تومان)
 رنو کولیوس۲۰۱۸صفر۴,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رنو تالیسمان E۳۲۰۱۸صفر۳,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بنز کلاس E۲۰۰۲۰۱۸صفر۱۲,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵۲۰۱۸صفر۴,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تویوتا C-HR تمام چرخ محرک Style۲۰۱۸صفر۴,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تویوتا راوفور دو دیفرانسیل عمان۲۰۱۸صفر۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج ۴ سیلندر GT لاین۲۰۱۸صفر۴,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا سورنتو ۴ سیلندر GT لاین۲۰۱۸صفر۵,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا سراتو ۲.۰ لیتر اتوماتیک۲۰۱۸صفر۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
هیوندای النترا ۲.۰ لیتر۲۰۱۸صفر۲,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
هیوندای توسان (ix۳۵) ۲.۰ لیتر دو دیفرانسیل۲۰۱۸صفر۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
هیوندای سانتافه (ix۴۵) ۴ سیلندر دو دیفرانسیل۲۰۱۸صفر۴,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
لکسوس NX۳۰۰ H هفت کلید۲۰‍۱۷صفر۸,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
لکسوس RX۲۰۰ توربو Fsport هشت کلید۲۰۱۸صفر۱۵,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ب ام و سری ۷ ۷۳۰li۲۰۱۸صفر۱۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نیسان ایکس تریل۲۰۱۸صفر۴,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰