دستگاه هوا آب

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

یکی از بزرگترین و عجیب‌ترین دستگاه‌هایی که در رویداد CES 2024 به معرض نمایش گذاشته شده است، یک جعبه فلزی غول پیکر است که ارتفاعی حدودا یک متری داشته و وزنی نزدیک به 370 کیلومتر دارد. این دستگاه عجیب و غریب که WC-100 WaterCube نام دارد، قادر است رطوبت هوا را به آب تبدیل کند و در هر شرایط اقلیمی، آب شرب تحویل دهد!

به این ترتیب اگر قصد داشته باشید تامین انرژی منزل خود را به سمت انرژی‌های پاک ببرید؛ می‌توانید در کنار پانل‌های خورشیدی که شما را از برق بی‌نیاز می‌کنند با استفاده از این دستگاه هم نیاز خود به آب لوله‌کشی را از بین ببرید. البته این کار هزینه سنگین 20 هزار دلاری را برای شما به همراه خواهد داشت.

دستگاه جدید Genesis System؛ تولید آب شرب از هوا!

دستگاه WC-100 WaterCube

ایده کلی عملکرد دستگاه جدید کمپانی Genesis System برای هرکسی که نسخه اوریجینال استار وارز را تماشا کرده باشد، تکراری است و خیلی سریع آن‌ها را به یاد عمو و عمه لوک اسکای واکر که «کشاورزان رطوبت» بودند می‌اندازد! هرچند که حتی بدون تماشای این فیلم هم قابل پیش‌بینی بود که زمانی تکنولوژی بشر به‌حدی پیشرفت کند که امکان استخراج آب آشامیدنی از هوا برای انسان فراهم شود.

در گجت نیوز بخوانید:

مرگبارترین تکنولوژی های ساخت بشر در طول تاریخ

کمپانی Genesis System البته پیش‌تر سیستم‌های صنعتی استخراج آب با توانایی تولید چندین متر مکعب آب را تولید کرده بود. در عین حال این نخستین بار است که دستگاه تولید آب از هوا در ابعاد خانگی تولید می‌شود. این دستگاه قادر به تولید روزانه 380 لیتر آب است. البته این مساله ارتباط فراوانی به میزان رطوبت هوا دارد. با این وجود حداکثر میزان 380 لیتر آب در دمای 27 درجه سانتیگراد و با رطوبت 50 درصد استخراج شد. البته دستگاه Genesis Systems بنا به ادعای مدیر عامل این کمپانی قادر است حتی در رطوبت‌های زیر ده درصد هم آب تولید کند. با این وجود طبیعتا هرچه رطوبت هوا بیشتر باشد، میزان آب تولید شده هم بیشتر خواهد بود.

دستگاه آب هوا

این دستگاه به‌طور پیش‌فرض به یک مخزن حدودا 190 لیتری مجهز است. با این وجود مسئولین کمپانی Genesis Systems معتقدند که با متصل کردن آن به یک محفظه ذخیره‌سازی بزرگتر می‌توان حتی به تامین کامل آب یک منزل مسکونی هم فکر کرد!

با وجود قیمت بسیار بالای این دستگاه، رئیس تیم سازنده آن، خرید یکی از این دستگاه‌ها را سرمایه‌گذاری برای آینده توصیف کرده که می‌تواند ظرف چند سال باعث کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف آب شود. البته انتظار می‌رود که با فراگیر شدن این دستگاه، قیمت آن هم رفته رفته در بازار کاهش پیدا کند. با این وجود در حال حاضر، اگر قصد خرید این دستگاه را داشته باشیم باید 20 هزار دلار برای خرید آن بپردازیم!

البته با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی و حرکت گسترده به سمت انرژی های پاک، فناوری‌هایی مانند سلول‌های خورشیدی یا برداشتگرهای آب یقینا به محبوبیت خواهند رسید. بنابراین شکی نیست که آینده از آن محصولاتی مانند WC-100 WaterCube خواهد بود.