باتری هسته‌ای گوشی

انرژی هسته‌ای به باتری گوشی ها می‌آید تا هر ۵۰ سال یکبار سراغ شارژر بروید

کمپانی چینی بتاولت (Betavolt) مدعی شده که باتری های هسته‌ای بسیار کوچکی برای گوشی های موبایل تولید کرده که توانایی تولید 50 سال انرژی دائمی را دارند!

یک کمپانی چینی موفق به توسعه نوعی باتری هسته‌ای برای گوشی های موبایل شده که از لحاظ تئوری قادر است تا 50 سال شارژ آن را تامین کند! کمپانی Betavolt Technology ادعا کرده که یک باتری مبتنی بر انرژی هسته‌ای توسعه داده که ابعادی در حد و اندازه‌های یک سکه، یعنی 15 در 15 در 5 میلیمتر دارد. این باتری هسته‌ای فشرده متشکل از 63 ایزوتوپ هسته‌ای‌ست که توانایی تولید 100 میکرووات انرژی و ولتاژ 3 ولتی را از طریق فرآیند زوال رادیواکتیو (radioactive decay) دارد.

این باتری در حال حاضر در مرحله تست اولیه قرار داشته و کمپانی Betavolt قصد دارد آن را در آینده نزدیک برای استفاده در گوشی های موبایل و پهپادها به تولید انبوه برساند. در عین حال این کمپانی همچنین ادعا کرده که استفاده‌های متعددی در حوزه‌هایی نظیر تجهیزات هوافضایی، هوش مصنوعی، ادوات پزشکی، حسگرهای پیشرفته و میکرو روبات‌ها در انتظار این باتری‌هاست. این شرکت چینی همچنین ادعا کرده که ایده ساخت این باتری‌ها را از دستگاه‌هایی مثل پیس میکر و ماهواره‌ها الهام گرفته است.

Betavolt قصد دارد فناوری‌های خود را به‌گونه‌ای گسترش دهد که تا سال 2025 قادر به تولید باتری‌هایی یک واتی باشد. بتاولت همچنین ادعا کرده که در مسیر توسعه باتری های مبتنی بر انرژی هسته‌ای برای گوشی های موبایل، چندین گام جلوتر از رقبای اروپایی و آمریکایی خود قرار دارد.

باتری های هسته‌ای برای گوشی های موبایل؛ تصویری از آینده صنعت موبایل!

انرژی اتمی

تکنولوژی توسعه داده شده توسط کمپانی Betavolt می‌تواند با حذف کامل شارژر و پاوربانک از صنعت گوشی‌های موبایل باعث انقلابی در این صنعت شود. با توسعه تجاری این باتری‌ها، گوشی‌های موبایل دیگر به هیچ وجه نگران کاهش ظرفیت و شارژدهی نخواهند بود و دردسرهای باتری‌های لیتیوم یون مثل محدودیت تعداد چرخه‌های شارژ، افت ظرفیت در گذر زمان و موارد از این دست را نخواهند داشت.

Betavolt همچنین وعده داده که نمونه نهایی این باتری‌ها بسیار ایمن‌تر از باتری‌های لیتیوم یون کنونی خواهد بود و در برابر تحریک‌های خارجی مثل آتش گرفتن، سوراخ شدن یا حتی انفجار نیز مقاوم بوده و دچار آسیب نخواهند شد. همچنین دماهای بیش از اندازه بالا و پایین نیز ظاهرا نمی‌توانند آسیبی به این باتری‌های اتمی برسانند.

در گجت نیوز بخوانید:

باتری اتمی جدید دانشمندان روس می‌تواند انرژی بسیار زیادی را در خود ذخیره کند

این قدرت لایزال باتری‌های هسته‌ای بتا ولت می‌تواند باعث شکل‌گیری پهپادهایی که قادرند تا بی‌نهایت پرواز کنند، خودروهای برقی که می‌توانند مسافت‌هایی نامتناهی را بپیمایند و گوشی‌هایی که می‌توانند تا ابد روشن بمانند، شود!

در حال حاضر باتری‌های هسته‌ای در استفاده‌های بسیار پیشرفته و پیچیده مثل هواپیماها و موشک‌ها، سیستم‌های زیر آب، استیشن‌های خودکار علمی یا کاوشگرهای فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در عین حال این باتری‌ها سنگین، بزرگ و گران‌قیمت بوده و حرارت فوق‌العاده بالایی تولید می‌کنند. Betavolt اما ادعا کرده که رویکرد متفاوتی برای طراحی باتری‌های هسته‌ای پیش گرفته است.

باتری‌های اتمی Betavolt چطور کار می‌کنند؟

باتری هسته‌ای گوشی

برای ساخت باتری‌های هسته‌ای، دانشمندان کمپانی بتاولت از «نیکل-63» استفاده کردند که عنصری رادیواکتیو بوده و نقش منبع انرژی را ایفا می‌کند. علاوه بر این، نیمه‌رساناهایی از جنس الماس نیز در نقش مبدل‌های انرژی در این باتری به کار رفته‌اند. تیم ساخت این باتری موفق به توسعه نیمه رساناهای الماس تک کریستالی با ضخامت تنها 10 میکرون شدند و سپس یک ورق ساخته شده از نیکل-63 با ضخامت 2 میکرون را در میان دو مبدل کریستالی الماس قرار دادند. به این ترتیب انرژی اتلاف منبع رادیواکتیو توسط مبدل‌ها به جریان الکتریکی تبدیل می‌شود.

بنا به ادعای بتاولت، مهم‌ترین مزیت‌های این باتری‌های اتمی وزن سبک‌تر، عمر سرویس‌دهی طولانی‌تر و چگالی انرژی بسیار بالاست. این سیستم باتری همچنین قادر است بدون هیچ مشکلی در دماهای بین 60- تا 120 درجه سانتیگراد کار کند. طراحی ماژولار این باتری‌ها همچنین به آن‌ها امکان اتصال به یکدیگر به‌منظور تولید انرژی بیشتر را هم اعطا می‌کند. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که مجموعه‌ای از این باتری‌ها بتوانند در کنار هم برای تغذیه سیستم‌های خودرویی و حمل و نقل، سامانه‌های هوش مصنوعی و کاربری‌های نیازمند انرژی‌های قدرتمندتر نیز به کار روند.

خطر آلودگی هسته‌ای تا چه حد جدی است؟

ابعاد باتری اتمی

حتما یکی از اولین سوالاتی که در ذهن شما هم ایجاد شده آن است که با استفاده از این باتری‌ها در واقع ما به‌طور دائمی یک ماده رادیواکتیو را با خود همه جا حمل می‌کنیم! بنابراین چطور می‌توان از عدم رخ‌داد حوادثی مثل چرنوبیل در سال 1986 یا فوکوشیما در سال 2011 مطمئن بود؟

در این خصوص Betavolt اطمینان داده که باتری‌هایش به‌طور کامل ایمن خواهند بود؛ چرا که اساسا هیچ‌گونه تشتعشع خارجی تولید نکرده و اشعه‌های تولید شده توسط ماده رادیواکتیو درون آن توسط مبدل‌ها به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شوند. به گفته مسئولین این کمپانی، ایزوتوپ‌های رادیواکتیو به کار رفته درون این باتری پس از تخلیه کامل به فلز مس تبدیل می‌شوند که نه رادیواکتیو است و نه خطری برای محیط زیست دارد.

همچنین بخوانید:

چگونه از انفجار بمب هسته ای جان سالم به در ببریم؟

فناوری باتری های هسته‌ای گوشی های موبایل شبیه به یک فناوری آینده‌نگرانه متعلق به فیلم‌های علمی-تخیلی دهه 1950 میلادی است. با این وجود در صورت عملی شدن، این باتری‌های می‌توانند بزرگترین انقلاب در صنعت باتری گوشی‌های موبایل از ابتدای تاریخ دستگاه‌های همراه تا به امروز را رقم زده و در جدیدی روی استفاده‌های خلاقانه از انرژی اتمی باز کنند.