۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت که باید فراموششان کنید

باور های غلط و اشتباهی در مورد موتورسیکلت وجود دارد. مثلا آن‌ها خطرناک هستند، کلاه کاسکت در تصادفات دردسر میافریند و هرگز نباید ترمز جلو بگیرید.

تجربه موتورسواری در دنیای مدرن بی‌نظیر است. حس بودن در بین عناصر خیابان و جاده بدون هیچگونه مانعی برای دید، ارتباطی را با جاده ایجاد می‌کند که حتی در یک خودروی کابریولت (بدون سقف) هم وجود ندارد. در حالی که موتورسیکلت‌ها وسیله‌ای برای حمل و نقل آسان هستند، لذت موتورسواری می‌تواند خود سفر را بدون آنکه مقصد خاصی وجود داشته باشد، به فعالیتی پر از ارزش برای ما تبدیل کند. خصوصا اگر بخواهید با موتورسیکلت خود برای تماشای مناظر دیدنی، طبیعت بکر و جاده‌های کوهستانی پر پیچ و خم استفاده کنید. تجربه منحصربه‌فرد موتورسواری می‌تواند موتورسواران سراسر کشور را کنار یکدیگر جمع کند تا سفرهایی گروهی و لذت‌بخش را در کنار آن‌ها تجربه کنید.

عمدتا موتورسیکلت‌ها مناسب حمل و نقل در هر جایی نیستند و به‌همین خاطر هم بسیاری از مردم از آن‌ها به‌عنوان وسیله نقلیه دوم خود استفاده می‌کنند. به‌همین خاطر هم هست که در کلانشهرهایی مثل تهران، شاهد تعدد موتور سوارانی هستیم که برای فرار از ترافیک، ترجیح می‌دهند از موتورسیکلت خود استفاده کنند تا زودتر به‌مقصد برسند. اما بسیاری از مردم اطلاعات درستی در مورد این وسیله نقلیه دو چرخ ندارند. حتی بسیاری از کسانی که خودشان موتور سوار هستند هم باورهای غلط زیادی درباره موتورسیکلت دارند.

باورهای غلط در مورد موتورسیکلت ها

در ادامه این مقاله می‌خواهیم تفکرات اشتباهی که در مورد موتورسیکلت‌ها وجود دارد را یک به یک بررسی کنیم و واقعیت‌ها را به شما بگوییم.

لوله اگزوزهای پر سر و صدا، جان شما را حفظ می‌کنند

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

تصور غلطی بین برخی از موتورسواران وجود دارد که نشان می‌دهد اگر صدای اگزوز موتورسیکلت شما زیاد باشد، مثل هشداری برای رانندگان اتومبیل‌ها عمل می‌کند و این جلوی تغییر مسیر ناگهانی و برخورد با شما را می‌گیرد. شاید این دلیل منطقی به‌نظر برسد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اینگونه نیست. در واقع محققان اروپایی با بررسی دقیق وضعیت موتورسیکلت‌های دارای لوله اگزوز پرصدا، به‌این نتیجه رسیده‌اند که این ویژگی هیچ تأثیری روی حفظ جان موتور سوار نخواهد داشت.

مجله Autoweek در گزارشی عنوان کرده که محققان از یکای دسی‌بل و به‌طور دقیق بررسی کرده‌اند که چقدر صدای یک موتورسیکلت به داخل یک خودرو با پنجره‌های بسته وارد می‌شود. بررسی این گروه از محققان نشان می‌دهد که صدای موتورسیکلت‌هایی با اگزوزهای پر سر و صدا فقط زمانی داخل خودرو شنیده می‌شود که موتور دقیقا کنار خودرو قرار داشته باشد و این برای پیشگیری از تصادفات خیلی دیر است.

بنابراین نه تنها این لوله‌های اگزوز مزیتی برای سلامت موتور سوار ندارند، بلکه فقط صدای زیاد آن‌ها باعث آزار و اذیت خودشان و مردم پیاده می‌شود.

اسکوترهای شهری نیازی به گواهینامه ندارند

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای رانندگی با موتورهای اسکوتر شهری، نیازی به اخذ گواهینامه نیست. ولی برخلاف این باور غلط، آن‌ها نیز مثل سایر موتورسیکلت ها به گواهینامه احتیاج دارند. این گواهینامه اطمینان می‌دهد که راننده دارای مهارت‌ها و دانش لازم برای مواجهه با چالش‌های مربوط به رانندگی در محیط‌های شهری با این وسیله نقلیه دو چرخ است. در بسیاری از کشورها از جمله ایران، برای دریافت این گواهینامه باید آزمون‌های تئوری و عملی را پشت سر بگذارید تا مجوز رانندگی با اسکوترها در شهر را اخذ کنید.

علاوه بر گواهینامه رانندگی، رعایت قوانین و مقررات مربوط به رانندگی با اسکوترها در شهر نیز بسیار اهمیت دارد. این شامل استفاده از وسیله ایمنی مانند کلاه کاسکت، رعایت سرعت مجاز و رعایت دیگر قوانین ترافیکی می‌شود. با توجه به ترافیک‌های سنگین خیابان‌ها، تعداد رانندگان اسکوتر در شهرها افزایش پیدا کرده و لازم است که مردم با قوانین و مقررات رانندگی با آن‌ها آشنا شوند.

برای من اتفاق نخواهد افتاد

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

برخی ممکن است به‌محض خرید یک موتورسیکلت و اولین تجربه سواری با آن تصادف کنند. برخی دیگر هم ده‌ها سال است بدون کوچک‌ترین تصادفی در حال رانندگی با موتور خود هستند. ممکن است دور و بر خودتان کسی را دیده باشید که همیشه مدعی است به‌خاطر تجربه بالایی که دارد، هیچوقت تصادف نخواهد کرد. این باور غلط از درک ناکافی افراد به‌وجود می‌آید. اما فراموش نکنید که چنین غرور کاذبی می‌تواند باعث مرگ شما شود! این طرز تفکر بیشتر در افرادی دیده می‌شود که در خیابان‌ها دائما مشغول ویراژ دادن و عبور از لابه‌لای ماشین‌های سنگین و سبک هستند. اما آیا واقعاً تصادف نکردن آن‌ها به خاطر خوب بودنشان است؟

واقعیت امر، این است که این موتور سواران فقط خوش شانس بوده‌اند که تا به حال هیچ سانحه رانندگی را تجربه نکرده‌اند. آگاهی از محیط، طرز رانندگی شما و حرکات قابل پیش‌بینی (ویراژ ندادن) عواملی هستند که شما را در سفرها ایمن نگه می‌دارند. خودداری از هرگونه مانور دادن در خیابان‌ها می‌تواند جلوی تصادفات را بگیرند. لازم است که شما به‌عنوان راننده یک موتورسیکلت، ریسک‌های راندن این وسیله نقلیه دو چرخ را قبول کنید تا هیچوقت دست به ریسک‌های بزرگی نزنید.

گرچه برخی از حوادث اجتناب ناپذیر هستند، اما اکثر سانحه‌های رانندگی با دقت و دوری از رفتارهای پرخطر، قابل اجتناب هستند.

کلاه کاسکت باعث افزایش شدت آسیب‌دیدگی می‌شود

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

قانون نانوشته‌ای در مورد موتورسواران وجود دارد و آن تنفر آن‌ها از کلاه کاسکت‌ها است. در حالی که استفاده از کلاه ایمنی جزو قوانین رانندگی با موتورسیکلت‌ها است، ولی شاید ۹۰ درصد آن‌ها هیچ علاقه‌ای به استفاده از یک کلاه کاسکت در حین موتور سواری ندارند.

وقتی پای صحبت این افراد می‌نشینیم، بهانه‌های عجیب و غریبی برای استفاده نکردن از کلاه ایمنی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد بر این باورند که استفاده از کلاه کاسکت در سوانح رانندگی باعث آسیب‌های نخاعی می‌شود. با این حال بررسی‌های کارشناسی‌شده نشان می‌دهد که حوادث گردنی در رانندگان بدون کلاه بیشتر بوده است.

یکی دیگر از باورهای غلط که در مورد کلاه کاسکت موتورسیکلت ها وجود دارد، محدود کردن دید موتور سوار است. گسترده دید طبیعی انسان ۲۲۰ درجه است و کلاه کاسکت‌ها طبق استاندارد دید ۲۱۰ درجه‌ای طراحی می‌شوند. این درحالیست که ۹۰ درصد تصادفات موتورسیکلت‌ها در دامنه دید ۱۶۰ درجه‌ای رخ می‌دهند. بنابراین استفاده از کلاه کاسکت هیچ محدودیتی برای دید شما به‌وجود نخواهد آورد.

ترمز جلو را نگیرید، خطرناک است!

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

یکی از تفکرات اشتباهی که از دیرباز تاکنون درباره موتورسیکلت‌ها وجود داشته، خطرناک بودن استفاده از ترمز جلو است.  حتی بسیاری از افرادی که تاکنون سوار موتور نشده‌اند هم تصور می‌کنند که این باور درست است و وقتی ترمز جلو را بگیرند، چرخ عقب بلند می‌شود آن‌ها به پایین پرتاب می‌شوند. شاید احتمال این اتفاق در موتورسیکلت‌هایی که از چرخ‌های نازک و وزن خیلی کمی دارند بیشتر باشد، اما حتی در همین وسایل نقلیه هم شما می‌توانید شرایط را کنترل کنید تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

حقیقت امر این است که ترمز جلو تا ۷۰ درصد سرعت موتورسیکلت را کاهش می‌دهد. ترمز جلو به‌خاطر ترمزگیری مؤثرتر به‌عنوان اهرم اصلی انتخاب شده، در حالی که ترمز پشتی به‌عنوان یک کمک ترمز عمل می‌کند. رانندگان مبتدی به‌خاطر باورهای اشتباه خود بیشتر تمایل دارند از ترمز پشتی استفاده کنند که این باعث قفل شدن چرخ عقب و از دست دادن کنترل موتور می‌شود. پس نگران نباشید و با خیال راحت ترمز جلو را بگیرید.

سیستم ABS برای ترمزها ضروری نیست

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

بیش از یک قرن است که موتورسیکلت‌ها به‌وجود آمده‌اند، اما استفاده از ترمز ABS در‌ آن‌ها نسبتا جدید است. این سیستم ترمزگیری برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی و روی خودروها ظاهر شد. سپس ۲۰ سال بعد، به‌طور گسترده روی اکثر اتومبیل‌ها نصب شد. نخستین موتورسیکلتی که با سیستم ترمز ABS عرضه شد، BMW K100 در سال ۱۹۸۸ بود. این درحالیست که تا دهه ۲۰۰۰، این سیستم روی تنها تعداد محدودی موتورسیکلت نصب بود. همانطور که احتمالا می‌دانید، این سیستم ترمز جلوی ترمز گرفتن ناگهانی را می‌گیرد و در چند مرحله باعث توقف وسیله نقلیه خواهد شد. همین ویژگی باعث شده بسیاری از موتورسواران به‌اشتباه تصور کنند که یک راننده ماهر هیچ نیازی به ترمز ABS ندارد.

این تفکر غلط هنگام تجربه استفاده از نسخه‌های اولیه فناوری ABS به‌وجود آمد که در آن زمان خیلی کُند عمل می‌کردند. ترمزهای ABS با آزاد کردن فشار ترمز برای مدت کوتاهی، اجازه می‌دهند چرخ‌ها به ادامه چرخش بپردازند و به‌این شکل جلوی قفل شدن ناگهانی آن‌ها را می‌گیرند. در نمونه‌های اولیه، رانندگان از عملکرد این سیستم راضی نبودند و تصور می‌کردند که خودشان بهتر می‌توانند ترمز چرخ‌ها را کنترل کنند. اما هر چقدر هم که ماهر باشید، یک انسان نمی‌تواند مثل سیستم کامپیوتری ABS دقیق عمل کند. این موضوعی است که آزمایش‌ها تأیید کرده‌اند. ABS می‌تواند به ترمز گرفتن روی سطوح مربوط و یا دارای شن‌و‌ماسه کمک کرده و از وقوع حادثه جلوگیری کند.

هر چه موتور بزرگ‌تر،‌ بهتر

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

بسیاری از افراد علاقه عجیب و غریبی به موتورسیکلت‌های سایز بزرگ دارند و موتورهای کوچک و سبک را گزینه مناسبی برای موتورسواری نمی‌دانند. اتفاقا اگر از موتور سیکلت خود برای سفرهای درون شهری استفاده می‌کنید، مدل‌های کوچک‌تر و اسکوترها گزینه مناسب‌تری هستند. هزاران موتور با حجم کمتر از ۲۵۰ سی‌سی در خیابان‌ها در حال تردد هستند و راکبان آن‌ها بدون مشکل از سواری گرفتن از موتور خود لذت می‌برند.

هر کسی باید متناسب با نیاز خودش موتورسیکلت را انتخاب کند و سایز و ابعاد آن را ملاک انتخابش قرار ندهد.

موتور سیکلت بسیار خطرناک است

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

۸ باور غلط درباره موتورسیکلت

وقتی تصمیم می‌گیرید موتورسیکلت بخرید، بیشتر از هر چیز دیگری این را می‌شنوید که «موتور خیلی خطرناک است». اما احتمالا این جمله را از زبان کسی می‌شنوید که خودش موتور سواری نکرده است. حقیقت ماجرا اینجاست که موتورسیکلت‌ها فقط یک وسیله نقلیه هستند. این خود موتورسواران هستند که می‌توانند خطر بیافرینند. البته منظور ما این نیست که موتور به خودی خود هیچ خطری ندارد، هر کسی که ترک موتور می‌نشیند و با آن سفر می‌کند، می‌داند که این وسیله نقلیه دو چرخ فاقد امکانات ایمنی اتومبیل‌های مدرن است. بنابراین کاملا به خود شما بستگی دارد که چگونه با موتور خود رانندگی می‌کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*