رخدادهای نجومی سال 2024

دیدنی‌ترین رخدادهای نجومی در سال 2024

در سال 2024 شاهد یک خورشید گرفتگی نادر، چند ابرماه، گذر دنباله‌دارها و دو بارش‌ شهابی هستیم؛ برای اطلاع از جزئیات و تاریخ این رخدادهای نجومی با گجت نیوز همراه شوید.

سال 2024 برای علاقه‌مندان به نجوم، سال پربرکتی است؛ این سال با یک بارش شهابی در هفته اول آغاز شد و هنوز رخدادهای نجومی زیادی در پیش هستند که بعضی از آن‌ها حتی با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده‌اند.

مهم‌ترین رخدادهای نجومی سال 2024 (1403 شمسی)

اعتدال بهاری، 1 فروردین 1403

رخدادهای نجومی سال 2024

اعتدال بهاری در نیمکره شمالی به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از دید ناظر زمینی از صفحه استوای سماوی می‌گذرد و سپس حرکت خود را به سمت شمال آسمان در پیش می‌گیرد. این پدیده که ناشی از انحراف محوری زمین و گردش آن به دور خورشید است، فرصتی را برای رویت شفق‌های قطبی در نواحی اطراف قطب فراهم می‌کند.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود چرخه خورشیدی در سال 2024 به اوج خود برسد، شفق‌ها نیز می‌توانند نمایش شورانگیزتری داشته باشند.

خورشید گرفتگی کامل، 20 فروردین 1403

رخدادهای نجومی سال 2024

یک کسوف کامل تا چند ماه دیگر در آمریکای شمالی رخ خواهد داد. این خورشید گرفتگی که 4 دقیقه و 28 ثانیه طول خواهد کشید؛ در مناطق شمالی مکزیک، 15 ایالت آمریکا و 5 استان کانادا قابل رویت خواهد بود.

دنباله دار پونز-بروکس: 2 اردیبهشت 1403

دنباله دار پونز بروکس

در این سال فرصت خوبی برای دیدن دنباله‌دار‌ها وجود دارد. دنباله دار آتشفشانی Pons-Brooks که هر 71 سال یکبار به دور خورشید می‌گردد، در حدفاصل ماه‌های مارس تا آوریل 2024 با دوربین دوچشمی در آسمان شب قابل رویت می‌شود. در تاریخ 2 اردیبهشت اما به روشن‌ترین حالت خود می‌رسد که بهترین زمان برای دیدن آن است.

بارش شهابی اتا دلوی، 17 اردیبهشت 1403

رخدادهای نجومی سال 2024

عامل یکی از دو بارش شهابی سال 2024، ذرات غبار و بقایای سنگی به‌جا مانده از دنباله‌دار هالی در منظومه شمسی است. بارش شهابی اتا دلوی (Eta Aquariids) در شب‌های بدون ماه اتفاق می‌افتد و تاریکی آسمان، دیدن 10 تا 20 شهاب را در هر ساعت، تضمین می‌کند.

بارش شهابی برساوشی، 22 و 23 مرداد 1403

رخدادهای نجومی سال 2024

وجود شهاب‌های درخشانی که معمولا با چشم غیر مسلح هم قابل رویت هستند، بارش شهابی برساوشی را به یکی از معروف‌ترین شهاب‌باران‌های سال تبدیل کرده است. این‌بار هم آسمان شب، تاریکی مناسبی برای دیدن این پدیده خواهد داشت و اگر شانس و مهارت کافی داشته باشید، می‌توانید جلوه‌ای کم‌نظیر از کهکشان راه شیری را ببینید.

مقابله زحل، 18 شهریور 1403

سیاره زحل

در اواخر تابستان آینده، زحل در نورانی‌ترین حالت خود خواهد بود؛ چرا که بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد؛ پدیده‌ای که به‌اصطلاح مقابله یا رویارویی (Opposition) نامیده می‌شود. این بهترین فرصت برای دیدن سیاره زیبای منظومه شمسی است؛ البته برای دیدن حلقه‌های آن، دست‌کم باید یک تلسکوپ کوچک داشته باشید.

دنباله دار سوچینشان-اطلس، 22 مهر 1403

دنباله دار سوچینشان-اطلس

این یکی از دنباله‌دارهای تازه کشف شده است و یک سال بیشتر از اولین رصد آن نمی‌گذرد. انتظار می‌رود در بامداد 22 مهر 1403، این دنباله‌دار در نورانی‌ترین حالت خود باشد و بهترین فرصت برای تماشای آن!

ابرماه شکارچی، 26 مهر 1403

ابرماه

ابرماه شکارچی که در تاریخ 26 مهر به‌وقوع می‌پیوندد، یکی از سه سوپرمون سال 2024 و بزرگ‌ترین آن‌هاست. ماهِ کامل در این تاریخ به نزدیک‌ترین فاصله از زمین می‌رسد و با روشنایی خود، زینت‌بخش آسمان شب خواهد شد. در نواحی ساحلی، تاثیر آن روی جزر و مد هم محسوس خواهد بود.

مقابله مشتری، 17 آذر 1403

سیاره مشتری

در این تاریخ، سیاره غول‌پیکر منظومه شمسی پرنورتر از همیشه در آسمان شب خواهد درخشید. دارندگان تلسکوپ، می‌توانند از این فرصت برای دیدن چهار قمر و لکه سرخ بزرگ مشتری (یک طوفان چرخان عظیم در سطح سیاره) استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*