کشف آب در سیاره

کشف آب در سیاره ای که احتمالا میزبان حیات هم باشد

دانشمندان با در نظر گرفتن مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) موفق به کشف امکان حیات و آب فراوان در سیاره LHS 1140b شدند.

طبق مطالعات جدید از سوی دانشمندان، یکی از سیارات فراخورشیدی با نام LHS 1140b، به احتمال زیاد مقادیر قابل توجهی آب و پتانسیل حمایت از حیات را دارد. این سیاره که به دور یک ستاره کوتوله قرمز کوچک (یک پنجم اندازه خورشید) واقع در صورت فلکی سیتوس می‌چرخد، در سال ۲۰۱۷ کشف و از آن زمان با تلسکوپ‌های زیادی مورد رصد قرار گرفته شده است.

کشف آب و حیات در سیاره LHS 1140b

مشاهدات اولیه از سطح این سیاره توسط تلسکوپ‌های فضایی در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت و محققان دریافتند که سیاره LHS 1140b سیاره‌ای سنگی است که حدود ۱.۷ پهن‌تر از کره زمین خود را نشان می‌دهد. جرم وزنی این سیاره ۶.۶ برابر کره زمین و جنس آن سنگی و احتمالأ با هسته آهنی متراکم است.

در مطالعات جدید پس از کشف این سیاره شواهدی به‌دست آمده که نشان می‌دهد این سیاره به‌اندازه کافی چگال نیست و به احتمال زیاد حاوی منابع آب به‌مراتب بیشتری نسبت به زمین یا غنی از اتمسفر گسترده‌ای پر از عناصر سبک مانند هیدروژن و هلیوم است. محققان هنوز به قطعیت نتوانسته‌اند سطح این سیاره را به‌طور دقیق شناسایی کنند؛ اما یقین دارند این سیاره عناصر لازم برای ایجاد حیات را دارد و همچنین امیدوارند تا تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در مأموریت‌های آتی بتواند اطلاعات بیشتری از پوشش سطح سیاره LHS 1140b و گونه‌های طبیعی موجود در آن کسب کند.

از زمان کشف اولین سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۹۲، ستاره‌شناسان وجود ۵۵۰۰ جهان مختلف را تایید کرده‌اند. از میان سیارات فراخورشیدی شناخته شده، تنها تعداد انگشت‌شماری به‌طور بالقوه قابل سکونت هستند.

برای سال‌های متمادی امیدوارکننده‌‌ترین هدف برای جستجوی حیات فراخورشیدی، اکوسیستم اطراف یک ستاره کوچک قرمز به نام Trappist-1 بوده است. این ستاره در فاصله نزدیک‌تری به زمین نسبت به LHS 1140b قرار دارد و میزبان مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ۷ سیاره فراخورشیدی شناخته شده به اندازه زمین است. طبق مشاهدات اخیر تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، به‌احتمال زیاد این سیارات بدون جو و عاری از آب هستند و امید بشر در مورد سکونت در این سیاره‌ها به ناامیدی تبدیل شده است. اما سیاره LHS 1140b این فرصت را دارد تا دوباره امید حیات میان ستاره‌ای را در قلب بشر روشن کند.

بررسی‌های انجام شده روی این سیاره نشان می‌دهند LHS 1140b حدود ۲۰ درصد اندازه و جرم خورشید ما انرژی کافی برای ایجاد شرایط قابل سکونت تولید می‌کند, اما سطح این سیاره از زمین سردتر است. طبق نظریه دانشمندان سیاره LHS 1140b بعد از Trappist-1 جالب‌ترین سیستم سیاره فراخورشیدی بعدی از نظر قابلیت سکونت است و با بررسی سطح دقیق این سیاره توسط تلسکوپ جیمز وب قطع به یقین وجود جو هیدروژن و هلیوم یا جو آبی آن در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

دانشمندان خاطر نشان کردند که اگر بتوان در آینده نزدیک تایید کرد که این سیاره دنیایی آبی است، می‌توان مدل‌سازی آب و هوای آن را انجام داد تا متوجه شوند آیا آب به‌صورت مایع روی سطح سیاره وجود دارد یا خیر و این اولین کشف غیر مستقیم آب مایع در یک سیاره فراخورشیدی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*