عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک

عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک موفقیت‌آمیز بود؛ کنترل همه‌چیز با ذهن ممکن می‌شود؟

ایلان ماسک از موفقیت‌آمیز بودن عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک خبر داد. به‌زودی بیماران دارای فلج حرکتی، همه‌چیز را با ذهن خود کنترل می‌کنند!

استارتاپ نوروتکنولوژی Neuralink ایلان ماسک، روز یکشنبه برای نخستین بار یک تراشه مغزی را با موفقیت در مغز یک بیمار کاشت. این تراشه با هدف کمک به بیمارانی توسعه پیدا کرده که از فلج شدید رنج می‌برند. تراشه مغزی نورالینک می‌خواهد به این افراد قدرت کنترل فناوری‌های خارجی با استفاده از سیگنال‌های عصبی مغز را بدهد. ظاهرا نورالینک بعد از کسب مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، اقدام به جذب بیمارانی کرده که به‌صورت داوطلبانه می‌خواهند جزوی از این پروژه تحقیقاتی باشند.

اگر تراشه مبتکرانه این شرکت به‌درستی کار کند، بیمارانی که از مشکلات حرکتی شدیدی مثل ALS رنج می‌برند، می‌توانند از این دستگاه و فقط با حرکت نشانگرهایی برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و با ذهن خود تایپ کنند!

عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک

آغاز آزمایش‌های بالینی نورالینک، گام بسیار مهمی در جهت تجاری‌سازی تراشه‌های مغزی این شرکت است. مراحل پیچیده و بسیار زیادی برای اخذ مجوز تجاری‌سازی سر این دستگاه قرار دارد که یک به یک باید طی شوند.

تراشه مغزی نورالینک چیست و چرا مهم است؟

نورلاینک هویت داوطلبان شرکت در این آزمایش بالینی را فاش نکرده است. Neuralink، یکی از شناخته‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت رابط مغز-کامپیوتر یا BCI است که این شهرت به‌لطف حضور ایلان ماسک در رأس این شرکت به‌دست آمده است. ایلان ماسک به جز نورالینک، صاحب بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ جهان از جمله تسلا و اسپیس ایکس نیز هست.

عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک

عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک

BCI، سیستمی است که سیگنال‌های مغزی را رمزگشایی می‌کند و آن‌ها را به دستوراتی برای استفاده در فناوری‌های خارجی تبدیل می‌کند. به‌جز نورالینک، چندین شرکت دیگر از جمله Synchron‌ ،Precision‌ Neuroscience و Blackrock نیز تراشه‌هایی را با توانایی‌های مشابه توسعه داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اختراع جدید هواوی ارتباط مغز انسان با کامپیوتر را ممکن کرد

شرکت Paradromics نیز قصد دارد نخستین آزمایش بالینی خودش را در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی روی بیماران انجام دهد. کمپانی Precision‌ Neuroscience نیز نخستین آزمایش بالینی خودش را سال گذشته روی انسان‌ها انجام داد. هنوز این تراشه‌های مغزی در مرحله توسعه اولیه قرار دارند؛ بنابراین مشخص نیست کدام شرکت می‌تواند برای اولین بار، چنین تراشه‌ای را راهی بازار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*