گزینه عجله دارم تاکسی های اینترنتی

گزینه عجله دارم تاکسی های اینترنتی مصداق بارز گران فروشی و تخلف است!

پس از چند سال وجود گزینه عجله دارم در تاکسی های اینترنتی، اکنون سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید این گزینه تخلف و مصداق گران فروشی است!

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی طی یک نشست خبری در روز 16 بهمن گزارش‌های مختلفی ارائه کرد. وی در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد برخی گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهند در برخی پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های عرضه بنزین، کارکنان، مشتریان را مجبور می‌کنند تا مکمل سوخت (اکتان بوستر) تهیه کنند. این‌کار مصداق بارز فروش اجباری است و تخلف محسوب می‌شود و در این مورد تذکرات لازم را به جایگاها داده‌ایم.

موضوع مورد بحث دیگر تخلفات شرکت های خودروسازی بود. او در این مورد گفت اگر شرکت‌های خودروسازی مرتکب تخلف گران‌فروشی بشوند علاوه بر این که باید وجه دریافتی اضافه را به خریدار بازگردانند، با مجازات نقدی نیز روبه‌رو خواهند بود.

اسفنانی در پاسخ به این سوال که آیا تا به الان جریمه‌ای در این خصوص اخذ شده یا خیر، پاسخ داد تا به این لحظه آماری در این خصوص ارائه نشده است. امیدواریم در جلسات و نشست‌های بعدی بتوانیم مقدار قطعی و مقدار وصول شده را اعلام کنیم. وی ادامه داد:

هم‌اکنون تخلفی یکی از خودروسازهای بزرگ کشور مطرح شده، اما تاکنون این تخلف محرز نشده است. چنانچه این تخلف ثابت شود به سازمان‌های مربوطه ارجاع و برخورد صورت خواهد گرفت. بازرسان و شعبه‌های ما اختیار دارند که تخلف‌های گزارش شده از هر مکان را بررسی کرده و حکم صادر کنند.

وی همچنین با اشاره مجدد به خودروساز متخلف گفت این شرکت متعهد شده است که تا انتهای سال آینده تعداد زیادی خودرو به مشتریان تحویل دهد. سازمان استاندارد نیز به این خودروساز گفته است چنانچه استانداردهای تولید را رعایت نکند اجازه تولید خودرو را نخواهیم داد. همچنین ریاست سازمان تعزیرات حکومتی چند جلسه با این شرکت برگذار کرده تا قبل از ارتکاب تخلف، هشدارها و تذکرات پیش‌گیرانه را به آنها گوشزد کنیم. این اقدامات به نفع مردم است و در صورت نیاز اسم متخلف و گزارش تصویری تخلف را نیز منتشر خواهیم کرد.

همچنین پرتکرارترین تخلفات در طی این بازه زمانی، تخلفات گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب است. البته عدم درج قیمت متاسفانه پرتکرارترین تخلف بوده است. برخوردهای صورت گرفته برای حل این مشکل نیز تاکنون تاثیر خاصی نداشته و 31 درصد تخلف‌های اعلام شده از سمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان مربوط به همین موضوع بوده است. رتبه‌های بعدی نیز مربوط به گران‌فروشی و صادر نکردن فاکتور است.

تذکر به وجود گزینه عجله دارم در تاکسی های اینترنتی

نکته مهم در این نشست، تذکر سخنگوی سازمان تعزیرات به تخلف تاکسی های اینترنتی بود. او در این رابطه گفت وجود گزینه عجله دارم هنگام درخواست خودرو در تاکسی های اینترنتی تخلف است و باید حذف بشود. این موضوع آشکارا به معنای دریافت اضافه مبلغ و گران‌فروشی است. اسفنانی افزود این گزینه هیچ‌گونه خدمات اضافی به مشتری ارائه نمی‌کند و حتی آنها را سریع‌تر به مقصد نمی‌رساند. به تاکسی های اینترنتی به‌صورت جدی تذکر می‌دهیم که هر چه سریع‌تر اقدام به حذف این گزینه کنند. در صورت احراز گران‌فروشی، رئیس شعبه حق دارد حکم پلمپ واحد متخلف را صادر کند.

در پایان صحبت‌ها نیز به موضوع دپو خودرو توسط خودروسازان اشاره شد. سخنگوی سازمان تعزیرات گفت حدود ده هزار خودرو دپو شده در استان‌های بابل، کرمانشاه، خراسان رضوی و خراسان جنوبی کشف شد و خودروساز متخلف را مجبور کردیم که این خودروها را به مردم تحویل دهد.

وزارت اقتصاد: گزینه «عجله دارم» تخلف نیست

پس از صحبت‌های سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر مخالفت با گزینه «عجله دارم» در تاکسی های اینترنتی، حالا یکی از مقامات وزارت اقتصاد می‌گوید وجود این گزینه هیچ منعی ندارد و شرکت‌های تاکسی آنلاین مرتکب تخلف نشده‌اند. امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد در این رابطه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

اسلام، قانون اساسی و نظام اسلامی، سازوکار بازار را به رسمیت شناخته‌اند. پیشنهاد کرایه بیشتر به مشتری تاکسی اینترنتی در ازای یافتن سریع‌تر تاکسی، خلاف هیچ قانونی نیست. دولت قویا حامی سرمایه‌گذاران خصوصی است و با آنها بر اساس قانون اسلام رفتار می‌کند، نه اصول کهنه و شکست‌خورده کمونیستی.

وی در ادامه، پست دیگری را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که در آن نوشت گزینه عجله دارم می‌ماند، اما سازمان‌ها و روش‌های مغایر سیاست‌های کلی اصل 44 حذف خواهند شد. آقای سیاح که ظاهرا حسابی از اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات به جوش آمده بود، همچنان به اعتراض خود ادامه داد و در پست دیگری نوشت:

گزینه عجله دارم به هیچ وجه تخلف نیست، اما نگران کردن سرمایه‌گذاران، قطعا تخلف از سیاست اعلامی دولت است. سیاست دولت، ایجاد ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری است و با هر تخلفی از آن محکم برخورد می‌کنیم.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا گزینه «عجله دارم» در تاکسی های اینترنتی را کاربردی و قانونی می‌دانید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*