زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ خودرو و هر آنچه که قبل از خرید آن باید بدانید

خرید زنجیر چرخ مناسب برای خودرو نیازمند دانستن نکاتی در مورد انواع زنجیر چرخ است؛ برای فهمیدن این نکات قبل از خرید، همراه ما باشید.

بارش برف در اکثر نقاط کشور سبب شده تا بسیاری از مردم برای ترددهای بین شهری خود نیازمند خرید و بستن زنجیر چرخ خودرو شوند. اما برای خرید یک زنجیر چرخ مناسب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در این مطلب از اخبار خودرو وبسایت گجت نیوز به راهنمایی خرید زنجیر چرخ خودرو می‌پردازیم.

قبل از خریدن زنجیر چرخ برای خودرو لازم است به 7 نکته توجه کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانید بهترین محصول موجود در بازار را که مناسب شما است، تهیه کنید؛ نکاتی که در ادامه به شما توضیح داده می‌شود، می‌توانند در خریدهای حضوری و آنلاین کمک شایانی به شما کنند.

خرید زنجیر چرخ

در هنگام خریدن زنجیر چرخ به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید زنجیر چرخ مناسب از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است. اول آن‌که زنجیر باید مانع سر خوردن خودرو روی برف و یخ شود، زنجیر چرخ مناسب فشار کمتری را به گوشت لاستیک وارد می‌کند و در نهایت یک خرید اطمینانی می‌تواند امنیت رانندگی شما را در مسیرهای برفی تضمین کند. در هنگام خرید زنجیر چرخ، مواردی که در ادامه به‌صورت نکته‌وار توضیح داده‌ایم را مد نظر داشته باشید.

انتخاب زنجیر چرخ بر اساس نوع رینگ خودرو

زنجیر چرخ‌ها در سه نوع کلاسیک، کمربندی و تسمه‌ای دسته‌بندی می‌شوند؛ دو نوع دیگر زنجیر چرخ وجود دارد که چندان کاربردی نیستند. زنجیر چرخ‌های کلاسیک به دور لاستیک بسته می‌شوند و به همین دلیل این نوع زنجیر چرخ‌ها را می‌توانید هم برای خودروهای دارای رینگ اسپرت و هم برای ماشین‌های دارای قالپاق استفاده کنید.

اما مدل‌های تسمه‌ای و کمربندی را تنها می‌توان به دور لاستیک‌هایی با رینگ اسپرت پیچید؛ چرا که برای چفت کردن قسمت‌های مختلف این نوع زنجیر چرخ‌ها نیاز است تا از محل درز رینگ‌ها به دور لاستیک عبور داده شوند.

زنجیر چرخ خودرو

نوع و سایز لاستیک، مهم‌ترین عامل در انتخاب زنجیر چرخ مناسب

بعد از تعیین کردن نوع رینگ خودرو به سراغ لاستیک خودرو می‌رویم. اکثر زنجیر چرخ‌های موجود در بازار ایران برای سایز لاستیک محصولات ایران خودرو و سایپا طراحی شده‌اند؛ پس اگر دارای خودرو خارجی هستید یا نوع لاستیک خودرو داخلی خود را تغییر داده‌اید، باید به مواردی نظیر قطر لاستیک و پهنای آن توجه داشته باشید. هنگام خرید زنجیر چرخ حتما اطلاعات مربوط به این موضوع را چک کنید.

به جنس زنجیر چرخ توجه کنید

بخش عمده‌ای از زنجیر چرخ‌های موجود در بازار از نوع فولادی یا آهنی هستند و اکثر افراد زنجیر چرخ‌ها را با این جنس می‌شناسند. اما در سال‌های اخیر زنجیر چرخ‌هایی از جنس پلاستیک فشرده یا پلیمر هم راهی بازار شده است.

زنجیر چرخ‌های فلزی از دوام بیشتری برخوردارند و سطح اصطکاک بیشتری با سطوح لیز ایجاد می‌کنند تا لاستیک خودرو با کمترین میزان انحراف بتواند روی این سطوح حرکت کند. اما در صورتی که این زنجیر چرخ‌ها آسیب ببینند، به لاستیک و ترمز خودرو خسارت وارد می‌کنند. ضمن آن‌که استفاده معمولی از این نوع زنجیر چرخ سبب فشار آمدن به گوشته لاستیک و آسفالت جاده می‌شود. حتما توجه داشته باشید که در هنگام تهیه زنجیر چرخ‌های فلزی، حلقه‌های زنجیر با روکش گالوانیزه پوشیده شده باشند؛ این روکش با جلوگیری از نفوذ رطوبت، مانع زنگ‌زدگی و خوردگی فلز می‌شود.

زنجیر چرخ‌های پلیمری دوام نمونه‌های فلزی را ندارند، اما در صورت آسیب دیدن خسارتی به لاستیک یا سیستم خودرو وارد نمی‌کنند. این زنجیر چرخ‌ها سطح اصطکاک متوسطی را ایجاد می‌کنند و ممکن است خودرو روی سطوح خیلی لیز، سر بخورد و کنترل فرمان از دست شما خارج شود.

اگر پرداخت هزینه زنجیر چرخ برای شما دغدغه محسوب نمی‌شود، توصیه ما به شما هر دو نوع محصول است. در روزهایی که سطح لغزندگی و میزان برف جاده کم است از زنجیر چرخ‌های پلیمری و در روزهایی که گرفتگی جاده‌ها بیشتر است و امکان بروز حادثه وجود دارد از زنجیر چرخ‌های فلزی استفاده کنید.

نوع و محل قرارگیری دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خودرو تعیین کننده تعداد زنجیر چرخ‌هایی است که شما برای خودرو خریداری می‌کنید. اگر گیربکس خودروی شما از نوع تک دیفرانسیل جلو یا عقب است، خریدن تنها دو عدد زنجیر چرخ برای چرخ‌های مسئول حرکت کافی است. اما در خودروهای جفت دیفرانسیل توصیه می‌شود برای تمامی چرخ‌‌ها زنجیر چرخ نصب شود.

شرایط نصب زنجیر چرخ ماشین

سهولت بسته شدن زنجیر چرخ ماشین یکی از عوامل مهم در خرید این محصولات برای افرادی است که توانایی‌های فنی کمی دارند. ممکن است شما در حین سفر باشید و به دلیل بارش برف مجبور به بستن زنجیر چرخ شوید. بنابراین لازم است به سراغ زنجیر چرخ‌هایی بروید که فرآیند بستن آن‌ها ساده است و فرآیند بستن زنجیر چرخ در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بپذیرد.

زنجیر چرخ‌ها از لحاظ نوع بستن به سه دسته کلاسیک نیازمند حرکت، قفل شونده و کمربندی تقسیم می‌شوند. در نوع اول، شما زنجیر چرخ را در جلوی چرخ خودرو روی زمین پهن می‌کنید و با حرکت خودرو به جلو، زنجیر چرخ را نصب می‌کنید. در نوع دوم شما به آچارهای مخصوص برای قفل کردن زنجیرها نیاز دارید. این در حالی است که زنجیر چرخ‌های کمربندی به‌سادگی نصب می‌شوند و نیازی به حرکت خودرو ندارند.

در صورت خرید هر یک از این نوع زنجیر چرخ‌ها، در شرایط عادی چندین بار آن‌ها را روی لاستیک خود نصب و جدا کنید تا به قلق فرآیند نصب، مسلط شوید.

زنجیر چرخ باید دارای قابلیت خود تنظیمی باشد

مهم‌ترین نکته ایمنی در خصوص یک زنجیر چرخ قابلیت خود تنظیمی آن است. قابلیت خود تنظیمی با ایجاد چسبدگی زنجیر به لاستیک خودرو مانع شل شدن آن به هنگام عبور از مسیرهای صعب‌العبور می‌شود.

درست است که زنجیر چرخ‌ها را با توجه به اندازه لاستیک، سایزبندی می‌کنند؛ اما بسیاری از زنجیر چرخ‌های غیر استاندارد بازار با وارد شدن فشار روی لاستیک شل می‌شوند و در نتیجه آن ممکن است خودرو از مسیر حرکت منحرف شود.

کیفیت اتصالات زنجیر چرخ

یکی از مواردی که در طول عمر زنجیر چرخ تاثیر به‌سزایی دارد، کیفیت اتصال قطعات مختلف زنجیر چرخ است. حلقه‌های زنجیر، زنجیر چرخ‌های فلزی با جوشکاری به یکدیگر اتصال داده می‌شوند. یکپارچگی و کامل بودن جوشکاری اتصالات در دوام و پایداری زنجیر چرخ اهمیت ویژه‌ای دارد.

قسمت‌های مختلف زنجیر چرخ به وسیله اتصالاتی از نوع الماسی، مورب، مربعی و پلکانی کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند که از این میان نمونه الماسی و مورب بهترین انتخاب از لحاظ کیفیت اتصال هستند. این نوع اتصالات علاوه بر بالا بردن طول عمر زنجیر چرخ، آسیب کمتری به لاستیک و سیستم ترمز ضد قفل وارد می‌کنند.

در ادامه مطلب به معرفی انواع زنجیر چرخ‌های موجود در فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری می‌پردازیم؛ اگر قصد خرید یک زنجیر چرخ مناسب را دارید همراه ما باشید.

انواع زنجیر چرخ‌ خودرو

در حال حاضر 5 مدل زنجیر چرخ برای خودروهای تجاری توسعه داده شده‌اند که در ادامه مطلب، هر یک را به‌صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

زنجیر چرخ فلزی ساده

این مدل زنجیر چرخ به دور لاستیک بسته می‌شود و برای بستن آن نیازمند حرکت خودرو روی زنجیر چرخ هستیم. طراحی این مدل به‌صورتی است که دو ردیف زنجیر در دو سوی فاق لاستیک قرار می‌گیرند و ردیف‌هایی به‌صورت پلکانی فضای میانی و روی لاستیک را پوشش می‌دهند.

خرید زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ فلزی ضربدری

این مدل زنجیر چرخ‌ها فقط در شیوه قرارگیری زنجیر به دور لاستیک با نمونه قبلی تفاوت دارند و از لحاظ جنس و شیوه بستن یکسان هستند. در این مدل روی فاق لاستیک شاهد تلاقی زنجیر‌ها هستیم که سبب افزایش اصطکاک شده و برای مسیرهای یخ‌زده گزینه مناسب‌تری است و در عین حال فشار بیشتری هم به لاستیک خودرو وارد می‌کند.

خرید زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ کمربندی یا تسمه‌ای

به‌دلیل سخت بودن فرآیند بستن دو نمونه قبلی، اکثر رانندگان ترجیح می‌دهند که زنجیر چرخ تسمه‌ای یا کمربندی برای خودرو خود خریداری کنند. این مدل زنجیر چرخ‌ها از جنس فلز یا ژله هستند و برای نصب آن‌ها نیازی به حرکت دادن خودرو نیست. این نوع زنجیر چرخ‌ها شبیه کمربند بسته می‌شوند. به همین دلیل به آن‌ها زنجیر چرخ کمربندی گفته می‌شود. اگر در مناطق کوهستانی زندگی نمی‌کنید و مسیر تردد شما در طول زمستان یخ نمی‌زند، این گزینه انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

خرید زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ کابل تایر

این مدل زنجیر چرخ مشابه نمونه فلزی ساده است؛ اما به‌جای زنجیر از کابل در ساختار آن استفاده شده است. نصب این مدل به‌مراتب از فلزی ساده راحت‌تر است، اما دوام و سطح اصطکاک زنجیر چرخ فلزی ساده را ندارد.

زنجیر چرخ خودرو

این مدل زنجیر چرخ‌ها در داخل کشور ما چندان کارایی ندارند و کمتر فروشگاهی نمونه‌های آن را موجود دارد.

زنجیر چرخ پارچه‌ای

یکی از مواردی که سبب لیز خوردن لاستیک روی سطوح برفی می‌شود نفوذ لایه‌های برف به درون شیار‌های لاستیک است. در این حالت شیارهای لاستیک پوشیده می‌شوند و لاستیک خودرو همانند یک لاستیک صاف می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع، زنجیر چرخ پارچه‌ای یا جوراب چرخ تولید شده است. این نوع زنجیر چرخ تقریبا کارایی خاصی ندارد و نمی‌توان روی عملکرد آن حساب کرد. پارچه جوراب‌ها معمولا از جنس پلی الفین تولید می‌شوند و نقش یک حائل بین لاستیک و سطح خیابان را دارند.

خرید زنجیر چرخ

سرعت فرسایش این مدل از زنجیر چرخ‌ها بسیار بالاست؛ به‌گونه‌ای که تنها تا سرعت 30 کیلومتر بر ساعت می‌توانید روی عملکرد آن‌ها حساب کنید.

در جدول زیر می‌توانید میانگین قیمت انواع زنجیر چرخ را در بهمن 1402 مشاهده کنید.

نوع زنجیر چرخقیمت (تومان)
زنجیر چرخ فلزی ساده650.000 تا 750.000
زنجیر چرخ فلزی ضربدری700.000 تا 850.000
زنجیر چرخ تسمه‌ای یا کمربندی500.000 تا 600.000
زنجیر چرخ کابل تایر1.000.000 تا 1.400.000
جوراب پارچه‌ای500.000 تا 700.000

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*