آیفون تاشو اپل

آیا اپل در حال ساخت یک آیفون تاشو است، اخبار و شایعات در خصوص آن چه می‌گویند؟

شایعات مربوط به ساخت آیفون تاشو از سوی اپل مدت‌هاست در جریان هستند. اما آیا واقعا باید انتظار یک مدل تاشو از پرچمداران اپل را داشته باشیم یا خیر؟

مدت‌هاست که شایعات فراوانی در خصوص ساخت یک آیفون تاشو از سوی اپل به گوش می‌رسد. این دسته گوشی‌ها با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه و تلاش‌های کمپانی‌هایی مثل سامسونگ، هواوی و موتورولا اکنون به پختگی مناسبی رسیده‌اند و به همین دلیل شاید زمان مناسب برای ورود اپل به این بازار نوپا فراهم شده باشد. اما آیا واقعا کوپرتینویی‌ها قصد دارند یک گوشی تاشو به بازار عرضه کنند؟ در ادامه این متن قصد داریم به بررسی همین مساله بپردازیم و جزئیات کنونی پیرامون آیفون تاشو احتمالی اپل را بررسی کنیم.

اپل طرح‌های مربوط به یک گوشی تاشو را ثبت کرده است

پیش از اینکه به بررسی شنیده‌ها پیرامون گوشی آیفون تاشو بپردازیم، بد نیست نگاهی به مدارک مستند در این خصوص بیندازیم. اپل تا کنون چندین اختراع و طرح مختلف مربوط به یک آیفون تاشو را ثبت کرده است. به‌طور خاص این کمپانی طرحی از یک آیفون تاشو با «صفحه نمایش قابل رویت» که احتمالا همان صفحه نمایش بیرونی خواهد بود را در پایگاه ثبت اختراع آمریکا به ثبت رسانده است. این طرح که در سال 2016 به‌طور رسمی ثبت شده، یک آیفون را نشان می‌دهد که با بهره گرفتن از یک پانل اولد منعطف و لولاهای فلزی قابلیت تا شدن از وسط را دارد. البته هر دو نیمه این گوشی تاشو هنگام بسته بودن گوشی قابل استفاده خواهند بود. علاوه بر این، طرح دیگری از این کمپانی به ثبت رسیده که یک گوشی تاشو متشکل از دو صفحه نمایش مغناطیسی را به تصویر می‌کشد که قادرند در کنار یکدیگر صفحه نمایش واحد بزرگتری را تشکیل دهند.

این طرح‌ها کاملا نشان‌دهنده این است که اپل ایده ساخت دو نمونه گوشی‌های تاشو، یکی هیبرید گوشی – تبلت نظیر سری گلکسی زد فولد و دیگری گوشی‌های تاشو مثل گلکسی زد فلیپ، را مدت‌هاست در سر می‌پرورانده.

یکی دیگر از پتنت‌های ثبت شده اپل از طراحی یک لایه محافظ برای آیفون تاشو حکایت دارد که می‌تواند از این گوشی در برابر ترک و خط و خش محافظت کند. بر اساس این طرح، آیفون تاشو از لایه‌ای محافظ بهره خواهد برد که با پر کردن میکرو ترک‌های ایجاد شده در نمایشگر مانع شکل‌گیری ترک‌های بزرگتر می‌شود.

پتنت اپل

این موارد البته تنها طرح‌های ثبت شده اپل در این حوزه نیستند و این کمپانی ایده‌های مختلفی را در این خصوص به ثبت رسانده است. در یکی از این طرح‌ها، صفحه نمایش آیفون تاشو به‌طور کامل دور دستگاه پیچیده و در دیگری شاهد بازگشت حسگرهای تاچ آیدی در آیفون‌های تاشو اپل هستیم. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تیم تحقیق و توسعه اپل با جدیت و به‌طور فعال مشغول ایده‌پردازی در خصوص یک گوشی تاشو هستند.

در گجت نیوز بخوانید:
همه چیز در مورد آیفون تاشو اپل‌؛ امکانات، قیمت و تاریخ عرضه

در همین حوزه همچنین بسیاری تحلیلگران و افشاکنندگان از تست نمونه‌هایی اولیه از آیفون تاشو توسط اپل خبر داده‌اند. این شایعه توسط تحلیلگران سرشناسی چون مینگ چی کو، مارک گورمن و جان پروسر هم تایید شده که نشان از نزدیک بودن آن به واقعیت دارد. در عین حال توجه به این نکته ضروری است که کمپانی‌های گوشی‌ساز، خصوصا اپل، به‌طور روزمره طرح‌های مختلف خود را به‌طور رسمی به ثبت می‌رسانند. طبیعتا برخی از این طرح‌ها سرانجام به ساخت یک محصول منتهی خواهد شد؛ درحالیکه برخی دیگر هرگز به مرحله تولید نمی‌رسند. به بیان دیگر،  ثبت یک طرح بیانگر این است که یک کمپانی صرفا مشغول کار یا ایده‌پردازی روی ساخت یک محصول است؛ نه این که محصول مربوطه قطعا تولید خواهد شد!

اندازه آیفون تاشو چقدر خواهد بود؟

گزارشی که مدتی پیش از مینگ چی کو منتشر شد، به اندازه 8 اینچی صفحه نمایش گوشی تاشو اپل اشاره دارد. علاوه بر این، برخی منابع هم از تست یک گوشی با نمایشگر 9 اینچی حکایت می‌کنند. آیفون تاشو 8 اینچی اندازه‌ای بزرگتر از آیپد مینی و گلکسی زد فولد خواهد داشت و با شایعات منتشر شده در این حوزه سازگاری بیشتری دارد. پیش‌تر، برخی منابع به انتشار یک آیپد تاشو پیش از آیفون اشاره داشتند و به‌طور خاص از آیپد مینی تاشو به‌عنوان نخستین دستگاه تاشو کوپرتینویی‌ها نام برده بودند. آیپد مینی البته یکی از محبوب‌ترین و بهترین گجت‌های اپل است؛ بنابراین مدل تاشو آن می‌تواند بهترین نقطه برای ورود کوپرتینویی‌ها به بازار محصولات تاشو باشد.

گلکسی زد فولد 5

علاوه بر این، ظاهرا ترجیح اپل برای ورود به حوزه گوشی‌های تاشو تولید رقیبی برای گلکسی زد فولد است؛ نه زد فلیپ. این مساله از اندازه 8 اینچی صفحه آیفون تاشو به‌خوبی مشخص است. از سوی دیگر هیچ‌گونه اطلاعاتی هم در خصوص یک آیفون تاشو با اندازه بین 4 تا 5 اینچ وجود ندارد. بر این اساس انتظار می‌رود اولویت نخست اپل، یک رقیب درخور برای گلکسی زد فولد باشد.

گوشی تاشو اپل چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

نخستین خبر در خصوص ویژگی‌ها و مشخصات iPhone تاشو به صفحه نمایش آن مرتبط می‌شود؛ جایی که شایعات حاکی از حضور صفحه نمایش اولد در این گوشی هستند. این مساله البته کاملا از اپل قابل انتظار است؛ اما تایید آن همچنان برای علاقمندان دلگرم‌کننده خواهد بود. اپل همچنین در سری آیفون 13 پانل‌های با نرخ رفرش 120 هرتزی خود را نیز تحت عنوان نمایشگرهای ProMotion رونمایی کرد. بنابراین بعید نیست که در گوشی‌های تاشو این کمپانی هم شاهد به کار گیری این پانل‌ها باشیم. هر دو گوشی Galaxy Z Fold 5 و Galaxy Z Flip 5 در حال حاضر از صفحه نمایش‌هایی 120 هرتزی استفاده می‌کنند. بنابراین به کار بردن این پانل‌ها از سوی اپل چندان عجیب نخواهد بود.

صفحه نمایش ProMotion

در این میان برخی افراد از احتمال حضور صفحه نمایش e-ink در آیفون تاشو خبر داده‌اند که البته بسیار نامحتمل به نظر می‌رسد!

انتظار می‌رود گوشی تاشو اپل در بخش دوربین محصول توانمندی باشد و عملکردی هم‌تراز با مدل‌های پرو آیفون ارائه کند. البته معمولا شایعات مربوط به این گوشی اپل به‌ندرت به جزئیات دوربین آن اشاره می‌کنند. بنابراین در این بخش، همه چیز در حد حدس و گمان است. با این حال می‌توان انتظار داشت که آیفون‌های تاشو و پریمیوم اپل همانند سری iPhone Pro از سه دوربین و یک حسگر LiDAR بهره‌مند باشند.

از سوی دیگر شاید گوشی آیفون تاشو فرصتی برای ظهور دوباره حسگرهای اثر انگشت Touch ID اپل باشد که مدت‌هاست بحث بازگشت آن‌ها در بین علاقمندان داغ است. اگر طراحی گوشی تاشو اپل مشابه نمونه‌های سامسونگ و سایر رقبا باشد، طبیعتا به واسطه استفاده از صفحه نمایش تاشو حسگرهای فیس آیدی در این گوشی قابل استفاده نیستند. بنابراین شاید کوپرتینویی‌ها تصمیم به استفاده مجدد از حسگرهای تاچ آیدی برای این گوشی بگیرند. البته بحث‌های زیادی پیرامون این که کدام‌یک از دو روش احراز هویت بیومتری ایمن‌تر است بین علاقمندان بالا گرفته. با این وجود صرفنظر از ایمنی، به‌نظر می‌رسد تنها راه احراز هویت در گوشی‌های تاشو استفاده از حسگر اثر انگشت خواهد بود!

آیفون تاشو اپل

همچنین در خصوص سایر قابلیت‌های فنی گوشی تاشو اپل اطلاعات خاصی مخابره نشده؛ چراکه صرف تاشو بودن این گوشی‌ها بزرگترین مزیتشان به شمار می‌رود! البته قابلیت‌های نرم افزاری احتمالی این دستگاه طبیعتا در نسخه بعدی سیستم عامل آی او اس قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین برای کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص باید تا آن زمان صبر کرد.

قیمت iPhone تاشو چقدر خواهد بود؟

حدس زدن قیمت یک دستگاه تاشو کار چندان ساده‌ای نیست؛ چون به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. از جمله این پارامترهای تاثیرگذار در تعیین قیمت گوشی‌های تاشو می‌توان به زمان عرضه آن به بازار، اندازه صفحه نمایش و البته قیمت متوسط سایر دستگاه‌های تاشو اشاره کرد.

در حال حاضر گلکسی زد فولد 5 قیمتی حداقل 1800 دلاری دارد که از نسل‌های قبل تقریبا ثابت باقی مانده است. با این حال گوشی های تاشو پدیده‌های جدیدی در بازار گوشی‌های موبایل به شمار می‌روند و همگی قیمتی نسبتا بالا دارند. همچنین در میان این دسته گوشی‌ها محصولات کتابی (مانند سری گلکسی زد فولد) بیشترین قیمت را دارند؛ چراکه صفحه نمایش بزرگتری داشته و فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

قیمت آیفون تاشو اپل

از سوی دیگر گوشی‌های تاشو مثل گلکسی زد فلیپ قیمتی منطقی‌تر دارند. مثلا Galaxy Z Flip 5 اکنون با قیمت 1000 دلار قابل خرید است. قیمت این دستگاه اکنون هم‌تراز با یک گوشی آیفون 14 پرو است. بنابراین این احتمال هم وجود دارد که اپل ابتدا سراغ این دسته گوشی های تاشو برود تا هم فروش بیشتری را تجربه کند و هم بازخورد کاربران در خصوص گوشی‌های تاشو را مشاهده کند.

همچنین بخوانید:
تصاویر آیفون تاشو طراحی جذاب این گجت را نشان می‌دهند

البته قیمت گوشی‌های تاشو در بازار با ورود بازیگران جدید در حال کاهش است. اما می‌توان انتظار داشت که آیفون تاشو نیز با همین حدود قیمت به بازار عرضه شود. با نگاهی به گذشته می‌توان متوجه شد که اپل و سامسونگ معمولا پرچمدارانشان را با قیمت‌هایی یکسان یا بسیار نزدیک به یکدیگر روانه بازار می‌کنند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت همین روند برای گوشی‌های تاشو نیز تکرار شود.

اپل چه زمانی گوشی تاشو خود را به بازار عرضه خواهد کرد؟

شاید غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مساله در خصوص گوشی‌های تاشو اپل زمان عرضه آن‌ها به بازار باشد! مینگ چی کو قبلا پیش‌بینی کرده بود که گوشی های تاشو اپل در سال 2023 روانه بازار خواهند شد. با این وجود این اتفاق رخ نداده و باید منتظر رونمایی از این محصولات در آینده باشیم.

نسل های مختلف iPhone

همچنین راس یانگ، تحلیلگر شناخته‌شده حوزه محصولات اپل نیز زمان معرفی این محصولات را سال 2025 اعلام کرده. با این وجود، مارک گورمن، دیگر تحلیلگر سرشناس، با این زمان‌بندی مخالفت نموده؛ اما هنوز پیش‌بینی خود از زمان عرضه رسمی این گوشی را اعلام نکرده است.

با تحلیل این پیش‌بینی‌ها می‌توان نتیجه گرفت که هیچ‌کس جز خود اپل نمی‌داند آیفون‌های تاشو چه زمانی به‌طور رسمی معرفی خواهند شد! البته توجه به این نکته هم ضروری است که اپل همین حالا نیز چندین سال از طلایه‌داران میدان گوشی‌های تاشو عقب است و تعلل بیشتر از سوی این کمپانی باعث عقب افتادن از این بازار پرسود و جوان و خالی کردن زمین برای سامسونگ و سایرین خواهد بود.

در کنار این شایعات توجه به این نکته هم مهم است که بر اساس سابقه تاریخی اپل، سال 2024 یا 2025 زمان ایجاد تغییر بزرگ در طراحی پرچمداران این کمپانی است. اگر این کمپانی قصد داشته باشد همان روند آیفون 6، آیفون 10 یا آیفون 14 را تکرار کند، امسال زمانی رونمایی از تغییرات ظاهری آیفون خواهد بود. این اتفاق شاید بهترین فرصت برای معرفی یک آیفون تاشو باشد!

آیا اپل می‌تواند باعث فراگیر شدن گوشی های تاشو شود؟

گوشی iPhone Flip

با وجود این که در حال حاضر محصولات تاشوی متعددی از سوی سامسونگ، هواوی و موتورولا در بازار حضور دارند، حضور اپل می‌تواند باعث فراگیر شدن هرچه بیشتر این دسته محصولات شود. در حال حاضر این گوشی‌ها بیشتر محصولاتی لوکس هستند که برای پز دادن کاربرد بیشتری دارند تا استفاده روزمره! بنابراین اپل فرصتی عالی در اختیار دارد تا با معرفی کاربری‌های متعدد برای آیفون تاشو، آن را به یک محصول محبوب در میان افشار مختلف کاربران تبدیل کند.

در حال حاضر سهم گوشی‌های تاشو از حدود چهار میلیارد گوشی موبایل فعال در دنیا تنها هشت میلیون دستگاه است! شاید اپل بتواند این عدد را افزایش داده و دستگاه‌های تاشو را به محصولاتی مناسب‌تر برای کاربری روزمره تبدیل کند. البته حتی در این شرایط نیز هنوز دلایل زیادی برای فراگیر نشدن گوشی‌های تاشو وجود دارد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*