فیلم پاکسازی

سری فیلم‌های ترسناک پاکسازی (The Purge) را به این ترتیب تماشا کنید

فیلم‌های ترسناک سری پاکسازی در سال‌های متوالی اکران شدند. ترتیب زمانی آن‌ها دقیق نبود؛ اما در این مطلب می‌توانید خط زمانی صحیح آن‌ها را متوجه شوید.


اکران فیلم سینمایی The Purge “پاکسازی” در سال 2013 یک فرضیه جالب توجه را مطرح کرد. وقتی در آینده نزدیک و ویران شهری قرار گرفتیم، تصور کنید که هر سال ارتکاب هر جرم و جنایتی به مدت 12 ساعت آزاد شود. بدین ترتیب مردم آزاد هستند خشونت آمیزترین غرایز خود را در این بازه زمانی آزاد بگذارند.

فیلم ترسناک “پاکسازی” به نویسندگی و کارگردانی جیمز دیی موناکو مسیر “تخریب خانگی” را در پیش می‌گیرد و خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که در دوره پاکسازی در محاصره قرار گرفته‌اند. قاتلانی بی رحم کمین کرده‌اند تا این خانواده را به قتل برسانند و می‌دانند که هیچ عواقبی هم انتظارشان را نمی‌کشد.

پیروزی چشمگیر فیلم سینمایی The Purge در آن سال، منجر به توسعه این فرنچایز شد. نسخه‌های بعدی از این سری محبوب با حفظ هسته اصلی داستان اولین پاکسازی، به جنبه‌های اجتماعی سیاسی دیگر این روایت پرداختند.

کاملا طبیعی است که تماشاگران بخواهند فیلم‌های این فرنچایز محبوب را به ترتیب سال انتشار تماشا کنند. از طرفی معتقدیم که این کار باعث به وجود آمدن برخی مشکلات در تسلسل تاریخی می‌شود؛ چون برخی از دنباله‌های آن درواقع پیش نیاز نسخه اصلی شناخته می‌شوند. به عبارت دیگر، برخی نسخه‌های پاکسازی بعد از 2013 ساخته شده‌اند؛ اما دوره زمانی قبل یا هم زمان با آن را نقل می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی به ترتیب تماشای درست فیلم‌های سینمایی The Purge بپردازیم. البته باید به ترتیب زمانی مربوط به سریال‌های این فرنچایز هم توجه ویژه نشان دهیم تا متوجه جایگاه مناسب هر کدام در مسیر زمانی این روایت شویم. علاوه بر این موارد، پیش از شروع این فهرست باید خاطر نشان کنیم که هر عنوان در این فرنچایز دارای ارتباطی ویژه با فیلم‌های دیگر است؛ اما داستان هر نسخه قصد دارد فضای مربوط به هر دوره پاکسازی را با توجه به بی قانونی‌ها و خشونت‌های سالانه از دید چند قهرمان اصلی روایت کند.

به طور کلی می‌توان تایید کرد که خط سیر زمانی این فرنچایز ترسناک واقعا گیج کننده شده است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در ادامه با ما در گجت‌نیوز همراه باشید تا ترتیب درست تماشای فیلم‌های سری The Purge را به شما توضیح دهیم. با دنبال کردن خط زمانی صحیح، بهتر می‌توانید هرج و مرج هیچ انگارانه‌ای را تجربه کنید که هر ورود و مداخله‌ای را در این دنیای مملو از جنایت تعریف می‌کند.

تنها ترتیب درست برای مشاهده فیلم‌های ترسناک سری پاکسازی

فیلم پاکسازی

ابتدا به فهرست فیلم‌های سینمایی پاکسازی بر اساس تاریخ انتشار توجه کنید:

  • The Purge (پاکسازی) – 2013
  • The Purge: Anarchy (پاکسازی: هرج و مرج) – 2014
  • The Purge: Election Year (پاکسازی: سال انتخابات) – 2016
  • The First Purge (اولین پاکسازی) – 2018
  • The forever Purge (پاکسازی همیشگی) – 2021

اما بهترین کار این است که با The First Purge سال 2018 شروع کنید. همان طور که از نامش هم برمی‌آید، به روایت اولین باری می‌پردازد که این رسم عجیب و سالانه به اجرا درآمده . البته با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شوید که این رسم چندان هم عجیب و غریب نیست. پاکسازی با توجه به فاصله عمیق و نفوذ ناپذیری طراحی شده که میان اقشار مختلف مردم وجود دارد. در میان قشر ضعیف و متوسط، تعدادی انگشت شمار وجود دارند که در زمان محدود اجرای این رسم، افراد سطح بالای جامعه را هدف خود قرار می‌دهند و در تلاشی خشونت آمیز می‌خواهند این کمبودها را جبران کنند. در فیلم سینمایی پاکسازی اول، یک گروه غالب سیاسی نسخه آزمایشی از عملیات پاکسازی را تحت عنوان The Purge on Staten Island اجرا می‌کند. اجرا کننده وعده می‌دهد هر فردی از آن شب جان سالم به در ببرد، جایزه چشمگیری به دست خواهد آورد.

در گجت‌نیوز بخوانید:
چرا باید فیلم ترسناک ببینیم؟ مهم‌ترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۳ کدامند؟ ترسناک ترین صحنه های تاریخ سینما که وحشت زده تان می کنند

شماره بعدی در این ترتیب زمانی، سریال The Purge است که قصد دارد محیط زمینه‌ای پاکسازی را با جزئیات عمیق‌تر و دقیق‌تری به تماشاگر توضیح دهد. البته اگر می‌خواهید تماشای این سریال را به آینده موکول کنید، هیچ اشکالی ندارد. سریال پاکسازی بر وقایع پاکسازی در سال 2027 تمرکز دارد. شخصیت‌های متعددی در این سریال تلویزیونی نقش ایفا می‌کنند و همه مجبور شده‌اند از یک شب هولناک جان سالم به در ببرند. فصل دوم و آخر از سریال پاکسازی هم به وقایع بعد از دوره پاکسازی در سال 2036 میلادی می‌پردازد. در این اپیزودها شاهد روایت داستان‌های مرتبطی هستیم که حول موقعیت‌های متفاوتی شکل گرفته‌اند. جیمز ساندین (ایتن هاوک) به طرز شگفت انگیزی در این فصل پاکسازی حضور پیدا می‌کند تا بیننده را برای روایت فیلم “پاکسازی” نسخه اصلی آماده سازد.

فیلم پاکسازی

بعد از “پاکسازی” نسخه اصلی، نسخه‌های بعد از آن تقریبا در یک راستا از نظر خط زمانی قرار می‌گیرند. این عناوین، ترتیب روایت خطی دارند و با تاریخ انتشارشان همخوانی می‌کنند. عنوان اول در این فهرست به The Purge: Anarchy یا پاکسازی: هرج و مرج تعلق دارد که ساخته سال 2014 است. این فیلم ترسناک، یک سال بعد از اتفاقات پاکسازی نسخه اصلی سال 2013 را روایت می‌کند. داستان اصلی درباره یک رئیس اداره پلیس به نام لئو بارنز با بازی فرانک گریلو است که از رویداد پاکسازی در جهت پوششی برای انتقام گرفتن از قاتلان پسرش استفاده می‌کند. شخصیت‌های متعددی در این فیلم حضور دارند که برای حفظ جانشان به مدت 12 ساعت می‌جنگند. علاوه بر آن‌ها، شاهد ظهور یک گروه مخالف عملیات پاکسازی هستیم که بر همه رخدادهای دهشتناک این ساعت‌ها مهوع اثرگذار می‌شوند.

افزایش تنش و هرج و مرج در پاکسازی

فیلم ترسناک The Purge: Election Year یا پاکسازی: سال انتخابات، دوباره شخصیت لئو بارنز را برمی‌گرداند و همچنین یک سیاستمدار ایدئالیست را معرفی می‌کند. این زن سیاستمدار قصد دارد مهر پایان بر این رسم هولناک بزند؛ چون سال‌ها پیش وقتی فقط 18 سال داشت مجبور شد در شب پاکسازی شاهد قتل وحشیانه والدین خودش باشد. فرنچایز The Purge در همه نسخه‌های خود به شکل ویژه‌ای از تم سیاسی استفاده می‌کند، اما نسخه سال انتخابات بیش از هر فیلم دیگری در این سری به رابطه نزدیک سیاست و افراد پرداخته است و نگاه اجتماعی سیاسی پررنگ‌تری دارد. همچنین در سال انتخابات بیشتر شاهد سکانس‌های اکشن به منظور افزایش هیجان در داستان هستیم. البته بخواهیم نقادانه نظر دهیم، باید بگوییم سال انتخابات چندان هم خوش ساخت نیست؛ هرچند سازنده تلاش کرده تا تم فرنچایز را به شکل مرتبط و همچنان ترسناکی در مسیر فیلم جاری سازد.

فیلم پاکسازی

آخرین عنوان در این فهرست، به The Forever Purge تعلق دارد. پاکسازی همیشگی فاقد ملاحظات و موقعیت شناسی‌های موجود در نسخه‌های قبلی است؛ اما همچنان تلاش می‌کند خشونت مرگبار و استثمارگونه را به تصویر بکشد. به وضوح می‌توانیم در این نسخه شاهد تلاش سازنده برای چنگ زدن به تم‌های حساس امروزی مانند مسائل نژادپرستانه باشیم. از طرفی این تلاش ظاهر خالی از صداقتی دارد و باعث شده The Forever Purge فقط یک نسخه سطحی از فرنچایز محبوب و ترسناک باشد. این نسخه گویی ایده اصلی “شب پاکسازی” را کاملا فراموش کرده است. بدین ترتیب هدف اصلی برای آزمودن یک رویداد موقعیت محور را که به مسائل اجتماعی سیاسی مربوط می‌شود، از دست می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت فیلم‌های سری پاکسازی، کاوش‌هایی جالب توجه در باب تم‌های اجتماعی تلخ و نیش دار هستند. این سری ترسناک، دنیای دلگیر و ویران شهری را به تصویر می‌کشند که منتقدان معتقدند تصویری از دنیای امروز خودمان است. از طرفی درباره احتمال ساخت نسخه ششم از دنیای The Purge صحبت شده و این بار به نظر می‌رسد که سازندگان بخواهند نگاهی علمی تخیلی به رویداد پاکسازی داشته باشند. باید منتظر بمانیم و ببینیم روایت جدید سازندگان این فرنچایز، چه داستان‌های هولناکی از ذات بشر به همراه دارد.

مطالب مرتبط:
ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان بدترین فیلم های ترسناک سال ۲۰۲۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*