فضاپیما آتش

ناسا چندین فضاپیما را از عمد به‌ آتش کشید

سفر به فضا خطرات زیادی برای فضانوردان دارد. هرچند ناسا تاکنون چندین فضاپیما را از عمد به‌ آتش کشیده است. دلیل اینکار سازمان فضایی آمریکا چیست؟

به‌نظر شما چه‌چیزی بیش از بقیه برای فضانوردان ترسناک است؟ تمام‌شدن اکسیژن، بیرون ماندن از فضاپیما و یا اسیر‌شدن در یک سیاره بیگانه؟ باید بگوییم که آتش از همه‌چیز برای فضانوردان ترسناک‌تر است. در فضا اکسیژن وجود ندارد. به‌همین‌خاطر فضانوردان مجبور هستند همراه خود مقدار محدودی اکسیژن به‌فضا ببرند. این میزان اکسیژن در محیطی تحت‌فشار قرار خواهد داشت. بنابراین اگر به‌هر دلیلی درون فضاپیما آتش بگیرد، مرگی سریع و دردناک در انتظار فضانوردان خواهد بود.

آتش زدن فضاپیما در ماموریت Saffire

فضاپیما آتش

متاسفانه پیش‌‌گیری از آتش‌سوزی و نحوه مقابله با آن در فضاپیما بسیار سخت است. چراکه آتش در مقایسه با زمین، رفتاری کاملا متفاوت در فضا دارد. البته این موضوع فقط به‌خاطر حضور در محیطی مملو از اکسیژن نیست، بلکه به گرانش ضعیف‌ نیز مربوط می‌شود. پس شما چطور می‌خواهید از فضانوردان در برابر یک تهدید غیرقابل پیش‌بینی محافظت کنید؟

ناسا برای اینکار پروژه Saffire را آغاز کرد. آنها فضاپیماهای خالی را در حالیکه درونشان آتش گرفته بود، از ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌بیرون می‌فرستادند. اولین ماموریت Saffire در سال ۲۰۱۶ انجام شد و جدیدترین ماموریت آن نیز با نام Saffire-VI در فوریه ۲۰۲۴ به‌پایان رسید. این مجموعه آزمایش‌ها به‌ ناسا کمک کرد اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه رفتار آتش در فضا (از جمله نحوه بزرگ‌شدن، گسترش و مواد شیمیایی تاثیرگذار روی سرعت و یا مدت‌زمان سوختن آتش) به‌دست آورد.

فضاپیما آتش

مدیران ناسا اعلام کردند که کنترل حریق روی تمامی سازه‌های بشری در کره‌زمین  (ساختمان‌ها، هواپیماها، معادن، کشتی‌ها و …) انجام شده‌اند. اما آنها در رابطه با آتش در فضاپیما اطلاعات بسیار کمی داشتند. روند کار ماموریت‌ Saffire نیز به‌این صورت بود که فضاپیما از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شد و پس از اینکه فاصله‌ای ایمن پیدا کرد، از راه‌دور آتش می‌گرفت. در نهایت نیز فضاپیما در اتمسفر زمین می‌سوخت.

در آخرین آزمایش ناسا نه‌تنها آتش‌گرفتن لباس‌های فضانوردان، بلکه سیستم اعلام حریق نیز مورد آزمایش قرار گرفت. آنها همچنین شرایط ادامه ماموریت پس از آتش‌ گرفتن بخشی از فضاپیما را هم بررسی کردند.

بیشتر بخوانید:
سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! سر و کله دو سیاه چاله بزرگ و نادر در نزدیکی زمین پیدا شده است؛ آیا در امان هستیم؟ آمریکا رسما برای آدم فضایی ها کارت دعوت صادر کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*