گوشت مار پیتون

چندش آور اما واقعی؛ مار پیتون جایگزین گوشت گاو خواهد شد

افزایش جمعیت و محدودیت منابع کره زمین ممکن است سبب شود انسان ها بسیاری از عادات خود را تغییر دهند. ظاهرا در آینده مجبور خواهیم شد به‌جای گوشت گاو مار پیتون بخوریم.

انسان برای ادامه حیات به پروتئین نیاز دارد. هرچند که افزایش جمعیت کره زمین تصویری نگران‌کننده را از آينده ترسیم می‌کند. به‌باور کارشناسان پرورش گاو و گوسفند نمی‌تواند به‌راحتی نیاز نسل‌های آینده را تامین کند. به‌همین خاطر راه‌های گوناگونی مطرح شده است. برخی ایده گوشت مصنوعی را راهکار نهایی می‌دانند و برخی دیگر نیز گمان می‌کنند که بشر باید به‌خوردن حشره رو بیاورد. حالا باید گوشت مار پیتون را نیز به‌گزینه‌های احتمالی بشر اضافه کرد.

پرورش گوشت مار پیتون یکی از گزینه‌های جذاب بشر برای آینده خواهد بود

گوشت مار پیتون

بررسي‌های انجام‌شده روی دو مزرعه پرورش مار نشان می‌دهد که آماده‌سازی گوشت مار پیتون نسبت به گوشت گاو از نظر انرژی و منابع مورد‌نیاز بهینه‌تر است. در واقع نیاز نیست شما تلاش زیادی را صرف پروش گوشت مار کنید و به‌راحتی می‌توان یک منبع پروتئین جدید را به میزهای غذا آورد. مارهای پیتون می‌توانند برای مدت زیادی بدون غذا زنده بمانند. آنها همچنین به آب و فضای کمی برای زندگی نیاز دارند و فضولات کمی هم تولید می‌کنند.

نبودن دست‌وپا و بال باعث می‌شود که نگرانی‌های پرورش مار پیتون نسبتا کم باشد. همچنین آنها با سرعت زیادی رشد می‌کنند و ابعاد نسبتا درشتی هم دارند. به‌همین‌خاطر نمی‌توان از گوشت مار پیتون به‌عنوان یک منبع پروتئین ارزنده چشم‌پوشی کرد. Patrick Aust، متخصص جانورشناسی دانشگاه آکسفورد از این ایده حمایت می‌کند. به‌باور وی مار پیتون مي‌تواند به‌بهترین شکل ممکن انواع غذاها را به مواد مغذی و مخصوصا پروتئین تبدیل کند. گویی که آنها برای بیشترین بهره‌وری از کمترین میزان غذا ساخته شده‌اند.

مزرعه‌های پرورش مار پیتون در بخش‌های مختلف آسیا وجود دارند؛ اما هنوز در دیگر مناطق کره زمین شناخته‌شده نیستند. هرچند با توجه به تقاضای رو به‌رشد برای گوشت و ناتوانی مراکز پرورش گاو و گوسفند در انطباق‌یافتن با استانداردهای تجدید‌پذیری، بهتر است گزینه‌های دیگر نیز بررسی شوند. خوشبختانه در طول دو دهه گذشته توجه افراد بیشتری به استفاده از گوشت خزندگان جلب شده است.

گوشت مار پیتون

گوشت خزندگان چندان متفاوت از گوشت مرغ نیست. از این نظر که پروتئین بالایی دارند، چربی‌های اشباع‌شده کمی در آنها دیده می‌شود و می‌توانند طعم خوبی داشته باشند. این موارد باعث شد که پژوهشگران دانشگاه آکسفورد دو مزرعه پرورش مار پیتون را زیر نظر بگیرند. یکی از این مزارع در تایلند قرار داشت و دیگری در ویتنام ساخته شده بود.

با وجود اینکه مارهای پیتون تنها هفته‌ای یکبار غذا می‌خوردند، در مدت دوازده ماه تقریبا هر روز ۴۶ گرم وزن اضافه کردند. به‌طور کلی مار پیتون پس از ۱۲ ماه به‌حد ایده‌آل می‌رسد و می‌تواند از گوشت، پوست و دیگر محصولات آن استفاده کرد. البته مارهای پیتون ماده بیشتر از نرها رشد می‌کنند که ناشی از تفاوت‌های جنسیتی آنها است.

پژوهشگران در این مدت رژیم‌های غذایی متفاوتی از مرغ یخی و موش گرفته تا ماهی، پلت مرغ و باقی‌مانده‌های غیرقابل استفاده خوک را به مارها می‌دادند. در همه رژیم‌های غذایی نیز تقریبا یک‌چهارم غذای هضم‌شده به گوشت تبدیل شد. همچنین پس از پایان آزمایش ۸۲ درصد از وزن بدن مار پیتون را گوشت قابل قابل خوردن تشکیل می‌داد. جالب اینجاست که این میزان برای گاو در بهترین حالت به ۶۳ درصد مي‌رسد.

گوشت مار پیتون

بررسی‌ها نشان می‌دهند که از نظر نسبت غذای مصرفی به‌ پروتئین تولیدی، هیچ جانوری نمي‌تواند با مار پیتون رقابت کند. در واقع گوشت مار پیتون بسیار بهینه‌تر از گوشت مرغ، بوقلمون، گاو، گوسفند، خوک، ماهی سالمون و جیرجیرک است. جالبتر از همه اینکه مار پیتون می‌تواند حتی برای مدت‌زمان بسیار طولانی (در این آزمایش تا ۱۲۷ روز) حجم بدن خود را حفظ کند. این اتفاق نیز به‌لطف متابولیسم بسیار منعطف آنها رخ می‌دهد.

یک مار پیتون بالغ می‌تواند تا ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. همچنین مار پیتون ماده در هر سال حدود ۱۰۰ تخم مي‌گذارد. بدین‌ترتیب آنها گزینه‌ بسیار خوبی برای تولید تجاری هستند. نکته مهم دیگر اینکه می‌توان از مارهای پیتون برای کنترل جمعیت جانوران جونده مزاحم هم استفاده کرد. از طرفی دورریز صنایع تولید گوشت در سرتاسر جهان می‌تواند منبعی مفید برای تغذیه و پرورش مارهای پیتون باشد.

بنابراین تنها مشکلی که برای جایگزینی گوشت مار پیتون با گوشت گاو وجود دارد، اطلاعات محدود افراد در رابطه با نگهداری هزاران مار پیتون در اسارت است. ترس انسان از مار چیزی نیست که به‌این‌ راحتی برطرف شود. آن‌هم وقتی که با هزاران مار غول‌پیکر طرف باشید.

مطالب مرتبط:
بیرون آوردن تمساح از داخل شکم یک مار پایتون را تماشا کنید + ویدیو با مصرف این مواد غذایی، فرآیند پیری را به تعویق بیاندازید چرا گوشت تازه خاکستری می‌شود؛ خوردنش اشکالی ندارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*