تارا اتوماتیک در مقابل کی ام سی ایگل

تارا اتوماتیک یا کی ام سی ایگل ؛ برنده مقایسه کدام است؟

پس از بازار پررونق کراس اوورها، نوبت به سدان‌های پرطرفدار می‌رسد. در ادامه به مقایسه تارا اتوماتیک در مقابل کی ام سی ایگل می‌پردازیم.

امروزه بازار خودروهای کراس اوور پررونق است و خودروسازان داخلی و خارجی تمرکز خود را روی تولید این گروه از ماشین‌ها گذاشته‌اند. بعد از کراس اوورها می‌توان گفت دومین سگمنت پرطرفدار، چه در ایران و چه کشورهای دیگر، سدان‌های جمع و جور و لوکس است.

تارا اتوماتیک در مقابل کی ام سی ایگل

از وقتی که بازار داخلی ما تحت سیطره خودروسازان چینی درآمده، تمایل به خرید و فروش کراس اوورها بیشتر شده و مونتاژکاران کشورمان با تشخیص ذائقه مشتریان به سمت تولید و مونتاژ چنین محصولاتی رفته‌اند. با این حال هنوز هم تقاضا در کلاس سدان بالا بوده و خریداران برای آن سر و دست می‌شکنند.

سدان‌های اقتصادی امروز بازار مورد توجه خاص مشتریان با بودجه متوسط است و از آنجایی که استهلاک کمتری دارند، گزینه‌ای عالی برای اغلب مشتریان به‌حساب می‌آیند. با پیروی از سلیقه مخاطبان و عاشقان خودرو قصد داریم مطلب پیش رو را به مقایسه یک سدان مونتاژی و یک سدان تولید داخل اختصاص دهیم. با بررسی کی ام سی ایگل و تارا اتومات V4 همراه ما باشید.

بررسی اجمالی

تارا اتوماتیک در مقابل کی ام سی ایگل - نمای جلویی ایگل

سدان کی ام سی ایگل محصولی تازه‌وارد از گروه خودروسازی کرمان موتور است که نخستین بار در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد. این خودرو بومی‌سازی شده، فیس لیفتی از جک J4 است. جالب این‌که «ایگل» نام یک روستا از توابع تهران بوده و در گفتار و نوشتار به‌صورت ایگُل و ایگِل استعمال می‌شود.

با این اوصاف نام ایگل نه‌تنها مفهومی پارسی دارد بلکه در زبان انگلیسی می‌توان آن را Eagle خواند که معنای عقاب می‌دهد. سدان جدید کرمان موتور مبتنی بر پلتفرم PS1 است و به‌زودی شاهد حضور آن در خیابان‌های کشورمان خواهیم بود. کی ام سی ایگل نخستین محصول بومی‌سازی شده یا داخلی از یک خودروساز خصوصی است.

تارا اتوماتیک در مقابل کی ام سی ایگل - نمای جلویی

از نظر طراحی، تغییرات گسترده‌ای در نمای جلو و عقب دیده می‌شود و نمای جانبی نیز با تغییر رکاب و رینگ‌ها همراه بوده است. به‌طور کلی کی ام سی ایگل نسبت به جک جی 4، سدانی به‌روزتر و پویاتر است و المان‌های مدرن‌تری دارد.

در مقابل سدان داخلی‌سازی شده کرمان موتور باید از تارا اتوماتیک یاد کرد که محصولی از شرکت باسابقه ایران خودرو است. این خودرو ملقب به لوکس ترین سدان ملی شده و نسخه ایرانیزه شده پژو 301 به‌حساب می‌آید. تارا در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک که هر یک از آنها دو تیپ دارند، عرضه شده و مشخصات قابل توجهی دارد.

مشخصات فنی ایگل در برابر تارا V4

آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست، کی ام سی ایگل نسخه بنزینی دارد که مشخصات فنی‌اش مشابه جک جی 4 است. با این اوصاف سدان تازه‌وارد کرمان موتور مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر 104 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس سی وی تی اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. ایگل یک نسخه برقی هم دارد که از برخی از ویژگی‌های اضافه نظیر ترمز پارک برقی و شیفتر چرخان برخوردار شده است.

اما تارا اتوماتیک V4 زیر کاپوت خود مجهز به پیشرانه ارتقا یافته محبوب TU5 پلاس شده است. این موتور جذاب قادر است با حجم 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی حداکثر 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور به کف جاده منتقل کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به محور جلو انتقال می‌یابد.

امکانات رفاهی و ایمنی تارا V4 در مقابل ایگل

تارا اتوماتیک در مقابل کی ام سی ایگل - نمای کابین

امکانات رفاهی و ایمنی کی ام سی ایگل شامل دو عدد کیسه هوا، تریم داخلی چرم و پارچه، کروز کنترل، مانیتور، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، دی‌لایت، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، رینگ‌های آلومینیومی و… می‌شود.

در آن سوی میدان با امکانات رفاهی و ایمنی تارا اتوماتیک وی 4 طرف هستیم که عبارتند از: ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA، کیسه هوای جلو و کناری، فرمان برقی به‌همراه کلیدهای کنترلی، سیستم مولتی‌مدیا با 4 عدد بلندگو و امکان میرورلینک، آنتن سقفی اکتیو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل خودرو، چراغ روشنایی روز، چراغ مشایعت و خوش‌آمدگویی، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سانروف، دوربین دنده عقب، آینه‌های کناری تاشو برقی، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، روکش‌های چرمی و صندلی‌های جلو برقی.

تارا اتوماتیک در مقابل کی ام سی ایگل - نمای کابین

تارا اتوماتیک امکانات اضافه‌تری نظیر زیرآرنجی عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، انتقال کلیدهای شیشه بالابر روی درها، موبایل باکس، چراغ خوش‌آمدگویی و آینه الکتروکرومیک دارد.

جمع‌بندی

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که کی ام سی ایگل خودرویی تازه‌وارد و به‌روز است که شباهت‌های زیادی به جک J4 دارد و سدانی بی‌دردسر تلقی می‌شود. اگر جزو آن دسته از رانندگانی هستید که سرویس‌های دوره‌ای خودرو برایتان دردسرساز است و نمی‌توانید به نمایندگی‌ها یا تعمیرگاه بروید، ایگل گزینه جذابی است.

تارا اتوماتیک هم سدانی زیبا و شکیل به‌حساب می‌آید و مناسب کسانی است که علاقه زیادی به آپشن‌های رفاهی و ایمنی دارند. از نظر خدمات‌رسانی، هر دو خودروساز مطلوب ارزیابی می‌شوند؛ اما با اندکی اختلاف، شمار قطعات تارا بیشتر خواهد بود. نظر شما درباره دو سدان برتر بازار چیست؟

در گجت نیوز بخوانید:
شاسی بلند برقی چری جیکو J6 با قابلیت های آفرودی و قیمت رقابتی رونمایی شد هوندا سیتی، تازه وارد ژاپنی به‌ زودی در ایران قیمت تارا به مرز ۱ میلیارد تومان رسید ایران شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان!