حذف اپلیکیشن‌های Bloatware در گوشی‌ شیائومی

راهنمای حذف اپلیکیشن‌های پیش فرض (Bloatware) و بهینه سازی گوشی‌های شیائومی

اپلیکیشن‌های پیش فرض یا Bloatware در گوشی باعث کند شدن عملکرد می‌شوند. بهتر است با این راهکارها اقدام به حذف این برنامه‌ها در گوشی شیائومی خود کنید.

گوشی‌های شیائومی و مخصوصا مدل‌های خانواده ردمی و پوکو را به خاطر قابلیت‌های تاثیرگذار و قیمت رقابتی آن‌ها به خوبی می‌شناسیم. از طرفی این گوشی‌ها اغلب در حالی به بازار راه پیدا می‌کنند که تعداد زیادی اپلیکیشن غیر ضروری به صورت پیش فرض روی آن‌ها نصب شده‌اند. این اپلیکیشن‌های پیش فرض را تحت عنوان Bloatware می‌شناسیم.

این نرم افزارهای Bloatware فضای ذخیره زیادی را اشغال می‌کنند و ضمن شلوغ کردن منوی اپلیکیشن‌ها همچنین انرژی باتری را در زمان کوتاه‌تری به صفر می‌رسانند. خوشبختانه روش‌های متعددی وجود دارد تا این نرم افزارهای پیش فرض اما ناخواسته را غیرفعال یا حذف کنید. با این روش‌ها قادر خواهید بود گوشی شیائومی خود را شخصی سازی و عملکرد آن را بهینه سازی کنید. با گجت نیوز همراه شوید تا راهکارهای بهینه سازی گوشی شیائومی را به شما آموزش دهیم.

بهینه سازی گوشی شیائومی؛ راهنمای کامل حذف Bloatware

حذف اپلیکیشن‌های Bloatware در گوشی‌ شیائومی

آشنایی با Bloatware و تاثیر آن بر عملکرد گوشی شیائومی

گفتیم بلوت ور شامل بسته‌ای از نرم افزارهای غیر ضروری می‌شود که به طور پیش فرض روی گوشی نصب شده‌اند؛ اما وجودشان برای عملکردهای اصلی دستگاه لازم نیست. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند شامل ابزارهای اختصاصی خود سازنده، بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های تحت حمایت مالی شوند. شاید برخی کاربران وجود این اپلیکیشن‌ها را کاربردی قلمداد کنند؛ اما همچنان اغلب افراد معتقدند که وجود Bloatware فقط بار اضافی ایجاد می‌کند.

وجود اپلیکیشن‌های Bloatware چگونه می‌تواند بر گوشی شیائومی تاثیر منفی بگذارد:

  • مصرف فضای ذخیره داخلی: اپلیکیشن‌های Bloatware مقدار زیادی از فضای ذخیره دستگاه را مخصوصا در مدل‌های پایین رده با آن فضای محدود اشغال می‌کنند. حذف کردن نرم افزارهای غیر ضروری کمک می‌کند فضای ذخیره بیشتری در اختیار داشته باشید و در موقعیت‌های خاص برای حفظ تصاویر، ویدیوها و سایر داده‌های شخصی با مشکل مواجه نشوید.
  • شلوغ شدن منوی اپلیکیشن‌ها: وقتی منوی اپلیکیشن‌ها یا اپ دراور شلوغ و به هم ریخته می‌شود، کاربر دیگر نمی‌تواند به سرعت و آسانی به نرم افزارهای مورد نیاز خودش دسترسی پیدا کند. با حذف کردن بلوت ور می‌توانید منوی مرتب و تمیزی برای گوشی هوشمند خود بسازید و بدین ترتیب، آسان‌ و سریع به اپلیکیشن‌های مد نظر خودتان برسید.
  • مصرف انرژی باتری: در حالی که اپلیکیشن‌های Bloatware همیشه فعال نیستند، برخی از آن‌ها دائما در پس زمینه فعال باقی می‌مانند و بدین ترتیب انرژی باتری را هدر می‌دهند. غیر فعال کردن یا دور ریختن این اپلیکیشن‌ها به حفظ دوام باتری دستگاه شما کمک شایانی خواهد کرد.

حذف اپلیکیشن‌های Bloatware به کمک گزینه‌های داخلی

خوشبختانه رابط کاربری MIUI شیائومی گزینه‌های داخلی دارد که می‌توانند بخش عمده اپلیکیشن‌های Bloatware را از گوشی حذف کنند. در ادامه راهنمای گام به گام را مطالعه کنید:

1. اپلیکیشن‌های Bloatware نصب پذیر از سوی کاربر را حذف کنید: اپلیکیشن Settings را روی گوشی شیائومی خود باز کنید. به Apps یا Management بروید. حالا فهرستی از همه اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی شیائومی را مشاهده می‌کنید. به دنبال اپلیکیشن‌هایی بگردید که نمی‌شناسید یا اصلا استفاده نمی‌کنید. این اپلیکیشن‌ها همیشه بهترین گزینه برای حذف نصب هستند. فهرست را با دقت مرور کنید و هر کدام را که مطمئن بودید با گزینه Uninstall انتخاب و حذف کنید.

2. اپلیکیشن‌های سیستم را (با احتیاط) غیر فعال کنید: برخی از این اپلیکیشن‌های Bloatware را می‌توانیم تحت عنوان اپلیکیشن سیستمی دسته بندی کنید. وجود این اپلیکیشن‌ها برای اجرای عملکردهای اصلی گوشی ضروری است و نمی‌توانید آن‌ها را مستقیما حذف کنید. البته رابط کاربری MIUI در گوشی شیائومی این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا این نرم افزارها را غیر فعال کند. در ادامه، اپلیکیشن‌ها پس از غیر فعال شدن دیگر در پس زمینه اجرا نمی‌شوند و منابع دستگاه هم هدر نمی‌رود.

راهنمای غیر فعال کردن اپلیکیشن‌های سیستمی (با احتیاط):

  • در بخش Apps یا Management به دنبال گزینه Show all apps یا Show system apps جستجو کنید. این گزینه ممکن است در منو پنهان شده باشد یا مجبور شوید چندین بار روی نسخه ساخت درون بخش About phone ضربه بزنید تا آن را مشاهده کنید.
  • پس از نمایش فهرست اپلیکیشن‌ها که شامل اپلیکیشن‌های سیستمی هم می‌شود، آن را اسکرول کنید تا بتوانید اپلیکیشن‌های Bloatware را بیابید. به خاطر داشته باشید که غیر فعال کردن اپلیکیشن‌های سیستمی ضروری ممکن است باعث بروز رفتار غیر منتظره در گوشی یا ناپایداری عمومی شود. درباره عملکرد هر اپلیکیشن پیش از اقدام به حذف کردن آن کمی تحقیق کنید.
  • روی اپلیکیشن ناخواسته ضربه بزنید و یکی از گزینه‌های Disable یا Force stop را برگزینید. با این کار اپلیکیشن دیگر در پس زمینه فعال نمی‌ماند.

حذف پیشرفته اپلیکیشن‌های Bloatware با Universal Debloater

حذف اپلیکیشن‌های Bloatware در گوشی‌ شیائومی

همچنین بخوانید:
۵ روش عالی برای پاکسازی و خالی کردن فضای حافظه داخلی گوشی های اندرویدی آیا پر شدن حافظه داخلی گوشی باعث افزایش وزن آن می‌شود؟

روش‌هایی که تا اینجا توضیح دادیم، به حذف یا غیر فعال سازی بخش عمده بلوت ورها کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید پاکسازی کامل روی گوشی شیائومی خود انجام دهید، می‌توانید از ابزارهای جانبی مانند Universal Debloater بهره بگیرید. پیش از هر چیز باید بدانید که این روش شاید خطراتی هم به همراه داشته باشد. همچنین استفاده از آن نیازمند یک کامپیوتر با ADB (Android Debug Bridge) است.

روش استفاده از ابزار Universal Debloater:

1. آماده سازی: اندروید دیباگ بریج را روی کامپیوتر دانلود و نصب کنید. رابط کاربری Universal Interface سازگار با سیستم عامل خود را پیدا کرده و در همان پوشه حاوی Platform Tools مربوط به ADB از آن خروجی بگیرید. در تنظیمات توسعه دهنده گوشی شیائومی هم USB دیباگینگ را فعال کنید.

2. اتصال و صدور اجازه: گوشی خود را با کابل USB به کامپیوتر وصل کنید. حالا Universal Debloater را باز کنید و پرامپت اجازه را روی صفحه گوشی بپذیرید.

3. شناسایی بلوت ور: ابزار Universal Debloater به شما فهرستی از اپلیکیشن‌ها را نشان می‌دهد که می‌توانید حذفشان کنید. این فهرست کاملا پیشنهادی است و باید پیش از حذف هر برنامه خودتان درباره ضروری بودن یا نبودنش تحقیق کنید. با انتخاب هر کدام از این اپلیکیشن‌ها، توضیح مختصری درباره آن را می‌توانید بخوانید.

4. حذف نصب و بازگرداندن اپلیکیشن‌ها: اپلیکیشنی که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب و روی گزینه Uninstall Selection کلیک کنید. اگر به طور اتفاقی یک اپلیکیشن ضروری را حذف کردید، می‌توانید با انتخاب گزینه Uninstalled از منوی ریزشی و سپس گزینه Restore در کنار اپلیکیشن مد نظر، آن را دوباره بازگردانید.

نکته‌های مهم که باید در نظر داشته باشید:

حذف اپلیکیشن‌های Bloatware در گوشی‌ شیائومی

  • استفاده از Universal Debloater و خطرات احتمالی: اگر اپلیکیشن‌های سیستمی را به شکل نادرست حذف کنید، شاید مشکل ناپایداری پیش بیاید یا حتی گوشی دیگر روشن نشود. این ابزار را با احتیاط اجرا کنید و از آن برای حذف اپلیکیشن‌هایی کمک بگیرید که مطمئن هستید نبودشان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  • به روز رسانی MIUI و بلوت ور: برخی به روز رسانی‌های نرم افزاری شیائومی ممکن است باعث نصب مجدد اپلیکیشن‌هایی شوند که قبلا آن‌ها را حذف کرده بودید. بدین ترتیب باید دوباره پروسه را با Universal Debloater اجرا و تکرار کنید.
  • جایگزین‌های مناسب برای Universal Debloater: اگر با استفاده از ابزار جانبی یا متفرقه مشکل دارید، به دنبال یک برنامه مشابه دیگر در اینترنت جستجو کنید. برخی تالارهای گفتگو یا جوامع آنلاین ممکن است گزینه‌های دیگری به شما معرفی کنند که رویکردهای مخصوص برای مدل گوشی شیائومی شما باشند.

بهینه سازی عملکرد با نگاهی فراتر از حذف اپلیکیشن‌های Bloatware

با حذف اپلیکیشن‌های Bloatware اولین گام را در مسیر بهینه سازی عملکرد گوشی شیائومی خود برمی‌دارید. برخی از راهکارهای مفید دیگر هم به این ترتیب هستند:

  • مدیریت پردازش‌های پس زمینه: اپلیکیشن‌هایی را که در پس زمینه گوشی فعال هستند و از منابع دستگاه استفاده زیادی می‌برند، شناسایی و محدود کنید. می‌توانید این تنظیمات را در بخش Battery یا Security گوشی خود پیدا کنید.
  • غیر فعال سازی نوتیفیکیشن‌های غیر ضروری: نمایش دائمی همه نوتیفیکیشن‌ها باعث پرت شدن حواس کاربر و همچنین مصرف بیش از حد انرژی باتری می‌شود. تنظیمات نوتیفیکیشنی را برای هر اپلیکیشن به طور جداگانه مدیریت کنید.
  • مدیریت فضای ذخیره: با استفاده از ابزارهای داخلی مدیریت حافظه داخلی، فایل‌های غیر ضروری مانند داده‌های موقت را شناسایی و حذف کنید. همیشه میزان استفاده خود را از حافظه داخلی گوشی مرور کنید تا فضای ذخیره کافی داشته باشید.
  • به روز رسانی‌های اپلیکیشنی: اپلیکیشن‌ها را به روز نگه دارید و از مزیت جدیدترین موارد برای رفع مشکلات و باگ‌های نرم افزاری، بهبود عملکرد سیستم و بسته‌های امنیتی بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری

حذف اپلیکیشن‌های Bloatware در گوشی‌ شیائومی

با دنبال کردن این پیشنهادها و راهکارها می‌توانید به شکل موثر اپلیکیشن‌های Bloatware را از گوشی شیائومی خود پاک و آن را بهینه سازی کنید. باز هم یادآور می‌شویم که در انتخاب و حذف این اپلیکیشن‌ها و مخصوصا برنامه‌های سیستمی با احتیاط پیش بروید. با قرار گرفتن در محیط کاملا بهینه سازی شده و بدون بلوت ور می‌توانید از تجربه گوشی شیائومی سریع، کارآمد و روان لذت ببرید.

از دست ندهید:
۵۴ اپلیکیشن خطرناک اندرویدی که همین حالا باید از گوشی خود حذفشان کنید مراقب این برنامه های مخرب در گوگل پلی استور باشید؛ میلیون ها نفر در معرض خطر! ۵ برنامه قدرتمند برای پاکسازی و آزاد کردن فضای گوشی اندرویدی شما

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*