مقایسه اندروید و iOS در اکوسیستم گوگل

دلیل اصلی برتری اندروید به iOS اکوسیستم گوگل است؛ اما چرا؟

سیستم عامل اندروید به چند دلیل اصلی نسبت به iOS بهتر است. در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور اکوسیستم گوگل این برتری را به وجود آورده.

در خلال سال‌های اخیر، در جوامع اندرویدی این‌طور احساس می‌شد که تیم توسعه دهندگان گوگل حالا سایر سیستم عامل‌ها از جمله iOS را به اندروید ترجیح می‌دهد. از طرفی وقتی عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم، به خوبی متوجه مزایای منحصر به فردی می‌شویم که سیستم عامل اندروید به کاربران خود ارائه می‌دهد. به طور خلاصه، این مزایا شامل همگام سازی عمیق، قابلیت سفارشی سازی و دسترسی کاربران به قابلیت‌هایی می‌شود که گاهی در سایر سیستم عامل‌ها اصلا وجود ندارند. اندروید از عملکرد بی نقص دستیار گوگل تا عرضه زودهنگام امکانات نوآورانه و اپلیکیشن‌های انحصاری، هنوز هم برترین ویژگی اکوسیستم گوگل است! با گجت‌نیوز همراه باشید تا به شما بگوییم که چطور اکوسیستم گوگل به برتری اندروید بر آی او اس کمک می‌کند.

1. اندروید با خدمات گوگل کاملا یکپارچه شده

اساسی‌ترین ویژگی گوگل، منحصرا در اختیار کاربران اندروید است

مقایسه اندروید و iOS در اکوسیستم گوگل

خدمات Google Drive در حال حاضر به محبوبیت زیادی روی سیستم عامل آی او اس دست یافته. این ویژگی اکوسیستم گوگل حالا در رتبه هفتم بخش Productivity اپ استور قرار گرفته و احتمالا شما هم دیگر دلیل محبوبیتش را به خوبی می‌دانید. سرعت بالا و ارائه فضای ذخیره تا حداکثر 15 گیگابایت باعث شده است اپ Google Drive رقابت را از iCloud ببرد. همین موضوع درباره Google Photos هم صدق می‌کند. اپ گوگل فوتوز هم به دلایل مشابه نظر اکثر کاربران آی او اس را به خودش جلب کرده است. در حالی که این دو اپلیکیشن اندرویدی در میان کاربران اپل بسیار محبوب واقع شده‌اند، این کاربران هنوز طعم همگامی و یکپارچگی عمیق با اندروید را نچشیده‌اند.

کاربران اندروید از تجربه یکپارچگی عمیق Google Drive با اکوسیستم گوگل لذت می‌برند. این نوع یکپارچگی شامل بکاپ گرفتن از دستگاه و داده‌های اپلیکیشنی به طور خودکار می‌شود. کاربران اندروید با این کار اطمینان حاصل می‌کنند که موارد مهمی مانند تنظیمات، مخاطبان و حتی پیامک‌ها در محلی امن درون اکوسیستم گوگل ذخیره می‌شوند. خدمات فضای ابری گوگل پرسرعت و قابل اعتماد است و می‌توانید به آسانی از هر دستگاه دیگری هم به آن دسترسی پیدا کنید. همین اطمینان خاطر با استفاده از Google Photos برای کاربران ادامه پیدا می‌کند. این اپلیکیشن اندرویدی تصاویر را به طور خودکار در فضای ابری گوگل آپلود می‌کند و نسخه بکاپ فوری به همراه دسترسی آسان به امکانات مبتنی بر هوش مصنوعی فراهم می‌آورد.

2. تجربه دستیار گوگل در اندروید بهتر است

فراخوانی بی نقص و پاسخ‌های مناسب در انتظار شماست

مقایسه اندروید و iOS در اکوسیستم گوگل

دستیار Google Assistant را احتمالا باید بهترین نمونه از اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل بشناسیم که از یکپارچگی عمیق گوگل با اندروید بهره می‌گیرد. در حالی که کاربران آی او اس و سایر پلتفرم‌ها از آن به شکل اپلیکیشن یا قابلیت «مستقل» استفاده می‌کنند، کاربران اندروید قادر هستند دستیار گوگل را هر جایی روی دستگاه خود فراخوانی کنند. برای مثال، شما هر جای منزل که باشید می‌توانید با صدای بلند بگویید Hey Google تا هرکدام از دستگاه‌های اندرویدی اطراف شما پاسخ بدهند. این میزان بالا در کنترل استفاده از امکانات، کاربر را در انجام کارهایی مانند ارسال پیام و تعامل با اپلیکیشن‌های جانبی توانا می‌سازد.

تجربه دستیار گوگل همچنین برای شما به عنوان کاربر اندرویدی از سوی گوگل تعدیل و تنظیم شده است. برای مثال، از عادت‌ها، سلایق و تعاملات قبلی شما یاد می‌گیرد و از این داده‌ها در مسیر ارائه پاسخ‌ها و پیشنهادهای سفارشی سازی شده استفاده می‌کند. دستیار Google Assistant همچنین می‌تواند داده‌ها را از سایر اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل مانند مپ و تقویم دریافت و با هم ترکیب کند. از این داده‌های تلفیقی می‌تواند برای ارائه اطلاعات مفید مانند زمان رفتن به مطب دکتر با توجه به ترافیک مسیرها بهره بگیرد. همه این کارها به خوبی امکان پذیر شده چون دستیار گوگل عمیقا با سیستم عامل اندروید همگام سازی شده است.

3. گوگل مپ در اکوسیستم گوگل بهتر عمل می‌کند

بهترین اپلیکیشن مسیریابی دنیا در اندروید از همه جا بهتر است

مقایسه اندروید و iOS در اکوسیستم گوگل

گوگل مپ یکی دیگر از آن اپلیکیشن‌ها به شمار می‌رود که به دلایل مختلف در سیستم عامل اندروید بهتر از هر پلتفرم دیگری عمل می‌کند. با ضربه زدن روی لینک آدرس درگوشی یا تبلت، گوگل مپ هم به طور خودکار باز می‌شود. حالا می‌توانید علاوه بر مسیرها به اطلاعات زیادی مانند اماکن مهم اطراف دسترسی پیدا کنید. بله در آی او اس هم قادر هستید گوگل مپ را به عنوان اپلیکیشن مسیریابی پیش فرض تعیین کنید؛ اما هشدار که هرگز نمی‌توانید همان حس اصالت اندرویدی را درک کنید. شاید بسیاری از کاربران اپل ادعا کنند که اپل مپ هم همان قابلیت‌های اصلی گوگل مپ را ارائه می‌دهد. شاید این گزاره در ابتدا درست به نظر برسد؛ اما به خاطر داشته باشید که ما در حال مقایسه «تجربه» استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل روی دو پلتفرم متفاوت هستیم.

این نوع یکپارچگی عمیق در سایر بخش‌های سیستم عامل اندروید هم وجود دارد. بسیاری از اپلیکیشن‌های جانبی از API مرتبط به گوگل مپ استفاده می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانید نقشه‌ها را درون اپلیکیشن تغییر دهید و به شکل روان به گوگل مپ منتقل شوید. کاربران اندروید همچنین این توانایی را دارند به کمک دستورهای صوتی Google Assistant با Google Maps تعامل برقرار کنند. به همین شکل، کاربران بدون نیاز به ضربه زدن روی صفحه گوشی می‌توانند مسیریابی کنند یا کافه و رستوران محبوب اطراف خود را بیابند. البته گوگل مپ یک ویجت ویژه برای نمایش ترافیک اطراف شما هم دارد که می‌توانید از آن برای بررسی نقشه ترافیک نزدیک خود بهره بگیرید.

4. تجربه کروم روی اندروید، درواقع بر کرومیوم ایجاد شده

کروم روی iOS، کروم واقعی نیست

مقایسه اندروید و iOS در اکوسیستم گوگل

کروم روی سیستم عامل آی او اس با مرورگر کروم که در اکوسیستم گوگل و اندروید است، تفاوت دارد! در توضیح باید بگوییم که کروم iOS در حال حاضر روی وب کیت اپل اجرا می‌شود و از موتور بلینک گوگل استفاده نمی‌کند. شاید استفاده از آن برای کاربران آی او اس خوشانید باشد؛ اما این کروم همان کروم اندرویدی نیست. در اندروید می‌توانید از مجموعه مزایای مرورگر وب کروم در حالی بهره بگیرید که عمیقا با اکوسیستم گوگل و همه اپلیکیشن‌ها همگام سازی شده است. در فضای اندروید تنها با ضربه زدن روی یک لینک به مرورگر کروم هدایت می‌شوید و می‌توانید به پروفایل، رمز عبور و برخی موارد دیگر دسترسی پیدا کنید.

در آی او اس می‌توانید به برخی از این امکانات به شکل محدود دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، پیشنهادهای دستیار هوشمند Siri در فضای آی او اس به طور پیش فرض به مرورگر سافاری هدایت می‌شوند. همچنین به کمک کروم در اندروید می‌توانید زبانه‌ها را روی دستگاه‌های متعدد هماهنگ کنید، رمز عبور را روی حساب گوگل ذخیره کنید و برای دستورها و جستارهای صوتی با دستیار گوگل تعامل ایجاد کنید. می‌دانیم که اپل برای یکپارچگی اپلیکیشن‌های جانبی با سیستم عامل اختصاصی خود محدودیت‌های زیادی قائل شده است. با دانستن این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد که کاربران iOS نتوانند از همه مزایا و قابلیت‌های کاربردی محصولات گوگل روی آیفون خود استفاده کنند.

5. اندروید زودتر از iOS قابلیت‌های تازه را دریافت می‌کند

اگر اولین نیستید، آخرین خواهید بود

مقایسه اندروید و iOS در اکوسیستم گوگل

دستیار گوگل، بارزترین مثال برای این ادعا است. کمپانی گوگل دستیار مجازی خود را در سال 2016 رسما معرفی کرد. استفاده از Google Assistant در ابتدای عرضه به دستگاه‌های پیکسل سازنده محدود بود. اوایل سال 2017 بود که گوگل سرانجام دستیار هوشمند خود را برای همه دستگاه‌های اندرویدی منتشر کرد و اواخر همان سال هم به عنوان یک اپلیکیشن مجزا برای دستگاه‌های iOS در دسترس قرار گرفت. همین مثال ساده نشان می‌دهد که دستگاه‌های اندرویدی اولین دستگاه‌های هوشمندی هستند که توانستند هوش مصنوعی را تجربه کنند. این کاربران همچنین اولین بازخوردها را در مقابل استفاده از دستیار هوشمند به سازنده آن دادند.

فهرست امکاناتی که کاربران اندروید قبل از آی او اس دریافت کردند طولانی است و می‌تواند شامل مواردی مانند Live View و Google Lens شود. نیازی به برشمردن این فهرست طولانی نیست؛ بلکه توضیحاتی که تا اینجا ارائه کرده‌ایم به خوبی بر برتری اندروید به خاطر همگامی یکپارچه با اکوسیستم گوگل صحه می‌گذارد.

این دلایل به چه درد کاربران می‌خورد؟

اگر از کاربران اندروید هستید، حتما می‌دانید که بهترین پلتفرم را برای تجربه برنامه‌های گوگل در اختیار دارید؛ پس نیازی به توضیح اضافه نیست. اگر هم کاربر آی او اس هستید و تا اینجا ما را همراهی کرده‌اید، شاید بهتر باشد که سری به بهترین گوشی‌های پرچمدار اندرویدی موجود در بازار بزنید. بسیاری از کاربران اپل هم تمایل دارند از اولین افرادی باشند که جدیدترین امکانات و اپلیکیشن‌های معرفی شده را دریافت می‌کنند. به همین خاطر، پیوستن به اکوسیستم گوگل و تغییر سیستم عامل به اندروید می‌تواند انتخاب مناسبی برای آن‌ها باشد.

از دست ندهید:
4 دلیل برای اینکه چرا سیستم عامل اندروید انتخابی بهتر از iOS است چرا خرید گوشی اندرویدی در سال ۲۰۲۴ منطقی‌تر از آیفون است؟ ۱۰ تا از مزایا و معایب گوشی‌های اندروید در برابر آیفون اندروید ۱۴ در مقابل آی او اس ۱۷؛ کدام بهتر است؟