چانگان Qiyuan A05

چانگان Qiyuan A05، سدان وارداتی و جذاب سایپا برای بازار ایران + عکس و مشخصات فنی

شرکت سایپا قصد دارد به‌زودی نسخه وارداتی سدان پلاگین هیبرید چانگان Qiyuan A05 را در بازار کشورمان عرضه کند. مشخصات و امکانات این خودرو وارداتی را در ادامه بخوانید.

کمپانی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. این مجموعه طی همکاری‌ مشترک با فورد، پژو–سیتروئن، مزدا و سوزوکی، مدل‌های متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از معتبرترین صنایع خودروسازی در کشور چین به‌شمار می‌رود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و سالانه حدود ۲.۳ میلیون دستگاه تولید دارد. این شرکت مدتی است با ارائه محصولات خود در قالب همکاری با گروه خودروسازی سایپا، توانسته به فروش خوبی در ایران نیز دست پیدا کند. یکی از جدیدترین محصولات این شرکت برای واردات به بازار ایران، چانگان کیوآن A05 است. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به معرفی و بررسی مشخصات این خودرو برقی می‌پردازیم.

چانگان Qiyuan A05، سدان اقتصادی سایپا

چانگان Qiyuan A05

برند کیوآن (Qiyuan) یکی از زیرمجموعه‌ی چانگان است که به تولید خودروهای سدان و کراس‌اور با فناوری هیبرید یا تمام برقی مشغول است. سدان A05 سال ۲۰۲۳ با پیشرانه پلاگین هیبرید برای بازار چین معرفی شد و به‌دلیل قیمت مناسب، ابعاد نسبتا بزرگ و امکانات قابل قبول، مورد توجه قرار گرفت. غالب خودروهای کیوآن از نظر زیبایی در طراحی بیرونی، جالب توجه هستند. چانگان A05 نیز بر خلاف رقبای چینی، الگوبرداری کامل از محصولات شاخص امریکایی یا اروپایی را نشان نمی‌دهد.

از نظر ظاهری، چراغ‌های باریک با کشیدگی تا نزدیکی آینه بغل، حس اسپرت کیوآن A05 را تقویت می‌کند. این خودرو مانند اکثر خودروهای الکتریکی، فاقد جلوپنجره است. نمای جانبی A05 نیز با شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه، جذاب و چشم‌نواز است. حذف دستگیره‌های سنتی و جلوه حجیم در قسمت‌های نزدیک چراغ‌ جلو و عقب، سدان چانگان را فراتر از یک خودروی چینی ارزان‌قیمت، جلوه می‌دهند. در نمای پشت خودرو، حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای سپر و انحنای درپوش صندوق که حس بالچه را تداعی می‌کند، جذاب به‌نظر می‌رسد. ابعاد و فرم چراغ‌های عقب نیز طراحی هماهنگی با چراغ‌های جلو دارد. حجم بار قابل حمل در صندوق عقب، حدود ۵۰۰ لیتر است و امکان خواباندن صندلی‌های ردیف دوم نیز وجود دارد.

در چین، ۵ مدل رینگ اسپرت آلومینیوم ۱۷ و ۱۸ اینچ همراه با تایرهای ۲۱۵ و ۲۲۵ میلی‌متر برای کیوآن A05 ارائه می‌شود. همچنین ابعاد A05 در طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب برابر با ۴۷۸۵، ۱۸۴۰ و ۱۴۶۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور این خودرو ۲۷۶۵ میلی‌متر اعلام شده است.

مشخصات فنی چانگان کیوآن A05 وارداتی

در بخش فنی، این خودرو از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی کد JL473Q5 به‌همراه یک موتور الکتریکی سنکرون آهنربایی دائم بهره می‌برد که مجموعا قدرت ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتن‌متر را برای این خودرو به‌ارمغان می‌آورد. شتاب صفر تا صد این مدل، ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. کیوآن A05 با گیربکس اتوماتیک CVT و سیستم محرک جلو عرضه می‌شود.

با بهره‌گیری از باتری ۹ کیلووات‌ساعتی، سدان پلاگین هیبرید چانگان می‌تواند مسافت ۷۰ کیلومتر را بی‌نیاز از بنزین به‌صورت تمام برقی طی کند. اگر ظرفیت باتری‌ها و باک سوخت تکمیل باشد، چانگان کیوآن A05 قابلیت طی کردن مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر را دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی چانگان Qiyuan A05

با توجه به این‌که هنوز مشخص نیست کدام نسخه از این خودرو به‌صورت وارداتی در کشور عرضه خواهد شد، اما این خودرو از امکانات جذابی مانند رانندگی خودران سطح ۲ یا L2، صفحه نمایش کنترل مرکزی عمودی ۱۳.۲ اینچی مجهز به تراشه تراشه MT8666، سیستم عامل iFlytek Feiyu OS 4.0، کلاستر تمام دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی فول LCD راننده، شارژر وایرلس، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین، سیستم هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، رادار تشخیص عابر پیاده، سیستم کمکی ماندن در بین خطوط، سیستم نورپردازی داینامیک، رادار هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری خودکار، ترمز پارک برقی به‌همراه اتوهلد (Auto Hold)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode)، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم ورود بدون کلید به‌همراه استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، سقف شیشه‌ای پانارومیک، دوربین ۳۶۰ درجه و تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول همراه با گرم‌کن صندلی‌ها بهره می‌برد.

قیمت جهانی خودرو وارداتی سایپا

قیمت A05 برای بازار چین از حدود 12 هزار دلار آغاز و تا 15 هزار دلار متغیر است. اگر حدود نرخ دلار در ایران را حدود ۶۵ هزار تومان در نظر بگیریم چانگان کیوآن A05 وارداتی سایپا احتمالا با قیمت 1.5 تا 1.8 میلیارد تومان عرضه خواهد شد. از سویی دیگر، احتمالا واردات A05 با تیراژ محدود انجام خواهد شد و قیمت نهایی برای خریدار در بازار آزاد به بالای ۲ میلیارد تومان خواهد رسید.

همچنین بخوانید:
گریت وال تانک ۵۰۰ هایبرید، غول آفرودی جدید چینی ها به میدان آمد هونگچی L1، رولز رویس چینی از راه رسید + عکس