تین کلاینت

آیا از تین کلاینت و مینی کیس می‌توان برای بازی استفاده کرد؟

گیمر پی سی هستید یا کنسول؟ اگر از دسته اول باشید، حتما با چالش خرید یک سیستم مناسب برای اجرای بازی‌ها مواجه شده‌اید. قیمت قطعات مورد نیاز طوری بالا رفته که در بیشتر موارد، باید درآمدی از کامپیوتر خود داشته باشید تا خریدش توجیه داشته باشد. در کنار قیمت بالا، عوامل دیگری هم هستند که دست و پای گیمرهای پی سی را بسته‌اند. 

از فضای مورد نیاز برای قرار دادن کامپیوتر شخصی تا مصرف برق و سر و صدای یک سیستم حرفه‌ای. برای حل بخشی از این مشکلات، مینی کیس و تین کلاینت به بازار معرفی شده‌‌اند. البته همان‌طور که گفتیم برای حل بخشی از چالش‌ها و نه همه آن!

مینی کیس‌ها و تین کلاینت، به‌طور کلی فرمی کوچک‌تر، ارزان‌تر و البته ضعیف‌تر از سیستم‌های رومیزی هستند. مزیت بزرگ این دسته از سیستم‌های رایانه‌ای اندازه کوچک، سر و صدای کم‌تر و البته قیمت مناسب‌تر است. عملکرد این دسته از سیستم‌های رایانه‌ای در حد کیس‌های تاور و بزرگ‌تر نیست و از پس بعضی وظایف سنگین بر نمی‌آیند اما در حد خودشان و قیمتی که دارند، بازده مناسبی به کاربر ارائه می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم مینی کیس و تین کلاینت برای بازی مناسب است یا خیر. اگر این موضوع سوال شما هم هست، با ما همراه باشید.

تاور کیس و چالش‌های آن

اجازه دهید برای بررسی تعریف مینی کیس و تین کلاینت، نگاهی به بازار سیستم‌های رومیزی داشته باشیم. کامپیوترهای شخصی به دو دسته‌ی قابل حمل و غیرقابل حمل تقسیم می‌شوند. انواع غیرقابل حمل را کامپیوتر رومیزی یا دسکتاپ پی سی می‌نامند که خودش چند مدل گوناگون دارد. از آل این وان‌ها تا کیس‌ها و مینی کیس و… همگی دسته‌بندی‌های کامپیوتر رومیزی به شمار می‌روند. اگر آل این وان‌ها را که کیس جدا ندارند، در نظر نگیریم، با کامپیوترهایی روبرو خواهیم بود که یک مانیتور، یک کیس و ماوس و کیبورد دارند. بحث اصلی ما همین کیس و انواع آن است.

کیس کامپیوتر شخصی در مدل‌های مختلفی از نظر اندازه و کارایی تولید می‌شود. کیس‌های رایج که همه ما دیده‌ایم، تاور هستند که در اندازه‌های فول تاور و… به بازار عرضه می‌شوند. این کیس‌ها ابعاد به نسبت بزرگی دارند که در اصل برای نصب قطعات قدرتمند و بزرگ طراحی شده‌اند. کیس‌های تاور قابلیت نصب مادربرد اندازه بزرگ، کارت گرافیک غول پیکر، انواع درایوهای ذخیره‌سازی و تجهیزات خنک کننده را دارند و باز هم برای بهبود عملکرد، فضای خالی برای جریان هوا خواهند داشت. این کیس‌ها در کنار تمام مزیت‌هایی که دارند، محدودیت‌هایی برای کاربران ایجاد می‌کنند.

مینی کیس وارد می‌شود

کیس‌های تاور به خاطر ابعادی که دارند، مناسب استفاده در هر موقعیتی نیستند. همه کاربران هم به قدرت بالا و سخت‌افزار قوی نیاز ندارند. برای حل این چالش، شرکت‌های تولید کننده انواع جدیدی از کیس‌ها را به بازار معرفی کردند. یکی از این مدل‌های جدید که شبیه کیس تاور است اما ابعاد کوچک‌تری دارد، مینی کیس است. همان‌طور که از اسمش پیداست، مدل کوچک شده‌ای از کیس فول سایز است. قیمت مینی کیس مخصوصا در بازار ایران نسبت به انواع دیگر ارزان‌تر است که مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

مینی کیس، طراحی خارجی و داخلی متفاوتی دارد. مادربرد مورد استفاده در این نوع محصول، متفاوت است و حتی منبع تعذیه خاص خود را دارد. از آن‌جایی که سازندگان قصد داشتند قابلیت ارتقا قطعات را که در کیس‌های فول سایز وجود دارد، در مینی کیس‌ها هم حفظ کنند؛ همان سیستم را با طراحی جدید پیاده کردند.

مادربرد مینی کیس علیرغم اندازه کوچک‌تر از سوکت دسکتاپ برای پردازنده و البته رم اندازه بزرگ استفاده می‌کند. شکاف‌های توسعه PCIe هم روی این مدل‌ها وجود دارد که می‌توانید بعضی کارت‌های خاص و حتی کارت گرافیک مخصوص را روی آن‌ها نصب کنید. با این ویژگی امکان ارتقا ارزان‌تر مینی کیس‌ها فراهم شده است. تفاوت این محصولات در طراحی سیستم خنک کننده، پاور و قرار گیری قطعات است تا بتواند اندازه کلی کیس را کوچک نگاه داشت.

ابعاد کوچک مینی کیس به کاربر اجازه می‌دهد تا آن را در محیط‌های کوچک‌تر مورد استفاده قرار دهد. اکثر مینی کیس‌ها قابلیت استفاده به عنوان پایه مانیتور را هم دارند که بازده استفاده از فضا را به حداکثر می‌رسانند. سیستم خنک کننده متفاوت و پاور کوچک‌تر مینی کیس‌ها هم باعث شده تا صدای کارکرد آن‌ها کم‌تر و مصرف برق پایین‌تری داشته باشند. تحول دنیای کامپیوترهای شخصی به اینجا محدود نشد و مهندسان برای کوچک‌تر کردن کامپیوترهای شخصی باز هم ایده جدیدی داشتند.

تین کلاینت

تین کلاینت پا را فراتر می‌گذارد

محدودیت فضا و عوامل دیگری که استفاده از سیستم‌های رومیزی را با چالش مواجه می‌کرد، باعث شد تا شرکت‌های سازنده، نوع جدیدی از کیس‌ها را به بازار معرفی کنند. تین کلاینت‌ها سیستم‌های کامپیوتری بسیار کوچکی هستند که با ابعادی به اندازه‌ی یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای، می‌توانند نقش یک کیس کامل را برای کاربر بازی کنند. البته تین کلاینت‌ نوع دیگری به نام زیرو کلاینت دارند که عملا به عنوان یک درگاه برای سرور عمل می‌کند.

تین کلاینت‌ها، کوچک‌تر و البته محدودتر از مینی کیس‌ها هستند. این مدل‌ها امکان ارتقا محدودتری نسبت به مینی کیس‌ها دارند و معمولا امکان نصب کارت‌های ثانویه را برای ارتقا قدرت سخت‌افزاری ندارند. هدف از این تولید این مدل از رایانه‌های رومیزی، حل مشکل جانمایی سیستم در شرکت‌ها و ادارات بوده است.

آیا مینی کیس و تین کلاینت برای بازی مناسب هستند؟

در پاسخ به این سوال، هم می‌توانیم بگویم آری و هم نه! مینی کیس‌ها و تین کلاینت‌ها سیستم‌های کامپیوتری کوچکی هستند که قدرت سخت‌افزاری محدودتری نسبت به کیس‌های تاور دارند. از نظر تئوری می‌توانید یک مینی کیس خریداری کنید و با ارتقا رم و البته نصب یک کارت گرافیک لو پروفایل، بازی‌های مختلف را روی آن اجرا کنید، اما نباید انتظار اجرای بازی‌های روز با FPS بالا را داشته باشید.

این مسئله در مورد تین کلاینت‌ها کمی متفاوت است. این کامپیوترها امکان نصب کارت گرافیک را ندارند و برای اجرای بازی باید به گرافیک یکپارچه با پردازنده تکیه کنید. با توجه به این محدودیت، از تین کلاینت‌ها می‌توانید برای اجرای بازی‌های قدیمی و ساده استفاده کنید. البته یکی از استفاده‌های تین کلاینت برای گیمینگ، استفاده از آن برای بازی‌های تحت شبکه و ابری است. در این سیستم، نیازی به قدرت پردازشی روی سیستم خود ندارید، بلکه با استفاده از اینترنت پرسرعت، به یک سرور گیمینگ متصل می‌شوید که وظایف محاسباتی را به عهده دارد.

مزیت بزرگ استفاده از مینی کیس و تین کلاینت برای کارهای کامپیوتری و بازی‌های ساده در ایران، قیمت مناسب آن‌ها است. اگر قیمت‌های مینی کیس‌ها و تین کلاینت‌های استوک موجود در بازار ایران را با نمونه‌های نو مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که با پرداخت مبلغ بسیار کم‌تر می‌توانید سخت‌افزاری قوی‌تر و حتی به‌روز در اختیار داشته باشید.

بهترین مینی کیس و تین کلاینت برای اجرای بازی

با توضیحاتی که در بخش قبل دادیم، معلوم شد که گیمینگ به معنای واقعی آن با مینی کیس و تین کلاینت امکان پذیر نیست. با این حال کماکان امکان اجرای طیف وسیعی از بازی‌های قدیمی و ساده روی این نوع از کامپیوترهای شخصی وجود دارد. برای همین موضوع بد نیست نگاهی به دو مدل از این دستگاه‌ها را که امکان اجرای بازی‌های مختلف دارند، داشته باشیم. برای انتخاب این دو مدل از کارشناسان فروشگاه اینترنتی تاپ رایان کمک گرفته‌ایم. مدل‌های انتخابی ما عبارت‌اند از:

  • مینی کیس استوک HP مدل ProDesk 400 G9 با پردازنده Core i5 12th و رم ۱۶ گیگابایت
  • تین کلاینت استوک دل مدل OptiPlex 3070 با پردازنده Core i7 8th و رم ۸ گیگابایت

اجازه دهید به مشخصات این دو مدل جذاب نگاهی داشته باشیم.

مینی کیس استوک ProDesk 400 G9

این مینی کیس به‌روز و قدرتمند برند HP یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های موجود در بازار ایران است. ابعاد این مینی کیس بسیار کوچک است و در عین حال از پردازنده قدرتمند اینتل Core i5 نسل ۱۲ برخوردار است. رم این دستگاه ۱۶ گیگابایت ظرفیت دارد. خروجی تصویر موجود روی مادربرد این مینی کیس HP از نوع HDMI و Display Port بوده و امکان نصب کارت گرافیک مجزای لو پروفایل هم روی آن وجود دارد.

حافظه ذخیره‌سازی این مینی کیس استوک اچ پی از نوع SSD و با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت است که امکان ارتقا هم دارد. این مینی کیس با این مشخصات می‌تواند بسیاری از بازی‌های قدیمی و حتی جدید را با تکیه بر کارت گرافیک یکپارچه روی پردازنده اجرا کند. البته با نصب یک کارت گرافیک مخصوص مثل T400 می‌توانید بازی‌های بیشتری را روی آن اجرا کنید.

تین کلاینت

تین کلاینت استوک OptiPlex 3070

مدلی از دسته‌بندی تین کلاینت انتخاب کرده‌ایم، از برند دل و دستگاهی بسیار جذاب است. این تین کلاینت که از مینی کیس قبلی باز هم کوچک‌تر است، پردازنده این تین کلاینت ساخت شرکت اینتل و از سری Core i7 نسل ۸ است. این محصول ۸ گیگابایت رم DDR4 دارد و می‌توانید روی آن برای اجرای بازی‌های قدیمی و نسبتا جدید با گرافیک پایین حساب باز کنید. این مدل امکان نصب هیچ کارت گرافیک مستقلی را ندارد.

خرید مینی کیس و تین کلاینت از تاپ رایان

در این مطلب نگاهی به امکان گیمینگ روی تین کلاینت و مینی کیس داشته‌ایم. این محصولات که در بازار ایران به صورت استوک عرضه می‌شوند، قیمت خیلی خوبی دارند و گزینه‌ای بسیار عالی برای خرید سیستم اقتصادی به شمار می‌روند. می‌توانید روی بعضی از مدل‌های مینی کیس استوک و تین کلاینت برای اجرای بازی‌های قدیمی و ساده حساب کنید. به همین دلیل دو مدل که قدرت سخت‌افزاری بالایی دارند و توسط یک فروشنده معتبر مانند تاپ رایان به فروش می‌رسند را معرفی کردیم.

اگر می‌خواهید به روشی مطمئن و آسان یک مینی کیس استوک یا تین کلاینت خریداری کنید، پیشنهاد ما فروشگاه اینترنتی تاپ رایان است. در تاپ رایان، سبد کاملی از انواع مینی کیس، تین کلاینت و کیس‌های فول سایز آماده و نیمه آماده عرضه می‌شوند که به آسانی با استفاده از ابزارهای هوشمند این فروشگاه می‌توانید مدل مناسب را پیدا کرده و سفارش دهید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.