تصاویر ماهواره‌ای آتشفشان فعال نیکاراگوئه

آشتفشان موموتومبو (Momotombo) نیکاراگوئه، یکی از زیباترین و باشکوه ترین آشتفشان های این سیاره خاکی است. این کوه آتشفشانی، در ماه دسامبر شروع به فوران کرد و خساراتی نیز به جای گذاشت. اولین بار این آتشفشان در صد ها سال پیش فعال شده بود و مقدار بسیار زیادی خاکستر و گاز را به هوای این منتظقه وارد نمود.در ادامه شما را به دیدن تصاویر ماهواره‌ای شگفت انگیزی از این پدیده طبیعی دعوت می کنیم.

فضاپیمای پیشرفته رادیومتری و بازتابش گرمایی (ASTER یا Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer) تصاویر شگفت‌آوری از این پدیده طبیعی گرفته است:

q64u3v5yhhxjawvurpz6

تصاویر رنگی گرفته شده، مذاب های جاری و خروشان را نشان می‌دهند. این تصاویر با فیلتر های مادون قرمز و سبز (باند های ۱-۲-۳ فضاپیما) ویرایش شده‌اند تا درک آنها راحت تر گردد. در این تصویر  پوشش های گیاهی با رنگ قرمز، ابر های کوه آتشفشانی با رنگ آبی-خاکستری، لاوا ها (lava’s) نیز با رنگ خاکستری تیره نشان داده شده‌اند.
این زاویه از کوه آتشفشانی، فعال تر از دیگر جانب های آن است. این پدیده طبیعی هر قرن، یکبار رخ می‌دهد و شکار آن نیز به این راحتی نیست. همانطور که می‌بینید، یک پوشش گیاهی وسیع در نزدیک این کوه وجود دارد که احتمال آتش گرفتن آن بسیار زیاد است.

rvpotsvjtq0zhvmtaxjp

منبع: GizModo

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*