سایپا دیپال تینوینیگ

چینی‌ها خودرو برقی سایپا را به ماشین فرمول یک تبدیل کردند

چانگان دیپال SL03 EV یک خودرو تمام برقی وارداتی از شرکت سایپا است که به لطف چینی‌ها اکنون تبدیل به یک هیولای تمام عیار شده که در طراحی و ساخت آن از خودرو فرمول یک افسانه‌ای برابهام TB46B الهام گرفته شده است.

نمایشگاه تحول خودرو ۱۴۰۲ جایی بود که برای اولین بار با خودروهای برقی جدید سایپا مانند چانگان دیپال برقی و چانگان ایدو EV و هاچ بک جمع و جور برقی چانگان ای استار آشنا شدیم. حالا در نمایشگاه خودرو پکن در چین و آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز افتخار این را داریم تا با نسخه تقویت شده و تیونینگ شده خودرو برقی سایپا یعنی چانگان دیپال برقی تیونینگ شده همراه شویم.

تیونینگ خودرو برقی سایپا دیپال توسط چینی‌ها

تیونینگ چینی‌ها شاید در نگاه اول کمی مسخره به نظر برسد اما اگر از قوانین آیرودینامیک و خودروهای قدیمی فرمول کمی اطلاع داشته باشید همه چیز برای شما روشن خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع بد نیست به سراغ خودرو فرمولی Brabham BT46 و مکانیزم جذاب آن برویم.

خودرو فرمول یک Brabham BT46 با فن مکنده در قسمت عقب

این خودرو در محور عقب خود میزبان یک فن الکتریکی بود که با مکش هوایی که از سینی کف خودرو عبور می‌کرد، چسبندگی این خودرو فرمول یک را افزایش می‌داد تا در سر پیچ‌ها و حتی مسیر کفی، چسبندگی بیشتری داشته باشد. این پدیده دقیقاً همان چیزی است که در حال حاضر و به نوعی دیگر به خودروهای فرمول یک برای چسبندگی بیشتر و داون فورس بالاتر کمک می‌کند و نام آن را پدیده اثر زمین یا Ground effect گذاشته‌اند.

نمای جلو سایپا دیپال تینوینیگ

دقیقاً همین عمل تیونینگ روی خودرو برقی سایپا دیپال اس ال۰۳ هم تکرار شده و در تست‌های رسمی که داخل چین صورت گرفته است شاهد آن بودیم که چسبندگی این خودرو در پیچ‌ها به شدت افزایش پیدا کرده. به غیر از این تغییر تقریباً تمام اجزای فنی خودرو برقی سایپا دیپال SL03 دست نخورده باقی ماندند و همچنان شاهد همان تک موتور برقی در محور عقب و با توان ۲۶۰ اسب بخار قدرت هستیم.

جدای از این تغییرات فنی چندین تغییر ظاهری جذاب دیگر هم روی نسخه تیونینگ شده خودرو برقی سایپا دیپال SL03 در نمایشگاه خودرو پکن چین هم اعمال شده که از جذاب‌ترین این تغییرها می‌توان به لیوری یا همان کاور جذاب سفید با رگه‌ها و گرافیک‌هایی از طرح آبی رنگ اشاره کرد. همچنین چرخ‌های عقبی هم برای اینکه نمای مدرن‌تر و سایبرپانکی‌تری داشته باشند، مخفی شده‌اند.