مراسم تدفین باستانی ترسناک

مرموز و ترسناک‌ترین مراسم‌‌های تدفین در سرتاسر جهان

مراسم تدفین در خلال اعصار گذشته در مناطق گوناگون جهان به اشکال مختلف انجام می‌شد. با 32 مورد از ترسناک‌ترین مراسم‌های تدفین آشنا شوید.

از نظر علم دیرینه شناسی، مدفن‌های انسانی از برجسته‌ترین و جالب‌ترین بقایا هستند که از دنیای باستانی بر جا مانده‌اند. انسان‌ها در خلال اعصار گذشته در قالب انواع مراسم‌ تدفین به خاک سپرده می‌شدند. برخی از این روش‌ها شامل دفن درون هرم‌های عظیم می‌شد؛ در حالی که برخی دیگر فقط در باتلاق انداخته می‌شدند. حتی گاهی مردم می‌ترسیدند که این مردگان از گور بازگردند و به آن‌ها آسیب برسانند. به همین خاطر بود که بعضی‌ها جسد مردگان خود را در خلال مراسم تدفین ترسناک تکه تکه یا سرشان را از بدن جدا می‌کردند.

در ادامه با گجت نیوز همراه شوید تا 32 مورد از مرموز و ترسناک‌ترین مراسم‌های تدفین جهان باستانی را به شما معرفی کنیم.

1. سرهای بریده خون آشام در لهستان

مراسم تدفین باستانی ترسناک

در سال 2013، برخی کارگران ساختمانی واقع در گلیویتسه کشور لهستان یک گورستان را کشف کردند. اجساد زیادی از زیر خاک بیرون کشیدند که همگی سر از بدنشان جدا شده و جمجمه به شکل عجیبی میان زانوهایشان قرار گرفته بود. رسانه‌ها آن را «سرهای بریده خون آشام» نامیدند و در آن زمان به خبری جنجالی در سرتاسر دنیا تبدیل شد. جک پیرزاک، باستان شناس مسئول حفاری این منطقه، قدمت اجساد را به قرن 15 و 16 میلادی نسبت داد.

او همچنین درباره نحوه قرار گرفتن اجساد در اعماق زمین گفت شیوه دفن آن‌ها احتمالا به ترس بازماندگان از زنده شدن مردگان ایشان در قالب خون آشام مربوط می‌شده. او این احتمال را هم مطرح کرد که شاید گورستان مذکور فقط به مراسم‌های تدفین افرادی تعلق داشته که مجرمین محکوم به سر بریدن بوده‌اند.

2. مقبره‌های سلطنتی در اواکا راجادا

مراسم تدفین باستانی ترسناک

منطقه اواکا راجادا (Sipan) در شمال پرو، شامل چندین مقبره می‌شود که ظاهرا به محل دفن حکمرانان باستانی Moche تعلق دارد. به گفته دیرینه شناسان، مردم این قوم از سال‌های 100 تا 700 میلادی در منطقه مذکور ساکن بودند. اکثر این مقبره‌ها قبلا غارت شده؛ اما باستان شناسان همچنان توانستند عتیقه‌های زیادی از درون آن‌ها به بیرون بکشند. این آثار باستانی شامل قربانیان انسانی، ماسک‌های بزرگ، زره و ظروف سفالی حاوی هدیه‌های خوراکی می‌شد. این مدفن‌ها در واقع از زیر اهرام باستانی کشف شدند که ارتفاعشان به 35 متر می‌رسید. باستان شناسان در سال‌های 1987 تا 1990 مشغول حفاری در این منطقه بودند.

3. آرامگاه مجلل آگوستوس

مراسم تدفین باستانی ترسناک

آرامگاه بزرگ متعلق به آگوستوس در شهر رم، یک گنبد بزرگ با سازه دایره شکل بود که بقایای جسد سوزانده شده امپراتور رومی به نام آگوستوس را در خود جای داد. آگوستوس یگانه پادشاه سرزمین روم بود که در بازه سال‌های 30 تا 14 پیش از میلاد مسیح بر آن حکمروایی می‌کرد. قطر گنبد این مقبره مجلل 89 متر با لوحه‌هایی منقش به عبارت Res Gestae به معنی «دستاوردها» مربوط به آگوستوس بر آن آویزان شده بود.

علاوه بر این، مجسمه بزرگی از پادشاه آگوستوس بر فراز گنبد مقبره نصب شده بود. سال‌ها بعد، از سازه این مکان برای مقاصد متفاوت دیگر استفاده کردند و حالا دیگر خاکستر امپراتور آگوستوس در مقبره اصلی خودش وجود ندارد.

4. ماسک توت عنخ آمون

مراسم تدفین باستانی ترسناک

توت عنخ آمون یا توتانخامون وقتی یک نوجوان بود از دنیا رفت و او را در مقبره بزرگ و مجللی درون دشت پادشاهان دفن کردند. ماسک مرگ متعلق به توتانخامون اساسا از جنس طلا ساخته شده بود و حالا یکی از معروف‌ترین یافته‌هایی به شمار می‌رود که دیرینه شناسان کشف کرده‌اند. از میان لوازم عتیقه کشف شده در مقبره توتانخامون باید به تخت سلطنت طلا، کوزه کانوپیک مخصوص دفن ارگان‌های داخلی فرد مومیایی و همچنین دشنه‌ای از جنس شهاب سنگ اشاره کنیم.

باستان شناسان جسد مومیایی توتانخامون را در حالی کشف کردند که در وضعیت خوبی حفظ شده بود و از آن زمان هم پژوهش‌های زیادی برای کشف علت مرگ او اجرا کرده‌اند. یکی از معتبرترین نظریه‌های درباره علت مرگ توتانخامون جوان به سقوط او از کالسکه مربوط می‌شود. البته برخی هم معتقدند که علت مرگ او مالاریا بوده است.

5. مراسم تدفین اولین امپراتور چین

مراسم تدفین باستانی ترسناک

Terracotta warriors great hall

دودمان چین (Qin) در سال 221 پیش از میلاد و به رهبری چین شی هوانگ توانست ملت چین را برای اولین بار متحد کند. آن‌ها یک مقبره بزرگ را در لایه زیرین هرمی عظیم الجثه برای اولین بار ساختند. باستان شناسان منطقه دقیق متعلق به مقبره پادشاه چین را حفاری نکردند؛ اما در برخی مناطق اطراف آن حسابی کند و کاو کردند. آن‌ها توانستند از این مناطق باستانی ارتش تراکوتا را کشف کنند که شامل هزاران مجسمه سربازان، اسب‌ها و کالسکه‌های پر از اسلحه و همگی در ابعاد واقعی می‌شدند. این اکتشاف جالب را تحت عنوان لشگر سفالین هم می‌شناسیم.

6. مراسم تدفین خوفو

مراسم تدفین باستانی ترسناک

فرعون خوفو (پادشاه دوران 2551 تا 2528 پیش از میلاد) هرم بزرگ را تحت اختیار داشت. این تنها هرم به جا مانده از شگفتی‌های بزرگ دنیای باستان شناخته می‌شود که در جیزه ساخته شده است. هرم بزرگ با ارتفاع 146 متر، بلندترین هرم ساخته دست انسان در دوران مصر باستان به شمار می‌رود. فرعون خوفو باید درون هرم عظیم جیزه مومیایی و دفن می‌شد؛ اما کسی نتوانست بقایای او را پیدا کند. ابتدا دیرینه شناسان بر این باور بودند که مومیایی خوفو درون مقبره سنگ آهکی سخت و اتاق مرکزی فرعون دفن شده است. وقتی آن‌ها توانستند با مشقت بسیار وارد هرم مرموز جیزه شوند، موفق نشدند مومیایی را پیدا کنند.

همچنین بخوانید:
۳۰ مقبره مهم از پادشاهان و افراد مشهور که هنوز پیدا نشده‌اند فسیل های کشف شده در آفریقا، شاید داستان تکامل انسان را کاملا عوض کنند

7. مقبره ماسولوس در ترکیه

مراسم تدفین باستانی ترسناک

ماسولوم در هالیکارناس واقع در بدروم ترکیه یکی از عجایب دنیای باستانی بود که امروزه مفقود شده است. این مقبره محل مراسم تدفین ساتراپ کاریا در شمال اناتولیا بود که در سال 353 پیش از میلاد از دنیا رفت. کلمه Mausoleum هم از نام ماسولوس گرفته شده؛ در حالی که دیگر نه جسد ماسولوس و نه خود بنا در دسترس باقی نمانده. با این حال، اطلاعاتی از متون تاریخ باستانی وجود دارد که به داستان و مراسم‌های تدفین درون آن اشاره می‌کند. مثلا یک مورخ باستانی به نام Pliny در نوشته تاریخی خود ادعا کرده که ارتفاع بنا 43 متر بوده و پایه هرمی شکل با تعداد 63 ستون داشته است.

8. مراسم تدفین ساتن هو

مراسم تدفین باستانی ترسناک

محل مقبره Sutton Hoo در جنوب شرقی بریتانیا و درون یک کشتی باستانی به ارتفاع 27 متر شامل اتاق مراسم‌های تدفین و تعداد 263 عتیقه قیمتی قرار دارد. هیچ جسدی در این اتاق مخصوص کشف نشد؛ اما تحلیل خاک موجود در آن نشان داد جسد یک انسان زمانی در این مکان وجود داشته که حالا کاملا تجزیه شده است. یکی از معروف‌ترین گنجینه‌های قیمتی کشف شده از این کشتی باستانی، کلاه‌خود آهنی است که نقوش حیوانی روی آن را تزیین کرده.

به طور قطع مشخص نیست که در این مکان مراسم تدفین چه کسی انجام شده؛ اما Raedwald یکی از گزینه‌های محتمل است. او فرمانروای قلمرو آنگلوساکسون شرقی بود که در اوایل قرن هفتم میلادی در این منطقه حکمرانی می‌کند. سکه‌های کشف شده درون این کشتی باستانی به دوره زمانی مذکور تعلق داشته و نشانه تاریخی را به دیرینه شناسان داده‌اند.

9. فرعون پسوسنس یکم

مراسم تدفین باستانی ترسناک

پسوسنس یکم، فرعونی از دودمان بیست و یکم مصر بود که حدود 3100 سال پیش حکمروایی می‌کرد. باستان شناسان مقبره او را در سال 1940 در شهر باستانی تانیس کشف کردند. او با ماسک طلای مخصوص مردگان مصر باستان در مراسم تدفین مجللی به خاک سپرده شده بود. تابوت داخلی مقبره سنگ آهکی او از جنس نقره خالص ساخته شده بود که باعث شد برخی نویسندگان مدرن او را «فرعون نقره‌ای» بخوانند.

دیرینه شناسان گنجینه ارزشمند و بزرگی هم همراه پسیب خانو کشف کردند که شامل گردنبندها و دستبندهای نفیس از جنس فلزات گرانبها و سنگ‌های جواهر می‌شد. این مقبره برخلاف اکتشاف گنجینه ارزشمند درونش نتوانست به اندازه مقبره شاه تو عنخ آمون معروف شود. بخش عمده علتش هم این بود که در زمان اکتشاف آن، جنگ جهانی دوم مردم و کشورهای زیادی را درگیر خود کرد.

10. مراسم تدفین در مقبره آمفیپولیس

مراسم تدفین باستانی ترسناک

مقبره آمفیپولیس یا کاستا (Kasta) که قدمتش به چهار قرن پیش از میلاد مسیح می‌رسد، در بخش مقدونیه کشور یونان قرار دارد. این مقبره مجسمه‌های بزرگ ابوالهول به عنوان نگهبانان در ورودی، تندیس‌های عظیم الجثه انسانی و همچنین کاشی‌کاری‌هایی با طرح داستان‌های اساطیری یونان مانند قصه دزدیده شدن پرسفونی توسط هادس دارد. در حالی که بقایای اجساد حداقل 5 انسان از این مقبره کشف شده، مشخص نیست که این اجساد دقیقا به چه کسانی تعلق دارد و اصلا چه کسی بنا را ساخته است. اساسا قدمت این مقبره بزرگ به زمان حکمرانی اسکندر مقدونی بازمی‌گردد و برخی معتقدند که اعضای خانواده او احتمالا صاحب این بنا بوده‌اند.

11. اوتسی، مرد یخی

مراسم تدفین باستانی ترسناک

پژوهشگران در سال 1991 میلادی در منطقه تایرول جنوبی نزدیک مرز ایتالیا و اتریش توانستند بقایای 5300 ساله و یخ زده یک مرد ملقب به Otzi را کشف کنند. جسد او نسبت به قدمتش شرایط خوبی داشت و به همین خاطر دانشمندان دیرینه شناس بارها به مقاصد علمی بر آن تحقیقات انجام دادند. دانشمندان اعلام کردند که اوتسی در زمان مرگش حدودا 45 ساله با قد 160 سانتی متر بوده و احتمالا به دلیل اصابت نیزه به بدنش فوت کرده است. او همچنین یک بریدگی عمیق کف دستش داشت که محققان اعلام کردند شاید به دلیل دفاع از خود این جراحت را حین نبرد تن به تن برداشته. دانشمندان مطمئن هستند که اوتسی قربانی یک قتل عمد بوده است.

12. گورستان شاهی در Ur

مراسم تدفین باستانی ترسناک

گورستان شاهی کشف شده در Ur (اور) منطقه بین النهرین قدمتش به 4500 سال می‌رسد. در قبرستان سلطنتی 16 مقبره دارد که افراد خاندان شاهی و سایر افراد سطح بالای اجتماع در آن دفن شده‌اند. بقایای اجساد آن‌ها در حالی کشف شد که سرپوش، گردنبند، گوشواره و انگشترهای بزرگ به تن داشتند. یکی از جالب توجه‌ترین موارد کشف شده در این گورستان، آلت موسیقی چنگ بود که روی آن نقاشی زیبایی از سر گاو دیده می‌شد. دیرینه شناسان در نزدیکی محل تدفین خاندان سلطنتی همچنین گورهای دیگری پیدا کردند که به نظر می‌رسد متعلق به قربانیان انسانی این افراد بوده‌ باشند.

13. گورستان چاتال هویوک

مراسم تدفین باستانی ترسناک

منطقه باستانی چاتال هویوک در ترکیه بازمانده 9000 ساله‌ای از دوران نوسنگی شناخته می‌شود که همچنین یکی از اولین مناطق مسکونی در تاریخ جهان است. این منطقه هیچ خیابانی نداشت و ساختمان‌ها به قدری نزدیک هم بودند که مردم با استفاده از نردبان روی سقف واردشان می‌شدند. باستان شناسان همچنین متوجه شدند که مردم آن زمان جسد مردگان خود را طی مراسم تدفین خاص در عمق زمین خانه خودشان به خاک می‌سپردند. آن‌ها در برخی خانه‌های باستانی حتی تا 30 جسد هم از کشف کردند. البته یک پژوهش در سال 2011 در همین زمینه اجرا شد که یافته آن تایید کرد افراد دفن شده در یک خانه الزاما رابطه خونی نداشتند.

14. تابوت سنگی «پایان دنیا»

مراسم تدفین باستانی ترسناک

گروهی از باستان شناسان در سال 2018 موفق به اکتشاف یک تابوت سنگی سیاه و بزرگ به طول 2.7 متر در عرض 1.8 متر شدند. این تابوت در اسکندریه کشور یونان پیدا شد و کشف آن در فضای وب سر و صدای زیادی به پا کرد. حتی برخی رسانه‌ها مدعی شدند که نباید این تابوت را باز کرد.

به عقیده آن‌ها تابوت سیاه یک جعبه پاندورا بود که باز کردنش باعث آزاد شدن نفرین باستانی منجر به پایان رسیدن دنیا می‌شد. دانشمندان پس از گشودن تابوت بزرگ متوجه شدند که پسماند فاضلاب در خلال سال‌ها به داخل آن راه پیدا کرده بود. آن‌ها بقایای سه انسان را به همراه صفحه‌های طلا با حکاکی‌های ظریف درون تابوت سنگی پیدا کردند. دیرینه شناسان قدمت تابوت را به سال 332 پیش از میلاد نسبت دادند.

15. مقبره سنت پیتر

مراسم تدفین باستانی ترسناک

مقبره سنت پیتر در واتیکان زیر محراب کلیسای سلطنتی سنت پیتر و نزدیک به محلی که گفته می‌شود قرن اول میلادی مصلوبش کردند، واقع شده است. براساس تاریخ محلی، اولین کلیسای این منطقه احتمالا در زمان حکمرانی امپراتور رومی کنستانتین اول بنا شد. او دینش را به مسیحیت تغییر داد و آن را آیین رسمی منطقه اعلام کرد.

16. مقبره سوتس سوم

مراسم تدفین باستانی ترسناک

شاه سوتس سوم بر اودریسیا، قلمرو واقع در Thrace، در خلال قرن چهارم پس از میلاد حکمرانی می‌کرد. پادشاه را پس از مرگش جایی به خاک سپردند که امروزه به نام بلغارستان آن را می‌شناسیم. باستان شناسان از مقبره او گنجینه باستانی شامل تاج طلا، جام طلا، اسلحه، سپر، یک کلاه‌خود برنز و همچنین یک سردیس برنز کشف کردند که احتمالا با توجه به شمایل خود پادشاه ساخته شده بود. به گزارش یونسکو، این مقبره زیر یک تپه ماهور قرار گرفته که 20 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد.

17. قصر سنت آنجلو (آرامگاه هادریان)

مراسم تدفین باستانی ترسناک

قصر سنت آنجلو واقع در رم یک آرامگاه خیلی بزرگ است که امپراتور هادریان (حکمران سال‌های 117 تا 138 پیش از میلاد) آن را ساخته است. در این قصر کوزه‌هایی حاوی خاکستر بقایای شخص امپراتور، همسرش و تعدادی از دیگر جانشینان او کشف شد. این بنای استوانه‌ای ارتفاع کمتر از 50 متر دارد و سال‌ها پس از ساخت در زمان پاپ به قلعه دفاعی تبدیل شد. این قلعه شاهد تغییرات کاربری زیادی بوده و تا به حال به عنوان سربازخانه یا زندان هم از آن استفاده کرده‌اند.

18. آرامگاه خاندان تئودور

مراسم تدفین باستانی ترسناک

آرامگاه مدور تئودور مخصوص مراسم تدفین شاه تئودور کبیر در راونا ایتالیا واقع شده است. تئودور، پادشاه آستروگوت بود و در خلال سال‌های 471 تا 526 پیش از میلاد بر این منطقه حکمرانی می‌کرد. این بنای دو طبقه حدودا 15 متر ارتفاع و 11 متر قطر دارد و از حداقل 230 تن سنگ ساخته شده است. در سال 540 بعد از آنکه امپراطوری بیزانتین توانست آستروگوت را فتح کند، فاتحان بقایای تئودور کبیر را از مقبره خارج کرده و آن را به کلیسا تبدیل کردند.

19. هرم جوزر مصر

مراسم تدفین باستانی ترسناک

جوزر هم یکی از فرعون‌های مصری بود که حدود 4700 پیش حکمرانی می‌کرد. او هرم جوزر را به شکل پلکانی و در منطقه سقاره بنا کرد. جوزر در واقع اولین هرمی است که در مصر باستان ساخته شد. این هرم پلکانی 60 متر ارتفاع و 6 لایه داشت که هر کدام روی دیگری ساخته شده بودند. تونل‌های زیر این هرم جالب به شکل هزارتوی مرموز و طول 5.5 کیلومتر ساخته شده بود. درون همین هزارتو اتاق مخصوص فرعون قرار داشت که جسد فرعون جوزر را با مراسم تدفین آیینی درون تابوت مخصوص گذاشتند. مومیایی فرعون جوزر پیدا نشد؛ اما دیرینه شناسان توانستند 32 تکه از تابوت سنگی او را در هزارتوی هرم کشف کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
چرا در مصر باستان این گنج های ارزشمند را همراه مرده دفن می‌کردند؟ مهم ترین اکتشافات باستانی سال ۲۰۲۳؛ از تالار وایکینگ‌ها تا شمشیرهای رومی بزرگترین گور دسته جمعی تاریخ اروپا کشف شد

20. گور سلطنتی مایا

مراسم تدفین باستانی ترسناک

دیرینه شناسان دانشگاه تولان در ژانویه 2024 توانستند مقبره 1700 ساله متعلق به یک پادشاه مایایی را در چوچکیتام گواتمالا کشف کنند. آن‌ها همچنین توانستند اشیا مختلف مانند ماسک یشم، پوسته حلزون باستانی و نقاشی‌ها و نوشته‌های حکاکی شده روی استخوان ران انسان را در این مقبره پیدا کنند. یکی از این نقاشی‌ها مشخصا همان ماسک از جنس یشم را نشان می‌داد که در دستان پادشاه قرار داشت. در نوشته‌ها هم چیزی شبیه به شجره نامه احتمالی پادشاه وجود داشت که ریشه او و پدر و پدربزرگش را به شهرهای تیکال و تئوتیواکان نسبت داده بود.

21. گورستان چوچیلا، نازکا

مراسم تدفین باستانی ترسناک

گورستان چوچیلا در جنوب کشور پرو و منطقه‌ای بایر نزدیک اقیانوس واقع شده. اجساد دفن شده در این گورستان به تمدن نازکا تعلق دارند که در بازه زمانی 100 سال پیش از میلاد تا 800 سال پس از میلاد در این منطقه زندگی می‌کردند. اجساد کشف شده از این گورستان بزرگ علی‌رغم قدمت باستانی به خاطر آب و هوای خشک منطقه سالم مانده بودند. این گورستان به مدت طولانی مورد غارت گسترده قرار گرفته بود تا اینکه قانون مخصوص حفاظت ملی از آن در سال 1997 تصویب شد.

22. تپه‌های کاهوکیا

مراسم تدفین باستانی ترسناک

کاهوکیا یکی از مناطق اکتشافی عظیم در ایلینویز جنوبی شناخته می‌شود که اوج تمدن آن مخصوصا در میان سال‌های 1000 تا 1200 میلادی بوده است. باستان شناسان در یکی از تپه ماهورهای معروف این منطقه موسوم به Mound 72 توانستند 200 گور کشف کنند. بررسی دقیق برخی از این گورها حتی به نشانه‌هایی مبنی بر مراسم تدفین قربانیان انسانی اشاره می‌کند. دیرینه شناسان در ابتدا تصور می‌کردند دو فرد با درجه اجتماعی بالا در این تپه دفن شده‌اند و سایر گورها به قربانی شدگان درگاه آن‌ها تعلق دارد.

دانشمندان در سال 2016 یک پژوهش جدید در دانشگاه ایلینویز اجرا کردند و دریافتند که زوج میان گورستان در واقع یک زن و یک مرد هستند که قربانیان دفن شده اطرافشان هم به طور تصادفی جنسیت متفاوت از هم دارند. حتی ممکن است که تعداد دقیق قربانی شدگان انسانی از پیش بینی اولیه باستان شناسان کمتر باشد. یک پژوهش دیگر هم همان سال در این زمینه منتشر شد و نویسنده‌اش ادعا کرد که قربانیان زن دفن شده در این گورستان پیشینه غیر کاهوکیا داشته‌اند.

23. مراسم تدفین در هرم Amanishakheto

مراسم تدفین باستانی ترسناک

ملکه امانیشاختو حکمران قلمرو «کوش» بود و حدود 2000 سال پیش زندگی می‌کرد. قلمرو پادشاهی او در منطقه‌ای قرار داشت که امروزه جنوب مصر و کشور سودان است و پایتخت فرماندهی ملکه هم Meroe نام گرفته بود. در زمان حکمرانی ملکه، لشگر رومیان به قصد کشورگشایی به قلمرو کوش حمله کردند. البته تلاش آن‌ها به ثمر ننشست و در آخر یک قرارداد صلح میان روم و کوش به امضا رسید. ملکه را پس از مرگش با جواهرات بسیار درون یک هرم اختصاصی به خاک سپردند. این هرم در قرن نوزدهم تخریب شد؛ اما هنوز بخش عمده جواهرات کشف شده ملکه در دسترس باقی مانده است.

24. مومیایی جیغ زن

مراسم تدفین باستانی ترسناک

شاهزاده پنتاور (Pentawere) یکی از پسران شاه رامسس سوم تلاش کرد تا با سودای جانشینی، پدر خودش را به قتل برساند. او در راس نقشه قتلی بزرگ قرار داشت که افراد درجه بالای نظامی، زنان حرمسرا و حتی مادرش هم او در آن سهیم بودند. البته پنتاور پس از قتل پادشاه مجبور شد دست به خودکشی بزند. شاهزاده را پس از مرگ مومیایی نکردند و از بقایای او به نظر می‌رسد که در روند مومیایی طبیعی آنقدر سالم مانده باشد. دهان جسد پنتاور به شکلی باز مانده که با توجه به شیوه مرگش به آن لقب «مومیایی جیغ زن» را داده‌اند.

25. مقبره عیسی مسیح درون کلیسای مقدس

مراسم تدفین باستانی ترسناک

کلیسای Holy Sepulchre واقع در اورشلیم یک گور منحصر به فرد دارد که گفته می‌شود جسد حضرت عیسی مسیح پیش از رستاخیز در آن دفن شده است. در توضیح این ادعا به هلنا مادر امپراتور روم (کنستانتین) ارجاع می‌دهند که زمانی به این کلیسا سر زده و با تعیین یک سنگ گور مشخص، مدعی دفن عیسی مسیح زیر آن شده. این گور کاملا بسته شده و درون معبد قرار گرفته است. البته در سال 2016 آن را به منظور اقدامات حفظ و نگهداری برای مدت کوتاهی باز کردند. دانشمندان تنها در این مدت کوتاه اجازه داشتند به گور منتسب به عیسی مسیح نگاه اجمالی بیندازند.

26. مراسم تدفین خون آشام‌ها در بلغارستان

مراسم تدفین باستانی ترسناک

باستان شناسان در سال 2014 در منطقه پرپریکان کشور بلغارستان مشغول حفاری بودند که یک گور باستانی پیدا کردند. آن‌ها جسد یک انسان را از این گور قدیمی بیرون کشیدند که میله آهنی درون قفسه سینه‌اش فرو رفته بود. نیکلای اوچاروف، یکی از باستان شناسان تیم حفاری، به روزنامه تلگراف گفت که قدمت این گور احتمالا به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد. از نظر او، میله آهنی احتمالا به منظور از کار انداختن قلب قربانی درون سینه او فرو رفته تا از احیا شدنش در قامت خون آشام پیشگیری شود. چنین مواردی باز هم در خلال حفاری‌های کشور بلغارستان کشف شد.

27. مراسم تدفین زنی روی تخت پری دریایی

مراسم تدفین باستانی ترسناک

باستان شناسان یونانی در حفاری‌های خود بقایای جسد زنی را پیدا کردند که روی تخت برنز با نقوش حکاکی پری دریایی دفن شده بود. آن‌ها قدمت این بقایا را که در نزدیکی شهر کوزانی و شمال یونان کشف شده بود، به قرن اول میلادی نسبت دادند. در گوشه‌ای از این تخت همچنین نقش یک پرنده با ماری در دهان پیدا کردند که در اساطیر یونانی سمبل خدای آپولو هم شناخته می‌شود. این زن تاجی از برگ‌های طلایی روی سرش و ریسمان‌های ظریف زرین در دستانش هم داشت.

28. گورستان شاهی Silla

مراسم تدفین باستانی ترسناک

پادشاهی سیلا در شبه جزیره کره شکوفا شد و در بازه زمانی سال‌های 57 پیش از میلاد تا 935 پس از میلاد ادامه پیدا کرد. پایتخت آن Gyeongju بود که امروزه در کره جنوبی قرار دارد. همچنین حکمرانان و سایر اعضای خانواده سلطنتی این دوره در گورستان شاهی نزدیک پایتخت و محصور به تپه ماهورهای متعدد دفن شد‌ه‌اند. گنجینه‌های گوناگون تا به حال از این مقبره‌ها کشف شده که شامل تاج‌های زرین، نیم تاج‌های طلایی، گوشواره‌ها، گردنبندها، پابندها، کمربندها، انگشترها، شمشیرها، جام‌ها و انواع ظروف زرین و سیمین دیگر می‌شوند.

29. مقبره آگاممنون

مراسم تدفین باستانی ترسناک

گنجینه آترئوس همچنین ملقب به مقبره آگاممنون، یک آرامگاه شبیه به لانه زنبور است که در یونان واقع شده و قدمتش به 3300 سال پیش بازمی‌گردد. آترئوس و آگاممنون هر دو از پادشاهان یونان باستان بوده‌اند و دانشمندان معتقدند که این مقبره احتمالا به یکی از آن‌ها تعلق داشته است. امروزه می‌دانیم که این مقبره به تمدن میسنی‌ها (Mycenaean) مربوط می‌شود. آن‌ها آرامگاه‌های مشابه متعددی را در گوشه و کنار یونان به پا کردند.

30. مرد تولاندی

مراسم تدفین باستانی ترسناک

دیرینه شناسان در سال 1950 بقایای جسد یک مرد را درون باتلاقی در کشور دانمارک کشف کردند. آن‌ها قربانی را مرد تولاندی نامیدند و قدمتش را به 4400 سال پیش نسبت دادند. این مرد بیچاره در اثر خفگی ناشی از پیچیده شدن طناب دور گردنش مرده و درون باتلاق افتاده بود. محیط این باتلاق باعث شده بود بدن او روند تجزیه را با سرعت بسیار کمی طی کند و اساسا سالم بماند. دانشمندان با مطالعه دقیق جسد سن او را هنگام مرگ بین 30 تا 40 سال تخمین زدند.

بدن او به حدی سالم مانده بود که حتی توانستند آخرین وعده غذایی (آش ماهی) که خورد بود را هم تشخیص دهند. البته هیچ‌کس نمی‌داند که دقیقا چه بر سر مرد بیچاره آمد و آیا به قتل رسید یا اصلا خودکشی کرد. متاسفانه در آن زمان کسی در دانمارک وقایع را نمی‌نوشت و به همین خاطر محققان نتوانستند نوشته مرتبطی را برای درک بهتر این موضوع به دست آورند.

31. مراسم تدفین بانوی آمپاتو

مراسم تدفین باستانی ترسناک

بقایای بانوی آمپاتو همچنین ملقب به Juanita و Inca Ice Maiden در سال 1995 روی آمپاتو (آتشفشانی در جنوب پرو) کشف شد. دانشمندان با مشاهده جسد متوجه اثر ضربه سنگینی به پشت سر او شدند که همچنین نشانه‌ای بر قتل عمد او شناخته شد. محققان این نظریه را هم مطرح کردند که بانوی آمپوتا احتمالا قربانی انسانی در مراسم آینی خاصی بوده است. تحلیل بیشتر بقایا نشان داد که او تونیک مخصوص آیینی به تن و در زمان مرگش 15 سال داشته است.

32. مقبره اسکندر کبیر

مراسم تدفین باستانی ترسناک

اسکندر کبیر در سال 323 پیش از میلاد، پس از کشورگشایی‌های فراوان و با قلمرویی از بالکان تا پاکستان امروزی در بابل درگذشت. امپراتوری بزرگ پس از مرگ اسکندر از هم پاشید و یکی از فرماندهان بزرگش به نام بطلمیوس اول، جسد او را با خود به مصر امروز برد. سرانجام مقبره مخصوص برای اسکندر در Alexandria بنا شد و بقایای او را طی مراسم تدفین در آن به خاک سپردند. متاسفانه مقبره اسکندر کبیر حالا از بین رفته و احتمال کشف تابوت یا بقایای او بسیار کم است.

در نوشته‌های باستانی ارجاعاتی به مقبره اسکندر کبیر وجود دارد. مثلا برخی از نویسندگان باستانی نوشته‌اند که امپراتورهای یونانی مانند اگوستوس به آرامگاه اسکندر سر می‌زدند و بر مزار او برای ادای احترام، سکه می‌ریختند.

از دست ندهید:
کشف مقبره یک حیوان افسانه ای با قدمت ۲ هزار سال در ایتالیا + عکس کشف گور دسته جمعی ۵ هزار ساله از اسکلت هایی که همدیگر را بغل کرده‌اند کشف مقبره باستانی دو هزار ساله از بقایای انسان در کنار حیوانات خانگی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*