محل دفن افلاطون

محل دفن افلاطون در یک طومار اسرار آمیز باستانی فاش شد

پیش از این تصور می‌شد محل دفن افلاطون از بین رفته باشد. حالا یک طومار باستانی کشف شده که جزئیات جالبی در این باره افشا می‌کند.

باستان شناسان بقایای یک طومار باستانی را در شهر هرکولانیوم کنار خلیج ناپل واقع در ایتالیا کشف کردند. آن‌ها با بررسی دقیق این اثر باستانی که به کربن تبدیل شده بود، توانستند به اطلاعات جالبی از جمله محل دفن افلاطون و ماجرای سال‌های آخر حیات او دست پیدا کنند.

هرکولانیوم در کنار منطقه باستانی و ویژه Pompeii قرار گرفته بود؛ اما در جریان ریزش کوه Vesuvius در سال 79 میلادی به طور کامل از روی زمین محو شد. به همین خاطر، مجموعه اسناد منقوش بر پاپیروس در این شهر به مدت هزاران سال دست نخورده باقی ماند. با گجت نیوز همراه باشید تا از این کشف جدید باخبر شوید.

این طومار هم مانند طومارهای متعدد دیگری که قبلا از این منطقه کشف شده بودند، وضعیت کلی خوبی داشت. البته سطح آن کاملا تیره شده و امکان بازسازی مجازی آن غیر ممکن شده بود. دانشمندان با تحلیل این طومار پاپیروس متوجه بخشی از آن تحت عنوان «تاریخچه آکادمی فیلودموس اهل گادارا» شدند. این بخش در واقع شامل بازخوردهای فیلودموس از سایر فیلسوفان می‌شد.

محل دفن افلاطون

فیلودموس اهل گادارا یکی از فیلسوفان مکتب اپیکور (عشرت طلب) بود که در بازه زمانی سال‌های 110 تا 40 پیش از میلاد مسیح می‌زیست. همچنین او دوره‌ای از عمر خودش را در شهر هرکولانیوم گذراند. نوشته «تاریخچه آکادمی» او شامل توصیف‌هایی درباره زندگی افلاطون و انجمنی که او اوایل قرن چهارم پیش از میلاد در آتن بر پا کرد می‌شد.

محققان برای سر در آوردن از این طومار باستانی به روش‌های مختلفی روی آوردند. آن‌ها از انواع تکنیک‌های تصویربرداری شامل مادون قرمز، فرابنفش، مولکولی و عنصری، حرارتی و میکروسکوپی دیجیتالی بدین منظور بهره گرفتند. آن‌ها سرانجام موفق شدند بیش از 1000 کلمه از این پوستین سوخته را بازسازی کنند که معادل تنها 30 درصد از کل متن آن است. مسئول این مطالعه (گرازیانو رانوچیا) مهم در بیانیه‌ای اعلام کرد که محتوای رمزگشایی شده این طومار باستانی، حقایق مهم و معتبری را درباره تعدادی از فیلسوفان برجسته آکادمی افشا می‌کند.

محل دفن افلاطون

کیلیان فلیشر، مسئول ویرایش پاپیروس در این باره گفت:

خوانش‌های جدید معمولا حقایق تازه و معتبری را درباره آکادمی افلاطون در آتن به ما ارائه می‌دهد. این موارد شامل ادبیات هلنی، فیلودموس اهل گادارا و همچنین به طور کلی تاریخچه باستانی منطقه می‌شود.

پیش این گفته می‌شد که محل دفن افلاطون درون آکادمی خودش بوده است. این آکادمی هم در سال 86 پیش از میلاد مسیح به دست دیکتاتور رومی به نام سولا با خاک یکسان شد. حالا پژوهشگران می‌گویند محل دفن افلاطون در یک باغ شخصی نزدیک مقبره‌ موقوفه به الهگان هنر یونان قرار دارد.

سایر جزئیات این موضوع در سند باستانی اشاره می‌کند که افلاطون به عنوان یک برده در جزیره اجینا یونان فروخته شده بود. مشاوران تاریخی می‌گویند این اتفاق مهم احتمالا به دنبال حمله اسپارتان‌ها در سال 404 پیش از میلاد یا در اثر ماجراهای پس از مرگ سقراط در سال 399 پیش از میلاد رخ داده. پیش از این تصور می‌شد که افلاطون در سال 387 پیش از میلاد در جزیره سیسیلی به بردگی گرفته شده باشد. حالا یافته‌های جدید، دانش قبلی را به چالش کشیده است.

در یک بخش دیگر این طومار هم نقل قولی از افلاطون در ابراز انزجارش برای توانایی موسیقایی یک بربر اهل شهر تراس یونان وجود دارد.

افلاطون را به خاطر نظریه‌های معروفی مانند تئوری اشکال می‌شناسیم. طبق این نظریه، دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم فقط یک سایه از واقعیت اصلی است. افلاطون سال 348 پیش از میلاد مسیح در آتن یونان درگذشت.

از دست ندهید:
مهم ترین اکتشافات باستانی سال ۲۰۲۳؛ از تالار وایکینگ‌ها تا شمشیرهای رومی قدیمی‌ترین آرامگاه دنیا کجاست، چند سال عمر دارد و توسط چه کسی ساخته شده؟ مرموز و ترسناک‌ترین مراسم‌‌های تدفین در سرتاسر جهان

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*