ایران خودرو سمند

ایران خودرو سمند را برای همیشه کنار گذاشت؟

صورت‌های مالی منتشر شده از ایران خودرو نشان می‌دهد که این شرکت بدون اطلاع قبلی، تولید خانواده سمند را برای همیشه متوقف کرده است.

طبق آخرین اخبار خودرو داخلی، خانواده سمند که جزو خودروهای محبوب شرکت ایران خودرو به‌شمار می‌رود از اوایل سال ۱۳۸۰ تولید و تا مهر سال ۱۴۰۱ عرضه آن به بازار ادامه داشت. اما این اقدام ایران خودرو به چه سرانجامی ختم شد؟

حذف سمند از خط تولید ایران خودرو و جایگزینی سورن

تولید و عرضه خانواده سمند بدون اعلام قبلی از سبد محصولات ایران خودرو حذف شدند و گروه سورن به‌عنوان نسخه جایگزین و فیس لیفت شده از فروردین ۱۴۰۲ جای آن را در صورت‌های مالی این خودروساز گرفت. پس از آن شاهد بودیم که گروه سورن در اولین ماه حضور در صورت‌های مالی ایران خودرو تبدیل به نقطه قوت استراتژی فروش این خودروساز نیز شد. تولید این گروه خودرویی در قیاس با گروه سمند رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

ایران خودرو

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان بورس، ایران خودرو در فروردین ۱۴۰۳ در مجموع حدود 3 هزار و ۲۵۰ دستگاه انواع سورن را در خطوط تولید خود تکمیل کردند این در حالیست که در مدت مشابه در سال گذشته حدود 1 هزار و ۵۰۰ دستگاه سمند تکمیل تولید شده ثبت شده بود؛ بنابراین شاهد هستیم این خودروساز رشدی نزدیک به ۱۱۹ درصدی را در تولید سورن به نسبت تولید سمند در بازه زمانی یاد شده ثبت کرده است.

همین اتفاق را در فروش گروه سورن به نسبت گروه سمند در اولین ماه از سال ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنیم. گروه سورن توانسته در بخش فروش از گروه سمند سبقت بگیرد. اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهند بخش فروش این خودروساز در فروردین ۱۴۰۳ بیش از 3 هزار و ۷۰۰ دستگاه از محصولات گروه سورن را برای متقاضیان فاکتور کرده است. این در حالیست که ایران خودرویی‌ها در فروردین ۱۴۰۲ تنها کمی بیش از ۸۵۰ دستگاه انواع سمند را به متقاضیان فروختند؛ بنابراین شاهد هستیم که فروش سورن در ۱۴۰۳ در قیاس با فروش سمند در سال گذشته رشد حدودی ۳۳۰ درصدی را به خود دیده است.

با توجه به وضعیت تولید و فروش گروه سورن در قیاس با گروه سمند می‌توان گفت مدیران ایران خودرو تمرکز خود را در فروردین امسال روی این گروه خودرویی قرار دادند.

ایران خودرو قصد داشت تا پایان سال گذشته با پژو پارس خداحافظی کند؛ اما این اتفاق، با توجه به فشار متقاضیان پژو پارس و همچنین دستور سیاست‌گذاران بخش خودرو بی‌نتیجه ماند. مدیران این شرکت اواخر سال گذشته از سفارش‌گذاری برای قطعات این محصول پرطرفدار خود برای بهار ۱۴۰۳ خبر دادند. با توجه به مجوز افزایش قیمت خانواده پژو پارس و فرصت‌طلبی این خودروساز برای خلف وعده از تعهدات خود، مشخص نیست که در آینده آیا پژو پارس همچنان در سبد محصولاتی این شرکت خواهد بود یا در تابستان امسال ادامه تولید این خودرو منتفی خواهد شد.

با توجه به وضعیت نامشخص تولید پژو پارس، خانواده سورن در فروردین ۱۴۰۳ به‌نوعی در کانون توجه مدیران ایران خودرو قرار داشته است و باید در ادامه راه شاهد باشیم که سورن به محصول شماره یک خط تولید این شرکت تبدیل خواهد شد یا خیر.

همچنین بخوانید:
تارا دستی V1P با گیربکس جدید و امکانات بیشتر معرفی شد فروش اقساطی ماشین کارکرده؛ پدیده ای جدید در بازار خودرو ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*