پرورش-غذا-بر-روی-کره-ماه

گیاهانی که بر روی ماه و مریخ هم می توانید پرورش دهید !

با توجه به افزایش جمعیت کره زمین و اتمام سوخت های فسیلی، بشریت در تلاش است که بتواند بر روی دیگر سیاره ها نیز زندگی کند. در همین راستا، اخیرا در دانشگاه هلندی واخینگن (Wageningen) روشی ابداع شده است که تا حد زیادی این خواسته بشر را به واقعیت تبدیل کرده است.بله گیاهانی که بر روی ماه و مریخ هم می توانید پرورش دهید!

به تازگی محققان دانشگاه واخینگن (Wageningen) موفق شده اند حدود ۱۰ نوع گیاه را بر روی خاکی که مانند خاک کره ماه و مریخ شبیه سازی شده است، پرورش دهند. این دومین آزمایش این محققان محسوب می شود، در آزمایشی که آنها در سال قبل انجام دادند، بسیاری از گیاهان به سختی جوانه زدند. با این حال، با آزمایش جدیدی که امسال توسط این محققان انجام شد، محصولات گوجه فرنگی، نخود فرنگی، چاودار، شب بوى هراتى، تربچه و شاهی با موفقیت برداشت شد و یک گام مهم برای تولید این محصولات بر روی کره ماه برداشته شد.

خاکی که محققان برای کاشت این گیاهان استفاده کردند توسط ناسا (NASA) تولید شده است، محققان ناسا (NASA) سعی کردند تا این خاک بیشترین شباهت را به خاک کره ماه و مریخ داشته باشد.

اگر فیلم Martian را دیده اید، جالب است بدانید که همانند کاری که شخصیت مت دمون (Matt Damon) در فیلم Martian انجام داد، این محققان موفق شدند با اضافه کردن کود و چمن برش داده شده تازه به خاک شبیه سازی، به نتایج بهتری دست یابند.

دکتر ویگر ویملینک (Wieger Wamelink) در این مورد می گوید:

“محصولات بدست آمده از این خاک شبیه سازی شده، خیلی تفاوتی با محصولات عادی ندارند.”.

وی همچنین افزود :

“این واقعا باعث شگفتی ما شد، ما نتیجه گرفتیم که خاک کره ماه و مریخ اگر آماده و آبیاری شوند، می توانند پتانسیل بالایی را از خود نشان دهند.”

این خاک شبیه سازی شده مانند خاکی که در فیلم Martian بود، نمی تواند یک محصول کاملا سالم را تولید نماید. با اینکه برداشت محصولات موفقیت آمیز بود، محققان اعلام کردند که هنوز این محصولات مناسب مصرف انسانی نیستند و باید چندین آزمایش دیگر نیز برای سالم تر کردن آنها انجام شود.

خاک شبیه سازی شده حاوی فلزات سنگینی همانند سرب، آرسنیک و جیوه است به علاوه غلظت آهن آن نیز بسیار بالاست. به همین دلیل، دانشمندان احتمال می دهند که وجود این مواد، می تواند دلیل سمی بودن محصولات باشد.

با این حال این عمل یک جهش بزرگ برای ایجاد یک روش پرورش محصولات بر روی دیگر سیارات محسوب می شود و امید ها برای زندگی بشر در سیارات دیگر نظیر مریخ را بیشتر خواهد کرد.

منبع: techradar

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*