پزشک هوش مصنوعی گوگل

پزشک هوش مصنوعی گوگل حتی از دکترهای واقعی هم بهتر است!

پزشک هوش مصنوعی گوگل به‌لطف قابلیت خودآموزی بر بستر Google، موفق شده عملکرد فوق‌العاده‌ای را ثبت کند و حتی از پزشکان واقعی هم بهتر باشد.

آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی گوگل DeepMind همچنان در حال پیشبرد مرزهای هوش مصنوعی است. جدیدترین دستاورد آن‌ها خلق یک پزشک هوش مصنوعی مبتنی بر گوگل است که به طرز شگفت‌انگیزی عملکرد بهتری از پزشکان واقعی دارد!

هدف نهایی این پروژه ساخت یک هوش مصنوعی بود که بتواند بخشی از بار سنگین کار پزشکان را به دوش بکشد. براساس مطالعات جدید، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی پزشکی گوگل موفق به انجام این کار شده است.

پزشک هوش مصنوعی گوگل، فراتر از پزشکان واقعی

پزشک هوش مصنوعی گوگل

این مدل به نظر می‌رسد بر اساس کاری که گوگل قبلاً با مدل‌های جمینای خود انجام داده، ساخته شده است. با این حال، Med-Gemini با دیگر هوش‌های مصنوعی پزشکی متفاوت است، زیرا گوگل آن را به گونه‌ای ساخته که خودآموز باشد. این کار با تکیه بر قابلیت‌های جستجوی وب انجام می‌شود (که البته با توجه به حجم بالای اطلاعات نادرست موجود در وب، کمی نگران‌کننده است).

اینکه آیا این روش واقعاً برای خودآموزی هوش مصنوعی پزشکی گوگل مؤثر باشد، کمی تردیدبرانگیز است. اما گوگل می‌گوید این قابلیت دست‌کم به یک دوره بهینه‌سازی مداوم منجر می‌شود.

تاکنون مدل Med-Gemini روی ۱۴ معیار مختلف پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته و در ۱۰ مورد، به عملکردی در سطح «پیشرفته‌ترین فناوری موجود» (SoTA) دست یافته است. در تمامی معیارهایی که امکان مقایسه وجود داشت، امتیاز Med-Gemini از مدل‌های GPT-4 بالاتر بوده است.

پزشک هوش مصنوعی گوگل

البته، این خبر به اندازه خبر دیگری که گوگل فاش کرد، هیجان‌انگیز نیست. گوگل ادعا می‌کند Med-Gemini عملکردی بهتر از پزشکان واقعی و مدل‌های پیشین زبان بزرگ پزشکی (LLM) مانند Med-PaLM 2 داشته است. فناوری خودآموز گوگل با استفاده از قابلیت جستجوی هدایت‌شده با عدم قطعیت، به امتیاز دقت ۹۱.۱ درصدی دست یافته است.

آیا هوش مصنوعی جایگزین دکترها خواهد شد؟

این قطعاً خبر بسیار هیجان‌انگیزی برای هوش مصنوعی پزشکی گوگل است، اما در عین حال، سؤالاتی را در مورد زمان به‌کارگیری چنین هوش‌مصنوعی‌هایی در مطب پزشکان ایجاد می‌کند. همچنین واکنش مردم به چنین چیزی محل تأمل است.

با این حال، این نکته حائز اهمیت است که هدف از ساخت چنین فناوری‌هایی جایگزینی پزشکان نیست؛ بلکه آن‌ها برای کمک به پزشکان و آسان‌تر کردن کارهایشان طراحی شده‌اند تا بتوانند روی بیمارانی که به آن‌ها نیاز دارند، تمرکز بیشتری داشته باشند و درمان روی آن‌ها زودتر به نتیجه برسد.

در گجت نیوز بخوانید:
ساخت دوقلوی مجازی برای پیشگیری از مرگ زودهنگام شما هوش مصنوعی ۸ سال زودتر از رادیوگرافی می‌تواند‌ آرتروز زانو را تشخیص دهد! هوش مصنوعی NYUTron می‌تواند زمان مرگ بیماران را پیش بینی کند