پمپ آب و پمپ آب ارزان

اصول انتخاب پمپ آب

در انتخاب پمپ آب می‌بایست دقت زیادی به خرج دهید، جهت انتخاب پمپ آب برای ساختمان اصول مهمی هستند که همواره افراد با رعایت این اصول در پی انتخاب و خرید بهترین پمپ آب هستند. پمپ آب در صنایع گوناگون کاربردهای متفاوت و فراوانی دارند.

پیش از انتخاب پمپ آب می‌بایست به نوع، ماهیت و مشخصات شیمیایی مایع قابل انتقال مانند آب آشامیدنی، آب کشاورزی، فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی، مواد شیمیایی، مواد سوختنی، پساب‌های صنعتی توجه داشته باشید.

انتخاب پمپ آب برای طبقات بالا

بسیاری از افراد هنگام انتخاب پمپ آب برای ساختمان دچار مشکل می‌شوند و همواره این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید که پمپ آب برای طبقه چهارم چه مشخصه‌هایی باید داشته باشد، و یا پمپ آب مناسب برای ساختمان 4 طبقه چه نوع پمپی می‌باشد. در اینجا قصد داریم شما را با ویژگی‌های لازم برای انتخاب پمپ آب خانگی مناسب برای طبقات بالا آشنا کنیم.

انتخاب پمپ آب مناسب یکی از مهم‌ترین نکات به‌منظور پیشگیری از مشکل فشار آب در طبقات بالا می‌باشد. جهت انتخاب یک پمپ آب مناسب برای یک مجتمع مسکونی، آپارتمان و… دو عامل ارتفاع (فشار) و بازدهی (دبی) نقش مهمی دارند. این دو عامل بر اساس مقدار طول مسیر از نقطه‌ای که پمپ در آن قرار می‌گیرد تا آخرین طبقه ساختمان مسکونی و تعداد شیرآلات مصرفی در همه طبقات و واحد ها محاسبه می‌گردد.

محاسبه ارتفاع و بازدهی پمپ آب

در ادامه قصد داریم، روشی مناسب برای این‌که هر شخص (مصرف کننده) بتواند ارتفاع و بازدهی پمپ آب مناسب برای ساختمان را به‌دست آورد، مطرح کنیم. برای این منظور ابتدا باید بدانید که هر پمپ آبرسانی به‌طور کلی با دو مولفه (ارتفاع و بازدهی) معین می‌گردد.

مولفه اول: ارتفاع (H)m

برای به‌دست آوردن فشار مناسب هر پمپ احتیاج به میزان ارتفاع داریم. لذا ارتفاع یکی از مولفه‌های مهمی است که جهت انتخاب پمپ آب خانگی لازم است به دست آوریم. ارتفاع هر ساختمان با فرمول ساده زیر به دست می‌آید.

H: (X) × 3.5m+30m

:X تعداد طبقات ساختمان

:m3.5 فاصله کف هر طبقه تا سقف

:m30 میزان فشار استاندار لازم پشت هر شیر (30 متر ارتفاع برابر است با 3 بار فشار)

نکته: هر ده متر ارتفاع برابر است با یک بار فشار

مثال: ساختمانی دارای 5 طبقه مسکونی و پمپ قرار است در طبقه منفی 2 قرار گیرد. میزان فشار لازم برای این ساختمان چه مقدار می‌باشد؟

H: (X) × 3.5m+30m

5طبقه مسکونی و 2 طبقه منفی برابر است با 7 طبقه

H: 7×3.5+30= 55m

با توجه به ارتفاع این ساختمان در این مثال میزان ارتفاعی که پمپ آب لازم است در نقطه مفید (نقطه طلایی) داشته باشد برابر با 55 متر ارتفاع است.

مولفه دوم: بازدهی (دبی) Q

بازدهی یا همان دبی پمپ نیز دومین مولفه مهمی است که به‌منظور انتخاب پمپ آب خانگی خود لازم است محاسبه کنیم. واحد بازدهی متر مکعب در ساعت است. برای به‌دست آوردن دبی یا بازدهی مناسب برای هر واحد مسکونی، لازم است تعداد شیرهای آب مصرفی که شامل مواردی همچون شیرهای مصرفی آشپزخانه، سرویس بهداشتی، فلاش تانک‌ها و در صورتی که سیستم سرمایشی خانه کولر آبی می‌باشد تعداد کولر آبی محاسبه گردد. که برای ساده‌تر شدن آن تعدادی استاندار در اختیار شما مصرف کننده قرار می‌گیرد تا بتوانید دبی لازم برای واحد مسکونی خود را به‌دست آورید.

  1. واحد های 60 الی 100 متر (250لیتر در ساعت) = 250× تعداد واحد
  2. واحد های 100 الی 150 متر (300 لیتر در ساعت) = 300× تعداد واحد
  3. واحد های 150 الی 250 متر (350 لیتر در ساعت) = 350× تعداد واحد
  4. واحد های 250 متر به بالا (400 لیتر در ساعت) = 400× تعداد واحد

مثال: ساختمانی دارای 5 طبقه مسکونی و قرار است پمپ در طبقه منفی 2 نصب گردد در صورتی که این ساختمان دارای 10 واحد 120 متری باشد، فشار و بازدهی مناسب برای این ساختمان را محاسبه کنید.

H: 7×3.5+30= 55m

Q=10×300=3000L/H= 3m3/h

(پمپ مناسب برای این ساختمان پمپی است که در ارتفاع 55 متری، 3 مترمکعب بازدهی داشته باشد.)

اگر فرض را بر این بگیریم که مثال بالا مشخصات ساختمانی شما مصرف کننده محترم باشد و با یکی از کارشناسان فروش پمپ که آگاهی کامل نسبت به جدول راندمان پمپ را دارد صحبت کنید و تمایلتان به خرید پمپ آب ابارا باشد بر اساس محاسبه مثال بالا این کارشناس پمپ دو اسب، دو پروانه ابارا مدل CDA200 را برای شما به‌عنوان پمپ مناسب معرفی میکند. در صورتی که نصاب‌ها بر اساس تجربه اغلب پمپ سه اسب دو پروانه ابارا مدل CDA300 را مناسب می‌دانند.

مشکلی که در انتخاب پمپ بر اساس نظر نصاب به‌وجود می‌آید، شامل سه مورد اصلی می‌شود. 1. قیمت بالاتر 2. مصرف برق بیشتر 3. عملکرد در نقطه غیر مناسب کاری که باعث کاهش طول عمر مفید پمپ و ایجاد هزینه زیادی در سال‌های آتی می‌گردد.

نکته مهم: بهترین عملکرد پمپ (نقطه طلایی) دقیقا در وسط جدول راندمان می‌باشد و به هر میزان که انتخاب پمپ آب به نقاط ابتدایی و انتهایی جدول راندمان نزدیک‌تر گردد، عمر مفید پمپ کاهش پیدا می‌کند، زیرا به اصطلاح حرس میزند و فشار زیادی را تحمل می‌کند.

با محاسبه میزان ارتفاع و دبی به راحتی با توجه به نمودار و یا جدول مربوط به پمپ‌ها، می‌توان پمپ مورد نیاز خود را انتخاب کرد. در واقع محاسباتی جهت قدرت و یا توان پمپ انجام نمی‌دهیم تنها از روی ارتفاع و دبی مورد نیاز می‌توان پمپ با قدرت مشخص را پیدا کنیم. بنابراین ارتفاع و دبی ماکزیمم یاری را به ما برای انتخاب پمپ آب خانگی می‌رسانند.

انتخاب پمپ آب خانگی

انتخاب پمپ آب خانگی

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد به منظور انتخاب پمپ آب خانگی اصول و قواعدی وجود دارد که با رعایت این اصول و در نظر گرفتن این قواعد می‌توانید به‌راحتی بهترین پمپ آب خانگی را تهیه نمایید.

یکی دیگر از اصول انتخاب پمپ آب خانگی قدرت فشار این پمپ می‌باشد، در ادامه نحوه محاسبه کردن فشار پمپ آب را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم که با استفاده از این فرمول سریع، می‌توانید فشار پمپ آب خانگی خود را محاسبه کنید.

برای محاسبه قدرت پمپ آب می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم که عبارت است از:

  • TDH= هد داینامیک کل = فاصله عمودی گردش مایع (در فوت) + اتلاف اصطکاک لوله
  • Q= میزان جریان مایع در گالن برای یک دقیقه
  • SG = گرانش مایع(اگر شما آب را پمپاژ کنید SGبرابر با ۱ است.)
  • نیروی آب= TDH×Q×SG/3960
  • قدرت واقعی مورد نیاز= ( اسب بخار آب)/( بازدهی پمپ تاسیساتی) برابر ۱ است.
  • یادداشت بازده به‌عنوان عدد اعشاری (0.5<-5%)

پمپ آب پنتاکس دارای انواع گوناگونی است که شناخت هر یک از آنها جهت استفاده هر چه بهتر و تامین نیازهایی همچون کاهش هزینه و مصرف انرژی ضروری و مهم می‌باشد. قسمت زیادی از تولیدات و پمپ‌های برند پنتاکس به‌عنوان پمپ آب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پمپ آب خانگی پنتاکس

در انتخاب پمپ آب خانگی مناسب، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که چه برندی تهیه کنیم؟ پمپ آب چی بخریم؟ پمپ آب پنتاکس که به پمپ بی صدا یا کم صدا هم معروف است، برای تقویت فشار آب در منازل استفاده می‌شوند. البته پمپ آب خانگی پنتاکس، اگرچه نام خانگی را یدک می‌کشد، تنها در امور خانگی کاربرد ندارد و در کل جهت تقویت فشار در هر نوع مصرفی می‌توان از آن استفاده نمود.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری AP

این پمپ آب سانتریفیوژ به‌صورت خودمکش بوده و جهت پمپاژ آب مخلوط شده با هوا از آن استفاده می‌شود.

جنس پمپ آب خانگی پنتاکس سری AP از چدن می‌باشد. این نوع پمپ خانگی پنتاکس به دو صورت تکفاز و سه فاز موجود است. حداکثر دمای سیال قابل تحمل در آن 50 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری PM

پمپ آب خانگی پنتاکس سری PM یک مدل پمپ آب محیطی جهت افزایش فشار گرم و سرد با کاربرد خانگی مناسب می‌باشد.

جنس این نوع پمپ آب از چدن و ماکزیمم دمای سیال در آن 90 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. پمپ آب پنتاکس PM در دو مدل تک فاز و سه فاز موجود می‌باشد.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری MB

پمپ آب خانگی پنتاکس سری MB به‌صورت دو پروانه و جنس آن از چدن می‌باشد.

بیشترین دمای سیال در این پمپ به 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. پمپ آب دو پروانه پنتاکس MB در دو مدل تک فاز و سه فاز موجود است.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری MD

جنس این پمپ آب خانگی از چدن یا برنج است. پمپ آب پنتاکس سری MD در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود است.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CAB

این نوع پمپ آب پنتاکس به‌شکل خود مکش می‌باشد و جنس آن از چدن است. پمپ آب خانگی پنتاکس CAB در مدل‌های تک فاز و سه فاز وجود دارد.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CAM

پمپ آب pentax سری CAM به‌صورت خود مکش می‌باشد و جهت پمپاژ آب مناسب است. جنس پمپ آب خانگی پنتاکس CAM از چدن و ماکزیمم دمای سیال در آن 50 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CB

این نوع پمپ آب پنتاکس به‌شکل بشقابی و دو پروانه است و دارای هد بالایی می‌باشد. جنس این پمپ آب خانگی پنتاکس از چدن و بیشترین دمای سیال در آن برای پروانه نوریل 90 درجه سانتی‌گراد و برای پروانه برنجی 50 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CH

این پمپ آب پنتاکس به‌علت مقدار آبدهی بالا و همچنین فشار بالا مشهور است. جنس بدنه‌ی پمپ آب پنتاکس CH از چدن و حداکثر دمای سیال در آن 90 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این پمپ آب در مدل‌های تک فاز و سه فاز موجود است.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CM

این پمپ آب پنتاکس به‌شکل افقی می‌باشد و جنس آن از چدن می‌باشد. پمپ آب خانگی افقی پنتاکس در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود است.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CP

پمپ آب سانتریفیوژ پنتاکس CP از جنس چدن است و بیشترین دمای سیال در آن 90 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. پمپ آب خانگی پنتاکس CP در مدل‌های تک فاز و سه فاز موجود است.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CR

جنس این پمپ آب سانتریفیوژ از چن است و بیشترین دمای سیال در آن 50 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. پمپ آب خانگی پنتاکس در نوع‌های تکفاز و سه فاز موجود است.

پمپ آب خانگی پنتاکس سری CS

این نوع پمپ آب سانتریفیوژی به آبدهی بالا مشهور است. جنس این پمپ آب پنتاکس از چدن است و بیشترین دمای سیال در آن 90 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. پمپ آب خانگی پنتاکس CS در مدل‌های تک فاز و سه فاز موجود است.

پمپ پنتاکس خانگی مدل INOX

پمپ PENTAX سری INOX از پمپ‌های خودمکش پنتاکس می‌باشد که به‌شکل تک فاز و سه فاز تولید شده و دارای دبی از 0.6 تا 3 مترمکعب در ساعت است.

هد تا 60 متر و توان الکتروموتور از 0.59 تا 0.74 کیلووات می‌باشد. جنس بدنه این سری از استیل ضد زنگ 304 می‌باشد.

پمپ آب کوچک پنتاکس سری PM

این دسته از پمپ‌ها جزو پمپ های جابجایی مثبت به‌حساب می‌آیند که از نظر ظاهری کوچک می‌باشند و موارد استفاده آنها در آب‌های تمیز و بدون هرگونه آلودگی می‌باشد. پمپ پنتاکس PM در انواع دو پل، تک فاز و سه فاز ارائه می‌شود.

از سری دسته‌بندی‌های این پمپ می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

  • PM45
  • PM45 BR
  • PM80
  • PM90

لازم به ذکر است موارد استفاده مدل‌های فوق به‌وسیله معیار کارایی و خروجی مورد نیاز شناسایی می‌شوند. این پمپ از نوع 2900 دور (متناوب) می‌باشد. به این منظور که هر 8 ساعت یک مرتبه نیاز به استراحت پیدا می‌کند. به منظور تامین این استراحت و جلوگیری از مستحلک شدن پمپ آب استفاده از منابع تحت فشار بهترین گزینه می‌باشد.

برای انتخاب پمپ آب خانگی مناسب برای ساختمان خود، قطعا پمپ پنتاکس یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد. افزون بر پمپ آب خانگی پنتاکس، محصولات لوارا نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در ادامه مطلب به انواع تولیدات شرکت لوارا ایتالیا می‌پردازیم.

پمپ آب لوارا

تولیدات پمپ آب لوارا

شرکت لوارا در مصارف خانگی انواع پمپ آب خانگی با کیفیت بسیار بالا تولید و به بازار ارائه کرده است. شما می‌توانید با خیال آسوده برای نیازهایی اعم از افزایش فشار آب در ساختمان‌های مرتفع، تاسیسات تهویه، سیستم‌های آتش‌نشانی و سیستم‌های آبگیری می‌توان بر روی محصولات Lowara حساب کنید. چرا که طراحی مقاوم و کارایی بالای پمپ آب لوارا سبب افزایش طول عمر مفید آنها و کاهش هزینه‌ها شده است.

پمپ آب بشقابی لوارا

پمپ آب بشقابی لوارا از پمپ‌های آب کم صدای پمپ آب لورا محسوب می‌شوند. که جهت استفاده در داخل ساختمان و امور صنعتی به‌کار می‌رود. پمپ های مدل CEA از این نوع پمپ‌ها می‌باشند که جنس آنها از استیل مرغوب و ضد زنگ می‌باشد.

پمپ آب جتی لوارا

پمپ‌های جتی لوارا جهت انتقال آب به‌صورت زمینی استفاده می‌شوند. جنس این پمپ‌ها از چدن و استیل بوده و پروانه‌های آنها از نوریل، برنج یا استیل می‌باشد. دسته پمپ های BGM در این گروه قرار می‌گیرند که از نوع استیل می‌باشند.

از مزایای پمپ جتی لوارا می‌توان به ویژگی خود مکش بودن آن اشاره کرد. اکثر آنها به‌منظور استفاده در اموری که ورودی آب کم فشار می‌باشد استفاده می‌شوند. این نوع از پمپ های لوارا یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در ویلاها می‌باشند. اگر به‌دنبال انتخاب پمپ آب برای ویلای خود هستید، می‌توانید از پمپ آب جتی لوارا استفاده کنید.

پمپ آب تک پروانه لوارا

این نوع از پمپ های Lowara از نوع پمپ های سانتریفیوژی هستند که در امور خانگی کوچک و متوسط کاربرد دارند. در صورت اتصال آنها به منابع تحت فشار یک سیستم فشار قوی را به‌وجود می‌آورند. این نوع از پمپ آب به‌طور معمول به سری‌های CO, NSCE و ESHE تقسیم‌بندی می‌شود.

پمپ آب لوارا طبقاتی

پمپ آب لوارا طبقاتی افقی و پمپ آب لوارا طبقاتی عمودی نیز از نوع پمپ‌های سانتریفیوژی هستند که پوشش آن‌ها به دو قسمت تقسیم شده‌اند. این نوع پمپ‌ها با پمپ‌های مکنده تفاوت دارند چرا که نازل مکنده، نازل تخلیه و روکش تماما در یک قسمت قرار گرفته‌اند. سری HM و SV در این گروه‌ها قرار می‌گیرند.

پمپ آب فشار قوی لوارا

محصولات این شرکت پمپ آب فشار قوی خود را در کشور ایتالیا تولید می‌کند. پمپ‌های لوارا در نوع افقی با تایپ HM و در نوع عمودی با تایپ SV تولید می‌شوند. کیفیت استیل به کار رفته در این پمپ‌ها چه در نوع 304 و چه در نوع 316 بالا می‌باشد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*