قابلیت های جدید اندروید ۱۵

قابلیت های جدید اندروید 15: از فضای خصوصی تا پایان کلاهبرداری و سرقت

گوگل طی کنفرانس I/O 2024 قابلیت های جدید و هیجان‌انگیز اندروید 15 را معرفی کرد. در ادامه به ویژگی های سیستم عامل Android 15 می‌پردازیم.

در جریان کنفرانس I/O 2024 گوگل از انواع تکنولوژی‌ها پرده‌برداری شد که هوش مصنوعی جمنای ۱.۵ فلش، قابلیت های هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل و قابلیت جستجو با ویدیو هوش مصنوعی گوگل فقط برخی از آن‌ها بودند. بر اساس جدیدترین اخبار تکنولوژی، گوگل در این رویداد همچنین قابلیت‌های بیشتری از اندروید 15، جدیدترین نسخه سیستم عامل خود را معرفی کرد که تجربه کاربری آن را هرچه راحت‌تر، پیشرفته‌تر و امن‌تر می‌کنند. در ادامه بیشتر با ویژگی های نسخه جدید سیستم عامل اندروید آشنا شوید.

لیست قابلیت‌ها:

جدیدترین قابلیت های اندروید 15

قابلیت جدید تشخیص تهدیدات و کلاهبرداری در اندروید 15

اندروید 15 روی جلوگیری از کلاهبرداری یا افشای اطلاعات شخصی کابران تمرکز دارد و در همین راستا با استفاده از هوش مصنوعی، الگوها و اقدامات مشکوک را تشخیص می‌دهد و در لحظه پیام هشدار به کاربر ارسال می‌کند. در واقع هوش مصنوعی گوگل پروتکل‌هایی را خواهد داشت که بر اساس آن‌ها اقدامات مشکوک به کلاهبرداری و نفود را تشخیص می‌دهد. البته این قابلیت هنوز در مراحل آزمایشی به سر می‌برد.

گوگل پلی هم از این پس قابلیت تشخیص لحظه‌ای تهدیدات را خواهد داشت. سیستم گوگل پلی پراتکت با اتکا به هوش مصنوعی طی فرایندهایی داخل دستگاه کاربر، سیگنال‌های رفتاری مشکوک نظیر درخواست دسترسی به بخش‌های حساس سیستم عامل را تشخیص می‌دهد و ضمن ارسال برنامه به گوگل برای بررسی‌های بیشتر، به کاربر در این باره هشدار می‌دهد. در صورتی هم که تخلف برنامه تایید شود، برنامه به‌صورت خودکار غیر فعال خواهد شد.

حتی از آنجا که این فرایند از طریق Private Compute Core (فضایی مستقل از خود سیستم عامل) روی خود دستگاه صورت می‌گیرد، نیازی به جمع‌آوری داده‌های کاربران نیست و کاربران می‌توانند از محفوظ بودن اطلاعات خود اطمینان داشته باشند. قابلیت تشخیص لحظه‌ای تهدیدات در سال جاری در دسترس محصولات لنوو، آنر، اوپو، ناتینگ، وان پلاس و البته سری پیکسل گوگل قرار می‌گیرد.

گوگل با نسخه جدید سیستم عامل اندروید همچنین در راستای کمک به حفظ امنیت کاربران قابلیت تعیین پسورد یک بار مصرف (به اختصار OTP) را ارائه و محدودیت دسترسی به گوشی برای برنامه‌ها را افزایش می‌دهد. محدودیت دسترسی به برنامه‌ها یا Restricted Settings در اندروید 13 برای جلوگیری از دسترسی برنامه‌های مخرب به تنظیمات حساس این سیستم عامل در نظر گرفته شد.

فضای خصوصی در نسخه جدید سیستم عامل گوگل

اگر تا به حال از گوشی‌های سامسونگ استفاده کرده باشید، احتمالاً با قابلیت پوشه امن (Secure Folder) آشنایی دارید. پوشه امن فضایی اختصاصی و خصوصی است که کاربران محصولات این شرکت کره‌ای می‌توانند در آن ویدیوها یا تصاویر خود را نگهداری کنند. گوگل هم از ارائه فضای خصوصی (Private Space) به‌عنوان نسخه اختصاصی خود از این قابلیت خبر داد.

فضای خصوصی همان‌طور که از نامش بر می‌آید محلی با یک لایه امنیتی بیشتر برای ذخیره داده‌ها و برنامه‌های حساس است و برای دسترسی به آن باید یک مرحله احراز هویت را گذراند. در فضای خصوصی گوگل می‌توان برنامه‌هایی حساس مثل برنامه‌های بانکی یا سنجش سلامت را قرار داد تا داده‌ها و نوتیفیکیشن‌های آن‌ها را از دید بقیه پنهان نگه داشت. حتی امکان قرار دادن برنامه‌های پیش‌فرض مثل دوربین و گوگل کروم در آن فراهم شده است. گوگل وعده می‌دهد از طریق این قابلیت جدید اندروید 15 از اطلاعات محرمانه کاربران حفاظت خواهد شد.

در فضای خصوصی جزئیات مختلف برنامه‌ها مثل تنظیمات و آمار و ارقام مخفی خواهد شد و تنها در صورتی قابل مشاهده خواهند بود که وارد آن شوید. این یعنی حتی اگر شخصی رمز لاک اسکرین گوشی‌تان را داشته باشد، همچنان نمی‌تواند به برنامه‌ها و داده‌های قرار گرفته در این فضا دسترسی پیدا کند.

نحوه استفاده از فضای خصوصی

هرچند هنوز نسخه نهایی فضای خصوصی یا Private Space در دسترس نیست، پیش‌تر نسخه آزمایشی این قابلیت و شیوه استفاده از آن در بتای QPR3 سیستم عامل اندروید 14 مشاهده شده است. برای دسترسی به این فضا باید بخش «امنیت و حریم خصوصی» (Security & privacy) در تنظیمات گوشی شوید و روی گزینه «فضای خصوصی» (Private Space) ضربه بزنید. در این مرحله باید به‌عنوان کاربر اصلی که قابلیت دسترسی به این فضا را دارد احراز هویت انجام دهید و برای آن رمز مشخص کنید. ضمناً امکان اتصال حساب کاربری گوگل خود جهت دانلود آسان برنامه‌ها در فضای خصوصی را خواهید داشت.

بعد از گذراندن مراحل اولیه راه‌اندازی، فضای خصوصی در بخش برنامه‌ها با برچسب «خصوصی» (Private) و آیکون قفل ظاهر می‌شود. از اینجا به بعد برای دسترسی به آن باید همان رمزی را که از پیش مشخص شده است وارد کرد. همچنین می‌توانید جزئیات مربوط به نوتیفیکیشن‌های فضای خصوصی را با توجه به ترجیحات خود تنظیم کنید و حتی تعیین کنید که فضای خصوصی در صورت قفل شدن به‌صورت خودکار مخفی شود.

قابلیت ضد سرقت Android 15

یکی دیگر از قابلیت های جدید اندروید 15 با تمرکز روی حفظ امنیت کاربران، حفاظت از سرقت است. اندروید به‌لطف این قابلیت می‌تواند حرکات غیر معمولی را که ممکن است حاکی از دزدی باشند تشخیص بدهد؛ مثلاً کشیدن شدن ناگهانی گوشی از دست کاربر. همچنین جهت جلوگیری از دسترسی سارق به اطلاعات دستگاه، صفحه به‌صورت خودکار قفل می‌شود و حتی با این ویژگی جدید سیستم عامل گوگل، اقدامات مشکوک دیگر از جمله قطع ناگهانی دسترسی گوشی به شبکه توسط شخص دیگر هم نادیده باقی نمی‌مانند.

گوگل همچنین به دنبال این است که این امکان را به کاربران بدهد تا در صورت دزدیده شدن گوشی‌شان از راه دور صفحه آن را قفل کنند. کاربران با مراجعه به نشانی android.com/lock می‌توانند پس از وارد کردن شماره تلفن و همچنین به پاسخ به یک سوال امنیتی، دستگاه خود را قفل کنند؛ این به‌طور خاص در مواقعی به کار می‌آید که کاربر به چیزی جز گوشی یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود دسترسی ندارد. همه این قابلیت‌ها در سال جاری میلادی از طریق آپدیتی برای سرویس گوگل پلی در دسترس کاربران نسخه‌های 10 به بالای اندروید قرار خواهد گرفت.

واقعیت افزوده برای گوگل مپس در اندروید جدید

به‌زودی با اندروید 15 نمایش محتوا به‌صورت واقعیت افزوده به‌عنوان قابلیتی جدید به گوگل مپس اضافه خواهد شد. در واقع نقشه گوگل ضمن نشان دادن مسیر مقصد، محتوایی را به شکل واقعیت افزوده به کاربر نشان خواهد داد تا بتواند بیشتر با محیط آشنا شود.

گوگل مپس اندروید 15

این قابلیت از پلتفرم واقعیت گسترده (XR) گوگل و کوالکام برای اکوسیستم اندروید نشات گرفته است و در این مقطع در مرحله آزمایش به سر می‌برد. به گفته گوگل، این قابلیت در ابتدا برای مناطقی از جمله پاریس و سنگاپور در دسترس قرار می‌گیرد و به مرور زمان واقعیت افزوده بیشتر با گوگل مپس ادغام خواهد شد.

حفاظت سیستم عامل Android 15 از شنود تماس‌ها

گوگل در ادامه تلاش‌های خود برای ارتقای سیستم عامل اندروید 15 از لحاظ امنیت، با پیامک‌های سودجویانه با هدف کلاهبرداری یا رهگیری غیر قانونی سیگنال‌ها مقابله می‌کند. همچنین به‌واسطه قابلیتی تحت عنوان Identifier Disclosure Transparency، به کاربرانی که از سوی دکلی اشتباه یا از طریق ابزارهای جاسوسی شنود می‌شود کمک خواهد کرد. این قابلیت خصوصاً برای خبرنگاران که همیشه در معرض چنین خطراتی هستند کاربردی خواهد بود.

البته برای اجرایی شدن این تدابیر گوگل، شرکت‌های تولیدکننده گوشی در درجه اول باید از آن‌ها پشتیبانی کنند و گوگل هم پیش‌بینی می‌کند که خیلی از تولیدکنندگان از این موضوع استقبال کنند.

سازگاری اندروید 15 با نمایشگرهای بزرگ‌تر به‌لطف هوش مصنوعی

با اتکا به مجموعه چیدمان‌های ارائه شده توسط Compose AI، رابط کاربری اندروید 15 با دستگاه‌هایی مثل تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو که نمایشگر بزرگ‌تر دارند سازگارتر خواهد شد. گوگل درباره این قابلیت جدید اندروید 15 اشاره کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از Compose راحت‌تر رابط کاربری اپلیکیشن خود را با نمایشگرهای مختلف مطابقت بدهند؛ البته این مطابقات صرفاً در حد کاهش یا افزایش اندازه المان‌های رابط کاربری این اپلیکیشن‌ها نیست و شامل مخفی کردن برخی از المان‌ها یا تعیین جهت متفاوت برای آن‌ها می‌شود.

از دست ندهید:
لیست تمام گوشی های ریلمی که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند این قابلیت، علاقمندان به فیلمبرداری را شیفته اندروید ۱۵ خواهد کرد لیست گوشی‌های وان پلاس برای دریافت اندروید ۱۵ تایید شد لیست کامل تمام گوشی‌هایی که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند + نام و برند سازنده

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*