بررسی آلت کوین و ویژگی های آن

بررسی آلت کوین و ویژگی های آن + معرفی بهترین Altcoin ها برای سرمایه گذاری در سال 2024

طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال بازار را آلت کوین‌ها تشکیل می‌دهند. در ادامه به بررسی آلت کوین و ویژگی های آن و بهترین Altcoin های بازار در سال 2024 می‌پردازیم.

روزگاری بیت کوین یک سکه دیجیتالی ارزان قیمت بود که هیچ سرمایه‌گذاری تمایل به خرید آن نداشت و گروه کثیری از فعالان بازارهای مالی معتقد بودند که پروژه کلاهبرداری است و نباید به آن اعتماد کرد. حالا پس از گذشت سال‌های طولانی، این کوین بی‌ارزش تبدیل به پادشاه ارزهای دیجیتال شده است.

بررسی آلت کوین و ویژگی های این ارزهای دیجیتال

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که با مفهوم بیت کوین آشنا نباشد و نداند که این دارایی دیجیتالی ارزشمند چیست. اگر فعال دنیای رمزارزها باشید، علاوه بر آشنایی با BitCoin حتما با سایر کوین‌هایی که پس از این ارز دیجیتال ظهور کرده‌اند، آشنا خواهید بود.

کارشناسان و فعالان مارکت کریپتو به هر رمزارزی که پس از بیت کوین متولد شده، آلت کوین می‌گویند. در مطلب پیش رو تصمیم گرفته‌ایم برای آشنایی بیشتر کاربران با این ارزهای دیجیتال و ویژگی‌های مهم آنها، توضیح جامعی ارائه دهیم و در پایان با معرفی بهترین Altcoin های بازار در سال 2024، مطلب را به سرانجامی خوش برسانیم.

آلت کوین چیست؟

در زبان انگلیسی واژه‌ای به نام Alternative داریم که به‌معنای جایگزین است و کوین هم همان‌طور می‌دانید معنی سکه می‌دهد. با این اوصاف ترکیب آلت + کوین می‌شود «سکه جایگزین» یا کوین جایگزین که در ادامه به توضیح مفهوم آن خواهیم پرداخت. اصولا در بازار کریپتو، رمزارزها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. بیت کوین
  2. آلت کوین

بررسی آلت کوین و ویژگی های آن

می‌دانیم که رمزارز شماره یک بازار، بیت کوین است و سایر ارزهای دیجیتالی که امروزه خرید و فروش می‌شوند، بعد از آن توسعه پیدا کردند. به هر ارز دیجیتالی که بعد از BTC به بازار آمده، آلت کوین می‌گویند. اتریوم، کاردانو، بی ان بی، سولانا و ایکس آر پی، همگی آلت کوین به‌حساب می‌آیند.

طبق تخمین‌هایی که زده شده، هم‌اکنون در بازار رمزارزها حدود ده هزار آلت کوین وجود دارد که اولین آنها لایت کوین با نماد LTC است و فورک بیت کوین به‌حساب می‌آید. علاوه بر تعریفی که ارائه دادیم، گروه دیگری از فعالان بازار بر این باورند که تمام ارزهای دیجیتال چون از روی بیت کوین و اتریوم ساخته شده‌اند، آلت کوین هستند.

چه تفاوتی بین بیت کوین و آلت کوین وجود دارد؟

بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارز بازار، یک تنه گروه جداگانه‌ای به‌حساب می‌آید و تمام ارزهای دیجیتال بعد از آن در یک گروه قرار می‌گیرند. طبیعی است که بین این دو گروه، تفاوت‌هایی به لحاظ هدف، فناوری و زیرساخت و شاخص‌های بازار وجود داشته باشد. سه تفاوت اصلی بین این دو گروه عبارتند از:

بررسی آلت کوین و ویژگی های آن

  • هدف: بیت کوین وقتی به بازار آمد که هدفش سیستم پرداخت غیر متمرکز و بدون دخالت اشخاص و نهادهای ثالث بود؛ حال آن‌که بسیاری از ارزهای دیجیتال بعد از آن با هدف متفاوتی توسعه یافتند. برای مثال اتریوم نه‌تنها پول، بلکه قصد دارد سایر فرآیندها را غیر متمرکز کند یا پالیگان را به‌عنوان یک بلاک چین در نظر بگیرید که تمرکزش روی مقیاس‌پذیری است.
  • فناوری و زیرساخت: عمده هدف آلت کوین‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی از بهره‌وری از تکنولوژی‌های زیرساختی توزیع شده نظیر بلاک چین هستند؛ ولی برای رسیدن به اهداف گوناگون خود از فناوری‌های متفاوتی استفاده خواهند کرد. برای مثال، اتریوم را در نظر بگیرید که از بلاک چین استفاده می‌کند، اما برای پشتیبانی بهتر از قراردادهای هوشمند، نیاز به زیرساخت‌های متنوع دیگری هم دارد.
  • شاخص‌های بازار: بیت کوین و آلت کوین‌ها در شاخص‌های کلیدی و مهمی مثل نماد بازار، ارزش بازار و قیمت بازار با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما نباید فراموش کرد که مثل پادشاه ارزهای دیجیتال، اصل عرضه و تقاضا برای آنها صادق است و قیمت توسط آنها تعیین خواهد شد.

آلت کوین‌ها چند نوع هستند؟

با ورود به دنیای Altcoin ها متوجه خواهید شد که آنها را می‌توان به دسته‌بندی‌های گوناگون و متنوعی تقسیم کرد. مهم‌ترین و در عین حال عمومی‌ترین دسته‌بندی از آلت کوین‌ها در ادامه معرفی می‌شوند:

1. میم کوین‌ها – Memecoins

از معروف ترین آلت کوین‌های بازار که به‌تازگی روند رو به رشد و فزاینده‌ای داشته‌اند، می‌توان به میم کوین‌ها اشاره کرد. این ارزهای دیجیتال که عمدتا از سر شوخی و با جنبه طنز خود به شهرت رسیده، کاربرد به خصوصی در دنیای رمزارزها نداشته و برای خنده کاربران ایجاد شده‌اند. قیمت میم کوین بر اساس اصل عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود و کاربرد آنها نقشی در تعیین بها ندارد.

2. توکن‌های کاربردی – Utility Tokens

گاهی اوقات نیاز است در شبکه‌های بلاک چینی ابزاری داشته باشیم تا میزان حاکمیت خود را ثابت کنیم یا افزایش دهیم. توکن‌های کاربردی همچون ابزاری در دسترس کاربران قرار گرفته و در شبکه‌های بلاک چین خدمات ارائه می‌دهد. برای مثال می‌توان به رمزارز فانتوم اشاره کرد که آلت کوینی برای اتخاذ تصمیمات بلاک چینی است و با آن می‌توان در رأی‌گیری مشارکت موثر داشت.

3. توکن‌های سهام – Security Tokens

گروهی دیگر از آلت کوین‌ها توکنیزه شده یک دارایی هستند و نقش سهام در بازارهای مالی را ایفا می‌کنند. برای مثال شما به‌عنوان یک کاربر می‌توانید از خانه خود توکن درست کرده و در صورت پذیرش آن نزد مراجع قضایی به‌عنوان یک سند کاربرد خواهد داشت.

4. استیبل کوین‌ها – Stablecoins

سرمایه‌گذارانی که تمایلی به ریسک کردن در بازار ارزهای دیجیتال ندارند و می‌خواهند سود اندک و محدودی نصیبشان شود، استیبل کوین می‌خرند. به رمزارزهایی که ارزش آنها ثابت بوده و نوسان سایر آلت کوین‌ها را ندارند، کوین ثابت می‌گویند. در واقع قیمت این ارزها تحت تأثیر نوسانات بازار نبوده و به پشتوانه ارز فیات خود قیمت ثابت خواهند داشت.

برای مثال بزرگ‌ترین و معروف‌ترین استیبل کوین دنیای کریپتو، تتر با نماد USDT است که قیمت آنها همواره یک دلار بوده و پشتوانه آن ارز فیات دلار آمریکا است. به‌ازای هر یک تتر در خزانه‌داری آمریکا، یک دلار نگهداری می‌شود.

5. توکن‌های پرداختی – Payment Tokens

به آن دسته از آلت کوین‌هایی که می‌توان به کمکشان پرداخت‌های روزمره را انجام داد، توکن‌های پرداختی گفته می‌شود و عملا تفاوتی با پول معمولی ندارند. از جمله چنین ارزهای دیجیتالی می‌توان به لایت کوین، بیت کوین کش و سایر رمزارزهای مشابه اشاره کرد.

بررسی آلت کوین و ویژگی های آن

آلت کوین‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟

آلت کوین‌ها مزایا و معایبی به شرح ذیل دارند:

مزایا
  • آلت کوین‌ها تنوع بالایی دارند و دست سرمایه گذاران برای انتخاب یک توکن مناسب باز است.
  • کاربرد آنها در مقایسه با بیت کوین بیشتر بوده و بسیاری از آنها فراتر از ابزاری برای پرداخت هستند.
  • آلت کوین‌ها نسخه پیشرفته و بهبود یافته بیت کوین و اتریوم بوده و هر یک از آنها حلال یک مشکل جدی بوده‌اند.
معایب
  • متاسفانه در میان پروژه‌های متعدد آلت کوین، کلاهبرداری‌های زیادی دیده می‌شود.
  • در بازار ارزهای دیجیتال، آلت کوین‌های مرده بسیاری وجود دارد که هر یک از آنها می‌توانند به سرمایه‌گذاران ضرر هنگفت وارد کنند.
  • بازار این ارزهای دیجیتال در مقایسه با بیت کوین کوچک‌تر بوده که نقطه ضعف محسوب می‌شود.
  • به‌علت تعدد سرمایه گذاران آلت کوین‌ها، گاهی پیش می‌آید که نقدینگی آنها اختلاف فاحشی با بیت کوین دارند.

آیا روی آلت کوین‌ها باید سرمایه گذاری کرد؟

این‌که بخواهیم مارکت کریپتو را محدود به بیت کوین و اتریوم بدانیم و خودمان را از سرمایه گذاری در سایر آلت کوین‌های پرپتانسیل بازار محروم کنیم، عاقلانه و منطقی نیست. اگر قصد دارید سبد سرمایه گذاری خود را متنوع سازید، بی‌شک نیاز به خرید چند آلت کوین دارید.

بررسی آلت کوین و ویژگی های آن

البته اگر اغراق و تعارف را کنار بگذاریم، حدود 80 درصد از آلت کوین‌های موجود در بازار، ارزش سرمایه‌گذاری را ندارند و نمی‌توان برای آنها آینده درخشانی تصور کرد. برخی از آنها کلاهبرداری بوده و گروهی دیگر نه هدفی دارند و نه حرفی برای گفتن! پیش از این‌که روی این گروه از رمزارزها دارایی خود را قمار کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حقیقت تلخ این‌که ممکن است گروهی از آلت کوین‌هایی که خریداری می‌کنید را هیچ‌گاه نتوانید بفروشید. این گروه از کوین‌های ناشناخته و نامعتبر، نقد شوندگی پایینی دارند و هنگام فروش، شما را اذیت می‌کنند.
  • گروهی از آلت کوین‌ها پس از مدتی از تکاپو می‌افتند و توجه جامعه به آنها کم می‌شود و به قیمت اولیه خود نمی‌رسند؛ نتیجه آن‌که نابود می‌شوند و سرمایه شما را هم با خود می‌برند.
  • میزان نوسانات آلت کوین‌ها بیشتر از بیت کوین است؛ برای مثال ممکن است قیمت یکی از آنها در یک ماه حدود 50 درصد یا بیشتر بالا و پایین شود.

چه آینده‌ای در انتظار آلت کوین‌ها است؟

بازار ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده که هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند با صرف کمی زمان، یک آلت کوین بسازد و وارد بازار کند. به خاطر همین است که می‌گویند آینده قطعی و یقینی نمی‌توان برای آنها متصور بود. از طرفی مارکت این رمزارزها متنوع است و همین عامل، یک ریسک بزرگ دیگر برایش به‌حساب می‌آید.

البته در کنار تمام ریسک‌ها و محدودیت‌هایی که به‌نظر می‌رسد غیر قابل انکار هستند، فرصت‌های زیادی وجود دارد که باید به‌خوبی آنها را شناخت. برای متنوع‌سازی سبد سرمایه گذاری، Altcoin ها گزینه بسیار جذابی هستند؛ اما فراموش نکنید که بازار کریپتوکارنسی‌ها پرنوسان است و باید قبل از هر چیزی تحقیق کرد.

راهنمای سرمایه گذاری روی آلت کوین‌ها

بررسی آلت کوین و ویژگی های آن

هر سرمایه گذار باتجربه‌ای در سبد خود بیت کوین دارد؛ اما آیا باید صرفا BTC خرید؟ پاسخ مسلما منفی است؛ زیرا در دنیای کریپتو و بازارهای مالی، نباید تمام تخم مرغ‌هایمان را توی یک سبد بچینیم. با این اوصاف برای کسب سود باید پرتفوی خود را متنوع کنیم. اما چگونه آلت کوین بخریم؟ در ادامه با 4 گام اساسی، آلت کوین بخرید:

1. نصب کیف پول ارز دیجیتال

پیش از آن‌که بخواهید ارز دیجیتال بخرید، باید به فکر جایی برای ذخیره‌سازی و نگهداری از آن باشید. کیف پول ابزاری مفید است که سرمایه و دارایی‌های دیجیتال شما را حفظ می‌کند. محبوب‌ترین کیف پول که رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته، تراست ولت است.

2. رفتن به صفحه خرید ارز دیجیتال

به صفحه خرید ارز دیجیتال مد نظر خود بروید تا بتوانید آلت کوینی که می‌خواهید را خریداری کنید. برای مثال به صفحه خرید تتر، اتریوم یا بایننس کوین بروید.

3. واریز پول

بعد از احراز هویت که تقریبا کمتر از یک دقیقه به طول می‌انجامد، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و می‌توانید از آنجا ارز دیجیتال مد نظرتان را بخرید.

4. انتقال به کیف پول

پس از خرید آلت کوین، بهتر است دارایی دیجیتال خود را به کیف پول شخصی برداشت کنید تا از خطراتی که احتمالا برای صرافی‌ها رخ می‌دهد در امان بمانید.

با بهترین آلت کوین های سال 2024 آشنا شوید

در ادامه مطلب تصمیم گرفته‌ایم 7 مورد از بهترین آلت کوین های آینده دار بازار ارزهای دیجیتال را خدمت شما همراهان معرفی کنیم. به توصیه گجت نیوز راجع به سرمایه گذاری توجه کنید:

سرمایه‌گذاری اصولی نیاز به تحقیق و مطالعه دارد و نباید به صرف تحلیل‌های شخصی دیگران و توصیه‌های خرید و فروش، معامله کرد. هدف رسانه گجت نیوز از انتشار مقالات ارز دیجیتال، افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران بوده و محتوای تمامی مطالب به‌منزله توصیه به خرید یا فروش نیست و مسئولیتی برای آن متصور نخواهد بود.

1. اتریوم – ETH

اتریوم

مهم‌ترین ارز دیجیتال بعد از بیت کوین، اتریوم است که تصور آینده مطلوب برای آن دور از ذهن نیست. این آلت کوین موفق، قلب تپنده قراردادهای هوشمند در دنیای کریپتو به‌حساب می‌آید و همین موضوع باعث شده نگهداری آن در بلندمدت به‌صرفه و منطقی باشد. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، باید پرتفوی خود را تنوع بدهید و چه بهتر که یکی از آلت کوین‌های مهم آن اتریوم باشد.

2. تون کوین – TON

تون کوین

طی ماه‌های اخیر، اتفاقات خوشایند و جالبی برای بلاک چین تون کوین رخ داده و این آلت کوین را تبدیل به گزینه جذابی برای خرید کرده است. وابستگی تون کوین با ایردراپ نات کوین و غوغایی که به پا کرد را نمی‌توان از یاد برد. به‌جز نات کوین، پروژه‌های موفق دیگری روی بلاک چین تون کوین در حال فعالیت هستند که همین باید دلیل منطقی برای خرید باشد.

3. ریپل – XRP

ریپل

یکی از گزینه‌های پیش روی سرمایه‌گذاران برای خرید، ریپل است؛ پیش‌تر ماجرای دعوای حقوقی ریپل با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، دلیلی برای خرید بود. البته در کنار سودهایی که ممکن است نصیب سرمایه‌گذاران شود، نباید از ریسک‌ها غافل ماند. گوشه ذهنتان باشد که آلت کوینی به نام ریپل می‌تواند سودده باشد.

4. دوج کوین – DOGE

دوج کوین

میم کوین شماره یک بازار که سابقه دیرینه‌ای در مقایسه با سایر هم‌گروهی‌های خود در مارکت رمزارزها دارد، گزینه جذاب و ایده‌آلی برای خرید است. نباید میم کوین‌ها را دست کم بگیرید؛ زیرا آنها قدرت‌های ماورایی دارند! دوج کوین و سایر هم‌گروهی‌هایش می‌توانند تنها در عرض یک هفته، چند صد درصد رشد کنند.

قدرتی که دوج کوین در مقطع زمانی به‌خصوص خود داشت، بیت کوین نداشت. با این اوصاف بد نیست نگاهی هم به کنج بازار بیندازید و مقداری از دارایی‌های خود را صرف خرید این میم کوین کنید.

5. ورلد کوین – WLD

ورلد کوین

ورلد کوین در سال 2023 سروصدای زیادی به پا کرد و توانست توجه بازار را به خود جلب کند. هدف کلی این آلت کوین، تمرکززدایی در حوزه احراز هویت توسط شرکت سازنده چت جی پی تی بوده و به همین خاطر توسعه یافته است. سال 2024 می‌تواند سال پررونقی برای این رمزارز باشد؛ زیرا هم روی هوش مصنوعی که موضوعی ترند است کار می‌کند و هم شرکت بزرگی پشت آن خوابیده!

6. بایننس کوین – BNB

بایننس کوین

جایگاه بایننس کوین در بازار ارزهای دیجیتال تثبیت شده و جزو 5 رمزارزی است که می‌توان خرید. البته یک مشکل بزرگ برای این آلت کوین طی ماه‌های اخیر به‌وجود آمد که همان حواشی چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس است. به هر حال به‌نظر می‌رسد با راهی زندان شدن پنگ ژائو، مشکل حل شده است و می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

علاوه بر این، به‌علت کمتر رشد کردن بایننس کوین نسبت به سایر رمزارزهای بازار، سرعت رشدش طی ماه‌های آینده می‌تواند تندتر باشد. با این حال تأکید می‌کنیم که باید با دقت بیشتری خرید کنید.

7. کیک – CAKE

کیک

خوشبختانه پروژه‌های پنکیک سواپ، طبق برنامه از قبل چیده شده در حال اجراست و همین نظم و ترتیب باعث شده توکن کیک به موفقیت مطلوبی برسد. در سال 2024 یکی از گزینه‌های منطقی و روی میز برای سرمایه‌گذاران کیک است؛ ولی پیش از خرید درباره آن تحقیق کنید.

لینک عضویت در بهترین و معروف ترین بازی های تلگرامی: بیشتر بخوانید:
ارز دیجیتال سگ کلاهدار (WIF) در آستانه ثبت رکورد قیمتی جدید پیش بینی قیمت نات کوین؛ آینده Notcoin چه خواهد شد؟ ماینرهای ایرانی بخوانند؛ تعرفه جدید برق ماینینگ اعلام شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*