سیاره در حال ذوب

این سیاره عجیب از درون در حال ذوب شدن است!

سیاره‌ های فراخورشیدی همیشه مملو از شگفتی هستنند. دانشمندان موفق شده‌اند سیاره بسیار عجیبی را پیدا کنند که به‌خاطر موقعیت خاص خود از درون در حال ذوب شدن است.

کره زمین نمی‌تواند برای همیشه میزبان انسان‌ها باشد. به‌همین‌خاطر اخترشناسان سیاره های فراخورشیدی را بررسی می‌کنند تا شاید نمونه‌ای مشابه زمین را به‌عنوان خانه دوم انسان پیدا کنند. در نتیجه سال‌ها تلاش نیز تاکنون هزاران سیاره مختلف کشف شده‌اند. هرچند که در میان آنها نمونه‌های فوق‌العاده عجیبی نیز دیده شده است. جدیدترین یافته اخترشناسان نیز یک سیاره آتشین است که به‌نظر می‌رسد از درون در حال ذوب شدن باشد.

یک سیاره فراخورشیدی به‌خاطر گرانش شدید در حال ذوب شدن است

سیاره در حال ذوب

این سیاره جدید TOL-6713.01 نام دارد و به‌همراه دو سیاره دیگر به دور یک کوتوله نارنجی می‌چرخند. اخترشناسان تخمین می‌زنند که سامانه ستاره‌ای مدنظر در فاصله ۶۶ سال نوری از زمین قرار داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاره سنگی جدید کمی از زمین بزرگتر است و هر ۲.۲ روز به دور ستاره ۵ میلیارد ساله خود می‌چرخد. مشاهدات تلسکوپ فضایی تس ناسا نشان می‌دهد که در این سیاره صدها آتشفشان فعال قرار دارد و سطح آن نیز کاملا با مواد مذاب پوشیده شده است.

دمای سطح سیاره در حال ذوب به ۲۳۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. به‌همین‌خاطر عملا از دور می‌درخشد و همین نیز سبب حیرت دانشمندان شده است. به‌گفته دانشمندان سیاره‌های دیگر این سامانه خورشیدی که دورتر قرار دارند توانسته‌‌اند به‌واسطه نیروی گرانش خود مدار سیاره را از دایره به بیضی تغییر دهند. به‌بیانی دیگر سیاره فراخورشیدی در حال ذوب بین گرانش ستاره اصلی و دو سیاره دیگر گرفتار شده است.

سیاره در حال ذوب

در نتیجه این شرایط اصطکاک و گرمای بسیار شدیدی در درون سیاره به وجود آمده که خود را به‌صورت انفجارهای پیاپی و فروان آتشفشان نشان می‌دهد. اخترشناسان تایید می‌کنند پیشتر چنین سیاره ای را مشاهده نکرده بودند و ظاهرا سیاره از دورن در حال ذوب شدن است.

در منظومه شمسی نیز قمر آیو سیاره مشتری بین گرانش بسیار قدرتمند این غول گازی و گرانش دو قمر اروپا و گانیمید گرفتار شده است. در نتیجه این فشار گرانشی نیز تعداد زیادی آتفشان فعال روی سطح آیو به‌وجود آمده‌اند. هرچند فشاری که به سیاره TOI-6713.01 وارد می‌شود تا ۱۰ میلیون برابر بیشتر از قمر مشتری است. این فشار فوق‌العاده سبب شده که سیاره از درون در حال ذوب شدن باشد.

اخترشناسان قصد دارند در بررسی‌های آتی خود جرم سیاره را اندازه‌گیری کنند. آنها می‌خواهند متوجه شوند که چه میزان از جرم داخلی سیاره هنوز باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:
مأموریت جسورانه ناسا برای لمس خورشید! دانشمندان سیاره ای را کشف کرده‌اند که هم‌وزن پشمک است! نگاهی به آب و هوای وحشتناک سیاره های دیگر؛ جهنم واقعی جای دیگری است اگر اندازه تمام سیاره های منظومه شمسی دو برابر شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مشاهده دو سیاه چاله در حال ادغام توسط جیمز وب سبب حیرت دانشمندان شده است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*