آب و هوای سیاره های دیگر

نگاهی به آب و هوای وحشتناک سیاره های دیگر؛ جهنم واقعی جای دیگری است

آب و هوای سیاره های دیگر آنقدر عجیب و وحشتناک است که حتی نمی‌توانید برای یک لحظه تصور کنید. به‌صورتی که حتی بدترین نقاط زمین در برابر آنها همچون بهشت جلوه می‌کند.

زمین در کمربند حیات سیاره خود قرار دارد. در واقع فاصله ما از خورشید در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است و به‌همین‌خاطر حیات توانسته تکامل پیدا کند. هرچند شرایط برای دیگر سیاره های منظومه شمسی اینگونه نیست. در سال‌های اخیر ایده مهاجرت از زمین و یافتن سیاره ای دیگر فوق‌العاده مطرح شده است. بیایید ابتدا با آب و هوای عجیب دیگر سیاره ها آشنا شویم تا ببینیم چه چالش‌هایی را پیش رو داریم.

بررسی آب و هوایی عجیب سیاره های دیگر منظومه شمسی

آب و هوای سیاره های دیگر

این موارد را برای چند لحظه تصور کنید: بارانی که اسید سولفوریک را روی سر شما می‌ریزد، توفان‌های شن که برای چند ماه طول می‌کشند و گردبادهای غول‌پیکری که می‌توانند زمین را به‌صورت کامل ببلعند. چنین چیزهایی را هرگز در کره زمین نخواهید دید. هرچند در مناطق دیگر کاملا عادی هستند. بیایید آب و هوای سیاره های مختلف منظومه شمسی را به ترتیب نزدیکی آنها به خورشید بررسی کنیم.

آب و هوای عطارد

می‌توان گفت که عطارد عملا چیزی به‌نام اتمسفر ندارد؛ بنابراین نمی‌توان از مفهومی به‌نام آب و هوا در این سیاره صحبت کرد. هرچند اگر روزی به‌هر دلیل روی سطح این سیاره حضور داشته باشید، قطعا فوران‌ تاج خورشیدی را احساس خواهید کرد.

آب و هوای سیاره های دیگر

این فوران‌ها مرتب از طرف خورشید پرتاب می‌شوند و سطح عطارد را غرق تشعشعات مرگبار می‌کنند. بنابراین اگر نبود آب و اکسیژن شما را نکشد و به‌نحوی بتوانید با دمای بالا کنار بیایید، قادر نخواهید بود از تشعشعات جان سالم به‌در برید. دمای سطح عطارد در طول روز به ۴۳۰ درجه سلسیوس می‌رسد؛ ولی چون چیزی به‌نام اتمسفر وجود ندارد، سیاره نمی‌تواند دما را حفظ کند. به‌همین‌خاطر دما در شب تا منفی ۱۸۰ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد.

آب و هوای سیاره های دیگر: زهره

شما چنین مشکلی را در سیاره زهره نخواهید داشت؛ زیرا کل سیاره با ابر پوشانده شده است. هرچند خبر بد اینکه این ابرها سمی هستند. اگر تا اولین باران زهره زنده بمانید، متوجه معنی آب و هوای وحشتناک این سیاره خواهید شد.

آب و هوای سیاره های دیگر

باران‌های زهره از اسید سولفوریک هستند. به‌همین‌خاطر در صورت برخورد، پوست انسان را خواهند خورد. دمای وحشتناک بالای این سیاره را هم نباید فراموش کنید. اتمسفر سیاره زهره عمدتا از کربن دی‌اکسید تشکیل شده است و می‌تواند در کنار ابرهای اسیدی اثری مشابه گازهای گلخانه‌ای را ایجاد کند. به‌همین‌خاطر دمای این سیاره تا ۴۶۵ درجه سلسیوس بالا می‌رود.

آب و هوای مریخ

در مریخ شرایط اندکی برای انسان بهتر است؛ اما باز هم کنار آمدن با آب و هوای وحشتناک این سیاره سخت به‌نظر می‌رسد. سطح مریخ ممکن است شما را یاد بیابان‌های زمین بیندازد. بادهای مریخی می‌توانند شن‌های سبک را حرکت داده و توفان‌های وحشتناکی را ایجاد کنند که ارتفاع آنها به دو برابر کوه اورست می‌رسد.

آب و هوای سیاره های دیگر

با توجه به اینکه انسان قصد دارد در آينده نزدیک به مریخ سفر کرده و در آنجا پایگاه بسازد، قطعا چنین توفان‌های عجیبی را از نزدیک خواهد دید. هرچند این بدترین آب و هوای مریخ نیست. گاهی اوقات توفان‌های شن کل سیاره را در بر می‌گیرند و تا چند ماه متوقف نمی‌شوند.

همچنین آب و هوای سیاره مریخ ابدا همچون زمین متعادل و پایدار نیست. در یک روز تابستانی اگر نزدیک استوا باشید، می‌توانید از دمای ۲۰ درجه لذت ببرید؛ اما باید خود را آماده کنید، زیرا در شب دما به منفی ۷۳ درجه کاهش خواهد یافت. همچنین در زمستان دمای مناطق قطبی مریخ تا منفی ۱۲۵ درجه سلسیوس می‌رسد.

آب و هوای سیاره های دیگر: مشتری

مشتری یک غول گازی است و چیزی به‌نام سطح ندارد. بنابراین ممکن نیست بتوانیم در آنجا زندگی کنیم. هرچند ناسا یکبار کاوشگری را به این سیاره فرستاده و تاحدودی خبر داریم که چه آب و هوای وحشتناکی در این سیاره منتظر ما است.

مشتری

تصاویر تلسکوپ‌های مختلف نشان می‌دهد که توفانی حیرت‌انگیز به‌نام لکه سرخ بزرگ مدام در سیاره مشتری حرکت می‌کند. این توفان حداقل ۳۰۰ سال قدمت دارد. همچنین توفان دیگری به‌نام Oval BA در این سیاره وجود دارد که سرعت آن با قوی‌ترین توفان‌های زمین برابری می‌کند. دانشمندان این توفان را لکه سرخ کوچک نامگذاری کرده‌اند. هرچند همین لکه کوچک می‌تواند زمین را در خود جای دهد. جالب اینجاست که این توفان از سال ۲۰۰۰ در حال رشد بوده است.

آب و هوای زحل

زحل نیز همچون مشتری یک غول گازی است و نمی‌تواند میزبان انسان باشد. آب و هوای وحشتناک این سیاره اجازه نمی‌دهد حتی لحظه‌ای در اتمسفر این سیاره توقف کنیم. در قطب شمال زیباترین سیاره منظومه شمسی یک رودباد فوق‌العاده بزرگ قرار دارد که به شش‌ضلعی معروف است.

زحل

هرکدام از ضلع‌های این پدیده خاص بزرگتر از زمین هستند. در بخش مرکزی آن شش‌ضلعی نیز مجموعه‌ای از ابرهای گردان قرار دارند. این مجموعه حتی از بزرگترین توفان‌های زمین تا ۵۰ برابر بزرگتر است.

آب و هوای سیاره های دیگر: اورانوس

بیایید در ادامه سفر خود برای بررسی آب و هوای سیاره های دیگر نگاهی به اورانوس داشته باشیم. اگر به‌حرکت اورانوس نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این سیاره برخلاف زمین از کنار می‌چرخد. همین نیز سبب می‌شود که فصل‌ها در این سیاره با تغییرات شدید آب و هوا همراه شوند.

آب و هوای سیاره های دیگر

به‌عنوان مثال در طول زمستان در اورانوس باشید، هیچ نوری را دریافت نخواهید کرد. همچنین از آنجایی که اورانوس فاصله فوق‌العاده زیادی از زمین دارد، هر زمستان در آن ۲۱ سال طول می‌کشد. آن هم ۲۱ سالی که دما در طول آن حتی به منفی ۲۱۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آب و هوای نپتون

در ادامه سفر خود به آخرین سیاره منظومه شمسی یعنی نپتون خواهید رسید. البته اگر تا آن زمان وجود سیاره نهم اثبات نشود. نپتون از نظر میزان وزش باد شدیدترین وضعیت را در میان سیاره های منظومه شمسی دارد. سرعت بادهای نپتون به ۱۹۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که یعنی ۱.۵ برابر سرعت صوت در زمین است.

نپتون

میانگین دمای هوا در نپتون نیز منفی ۲۱۴ درجه سلسیوس است. بنابراین دفعه بعدی که از گرمای ۴۰ درجه تابستان گلایه کردید و یا از سرمای منفی ۱۰ درجه زمستان ناراحت شدید، به‌خود یادآوری کنید که در بهترین شرایط منظومه شمسی زندگی می‌کنید و می‌توانست شرایط فوق‌العاده بدتر هم باشد.

بیشتر بخوانید:
اگر اندازه تمام سیاره های منظومه شمسی دو برابر شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ زندگی انسان در دیگر سیاره های منظومه شمسی چطور می‌توانست باشد؟ حیرت‌انگیزترین اکتشافات منظومه شمسی در سال ۲۰۲۳ که مغز شما را منفجر می‌کنند این موجودات میکروسکوپی بزرگترین مانع انسان برای زندگی در مریخ هستند نشت کربن و اکسیژن از سیاره زهره؛ دانشمندان در جستجوی پاسخ