بهترین استندآپ کمدی

بهترین استندآپ کمدی هایی که نباید از دست داد + 32 عنوان برتر

در کنار تماشای فیلم و سریال، استندآپ کمدی‌ها هم می‌توانند سرگرمی لذت بخشی به‌حساب بیایند. در ادامه با بهترین استندآپ کمدی های جهان آشنا شوید.

خنداندن مردم با اجراهای زنده روی صحنه، فعالیتی جالب توجه به‌نظر می‌رسد که طی سالیان اخیر، کانون توجه ژانر کمدی بوده است. استندآپ کمدین‌ها با بداهه‌گویی‌های محشر خود باعث خندیدن هزاران تماشاچی می‌شوند و از این کار لذت می‌برند. البته آنها همواره با چالش‌های بزرگی مواجه هستند.

بهترین استندآپ کمدی هایی که باید دید

مخالفان استندآپ کمدی دیدگاه‌های سفت و سختی راجع به این فعالیت دارند؛ ولی به همان میزانی که بدخواه وجود دارد، طرفدار نیز پیدا می‌شود. در سال‌های اخیر، آمریکا با محدود کردن آزادی بیان و شوخی با اقلیت‌ها، زنان و نژادهای مختلف، کار و کاسبی استندآپ کمدین‌ها را کساد کرده است.

در چنین اوضاع نابه‌سامانی باید چه کرد؟ برخی از آنها به‌علت نقض قوانین آزادی بیان و گذشتن از خط قرمزها، ممنوع‌الکار شده و گروهی دیگر به‌خاطر محدودیت‌هایی که پیش رو دارند از کار کردن دست کشیده‌اند. با این حال، گروهی از کمدین‌های پرطرفدار و قدرتمند، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و محدودیت‌ها نتوانسته روی آنها تأثیر سوء بگذارد.

یکی از همین کمدین‌های مطرح و بی‌پروایی که ترس از نقض خطوط قرمز ندارند، ریکی جرویس است. او در یکی از بهترین استندآپ‌های خود با نام آرماگدون، با خواننده موفق آمریکایی، تیلور سوییفت شوخی کرد و گفت:

ما به‌عنوان نوع انسان داریم روز به روز احمق‌تر می‌شویم و هیچ شکی در این نیست. مثلا شما الان می‌تونید برید دانشگاه و یک مدرک دانشگاهی در رشته تیلور سوییفت بگیرید.

در مطلب پیش رو تصمیم گرفته‌ایم به معرفی بهترین استندآپ کمدی‌هایی بپردازیم که در نوع خود شاهکار به‌حساب می‌آیند. در فهرست پیش رو با نمایش‌های فوق‌العاده‌ای آشنا خواهید شد که کمدین آنها ترس و هراسی از گفتن برخی چیزها ندارند و می‌دانند که اظهارنظر و شوخی با بعضی مسائل می‌تواند برایشان گران تمام شود.

ریکی جرویس جمله زیبایی دارد: «کسی طوطی‌ها را نمی‌خورد چرا که آنها می‌توانند حرف بزنند! این قابلیت را حیوانات دیگر ندارند و تا زمانی که بتوانیم حرف بزنیم، می‌توانیم از خود در مقابل مواضع غیرمنطقی دفاع کنیم.»

علاوه بر تماشای استندآپ کمدی می‌توانید با بهترین فیلم های کمدی سال 2022 آشنا شوید.

1. دیوید ای. آرنولد: این نمایش برای افراد ضعیف مناسب نیست – It Ain’t for the Weak

این نمایش برای افراد ضعیف مناسب نیست

  • سال تولید: ۲۰۲۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۶ از ۱۰

یکی از برنامه‌های استندآپ کمدی جذابی که می‌توانید تماشا کنید، متعلق به دیوید ای. آرنولد است. او که مدتی به‌عنوان نویسنده در فولر هاوس کار می‌کرد، حالا به‌عنوان یک کمدین بی‌پروا و نترس روی صحنه نمایش می‌رود و با طنز خود باعث خنده حضار می‌شود.

برنامه «این نمایش برای افراد ضعیف مناسب نیست» موفقیت‌های زیادی به‌دست آورده و قوی ظاهر شده است. یکی از نقاط قوت آرنولد در اجرای برنامه‌هایش، زبان بدن و حرکات فیزیکی است که انجام می‌دهد. او به محض این‌که روی استیج می‌آید، میکروفون را به سمت پشت تنظیم می‌کند و سپس اجرای خود را به بهترین شکل ممکن ادامه می‌دهد.

دیوید ای. آرنولد به‌عنوان یک استندآپ کمدین مطرح و کاربلد، قادر است یک صحنه خیالی را با حرکات نامحسوس و اداهای مختلف بسازد. او از صدای خود به‌خوبی استفاده می‌کند و برای یک اجرای بی‌نقص سعی می‌کند از تجاربی که داشته بهره بگیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های طنز آرنولد می‌توان به صراحت کلام و مهارت فوق‌العاده ارتباطی‌اش اشاره کرد.

2. بیل بور: ببر کاغذی – Paper Tiger

ببر کاغذی

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۱ از ۱۰

با تماشای اجرای جذاب و دیدنی بیل بور قطعا به این نتیجه می‌رسید که ذهن درست و قلم توانا می‌تواند از بی‌مزه‌ترین صحنه‌ها هم موقعیت‌های خنده‌دار خلق کند؛ کاری که بور در آن مهارت دارد. شاید با شنیدن برخی از جمله‌های بور تصمیم بگیرید که قید تماشای استندآپ کمدی او را بزنید؛ اما شک نکنید که با این کار یکی از بهترین اجراهای کمدی را از دست خواهید داد.

بیل بور، ذهن برتر کمدی است و می‌تواند صحنه‌های خنده‌دار و جذابی خلق کند. کمدی «ببر کاغذی» یکی از نمایش‌های مطرحی است که ایده‌های وحشتناک و واقعی را تبدیل به یک کمدی اسپشیال نفس‌گیر می‌کند. ممکن است پیش از خندیدن به گفته‌های بور، مشت محکمی به صورتتان برخورد کند.

برای درک شوخی‌های بور باید به توافقی کامل با او برسید و بپذیرید که از قید بعضی چیزها رها شوید. به‌جرات می‌توان گفت که ببر کاغذی یکی از بهترین نمایش‌های استندآپ کمدی سال 2023 بوده است.

3. شنگ وانگ: شیرین و خوشمزه – Sweet and Juicy

شیرین و خوشمزه - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۲۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۷ از ۱۰

از دیگر استندآپ کمدین‌های مطرح هیوستون می‌توان به شنگ وانگ اشاره کرد که برنامه شیرین و خوشمزه را اجرا کرده است. وانگ داستانش را به‌آرامی پیش می‌برد و با همان ضرب‌آهنگ ملایم به بینندگان خود آرامش می‌دهد. او نه‌تنها بامزه و واقعی است، بلکه شخصیت مهربان و آرامی دارد.

آرامش شنگ وانگ را باید هنگام صحبت از سیستم درمانی و پزشکی آمریکا که ورشکسته و نابود شده تماشا کرد! هر یک از طنزهای او زمانی معین برای درک و استراحت دارد. در طول اجرای استندآپ کمدی شیرین و خوشمزه با مسائلی پیش پا افتاده و روزمره سروکار داریم که تلاشی برای شوکه کردن مخاطب نمی‌کنند.

شنگ وانگ از اتفاقات معمول و روزمره صحبت می‌کند؛ اما نبوغ او باعث شده از عهده اجرای آنها به بهترین شکل ممکن برآید. خلاقیت او در تبدیل موضوع‌های کسل‌کننده به صحنه‌های خنده‌دار و طنز، فوق‌العاده است و به همین خاطر به او معدن طلای کمدی گفته می‌شود.

4. لزلی جونز: ماشین زمان – Time Machine

ماشین زمان - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۲۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۴ از ۱۰

یکی از کمدین‌های موفق که توانسته با برنامه شورانگیز ماشین زمان خود غوغا به پا کند، لزلی جونز است. او نوعی نیروی تسلیم‌نشدنی دارد و کمدی اسپشیال خود را پس از تفکر در پنج دهه زندگی‌اش روی صحنه برده و به این نتیجه رسیده است که انسان باید در لحظه زندگی کند و درگیر قید و بند گذشته نشود.

شاید رساندن مضمون فوق توسط یک کمدین عادی و فرومایه لذتی نداشته باشد؛ اما لزلی جونز قدرتمند می‌تواند پس از یک ساعت پند و اندرز دادن به جوانان در خصوص اکلیل و کوکائین، با شم شوخ‌طبعی خود و هوش سرشاری که دارد، پیامش را انتقال دهد. بی‌شک ارزش تماشا کردن این استندآپ کمدی زیاد است.

5. ادم سندلر: صد درصد تازه – 100 Percent Fresh

100 درصد تازه

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۵ از ۱۰

استندآپ کمدی صد درصد تازه جزو اجراهای موفق ادم سندلر بزرگ است. به‌اعتقاد منتقدان، شاید بهتر بود عنوان دیگری برای این استندآپ انتخاب می‌شد؛ چرا که لحن آن تلخی کنایه‌آمیزی دارد و از این تلخی در سراسر نمایش خبری نیست. برنامه موفق سندلر به کارگردانی استیون بریل، جدی و سرشار از ابتکار و خلاقیت است.

زیرزیرکی خندیدن‌های سندلر و غرغر کردن‌های او زیر لب شاید از نظر مخاطبان نشانه نارضایتی او باشند؛ ولی می‌بینیم که به‌تدریج، او در حال سرگرم شدن است و همین ابتکار عمل او را به صحنه نمایش باز می‌گرداند. در طول اجرای استندآپ کمدی صد درصد تازه، سندلر برای بهترین دوستش آهنگی می‌خواند که هم زیباست و هم غم‌انگیز.

او در قسمتی از آهنگ می‌خواند: «ای کاش الان پیشم بودی و با هم سوار هواپیما می‌شدیم تا قسمت سوم بزرگ‌شده‌ها رو فیلمبرداری کنیم.» درون‌مایه این آهنگ در عین اثربخشی که دارد، تحقیرآمیز است؛ زیرا نمی‌توانیم باور کنیم که چطور فردی می‌تواند تمام بزرگسالی‌اش را صرف ساختن فیلم با رفقایش کند!

6. فرد آرمیسن: استندآپ برای درامرها – Standup for Drummers

استندآپ برای درامرها

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۸ از ۱۰

آقای فرد آرمیسن یکی از درامرهای گروه‌های راک مستقل بوده و بسیاری از صحنه‌های نمایش استندآپ کمدی او راجع به شوخی‌هایی است که درامرها و دوست‌داران آن قطعا دوست دارند. بنابراین آرمیسن پیش از آن‌که یک کمدین باشد، یک درامر حرفه‌ای است.

روایت او منحصر به وقایعی است که در گروه راک اتفاق افتاده و راجع به بررسی صدا بین درامرها و اعضایی از گروه است که قابلیت نگه داشتن زمان را ندارند. او استندآپ کمدی خود را با غرور درامرها آغاز می‌کند و سپس از برتری یک درامر نسبت به دیگران می‌گوید.

7. جنی اسلیت: ترس از صحنه – Stage Fright

ترس از صحنه - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۸ از ۱۰

جنی اسلیت از آن دست استندآپ کمدین‌هایی است که خودآگاهی زیادی دارد و انرژی دیوانه‌وار او در اجرا روی صحنه، تماشاگران را مجذوب می‌کند. نخستین کمدی اسپشیال اسلیت در صدد است تا به این سوال پاسخ درخور بدهد: جنی اسلیت کیست؟ او در این نمایش ثابت می‌کند که شخصیت منحصربه‌فردی دارد.

این کمدین زن سعی می‌کند هویت خود را از هویت برنامه تلویزیونی SNL جدا کند و خودش را به‌عنوان یک کمدین بامزه، اما آسیب‌پذیر و خودتخریبگر نشان دهد. یکی از بهترین استندآپ کمدی‌هایی که می‌توان تماشا کرد، ترس از صحنه است.

8. تیلور تاملینسون: بحران جوانی – Quarter-life Crisis

بحران جوانی - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۲۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۴ از ۱۰

تیلور تاملینسون از آن دست کمدین‌های با اعتماد به نفس و مطمئنی است که اجرای طوفانی و باصلابت دارند. نمایش بحران جوانی را می‌توان جزو بهترین آثار او دانست؛ چرا که خنده‌دار و لذت‌بخش است. حرکات فیزیکی تاملینسون شاید جزئی به‌نظر برسد، اما بی‌شک تأثیرگذار است.

او گاه و بی‌گاه حرکاتی انجام می‌دهد که به‌اندازه و چاشنی کارش است. داستان‌هایی که روایت می‌کند برای زمانه او و هم‌سالانش نیستند و بیشتر مربوط به دهه‌های قبلی می‌شوند. این کمدین موفق، گاه خودش را تحقیر می‌کند و به‌وقت مناسب، اعتماد به نفسش را به رخ می‌کشد؛ نه گستاخ است و نه رقت‌انگیز.

کار تاملینسون به‌گونه‌ای است که تضمین می‌کند هر چیزی سر جایش باشد. خیلی از کمدین‌های امروزی تلاش می‌کنند فرمول استندآپ‌های کلاسیک را به‌شکل امروزی درآورند؛ اما همه موفق نمی‌شوند. تاملینسون فرمول سنتی کمدی را به‌نفع خود و به بهترین شکل تجزیه می‌کند و بهترین استندآپ خود را می‌سازد.

9. نیکول بایر: بی بی دبلیو: آدم عجیب و غریب چاق و زیبا – BBW: Big Beautiful Weirdo

بی بی دبلیو: آدم عجیب و غریب چاق و زیبا

  • سال تولید: ۲۰۲۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۹ از ۱۰

در دنیایی که پر از آهنگ و پادکست متعدد شده و فیلم و سریال‌های زیادی اکران می‌شوند، باید یک ساعتی را هم صرف تماشای استندآپ کمدی نیکول بایر کرد. کمدی اسپشیال بایر مسائل و موضوعات سیاسی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در عین حال، درگیر آنها نخواهد شد.

یکی از صفات بارز نیکول بایر، مشاهده‌گری بالا است و بعضا بی‌آن‌که صحبتی کند، نسخه می‌پیچد. او تجربه‌های خود از دوران پاندمی کرونا و وضع قوانین و مقررات راجع به رعایت پروتکل‌ها را شرح می‌دهد و واکنش مردم به این بیماری همه‌گیر را به زیبایی تصویرسازی می‌کند.

صداسازی‌های بایر، بی‌شک جزئی از موفقیت او محسوب می‌شود؛ چرا که گاهی برای انتقال پیام خود از جیغ و فریاد استفاده می‌کند. کمدین محبوب ما سعی می‌کند اموری را به مخاطبانش ارائه دهد که به احتمال زیاد به دست فراموشی سپرده شده‌اند. بایر از وضعیت اسف‌بار سیستم درمانی آمریکا می‌گوید و روایت خنده‌دار خود را کوبنده ادامه می‌دهد.

10. مایک بیربیگلیا: عضو جدید – The New One

عضو جدید - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۷ از ۱۰

مایک بیربیگلیا از آن دست کمدین‌های زیرک و حرفه‌ای است که می‌تواند مخاطب را با تکنیک‌های خود جذب کند. اجرای فوق‌العاده عضو جدید از این استندآپ کمدین، حول محور پدر شدن می‌چرخد. او در سراسر نمایش خود نشان می‌دهد که چطور به مردی بالغ تبدیل شده که نمی‌خواهد هویت پدر شدن را بپذیرد.

بیربیگلیا نمی‌خواهد قبول کند که تولد بچه، زندگی او را متحول خواهد کرد. زندگی او پس از به دنیا آمدن فرزندش با عشق و علاقه سیری‌ناپذیر او به کاناپه‌اش دنبال می‌شود. کاناپه، نمادی از وضعیت زندگی پدری است که برای مدت‌های طولانی روی آن ولو می‌شود.

کار به جایی می‌رسد که کاناپه مورد علاقه پدر توسط دخترش اشغال می‌شود و او دیگر نمی‌تواند مثل قبل روی آن لم بدهد. به هر حال، نمایش بیربیگلیا خوب از آب درآمده و کمدی او درباره کاناپه‌اش، استعاره‌ای از وضعیت زندگی او و عضو جدیدی است که حالا باید با او سر کند.

11. سم جی: ساعت 3 صبح – Three in the Morning

ساعت 3 صبح - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۲۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۵ از ۱۰

این اولین باری است که سم جی، استندآپ کمدی خود را برای نتفلیکس ساخته و پس از به شهرت رسیدنش، حالا سعی می‌کند خود را به‌عنوان شخصی بامزه و رک که به دنیای اطرافش معطوف شده، نشان دهد. نمایش ساعت 3 صبح به‌گونه‌ای اجرا شده که منتظر پاسخ نمی‌مانید و خود رأسا اقدام به سوال پرسیدن خواهید کرد.

علاوه بر این، یکی از مزایای مهم نمایش سم جی، انتخاب‌های دقیقی مثل استفاده زیاد از کلوزآپ‌ها و برش‌های بی‌درنگ است که رتبه این استندآپ کمدی را نسبت به سایر نمایش‌های نتفلیکس تقویت کرده است. جی، سر نترسی دارد و ثابت می‌کند که در خنداندن مخاطبان و بیان موضوع‌های مختلف از خیلی‌ها بهتر است.

12. الی وونگ: بچه کبرا – Baby Cobra

بچه کبرا

  • سال تولید: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۵ از ۱۰

اگر علاقه‌مند به تماشای استندآپ کمدی‌هایی هستید که کمدین آن زن است، الی وونگ گزینه مناسب و جذابی به‌نظر می‌رسد. نمایش بچه کبرا، گذار از دوران جوانی به بزرگسالی، زندگی مجردی به ازدواج و ازدواج به مادری است و به‌طور دقیق ساخته شده است.

جالب است بدانید که در این نمایش، الی وونگ باردار است و به خاطر وضعیت فوق‌العاده حساسی که دارد، سرعت اجرای استندآپ کمدی‌اش را کم نمی‌کند؛ چرا که با انجام این کار به ورطه فراموشی سپرده خواهد شد. کمدی اسپشیال وونگ باعث شد یک شبه مشهور شود و راه چندین ساله را تنها با چند ساعت اجرا بپیماید.

13. نیت بارگاتزه: بچه اهل تنسی – The Twnnessee Kid

بچه اهل تنسی

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۶ از ۱۰

امتیاز خوب کاربران به استندآپ کمدی بارگاتزه نشان می‌دهد که کمدی اسپشیال او خوب از آب درآمده است. نمایش بچه اهل تنسی، مفهوم قدرت را به تصویر می‌کشد و بچه‌ای باهوش و زیرک را تصویرسازی می‌کند که می‌داند آنچه بزرگسالان راجع به او می‌گویند، اشتباه است؛ اما نمی‌داند آیا بایستی اشتباه آنها را اصلاح کند یا خیر.

نیت بارگاتزه سعی می‌کند با حضور دلنشین خود بر صحنه و صداقت کامل در روایت‌هایش، فضاسازی خوبی ارائه دهد. بی‌‌شک تماشای این اجرای کمدی دلپذیر خواهد بود.

14. هارد کوندابولو: به بستگان خود هشدار دهید – Warn Your Relatives

به بستگان خود هشدار دهید

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۷ از ۱۰

همواره در دنیای استندآپ کمدی، کمدین‌هایی حضور دارند که با نسل خود هم‌صدا شده و به همین خاطر پس از قرار گرفتن در مرکز توجه، پایشان می‌لغزد. این حقیقت در اجراهای قبلی هارد کوندابولو صدق می‌کند؛ اما نمایش «به بستگان خود هشدار دهید»، این‌طور نیست.

این اجرای جذاب و خنده‌دار به‌عنوان نخستین کمدی اسپشیال او در نتفلیکس به‌حساب می‌آید و بیانیه رسا و غرایی راجع به کمدینی با غرور سیاسی زیاد است. کوندابولو در استندآپ‌های خود می‌گوید: «استندآپ من برای همه نیست و این اشکالی ندارد. اصلا به همین دلیل خوب است»

15. جن کرکمن: من در تنهایی خواهم مرد – I am Gonna Die Alone

من در تنهایی خواهم مرد

  • سال تولید: ۲۰۱۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۸ از ۱۰

جن کرکمن با بیان شیوای خود در استندآپ کمدی «من در تنهایی خواهم مرد» درباره موضوع‌هایی صحبت می‌کند که زنان در فرهنگ ما از شنیدن آنها شرمنده خواهند شد. او از طلاق خود و در آستانه فروپاشی قرار گرفتن می‌گوید و از این‌که زن مجرد تنهایی است که شریکی برای زندگی ندارد و احتمالا در یکی از همین روزها جسد او را در وان حمام پیدا می‌کنند در حالی که توسط گربه‌هایش خورده شده!

اگرچه موضوع‌های بالا ترسناک و آزاردهنده به‌نظر می‌رسد، اما کرکمن از بیان آنها ابایی نداشته و ثابت می‌کند که روی پای خود ایستاده و از وضعیت فعلی خوشحال و راضی است. روایت او حول محور زندگی مجردی‌اش است و به همین خاطر جزو یکی از بهترین استندآپ‌هایی است که باید تماشا کنید.

16. واندا سایکس: غیرمعمولی – Not Normal

غیرمعمولی - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۳ از ۱۰

خانم سایکس نمایش‌های کمدی خود را تک‌بعدی پیش نمی‌برد و هرگز روی یک خط صاف حرکت نکرده و نمی‌کند. استندآپ غیرمعمولی که نخستین نمایش او برای نتفلیکس به‌حساب می‌آید، کمدی اسپشیال سایکس است که وضعیت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ را به تصویر می‌کشد.

او در جایی از اجرای خود به هوش برتر خود نسبت به ترامپ اشاره می‌کند و بخش اول اجرایش را به این رئیس جمهور کله‌شق اختصاص می‌دهد. واندا سایکس به این نکته مهم اشاره می‌کند که ریاست جمهوری دونالد ترامپ او را پیر نکرده، بلکه ما مردم را پیر کرده است.

شاید فکر کنید که شوخی با ترامپ خطرناک است و درست هم فکر کرده‌اید؛ ولی سایکس طوری این چالش را مدیریت می‌کند که مشکل‌ساز نشود، ولی از یک جایی به بعد شوخی‌های سطحی او تبدیل به انتقادات تند و جدی می‌شود.

17. برادران لوکاس: سرخوشی – On Drugs

سرخوشی - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۵.۸ از ۱۰

تخصص برادران لوکاس در کمدی سیاسی و عادی جلوه دادن نمایش است. گاهی اوقات تشخیص این‌که آنها در حال اجرای استندآپ هستند یا خیر، دشوار است؛ چرا که این دو برادر با مهارت فوق‌العاده‌ای که دارند، صحنه را به‌دست می‌گیرند و بر آن مسلط می‌شوند.

با تماشای اجرای این دوقلو به این نتیجه می‌رسید که آنها برای بهتر شدن استندآپ خود از اجراهای سایر کمدین‌های دوقلو استفاده می‌کنند. هماهنگی آنها در طول اجرای نمایش سرخوشی، قابل تحسین است و هیچ‌کدام از آنها سعی نمی‌کند بهتر از دیگری به‌نظر برسد. ارتباط ذهنی آنها جذاب و دیدنی بوده و صحنه پاک کردن عرق از روی بینی یکدیگر را باید حتما تماشا کرد.

18. رگی واتس: فضایی – Spatial

فضایی

  • سال تولید: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶ از ۱۰

یکی از لذت‌های اصلی تماشای استندآپ کمدی، هم‌مسیر شدن با کمدین و لذت بردن از شنیدن تجربه‌های اوست. ممکن است گاهی ادامه یک خاطره یا جوک را بتوانید حدس بزنید؛ اما وقتی کمدین شما را معلق نگه می‌دارد و سراسر مسیر را با تعلیق ادامه می‌دهید، احتمالات تکان‌دهنده‌ای ذهن شما را درگیر خواهد کرد.

رگی واتس یک کمدین صاحب سبک و باذوق است که روی یک موضوع خاص تمرکز نمی‌کند و سری به موضوع‌های مختلف می‌زند. نمایش فضایی، دومین کمدی اسپشیال واتس در نتفلیکس به‌شمار می‌رود که ترکیبی از جوک گفتن، داستان‌سرایی، آهنگ و رقص است. احساسات این استندآپ بالاست و بعضی اوقات ممکن است اشک بریزید.

19. میشل ولف: نمایش شوخی – Joke Show

نمایش شوخی - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۳ از ۱۰

یکی از رمز و رازهای موفقیت میشل ولف، ارتباط سریع با مخاطب است. او در نمایش شوخی خود که یک کمدی اسپشیال نتفلیکس است، وارد حواشی آزاردهنده نمی‌شود و اغلب شوخی‌هایش خنده‌دار خواهد بود. ولف به مخاطب خود احترام می‌گذارد و سرنخ‌هایی به او می‌دهد تا بتواند در مسیری که با آنها هم‌قدم شده، راهنماییشان کند.

20. حسن منهاج: پادشاه به خانه باز می‌گردد – Homecoming King

پادشاه به خانه باز می گردد - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۲ از ۱۰

استندآپ کمدی بسیار موفق پادشاه به خانه باز می‌گردد، یکی از بهترین آثار حسن منهاج است که چیزهای بسیاری برای نشان دادن به مخاطبان خود دارد. منهاج هراسی از دقایق بدون شوخی و خنده ندارد و ممکن است برخی از صحنه‌هایش شما را نخنداند؛ اما دلیل موفقیت او چیست؟

پیش از همه، منهاج یک داستان‌سرای بزرگ است و به همین خاطر حتی اگر این نمایش کمدی، شوخی نمی‌داشت، باز هم می‌توانست مخاطب را راضی کند. منهاج، کمدینی باهوش است که چگونگی استفاده از مطالب خود را بلد است.

21. هانیبال برس: کمدی شبیخون – Comedy Camisado

کمدی شبیخون - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۶ از ۱۰

داستان کمدی شبیخون، حول محور اتفاقاتی است که برای هانیبال برس افتاده و این کمدین دوست و رفیق شما سعی می‌کند مخاطبان خود را به سفری ببرد که با ویژگی‌های زندگی‌اش آشنا کند. او در طول نمایش خود در تلاش است شما را با زنی روبه‌رو کند که بدون کارت شناسایی وارد یک هتل دو و نیم ستاره شود و در مورد سن 32 سالگی و مزخرف بودن آن بگوید.

برس بر خلاف استندآپ‌های قبلی خود نمی‌خواهد فرهنگ عامه را هدف بگیرد و نابود کند؛ بلکه در صدد است شما را با خود هم‌پیاله کند تا از اجرای کمدی‌اش لذت ببرید.

22. زک گالیفیاناکیس: زنده در پیاز بنفش – Live at the Purple Onion

زندگی در پیاز بنفش

  • سال تولید: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۲ از ۱۰

به‌طور قطع می‌توان اعتراف کرد که زک گالیفیاناکیس از بهترین کمدین‌های دوران ما به‌حساب می‌آید. نمایش «زنده در پیاز بنفش» در سانفرانسیسکو فیلم‌برداری شده و زک را در اتاقی کوچک به تصویر می‌کشد که سعی می‌کند با آزادی راجع به موضوعاتی که ذهنش را درگیر کرده صحبت کند.

نقطه قوت و تمایز اجرای زک با سایر استندآپ کمدین‌ها در نمایش صحنه‌هایی است که به‌وجود می‌آورد؛ از جمله وادار کردن دوستش به امتحان کردن لباس‌ها، تماشای سفر زک، تعامل با لباس‌های قرمز و… پیش از آن‌که فیلم خماری، زک را به شهرت برساند، «زنده در پیاز بنفش» کار خود را کرد و نشان داد که با چه کمدین قهاری روبه‌رو هستیم.

23. پاتون اسوالت: نابودی – Annihilation

نابودی - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۳ از ۱۰

متاسفانه اسوالت طی یک حادثه دردناک و غم‌انگیز، همسرش را از دست داده و با وجود تمام مصائب و مشکلاتی که دارد، محور اصلی استندآپ کمدی خود را مرگ همسرش قرار می‌دهد. نحوه مواجهه پاتون با فوت همسرش و جسارت او در رویارویی و دست و پنجه نرم کردن با این ضایعه دردناک، تماشایی است.

با همه این‌ها اسوالت سعی می‌کند با جملات طنز خود، بیننده را به خنده اندازد و ما می‌دانیم که این کار به هیچ وجه آسان نیست. یکی از بهترین صحنه‌های اجرا شده توسط پاتون، وقتی است که دوربین روی او فوکوس می‌کند و او درباره بدترین روز زندگی‌اش که همانا رساندن خبر مرگ همسرش به دختر کوچولویشان است، صحبت می‌کند.

باید هنگام تماشای این استندآپ روی تک‌تک جملاتی که اسوالت می‌گوید، تمرکز کرد. ما او را دنبال می‌کنیم تا دخترش را به مدرسه برساند و سپس با پرسش‌های بی‌شماری که ذهن آلیس را درگیر می‌کند، کنار بیاید.

24. روری اسکاول: روری اسکاول برای اولین بار استندآپ را امتحان می‌کند – Rory Scovel Tries Standup for the First Time

روری اسکاول برای اولین بار استندآپ را امتحان می کند - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۸ از ۱۰

رویکرد اسکاول نسبت به استندآپ کمدی، پوچ‌گرایانه است و موضوع‌های سیاسی را با کمدی پیوند می‌زند و نشان می‌دهد که یک برنامه و نمایش خنده‌دار تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار و گزنده باشد.

25. ماریا بامفرود: بچه پا به سن گذاشته – Old Baby

بچه پا به سن گذاشته

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۲ از ۱۰

صحبت‌هایی که محور اصلی نمایش‌های کمدی بامفورد را تشکیل می‌دهند، مثل رفتارش یا صمیمانه است یا خودبزرگ‌بینانه! برای مثال او در یکی از شوخی‌های خود که مربوط به شوهرش و سگ‌هایشان است، با زبانی که شرمسار به‌نظر می‌رسد روابط خود را به تصویر می‌کشد.

در جایی با لحنی دردناک می‌گوید: «ما تازه همدیگر را دیدیم و واقعا همدیگر را دوست داشتیم و می‌دانید، فراز و نشیب‌هایی وجود داشت، اما ما یکدیگر را دوست داشتیم؛ بنابراین باز هم با هم ماندیم.» بامفور وقتی در حال روایت چنین مواردی است، صورتش سنگ و سرد شده و ادامه می‌دهد که متاسفم که حوصله‌تان از معجزه خودتان سر رفته!

توصیف و تصویرسازی رابطه ماریا با همسرش و ارتباط آنها با سگ‌هایشان، نشان‌دهنده یک محیط خانگی زیباست که زمینه‌ای واقعی دارد. تمام عناصر و المان‌های زندگی آنها یادگار دورانی است که آنها با همدیگر وقت می‌گذراندند و خوشحال بودند.

26. تیگ نوتارو: خوشحالم از اینکه اینجام – Happy to Be Here

تیگ نوتارو: خوشحالم از اینکه اینجام

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۶ از ۱۰

جنس طنزی که نوتارو دارد از آن دست کمدی‌هایی است که اجراکننده‌شان چهره‌ای سرد و خشک به خود گرفته و به‌نظر می‌رسد از آخرین کمدی اسپشیال زندگی‌اش رضایت دارد. البته که نوتارو تا حدودی خودپسند است؛ ولی وقتی در خصوص ازدواج و دو پسر کوچکش صحبت می‌کند، خنده به لبانش می‌آید.

تیگ نوتارو سراسر غم و اندوه است؛ اندوه استندآپ‌ها و سریال‌هایی که راجع به حرفه او صحبت می‌کنند، اما با کمدی اسپشیال «خوشحالم از اینکه اینجام» اعتماد به نفس خود را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که به چه آسانی می‌تواند کمدی بسازد.

27. ناتالی پالامیدز: نیت: نمایش تک نفره – Nate: A One Man Show

نیت: نمایش تک نفره - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۲۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۶ از ۱۰

موضوع پدرسالاری در اغلب جوامع خنده‌دار و چالش‌برانگیز بوده و نمایش استندآپ جسورانه پالامیدز با نام «نیت: نمایش تک نفره» راجع به همین است. از اجرای ناتالی نباید انتظار داشته باشید که به قواعد استندآپ سنتی پایبند باشد و از قضا نقطه قوت نمایش اسپشیال او همین است.

این کمدین محبوب حد و مرزی برای خود نمی‌شناسد و در مقایسه با بسیاری از کمدین‌ها نامتعارف به‌نظر می‌رسد. شاید اگر نمایش زنده و پرتنش پالامیدز را تماشا می‌کردید بهتر بود؛ ولی همچنان یکی از بهترین استندآپ‌هایی است که می‌توانید در نتفلیکس تماشا کنید.

28. کریس راک: تامبورین – Tamborine

تامبورین

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۶.۷ از ۱۰

کریس راک برای ورود به بحث اصلی کمدی خود زیاد اهل صبر کردن نیست و به همین خاطر در کمدی اسپشیال تامبورین سعی می‌کند زیرکی و تیزبینی‌اش را با نقل سریع حادثه تیراندازی پلیس به بچه‌های سیاه‌پوست به رخ بکشد. او نمی‌خواهد زیاد از حد در مشکل بدرفتاری با سیاه‌پوست‌ها شیرجه بزند و بماند.

راک به‌دنبال دنیایی رویایی با برابری واقعی است؛ دنیایی که در آن به همان اندازه که پلیس به‌سمت بچه‌های سیاه‌پوست گلوله شلیک می‌کند، به‌سمت بچه‌های سفیدپوست هم تیراندازی کند. او راجع به آزار و اذیت‌هایی صحبت می‌کند که زندگی سیاه‌پوست‌ها را مختل کرده است.

او در صحنه‌ای از استندآپ کمدی خود به ذکر این نکته می‌پردازد که علت رئیس جمهور شدن ترامپ این است که می‌دانیم با یک قلدر چطور باید برخورد کرد. او جوک‌هایی می‌گوید که احتمالا برخی از حضار را ناراحت و آزرده‌خاطر خواهد کرد؛ اما تلاش خود را می‌کند تا از به‌وجود آمدن شائبه خودداری شود. تشخیص این‌که کریس راک از خطر قرمزها عبور کرده یا خیر بسیار دشوار است.

29. جان مولانی: بچه خوشگله در رادیوسیتی – Kid Gorgeous at Radio City

بچه خوشگل در رادیوسیتی

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۷.۹ از ۱۰

استندآپ کمدی «بچه خوشگله در رادیوسیتی» قسمتی از دو کمدی اسپشیال اخیر مولانی است. اگر با این کمدین آشنا باشید، می‌دانید که او جوک نمی‌گوید و در نمایش‌های خود به بیان داستان‌های طولانی و مفصل درباره زندگی روزمره‌اش بسنده می‌کند. تمام تمرکز او این است که نشان دهد، زندگی روزمره و روتین تا چه اندازه پوچ و مزخرف است.

آنچه باعث تماشایی شدن اجرای مولانی می‌شود، دقت او در بیان جزئیات داستان‌هایش است. او وقتی در حال توضیح مراسم انجمن خاص مدرسه‌اش است، سروته قضیه را با گفتن چند جوک کلی هم نمی‌آورد و تلاش می‌کند تک تک صحنه‌ها را به تصویر بکشد و به تفصیل درباره افسر پلیس شیکاگو که تخصصش در حوزه قتل کودکان بوده صحبت کند.

جان مولانی سعی می‌کند با کنار هم قرار دادن تصویرهای زندگی دوران کودکی و بزرگسالی‌اش، قابی کامل از تصاویری جالب توجه ارائه دهد. کمدی او با بیان جزئیات بیشتر رشد می‌کند و مهم‌ترین مزیتش، شیوه روایت خارق‌العاده اوست.

30. هانا گدسبی: نانت – Nanette

نانت

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۱ از ۱۰

گدسبی که خود یک کمدین زن است، از خط قرمزهای کمدی اسپشیال عبور کرده و اجرای متفاوت و جالبی راجع به نحوه برخورد با زن‌ستیزی نشان می‌دهد. نمایش نانت که فوق‌العاده خنده‌دار است، خود یک ضدکمدی محسوب می‌شود. کمدی که او اجرا می‌کند، خشمگین و فوق‌العاده دلخراش است.

هانا گدسبی معتقد است که یک کمدی برای رشد و ارتقای خود باید خودش را زیر سوال ببرد و اگر این اتفاق نیفتد، رشدی اتفاق نخواهد افتاد. نانت به‌خوبی از پس اجرای استندآپ خود برمی‌آید.

31. بو برنهام: داخل – Inside

داخل - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۲۰۲۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۸.۶ از ۱۰

برنهام با اجرای بی‌نقص استندآپ کمدی «داخل» بهترین کمدی اسپشیال خود را به نمایش می‌گذارد. او سعی می‌کند با طرح‌های بامزه و خنده‌دار و مجموعه آهنگ‌های مرتبط با ویروس کرونا، افسردگی و بی‌برنامگی مدرن، فرهنگ محکوم به فنای امروزی را نشان دهد.

او با تصویرسازی‌های خاص خود می‌خواهد نشان دهد که زندگی امروزی تا چه اندازه بی‌مزه و بی‌اساس شده است. تمرکز او روی انزوای به‌وجود آمده از دوران کروناست و چهره افسرده و مغموم خود را به زیبایی توصیف می‌کند.

32. ریچارد پرایور: زنده در کنسرت – Live in Concert

زنده در کنسرت - بهترین استندآپ کمدی ها

  • سال تولید: ۱۹۷۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به استندآپ: ۸ از ۱۰

ریچارد پرایور را به‌عنوان بزرگترین استندآپ کمدین تاریخ می‌شناسند. این کمدین محبوب و معروف که با تک اثر خود در سال 1979 به شهرت رسید، مطالب تلخ و تاریکی از محله‌های بد، اعتیاد و حمله قلبی خودش و نژادپرستی بی‌حد و مرز آمریکا نقل می‌کند. این مطالب اصولا نباید خنده‌دار باشند، اما توانایی و مهارت پرایور در به تصویر کشیدن حرفه‌ای آنها فراموش‌نشدنی و قابل تحسین است.

پرایور شاید در دنیای واقعی به‌وسیله خیلی چیزها محدود می‌شد؛ اما به‌عنوان فردی آزاد و مشاهده‌گر می‌دانست که معنای حقیقی انسانیت چیست و در طول اجرای استندآپ کمدی «زنده در کنسرت» به این موضوع اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید:
١٠ تا از بهترین فیلم ها و سریال‌های ساخته شده براساس بازی های ویدیویی؛ از شاهزاده ایرانی تا فال‌اوت ۲۰ فیلم ابرقهرمانی عجیب و غریب تاریخ که حتما باید تماشا کنید پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما؛ لیست جدید ۳۰ فیلم برتر منتشر شد