فیلم غیر انگلیسی

7 فیلم غیر انگلیسی که حداقل برای یک بار باید تماشا کنید

تاریخ سینما پر از فیلم های غیر انگلیسی زبان شگفت‌انگیزی‌ست که تماشایشان برای هر فیلم‌‌بازی ضروری است. در اینجا به تعدادی از این شاهکارهای سینمایی جهان اشاره خواهیم کرد.

از ابتدای تولد صنعت سینما فیلم های غیر انگلیسی زبان متعددی خلق شده‌اند که توانسته‌اند اثراتی باورنکردنی روی این صنعت و فیلم‌های تولیدی در جهان بگذارند. تعداد این فیلم‌ها به‌حدی زیاد است که معرفی همه آن‌ها زمان زیادی نیاز خواهد داشت. با این وجود در ادامه این متن سعی داریم 7 مورد از این آثار تکرارنشدنی سینمای جهان را معرفی کنیم که تماشای آن‌ها برای هر فیلم‌باز و علاقمند به سینما ضروری است.

اگر شما نیز مثل بسیاری افراد دیگر سینما را تنها در هالیوود خلاصه می‌کنید، احتمالا نام بسیاری از عناوین این لیست به گوشتان نخورده است! با این وجود برخی از این فیلم های غیر انگلیسی زبان منبع الهام بسیاری کارگردانان سرشناس هالیوودی بوده‌اند و برخی دیگر حتی گوی سبقت را از بهترین عناوین هالیوودی هم ربوده‌اند.

The 400 Blows (1959)

«چهار صد ضربه» اثری کلاسیک و به‌یادماندنی ساخته فرانسوا تروفات، کارگردان موج نو فرانسوی است. داستان این فیلم سرگذشت جوانی سرکش است که با خانواده و جامعه اطرافش سر سازگاری نداشته و به همین جهت توسط همه طرد می‌شود. چهار صد ضربه در لیست بهترین‌های بسیاری از کارگردانان معروف و مهم قرار دارد؛ از آن‌جهت که یک تصویر واقعی و غم انگیز از جامعه‌ای را ارائه می‌کند که در دوران جوانی فرزندان خود را ناامید می‌کند.

فیلم چهارصد ضربه

سکانس پایانی فیلم که آنتوان را در ساحل به تصویر می‌کشد بی‌شک یکی از زیباترین صحنه‌ها در تاریخ سینماست. تاثیرگذاری این صحنه، با افزایش سن مخاطب و ظهور حس دلتنگی و نوستالژی در او بیشتر می‌شود!

M (1931)

فیلم M توسط اسطوره فیلم سازی آلمان، فریتز لانگ، ساخته شده و نمایشگر تلاش مردم برلین برای به دام انداختن یک قاتل سریالی با بازی پیتر لور است. M یک فیلم جاودانه در تاریخ سینما به شمار رفته و فضای هیجانی و حس تعلیق حاضر در صحنه‌های مختلف آن تاکنون الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌های سینمایی با محوریت قاتل‌های سینمایی بوده است.

فیلم غیر انگلیسی

شاید M در ظاهر یک فیلم جنایی به نظر برسد؛ اما هدف آن چیزی فراتر از صرفا یک تعقیب و گریز برای یافتن قاتلی سریالی است! این شاهکار سینمای آلمان با نمایش خصیصه‌های شیطانی افراد مختلف جامعه، از یک قاتل سریالی روان‌پریش کودکان گرفته تا اعضای باندهای جرایم سازمان‌یافته، سعی دارد به معرفی انواع مختلف خباثت در ذات بشر بپردازد.

Oldboy (2003)

اولدبوی یکی از برترین فیلم های غیر انگلیسی تاریخ و از جمله جواهرات سینمای کره جنوبی به شمار می‌رود. داستان فیلم ماجرای تاجری به نام چوی مین سیک را روایت می‌کند که توسط فردی ناشناس به‌مدت 15 سال زندانی بوده و پس از آزادی به دنبال انتقام از اوست. یک چکش به‌یادماندنی و سکانس اکشن بی تکرار در راهرو کافی بودند تا اولدبودی به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های اکشن تاریخ شناخته شود.

اولد بوی

اولدبوی نه تنها یک شاهکار اکشن است، بلکه اثر بسیار درخشانی در ژانر مهیج روانشناختی به شمار می‌رود. قهرمان اصلی در این اثر فراتر از کاراکتر اول یک فیلم اکشن کلاسیک و با محوریت انتقام ظاهر شده و نوعی ماجراجویی برگرفته از دل افسانه‌های اساطیری یونان را روایت می‌کند که به مخاطب می‌فهماند انسان تا چه حد می‌تواند در مسیر عشق و انتقام پیش رود.

مطلب مرتبط:
۱۰ تا از خشن ترین فیلم های تاریخ که حتما باید ببینید

Cinema Paradiso (1988)

تورناتوره، نویسنده و کارگردان شهیر ایتالیایی، در اثر جاودانه‌اش، «سینما پارادیسو» با تمرکز روی رابطه بین پسری جوان و یک آپارات‌چی سالن سینما، ضمن جستجو در ماجراجویی‌های عشق و جوانی، با دیدگاهی نوستالژیک، اما واقعی با داستانی صادقانه از قدرت جهانی سینما تجلیل می‌کند.

فیلم غیر انگلیسی

در کنار تمامی‌ویژگی‌هایی که سینما پارادیسو را به اثری به یادماندنی تبدیل کرده، پایان‌بندی مسحورکننده و در عین حال غم‌انگیز، بیشترین اثر را در ماندگاری آن داشته است. همچنین آهنگسازی شگفت‌انگیز انیو موریکونه فقید هم دیگر عاملی است که به تبدیل شدن Cinema Paradiso به اثری خاطره‌انگیز کمک بسیاری کرده است.

The Seventh Seal (1957)

«مهر هفتم» اثر جاودانه از اینگمار برگمن فقید به شمار رفته و در سال 1957 تولید شده است. داستان این کمدی سیاه بی‌تکرار دقیقا پس از جنگ‌های صلیبی قرون وسطی رخ داده و روایتگر بازی شطرنجی است که یک شوالیه با بازی مکس فون سیدو برای نجات جانش در برابر مرگ با بازی بنگ اکروت انجام می‌دهد. در دورانی که مرگ و فلاکت طاعون به صورت چشمگیری در حال گسترش است، مهر هفتم به بررسی مفهوم زندگی در برابر مرگ و نا امیدی می‌پردازد.

مهر هفتم

با وجود فضای ترسناک حاکم بر فیلم، اینگمار برگمن توانسته با چیره‌دستی پیام و مفهومی دلگرم‌کننده و آرامش‌بخش درباره اجتناب ناپذیر بودن مرگ را به مخاطب برساند و همین موضوع فیلم مهر هفتم را به یک کلاسیک جاودانه تبدیل کرده به طوری که حتی در زمان حال هم برای بینندگان جذاب است.

Seven Samurai (1954)

در طول تاریخ، کمتر فیلم‌سازی را می‌توان پیدا کرد که مثل آکیرا کوروساوا روی دنیای سینما تاثیرگذار بوده باشد. «هفت سامورایی» یکی از بهترین ساخته‌های این کارگردان خوشنام ژاپنی به شمار رفته و سمبلی از فیلم‌سازی فاخر سینمای ژاپن به شمار می‌رود.

فیلم غیر انگلیسی

داستان فیلم، به زبان ساده، ماجرای روستاییانی را روایت می‌کند که به منظور محافظت از هجوم و سرقت راهزنان به خانه و محصولاتشان از هفت رونین کمک می‌گیرند. در طول تاریخ، فیلم‌سازان زیادی از هفت سامورایی الهام گرفته‌اند؛ به‌طوری که حتی اگر با خود فیلم هم آشنا نباشیم، مطمئنا عنوانی شبیه به آن را تماشا کرده‌ایم. شاید «هفت سامورایی» با استاندارد فیلم سازی مدرن عنوان چندان فاخری به حساب نیاید؛ اما همچنان یکی از ماندگارترین آثار کلاسیک سینما به شمار می‌رود که تماشای آن به تمامی‌علاقمندان به سینما توصیه می‌شود.

Parasite (2019)

بونگ جون هو نویسنده و کارگردان اهل کره جنوبی در فیلم انگل خانواده فقیری را نشان می‌دهد که با دروغ گفتن و پنهان کردن یک راز مهم دنبال پیدا کردن شغلی در یک خانواده ثروتمند هستند. در این کمدی تلخ، کارگردان با هوشمندی فراوان اتفاقاتی غیرقابل پیش بینی رقم زده و سعی دارد با خارج کردن چندباره داستان از مسیر اصلی، به پیام مهم فیلم درباره طمع و انحرافات اجتماعی برسد.

فیلم انگل

«انگل» یکی از شناخته شده‌ترین فیلم‌های غیر انگلیسی معاصر به شمار رفته و ضمن شکستن پی در پی رکوردهای باکس آفیس، برنده جوایزی متعدد از جمله جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی شده است. بونگ جون هو نشان داد که برای ساخت اثری ماندگار و بی‌تکرار در سینمای لزومی‌به غرق شدن در اسم و رسم دهان پرکن استودیوهای هالیوودی نیست!

در گجت نیوز بخوانید:
۱۰ کارگردان برتر تاریخ سینمای جهان ١٠ تا از بهترین فیلم ها و سریال‌های ساخته شده براساس بازی های ویدیویی؛ از شاهزاده ایرانی تا فال‌اوت این بازیگران هالیوودی در ۲۰ سال گذشته بیشترین درآمد را داشته‌اند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*