کارگردان برتر تاریخ

10 کارگردان برتر تاریخ سینمای جهان

صنعت فیلم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های سرگرمی، فهرستی چشمگیر از کارگردانان افسانه‌ای دارد؛ در این مطلب قصد داریم 10 کارگردان برتر تاریخ سینمای جهان را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

صنعت فیلم که یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های سرگرمی است، مجموعه بزرگی از فیلم‌های به یاد ماندنی و نمادین را در طول تاریخ عرضه کرده است که همراه با آنان، چندین کارگردان افسانه‌ای نام خود را در تاریخ این هنر ثبت کردند.

وب سایت «رنکر» (Ranker)، یک شرکت رسانه دیجیتال واقع در لس آنجلس است. این سایت دارای نظرسنجی در زمینه‌های سرگرمی، برندها، ورزش، غذا، فرهنگ و موارد دیگر بوده که طبق گفته خودش بیش از یک میلیارد نفر در نظرسنجی‌هایی که سایت انجام داده شرکت کرده‌اند و دارای بزرگترین دیتابیس نظرات مردم است. حال، این سایت فهرستی از بهترین کارگردانانی که تا به حال در صنعت فیلم کار کرده‌اند را گردآوری کرده است. افرادی که در این لیست به عنوان 10 کارگردان برتر تاریخ سینمای جهان معرفی شده‌اند، نام‌های معروفی هستند که در چند سال اخیر فیلم‌های را منتشر کردند.

10. کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

یکی از نام‌های معروف صنعت فیلم مدرن و کارگردان مورد علاقه طرفداران، علی الخصوص فیلم دوستان ایرانی، کریستوفر نولان است. این کارگردان بریتانیایی اوایل کارش را با فیلم‌هایی با مقیاس کوچک‌تر نسبت به الآن آغاز کرد همانند فیلم Memento محصول سال 2000، اما باز هم نشان داد که فیلم‌هایش داستانی خواهد داشت که دود از سر تماشاگران بلند خواهد کرد. بدون شک حضور نام نولان در لیست کارگردان برتر تاریخ یک چیز اجتناب ناپذیر است.

شاید بتوان نقطه عطف دوران کارگردانی کریستوفر نولان را کارگردانی سه گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight) نامید که نه تنها در دل تاریخ سینما ماندگار ماند، بلکه توانست در دل طرفداران نیز ماندگار باقی بماند. تجربیات کارگردانی وی در ژانر علمی تخیلی با فیلم‌هایی همچون شخصیت (The Prestige)، تلقین (Inception) و میان ستاره‌ای (Interstellar) باعث شد تا فیلم‌های منحصر به فرد در این ژانر تولید شود.

منتخب برترین فیلم‌های کریستوفر نولان: Tenet 2020, Dunkirk 2017, The Dark Knight Rises 2012, Interstellar 2014 & Inception 2010

9. اورسن ولز

اورسن ولز

کارگردان فقید اورسون ولز یکی از برجسته‌ترین کارگردانان تاریخ رسانه و صنعت فیلم است. ولز در طول دوران حرفه‌ای خود در سینما، تئاتر و رادیو کار کرد و اولین فیلمش همشهری کین (Citizen Kane)، که تهیه کنندگی و بازی در آن را برعهده داشت، یکی از برترین فیلم‌های تاریخ شد. اغلب از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده و از ولز به‌عنوان یکی از بهترین کارگردانان این صنعت یاد می‌شود. جضور نام وی در لیست کارگردان برتر تاریخ یک چیز مورد قبول و منطقی است.

با این که همشهری کین اولین فیلم در رزومه کاری ولز بود، اما با این حال موفق شد به خاطرش نامزد دریافت جایزه اسکار شود و بسیاری از پروژه‌های او در سراسر اروپا مورد تحسین قرار گرفتند. در لیست برخی از بهترین آثار وی معرفی شده است.

منتخب برترین فیلم‌های اورسن ولز: Citizen Kane 1941, Touch of Evil 1958, Chimes at Midnight 1965, The Immortal Story 1968 & Filming Othello 1978

8. برادران کوئن

برادران کوئن

برادران کوئن زوج کارگردانی شناخته شده در صنعت سینمای مدرن و در ژانرهای مختلف هستند. آن‌ها به طور مشترک فیلم‌های خود را کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی می‌کنند، هرچند که فیلمنامه کارهای کارگردانان دیگر را نیز نوشته‌اند.

در رزومه کاری جوئل و ایتن کوئن کارگردانی فیلم‌هایی همچون فیلم کمدی جنایی لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski) و فیلم وسترن شهامت واقعی (True Grit) دیده می‌شود. از مهارت‌های چشمگیر و قابل توجه آن‌ها این است که چطور ژانرهای مختلف را در یک ژانر ترکیب می‌کنند. فیلم جنایی و درام جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men) با گروه بازیگری فوق العاده‌ای که داشت، از آثار فاخر این دو برادر یاد می‌شود. حضور این دو برادر در لیست کارگردان برتر تاریخ قابل پیش بینی بود.

7. کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو با سبک خاص خودش توانسته فیلم‌های منحصر فردی کارگردانی کند و به واسطه آن فیلم‌ها به یکی از برجسته‌ترین کارگردانان حال و حاضر سینمای جهان تبدیل شده که نامش در لیست برترین کارگردان تاریخ نیز دیده می‌شود. همانند کریستوفر نولان، تارانتینو نیز به داشتن چند بازیگر مورد علاقه که در پروژه‌های معروفشان از آن‌ها کار کشیده‌اند، معروف است.

فیلم‌های وی آمیخته از سبک خاص خود تارانتینو است که شامل هیجان با چاشنی خشونت و خونریزی‌ست. در زیر نام لیستی از چند فیلم فراموش نشدنی وی آماده شده است.

منتخب برترین فیلم‌های تارانتینو: Kill Bill 1 & 2, Inglorious Basterds 2009, Django Unchained 2012, Once Upon a Time in Hollywood 2019, Pulp Fiction 1994

6. فرانسیس فورد کاپولا

فرانسیس فورد کاپولا

فرانسیس فورد کاپولا در کنار کارگردانانی مانند مارتین اسکورسیزی تا حدودی مسئول به اوج رساندن ژانر جنایی درام مافیا است. به جرئت می‌توان گفت کاپولا این کار را با ارائه بهترین فیلم‌های مافیایی که تا به حال ساخته شده‌اند انجام داد.

فیلم‌های The Godfather و The Godfather Part 2 دو تا از بهترین فیلم‌های ساخته شده در کل تاریخ سینما به حساب می‌آیند که حتی قسمت دوم آن توانست تحسین بیشتری نسبت به قسمت اول کسب کند و هر دو آن‌ها نقش بسزایی در ورود نام کاپولا به لیست کارگردان برتر تاریخ داشته‌اند. فیلم‌های پدرخوانده با نمایش یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های مارلون براندو همراه بود و زندگی حرفه‌ای آل پاچینو نیز توسط آن سر به فلک کشید.

به غیر از دو فیلم پدرخوانده کاپولا فیلم‌های تحسین شده دیگری نیز کارگردانی کرده است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

منتخب برترین فیلم‌های فرانسیس فورد کاپولا: The Rainmaker 1997, Dracula 1992, The Outsiders 1983, Twixt 2011 & The Conversation 1974

5. استیون اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ

به جرئت می‌توان گفت یکی از کارگردان‌هایی که طیف گسترده‌ای از فیلم‌ها را به مخاطبان ارائه کرده و توانسته جادوی هالیوود را به تصویر بکشید، استیون اسپیلبرگ است. بدون شک اسپیلبرگ در لیست کارگردان برتر تاریخ یک جایگاه ثابت و ماندگار دارد. از سری فیلم‌های ماندگار وی که تداعی خاطرات زیادی برای مخاطبان است می‌توان به مجموعه پرطرفدار Indiana Jones، که قسمت پنجم آن در راه است، و فیلم ترسناک Jaws اشاره کرد.

استفاده پیچیده اسپیلبرگ از جلوه‌های کاربردی نیز بخش بزرگی از عنصر جاودانه فیلم‌های او است. در زیر منتخب چند تا از برترین فیلم‌های وی نام برده شده است.

منتخب برترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ: Schindler’s List 1993, Saving Private Ryan 1998, Lincoln 2012, Extra-Terrestrial 1982 & Catch Me If You Can 2002

4. آکیرا کوروساوا

آکیرا کوروساوا

علیرغم اینکه هالیوود در آن زمان تحت تسلط فیلمسازان غربی بود، فیلم‌های آکیرا کوروساوا توانست توجه مخاطبان جهان را به خود جذب کند. فیلم تحسین شده Rashomon محصول سال 1951 وی، فیلمی‌ست که جاده‌های ورود سینمای ژاپن به بازارهی غربی را باز کرد و شروعی بود برای چیزی که بعدها به یکی از تأثیرگذارترین میراث کارگردانی صنعت فیلم تبدیل شد.

با این حال، فیلم Seven Samurai کوروساوا معمولاً به عنوان بزرگ‌ترین اثر وی یاد می‌شود. این درام سه و نیم ساعته سامورایی ترکیبی زیبا از فیلمسازی ژاپنی و ژانر وسترن آمریکایی بود.

منتخب برترین فیلم‌های آکیرا کوروساوا: Kagemusha 1980, Ikiru 1952, Red Beard 1965, Sanshiro Sugata 1943 & I Live in Fear 1955

3. مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی

می‌توان گفت جانشین فرانسیس فورد کاپولا در ژانر جنایی مافیا، مارتین اسکورسیزی است. بدون شک حضور وی در لیست کارگردان برتر تاریخ چیزی قابل انتظار بود. او از سال 1962 فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده و با فیلم Taxi Driver یک شخصیت نمادین را به تاریخ سینما تقدیم کرد و تا کنون نیز در حال ساخت فیلم‌های به شدت مورد انتظار است.

هر بار که اسکورسیزی پروژه جدیدی را اعلام و منتشر می‌کند، برای خودش به یک رویداد سینمایی تبدیل می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های اسکورسیزی ثابت قدم ماندن در انتشار آثار با کیفیت در طی این همه سال است. شاید فیلم‌های پدرخوانده نقطه عطفی برای ژانر جنایی مافیا محسوب شود، اما فیلم‌های Goodfellas و The Irishman اسکورسیزی، از فیلم‌های زبانزد این ژانر است.

منتخب برترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی: Raging Bull 1980, Casino 1995, Gangs of New York 2002, The Wolf of Wall Street 2013 & The Last Temptation Of Christ 1988

2. استنلی کوبریک

استنلی کوبریک

امکان ندارد در جایی که صحبت از کارگردان برتر تاریخ سینما است، نامی از استنلی کوبریک فقید برده نشود. استنلی کوبریک یکی از بهترین کارگردانان صنعت سینما برای اقتباس‌های موفق از منابع منحصر به فرد است. این باعث شده است که او ژانرهای مختلفی از فیلم‌ها را کارگردانی کند، به طوری که آثارش عمدتاً با رئالیسم تلخ و طنز سیاه پوشیده شده‌اند.

کوبریک همچنین به عنوان فردی دقیق و کمال گرا معروف بود که این امر با توجه به سطح پیچیده جزئیات در فیلمبرداری و طراحی صحنه، در آثار او مطرح شده است. از برترین آثار او می‌توان به فیلم 2001: A Space Odyssey اشاره کرد که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ در ژانر علمی تخیلی شناخته می‌شود. در زیر منتخب برترین آثار وی را مشاهده می‌کنیم

منتخب برترین فیلم‌های استنلی کوبریک: Full Metal Jacket 1987, The Shining 1980, Eyes Wide Shut 1999, A Clockwork Orange 1971 & Paths of Glory 1957

1. آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک

آثار آلفرد هیچکاک یکی از موضوعات مورد مطالعه در کلاس‌های درس رشته فیلم و سینما در برترین دانشگاه‌های جهان است. وی تاثیرات بسازایی در مواردی مانند فیلمبرداری و صحنه سازی در سینما داشته است که تا به امروز به چشم می‌آیند. در حالی که فیلم Jaws اسپیلبرگ نقطه عطفی برای ژانر ترسناک بود، ولی فیلم The Birds هیچکاک پیش ازJaws یک نقطه عطف برای این ژانر محسوب می‌شد.

آثار دیگر هیچاک در زمینه‌های هیجان‌ انگیز نیز از فیلم‌های قابل توجهیه در تاریخ سینما محسوب می‌شوند، مانند فیلم‌های هیجان‌انگیز روان‌شناختی او همچون Vertigo و Psycho. هر دو این فیلم‌ها به لطف کارگردانی، فیلمبرداری و هنرنمایی بازیگران تاکنون به عنوان یکی از آثار فاخر تاریخ سینما محسوب می‌شوند.

منتخب برترین فیلم‌های آلفرد هیچکاک: Marnie 1964, Dial M For Murder 1954, Secret Agent 1936, Downhill 1927 & Young and Innocent 1937

نظر شما در مورد این لیست از برترین کارگردان تاریخ چیست؟ آیا فکر می‌کنید به درستی انتخاب شده‌اند یا جای کارگردانان دیگر نیز در این لیست خالی‌ست؟ شما می‌توانید نظرات خودتان را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اخه نولان و فورد کاپولا و تارانتینو و اسکورسیزی
    درسته اینا تقریبا فیلمسازای خوبی هستن اما جاشون تو ده تا نیست قطعا
    جان فورد کبیر و اینگماربرگمان افسانه ایی برسون شاعر واقعی سینما تارکوفسکی بلاتار لینچ وایلدر فلینی و و و و
    اخه چرا باید لیستت اینا نباشه و مثلا نولانی ک صرفا کارگردانی متوسطی است باشه
    نولانی که فیلماش از لحاظ فرم بسیار بدقواره از لحاظ تکنیکی پر ایراد و از لحاظ تئوری بسیار مبتدیه چرا باید باشه

    یا حتی تو هم دوره ایی های نولان پل توماس اندرسون
    همون خون به پا خواهد شد خیلی راحت به تمام فیلماای نولان حتی تارانتینو اسکورسیزی می ارزه
    یا مالهالند درایو لینچ کدوم فیلم نولان و تارنتینو ب گرد پای این فیلم میرسه حتی مقایسشم جک محضه
    چرا بونوئل نبود چرا هاکس نبود چرا وایلر انتونیونی و دیسکونتی نبودن؟!!!!!
    بنظرم نولان رتبش بین ۶۰ تا ۷۰ تارانتینو ۴۰ تا ۳۰ اسکورسیزی ۳۰ تا ۲۰ کاپولا ۴۰ تا ۵۰ بایر رتبشون اینطور باشه باز خوبه کوبریک کوروساوا و هیچکاک بودن تو لیستت

  2. لیست خوبی بود ولی قطعآ کامل نیست. من به شخصه علاقه به کارهای جیم جارموش و آندره تارکوفسکی و تئو آنجلوپولوس دارم از نوع شدید.
    تشکر از سایت گجت نیوز بابت مطلب جالبش .

  3. اسامی ذیل باید تو لیست باشه

    یاسوجیرو اُزو – تشیگاهارا هیروشی – کنجی میزوگوچی – کی‌هاچی اوکاموتو

    کلا برای سینمای ژاپن باید یک لیست دیگه گذاشت

  4. مگه میشه از 10 کارگردان برتر تاریخ سینمای جهان نام ببریم ولی اسمی از سرجیو لئونه فقید نباشه؟؟

  5. جای برگمن و روی اندرسن در این لیست واقعن خالی‌ست…