هلیکوپتر ریاست جمهوری

آشنایی با مدل و امکانات هلیکوپتر رئیس جمهور ایران در حادثه آذربایجان شرقی

هلیکوپتر رئیس جمهور ایران، آقای ابراهیم رئیسی، ساعاتی پیش در ارتفاعات آذربایجان شرقی مفقود شد. ضمن ابراز تاسف در مورد این حادثه، بد نیست تا از مشخصات فنی و نوع بالگرد مفقود شده رئیس جمهور باخبر باشیم و آخرین اخبار پیرامون این موضوع را بدانیم.

خبر مفقود شدن هلیکوپتر رئیس جمهور طی ساعات گذشته، به پربازدیدترین مطلب در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در ایران تبدیل شده است. هرچند فعلا هیچ اطلاعاتی از وضعیت سرنشیان‌هایی که در هلیکوپتر سقوط کرده، مفقود شده یا آسیب دیده، به دست ما نرسیده است اما طبق رسالت خبری خود، واجب می‌دانیم که در مورد مشخصات فنی این بالگرد کمی صحبت و برای تمام افراد، آرزوی سلامتی کنیم. در این مطلب، به معرفی مدل و نوع هلیکپوتر مفقود شده رئیس جمهور آقای ابراهیم رئیسی می‌پردازیم و مشخصات فنی آن را می‌بینیم.

فهرست عناوین:

نگاهی به هلیکوپتر مفقود شده رئیس جمهور در حادثه آذربایجان شرقی

هلیکوپتر بل 412 با رنگ آمیزی آشیانه ریاست جمهوری

طبق ادعای برخی از کارشناسان نظامی و منابع خبری داخلی، هلیکوپتری که ردپای آن در حادثه مفقود شدن یا سقوط در آذربایجان شرقی حضور دارد، از نوع بل 412 آشیانه ریاست جمهوری است.

تا این لحظه، هیچ اطلاعات بیشتری از وضعیت سرنشیان‌های این حادثه در دسترس نیست و تمام تیم‌های امداد و نجات، در جستجوی آقایان ابراهیم رئیسی (رئیس جمهوری)، امیر عبداللهیان (وزیر امور خارجه)، آیت الله آل هاشم (امام جمعه تبریز) و مالک رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی) و سرنشین‌های دیگر این هلیکوپتر هستند که به علت شرایط بد جوی، فعلا به نتیجه امیدوار کننده‌ای نرسیده‌اند.

مشخصات فنی هلیکوپتر بل 412 ریاست جمهوری

هلیکوپتر مفقود شده رئیس جمهور ایران بل 412

بل 412 یک بالگرد دو موتوره چندمنظوره است که توسط بل هلیکوپتر تکسترون تولید می‌شود. این بالگرد بر اساس مدل بل 212 توسعه یافته و از یک روتور اصلی چهار پره کامپوزیتی برای ارتقای عملکرد خود بهره می‌برد. بل 412 به دلیل قابلیت اطمینان و تنوع کاربردی که دارد، در بازارهای غیر نظامی و نظامی به طور یکسان محبوب است.

تاریخچه و مدل‌های مختلف

هلیکوپتر مفقود شده رئیس جمهور بل 412

توسعه بل 412 در اواخر دهه 1970 آغاز شد. اولین نمونه اولیه این بالگرد در سال 1979 پرواز کرد و مدل اولیه آن در سال 1981 گواهینامه خود را دریافت کرد. مدل‌های مختلفی از این بالگرد تولید شده است، از جمله 412SP (عملکرد ویژه) با ظرفیت و وزن بیشتر مخزن سوخت و 412HP (عملکرد بالا) با سیستم انتقال ارتقا یافته. نسخه فعلی تولیدی این هلیکوپتر، 412EP (عملکرد ارتقا یافته) است که به سیستم کنترل پرواز خودکار دیجیتال دوگانه مجهز شده است. پیشرفته‌ترین مدل، 412EPI، از سیستم کنترل الکترونیکی موتور، نمایشگر کابین شیشه ای، سیستم ناوبری لمسی گارمین و ارتقای عملکرد برای بهبود قابلیت هاورینگ بهره می‌برد.

موتور و عملکرد

سقوط هلیکوپتر رییس جمهور ایران

بل 412 از موتور توربوشفت دوقلو Pratt & Whitney Canada PT6T-3D استفاده می‌کند که به دلیل قابلیت اطمینان و نرخ پایین خاموشی در حین پرواز شناخته شده است. این موتور 1920 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و در صورت از کار افتادن یکی از موتورها، می‌تواند برای 30 دقیقه توان اضطراری را فراهم کند. این بالگرد به طور اختیاری می‌تواند به موتور Pratt & Whitney PT6T-3DF برای قدرت بیشتر در هنگام برخاست مجهز شود.

ظرفیت مخزن سوخت استاندارد 1251 لیتر است و برای مسافت‌های بیشتر می‌توان از مخازن سوخت کمکی استفاده کرد. با پیشرفت‌های BLR Strake و Fast Fin، بل 412 عملکرد هاورینگ و راندمان سوخت عالی را ارائه می‌دهد. سرعت صعود این بالگرد 6.86 متر بر ثانیه، حداکثر سرعت کروز آن 245 کیلومتر در ساعت و برد آن تا 980 کیلومتر است. سقف عملیاتی این هلیکوپتر 6096 متر است.

کابین و تجهیزات الکترونیکی

هلیکوپتر سقوط رئیس جمهور ایران بل 412

بل 412 دارای کابین خلبان دو نفره با صندلی‌های ضد ضربه و کنترل‌های دوگانه است. مجموعه تجهیزات الکترونیکی آن شامل یک خلبان خودکار سه‌محوره برای کاهش بار کاری و خستگی خلبان و یک سیستم اطلاعات پروازی الکترونیکی چهار صفحه‌ای است. آپشن‌های اضافی شامل یک خلبان خودکار سه‌محوره برای قابلیت هاورینگ و نزدیک شدن خودکار، سیستم‌های مختلف رادیو/ناوبری، رادار آب و هوا و تجهیزات ارتباطی است.

طراحی و ویژگی‌ها

هلیکوپتر سقوط رئیس جمهور ایران بل 412

بل 412 از بدنه آلیاژ آلومینیوم سبک با ویژگی‌های حفاظت در برابر واژگونی استفاده می‌کند. این بالگرد شامل سیستم سلول سوخت مقاوم در برابر پارگی، کنترل‌های پرواز دیجیتال دوگانه، سیستم‌های الکتریکی، هیدرولیکی و سوخت اضافی و سیستم محافظت از برخورد سیم در قسمت دماغه است. کابین جادار این بالگرد 6.2 متر مکعب حجم دارد و می‌تواند تا 13 مسافر را جای دهد. محفظه بار در دُم هلیکوپتر قرار دارد. وزن خالی این بالگرد 3084 کیلوگرم و حداکثر وزن ناخالص داخلی آن 5398 کیلوگرم است.

کاربردها

بل 412 یک بالگرد چند منظوره است که برای طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله موارد زیر مناسب است:

  • جستجو و نجات
  • خدمات پزشکی اورژانس (EMS)
  • اطفای حریق
  • اجرای قانون
  • گارد ساحلی
  • مراقبت هوایی
  • مبارزه با تروریسم
  • سلاح‌های ویژه و تاکتیک‌ها (SWAT)

تاریخچه سوانح بالگرد بل 412

سانحه هلیکوپتر رئیس جمهوری آذربایجان شرقی - سقوط بل 412

در بخش قبل به بررسی مشخصات فنی هلیکوپتر بل 412 پرداختیم. با وجود قابلیت‌های فراوان و ایمنی بالای این بالگرد، متاسفانه شاهد سوانح هوایی‌ای برای این مدل بوده‌ایم که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

برخورد میان هوائی در فیلادلفیا

در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۹۱ میلادی، یک فروند بالگرد بل 412 با یک فروند هواپیمای پایپر آئرو استار در حومه شهر فیلادلفیا دچار سانحه هوایی شدند. در این حادثه، هر پنج سرنشین هر دو هواپیما، شامل سناتور جان هاینز از اعضای مجلس سنای ایالات متحده به همراه دو کودک در روی زمین، جان خود را از دست دادند.

سقوط بالگرد اورژانس هوایی در ویرجینیای غربی

در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۹۴ میلادی، یک فروند هلیکوپتر اورژانس هوایی مدل بل 412 متعلق به بیمارستان باپتیست شمالی کارولینا در نزدیکی بلوئید، ایالت ویرجینیای غربی، به منطقه‌ای کوهستانی برخورد کرد. در این سانحه، تمامی چهار عضو خدمه جان باختند.

سانحه هوایی ناشی از برخورد صاعقه در السالوادور

در تاریخ ۹ جولای ۲۰۰۲ میلادی، یک فروند بالگرد بل 412 متعلق به نیروی هوایی السالوادور پس از برخورد صاعقه سقوط کرد. در این حادثه، هر چهار خدمه و سه مسافر جان خود را از دست دادند.

سقوط بالگرد اورژانس هوایی در کالیفرنیا

در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۶ میلادی، یک فروند هلیکوپتر اورژانس هوایی مدل بل 412 با نام امداد هوایی ۲ در نزدیکی Hesperia، کالیفرنیا، در منطقه‌ای کوهستانی سقوط کرد. در این سانحه، هر سه خدمه جان باختند.

سقوط بالگرد نظامی در گویان

در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، یک فروند هلیکوپتر بل 412 EPI متعلق به ارتش گویان در شرایط نامساعد جوی در نزدیکی مرز ونزوئلا و گویان سقوط کرد. در این حادثه، ۲ خدمه و ۵ افسر ارشد جان خود را از دست دادند.