هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا

تاریخچه جالب هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا؛ از روزولت تا بایدن

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا که ایر فورس وان – Air Force One نام دارد، تاریخچه ای جذاب و خواندنی دارد که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

هواپیماهای خاص ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا نمادی منحصربه‌فرد از قدرت و اعتبار رؤسای جمهور بوده‌اند که به آنها ایر فورس وان Air Force One گفته می‌شود. این عبارت از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا باشد.

این هواپیماهای باشکوه که جزئیات مربوط به آنها اغلب در هاله‌ای از رمز و راز قرار دارد، فقط وسیله حمل و نقل برای فرمانده کل قوا نیستند. این هواپیماها را می‌توان نمادی از رهبری، امنیت و تجسم قدرت تکنولوژیکی هوابرد دانست. این هواپیماها توانایی سوخت‌گیری هوایی دارند و همچنین به تجهیزات ارتباطی و سامانه‌هایی برای کنترل جنگ در مواقع حساس از داخل هواپیما مجهز شده‌اند.

در تاریخ ایده‌ی توسعه‌ی یک ماشین پرنده چیزی بیش از یک فانتزی نبود و حتی در ذهن‌ها نمی‌گنجید. با این حال، با گذشت زمان دنیای امروزی شکل گرفته و پرواز اکنون به امری عادی تبدیل شده است. همانطور که تکنولوژی با گذشت زمان پیشرفت می‌کند، فناوری خارق‌العاده‌ای که سبب هدایت هواپیمای مشهور ریاست جمهوری می‌شود نیز دستخوش پیشرفت خواهد شد.

توسعه‌ی Air Force One داستانی جذاب و طولانی پشت خود دارد که نزدیک به یک قرن از تاریخ آمریکا را در بر می‌گیرد و تکامل هوانوردی ریاست جمهوری را از آغاز تا اوج پیچیدگی تکنولوژیکی به نمایش می‌گذارد. اگر از علاقه‌مندان به صنعت هوافضا هستید و می‌خواهید با خاص‌ترین هواپیماهای آمریکا ا‌شنا شوید، این مطلب که به بررسی تاریخچه هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است را از دست ندهید.

آغاز دوره‌ی پرواز رؤسای جمهور با تئودور روزولت

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا

درست با طلوع خورشید قرن بیستم، عصر جدیدی از پیشرفت و توسعه برای نسل بشر آغاز شد. در اواخر سال 1903، ویلبر و ارویل رایت کاری را انجام دادند که قبلاً غیرقابل تصور بود و مسیر بشریت را برای قرن آینده و سال‌های پس از آن تغییر داد.

در 17 دسامبر 1903، برادران رایت موفق شدند با ماشین پرنده خود پرواز کنند. این برادرهای افسانه‌ای سال‌ها روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه قبل از نخستین پروازشان کار می‌کردند. آن‌ها همچنین بخاطر ابداع اولین روش منطقی برای هدایت هواپیما شهرت دارند.

رسیدن به آسمان دیگر یک رویا نبود و تنها چیزی که می‌توانست لمس به ابرها را برای مردم در سراسر جهان ممکن کند درک رئیس‌جمهور ایالات متحده از اهمیت توسعه‌ی این پرنده‌های فوق‌العاده بود. تقریباً یک دهه پس از اولین پرواز برادران رایت، رئیس جمهور تئودور روزولت عنوان اولین رئیس جمهور را کسب کرد که توانست به قلمرو آسمان وارد شود. در یک نمایشگاه در سنت لوئیس در سال 1910، رئیس جمهور روزولت بر فراز جمعیت پرواز کرد. این سفر کوتاه توسط آرچیبالد هاکسی که برای برادران رایت کار می‌کرد، با رایت فلایر انجام شد.

نخستین پرواز ریاست جمهوری

رایت فلایر هواپیمای نسبتاً اولیه‌ای بود که برادران رایت برای فراهم کردن امکان سفرهای هوایی طراحی کردند. اولین هواپیما از آزمایش برادران رایت روی گلایدرها متولد گشت که در نهایت باعث شد آنها به یک سیستم محرکه متصل شوند. درحال حاضر این هواپیما در موزه ملی هوافضای اسمیتسونین در شهر واشینگتن، دی سی به نمایش گذاشته می‌شود.

پس از پرواز روزولت، هوانوردی ریاست جمهوری برای بیش از دو دهه هیچ پیشرفتی را شاهد نبود. اگرچه تئودور روزولت اولین رئیس‌جمهوری بود که موفق شد به آسمان برود، اما این پسر عموی او فرانکلین دلانو روزولت بود که برای تولد سفر هوایی ریاست‌ جمهوری به شکلی که امروز می‌شناسیم، بر سر کار آمد.

توسعه‌ی داگلاس دلفین و جایگزینی سفرهای دریایی با هوایی

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا - داگلاس دلفین

اگرچه تئودور روزولت به عنوان اولین رئیس‌جمهوری شناخته می‌شود که با هواپیما پرواز کرد، اما در واقع FDR اولین کسی بود که در زمان ریاست جمهوری خود با هواپیما به آسمان رفت. در سال 1910، هوانوردی آنقدر ایمن نبود که بتواند رئیس جمهور را در هواپیما ثابت نگه دارد و در دهه 1930 این فناوری آماده شد.

اولین هواپیمایی که به طور خاص برای سفر رئیس جمهور تعیین شد، یک هواپیمای آبی خاکی بود که RD-2 نام داشت. برای آماده‌سازی این هواپیما با هدف سفر ریاست جمهوری، کابین هواپیما با یک میز و یک رادیو کامل شد و نتیجه نهایی یک داگلاس دلفین بود، یکی از پنجاه و هشت فروندی که تاکنون ساخته شده است. Douglas Dolphin یک هواپیمای ساخت کارخانه شرکت هواپیماسازی داگلاس در کشور ایالات متحده بود که برای نخستین بار در ۱۹۳۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

تا زمانی که RD-2 برای استفاده توسط رئیس جمهور روزولت تعیین شود، روسای جمهور معمولاً از طریق یک کشتی تفریحی به نام Mayflower سفر می‌کردند که فعالیت خود را به عنوان یک قایق تفریحی ریاست جمهوری در دوران ریاست جمهوری تئودور روزولت آغاز کرد. این کشتی مسافرتی در سال ۱۶۲۰ میلادی توسعه یافت و موجب نخستین مهاجرت انگلیسی‌ها به دنیای جدید شد.

اگرچه می‌فلاور در زمان ریاست جمهوری روزولت جایگزین شد، اما این کشتی بادبانی سال‌ها قبل توسط رئیس‌جمهور هربرت هوور از رده خارج شده بود. هوور در سال 1929 پس از کنار گذاشتن می فلاور توضیح داد که هزینه نگهداری کشتی سالانه 300 هزار دلار است و سالانه مبلغ بیش از 5 میلیون دلار برای نگهداری از Mayflower هزینه می‌شود.

با یک وسیله نقلیه جدید برای سفر ریاست جمهوری، RD-2 هدف خود را برای رئیس جمهور روزولت در دو دوره اول ریاست جمهوری خود انجام داد و استفاده از RD-2 رسماً در سال 1939 به پایان رسید و پس از آن توسعه‌ی هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا وارد مسیر جدیدی شد.

جنگ جهانی دوم و نقش آن در هوانوردی

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا در جنگ جهانی دوم

در اوایل سپتامبر سال 1939، آلمان تحت حکومت آدولف هیتلر به لهستان حمله کرد که به طور گسترده به عنوان آغاز جنگ جهانی دوم در نظر گرفته می‌شود. با شروع جنگ، سفر به کشورهای اروپایی به سرعت به یک کار رایج تبدیل شد. در آن زمان تهدید زیردریایی‌های آلمانی در اقیانوس اطلس سفر به اروپا از طریق دریا را بسیار خطرناک و تقریباً غیرممکن کرده بود. با این حال، دیپلمات‌های آمریکایی بیش از هر زمان دیگری نیاز داشتند راهی مطمئن برای سفر به اروپا بیابند.

در اواسط دهه 1930، شرکت پان امریکن ورلد ایرویز از مهندسان سراسر کشور درخواست کرد هواپیمایی طراحی کنند که بتواند افراد و بسته‌ها را به سراسر اقیانوس اطلس منتقل کند. در نهایت، این رقابت باعث شد شرکت بوئینگ به عنوان برنده ظاهر شود.

از آنجا با بوئینگ قراردادی برای ساخت دوازده هواپیما بسته شد. هواپیمای ساخت بوئینگ 314 Clipper بود که طول 106 فوتی، طول بال‌های 152 فوتی و وزنی حدود 40 تن داشت و دقیقا همان کاری را که برای آن ساخته شده بود انجام داد و موفق به حمل و نقل هوایی مسافران از اقیانوس اطلس شد.

دیکسی کلیپر یکی از دوازده هواپیمای بوئینگ 314 بود که براساس این قرارداد ساخته شد. این هواپیما برای انتقال دیپلمات‌ها و مقامات خارجی به خارج از اروپا و خارج از مسیر نازی‌ها در آغاز جنگ مورد استفاده قرار گرفت. مهم‌ترین سفر دیکسی کلیپر در انتقال رئیس جمهور روزولت به کنفرانس کازابلانکا در سال 1943 بود، جایی که او و نخست وزیر بریتانیا وینستون چرچیل درباره استراتژی متفقین برای جنگ جهانی دوم بحث کردند. این سفر به چندین توقف نیاز داشت و بیش از دو روز طول کشید تا یک طرفه انجام شود.

به خدمت گرفتن سی-87 و سی‌-54

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا - سی 87

از آنجایی که ارتش ایالات متحده نگرانی‌هایی در مورد استفاده رئیس جمهور از هواپیماهای تجاری برای حمل و نقل داشت، تصمیم گرفت دستور تغییر هواپیمای نظامی برای استفاده رئیس جمهور را صادر کند. هواگرد پیشنهادی به منظور این استفاده یک C-87A بود که شباهت‌هایی به B-24 داشت. در مجموع 287 فروند C-87 رسماً از کارخانه هواپیماسازی Consolidated Aircraft در فورت ورث، تگزاس تحویل داده شد.

شباهت این هواپیما به بی-24 یکی از دلایلی بود که C-87 اصلاح شده یا Guess Where II به عنوان یک هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا نتوانست مدت زیادی در خدمت بماند، زیرا نگرانی‌هایی وجود داشت که با B-24 اشتباه گرفته شده و به عنوان یک هواپیمای جنگی دیده شود.

دومین هواپیمای مورد توجه داگلاس سی-54 اسکای مستر (ملقب به گاو مقدس) بود که برای نخستین بار در ۷ ژوئن ۱۹۳۸ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. این مدل که برای استفاده ریاست جمهوری پیکربندی مجدد شد، شامل یک محل خواب، یک تلفن و آسانسور جمع شدنی برای صندلی چرخدار روزولت بود.

بیشتر بخوانید:

۱۰ هواپیمای نمادین در تاریخ هوانوردی + عکس

این هواپیما «گاو مقدس» نام گرفت و رئیس جمهور روزولت دو ماه قبل از مرگش در فوریه 1945 تنها یک پرواز با آن داشت. رئیس جمهور هری اس. ترومن پس از تصدی مسئولیت، از این هواپیما استفاده گسترده‌ای کرد. در سال 1947، ترومن قانون امنیت ملی 1947 را در حالی که سوار بر این هواگرد مخصوص بود امضا کرد. امضای این قانون منجر به ایجاد نیروی هوایی شد و گاو مقدس را به زادگاه نیروی هوایی تبدیل کرد.

ترومن و جایگزینی گاو مقدس

ایر فورس وان

زمانی که قانون امنیت ملی در سال 1947 به تصویب رسید، طرح‌هایی برای جایگزینی گاو مقدس در حال اجرا بود و در نهایت هواپیمای ملقب به گاو مقدس با داگلاس VC-118 جایگزین شد. این هواپیما به نام زادگاه رئیس جمهور ترومن اينديپندنس نام گرفت.

گاو مقدس پس از بازنشستگی به عنوان هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا در نیروی هوایی مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت در سال 1961 بازنشسته شد. این هواپیما در حال حاضر در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده در دیتون، اوهایو به نمایش گذاشته می‌شود.

اينديپندنس اولین هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بود که با علامت‌های متمایز رنگ‌آمیزی شد و برای اولين بار نقش یک عقاب روی دماغه آن نقاشی شده بود كه بعدها به عنوان نشان رسمی Air Force One شناخته شد. ایندیپندنس شامل اتاقک و کابینی بود که برای 24 مسافر ساخته شده بود. مانند گاو مقدس، اينديپندنس نیز بازنشسته شد و اکنون در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده به نمایش گذاشته شده است.

هواپیماهای رئیس جمهوری آمریکا

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش نوآوری در جهان، رئیس جمهور دوایت دی. آیزنهاور چهار هواپیمای جدید را در دوران ریاست جمهوری خود به خدمات ریاست جمهوری معرفی کرد که لاکهید VC-121 نیز در میان آنها بود. این هواپیماها توسط بانوی اول مامی آیزنهاور، Columbine II نامگذاری شده‌اند.

کلمباین II از همان ابتدا اهمیت بسیار زیادی داشت، زیرا نخستین هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بود که علامت Air Force One روی بدنه‌ی آن نقاشی شد. نام Air Force One در سال 1953 پس از عبور یک پرواز تجاری با هواپیمای حامل رئیس جمهور آیزنهاور به کار گرفته شد. در ابتدا ایر فورس وان عمدتاً به عنوان یک اصطلاح غیررسمی استفاده می‌شد تا اینکه تقریباً ده سال بعد در سال 1962 رسمی شد. کلمباین II مانند مدل‌های قبلی خود پیش از بازنشستگی در سال 1968 به خدمت نیروی هوایی درآمد. سال 2015 تیمی از Dynamic Aviation بازسازی کلمباین II را آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد.

بوئینگ 707، ای فورس وان جدید با طراحی خاص

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا - بوئینگ 707

با آغاز سال 1959، جان فاستر دالس، دولت‌مرد آمریکایی و وزیرخارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری دوایت د.آیزنهاور، این موضوع را مطرح کرد که ممکن است هواپیمای ملخدار دیگر برای استفاده ریاست جمهوری مناسب نباشد. این پیشنهاد تا حدودی به این دلیل بود که نیکیتا خروشچف، نخست وزیر شوروی با توپولف Tu-114 پیشرفته‌تر که موتور توربوپراپ داشت سفر می‌کرد.

پس از آن سه فروند بوئینگ 707-120 توسط نیروی هوایی آمریکا برای استفاده دولتی خریداری شد. این سه هواپیما دارای نام‌های مأموریت هوایی ویژه (SAM) 970، 971 و 972 بودند.

قبل از اینکه آیزنهاور فرصت پرواز با یک هواپیما را داشته باشد، ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور به دلیل مناظرات خود با خروشچف در سال 1959 به اتحاد جماهیر شوروی منتقل شد. یک ماه بعد، آیزنهاور اولین پرواز ریاست جمهوری را با جت انجام داد. همچنین در این زمان وی به عنوان اولین رئیس جمهوری که با هلیکوپتر پرواز کرد معرفی شد. طی یک سفر دیپلماتیک در دسامبر 1959، آیزنهاور از سیزده کشور در مدت یک ماه بازدید کرد، سفری که با یک هواپیمای ملخی دوبرابر بیشتر زمان می‌برد.

این سه هواپیما در نهایت در اوایل دهه 1960 از نقش خود به عنوان هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا کنار گذاشته شدند. SAM 970 اکنون در موزه پرواز در سیاتل، واشنگتن به نمایش گذاشته شده است. SAM 971 زمانی که از آن برای بازگرداندن گروگان‌های آمریکایی در جریان بحران سال 1981 استفاده شد، به یک پرواز معروف دیگر ادامه داد. این هواپیما نیز در موزه هوافضای توسان، آریزونا قابل مشاهده است. برخلاف این دو مدل، SAM 972 در سال 1996 کنار گذاشته شد.

تاریخچه هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا

زمانی که رئیس جمهور جان اف کندی در سال 1961 روی کار آمد، بوئینگ 707 با شماره 26000 به خدمت گرفته شد كه لقب SAM26000 را به اين هواپيما دادند (SAM مخفف Special Air Missions است). به دستور بانوی اول ژاکلین کندی، برای این طراحی جدید از ريموند لویی، طراح مطرح صنعتی دعوت شد تا نمای بيرونی ويژه‌ای نسبت به مدل‌های قبلی به ایر فورس وان جدید ریاست جمهوری ببخشد.

در طراحی این هواپیما از رنگ آبی روشن و طرح سفيد رنگ استفاده شد كه واژه United States of America روی بدنه آن نقاشی شده بود و پرچم آمريكا روی دم هواپيما به چشم می‌خورد. نشان رييس جمهور آمريكا نیز روی دماغه هواپيما قرار گرفت. SAM 26000 با طراحی جدید خود در اکتبر 1962 به پرواز درآمد و به سرعت به نمادی از دولت آمریکا تبدیل شد.

یک سال پس از شروع استفاده گسترده از SAM 26000، کندی ترور شد. معاون رئیس جمهور لیندون بی. جانسون سوگند خود را در SAM 26000 یاد کرد و دستور داد جسد کندی را از تگزاس به واشنگتن برگردانند. جانسون به عنوان رئیس جمهور جدید به استفاده گسترده از SAM 26000 در داخل و خارج از کشور ادامه داد.

ده سال پس از ترور پرزیدنت کندی، جانسون درگذشت و جسد وی توسط SAM 26000 از واشنگتن به تگزاس منتقل گشت. SAM 26000 در دوران ریاست جمهوری نیکسون مورد استفاده گسترده قرار گرفت، به طوری که جت وسیله نقلیه او برای سفر به چین در سال 1972 و سفر دیگری به اتحاد جماهیر شوروی در سال بعد بود. نیکسون 26000 را روح سال 76 نامید.

مدل‌های SAM 27000, 28000, 29000

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا

در دسامبر سال 1972، SAM 26000 با SAM 27000 جایگزین شد، اما مدل قدیمی به‌طور کامل از کاربری اجرایی خارج نشد و تا زمان بازنشستگی از آن به عنوان پشتیبان برای SAM 27000 استفاده می‌شد. با حضور نیکسون، SAM 27000 در حادثه‌ای بر فراز سوریه درگیر شد، آن هم در زمانی که به خلبان اطلاع داده نشده بود همچین حادثه‌ای در کمین است.

با تصور اینکه ایر فورس وان مورد حمله قرار گرفته است، خلبان اقدامی فوری برای فرار از موقعیت انجام داد. خلبان در نهایت توسط نیروی هوایی متوجه شد که جت‌ها به عنوان اسکورت آنجا هستند. هنگامی که نیکسون پس از رسوایی واترگیت از ریاست جمهوری استعفا داد، با هواپیمای SAM 27000 به کالیفرنیا منتقل شد که با نشان Air Force One به پرواز درآمد.

در میانه پرواز، رئیس جمهور جرالد فورد سوگند یاد کرد. در طول دهه 1980، SAM 27000 در زمان پرزیدنت رونالد ریگان بیشترین کاربرد خود را نشان داد و ریگان از آن برای بیش از دویست مأموریت دیپلماتیک خود استفاده کرد. مدل SAM 27000 از دوره‌ی نیکسون تا زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش درحال خدمت بود و درنهایت در سال 2001 بازنشسته شد. این هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا اکنون در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان به نمایش گذاشته شده است.

هواپیمای مخصوص رئیس جمهور

اگرچه در زمان ریاست جمهوری ریگان هیچ تغییری در Air Force One ایجاد نشد، اما فرآیند ساخت جانشین SAM 27000 در این دوران آغاز گردید. در سال 1985، نیروی هوایی دو فروند هواپیمای جدید را درخواست کرد. دو هواپیمای بوئینگ VC-25 در سال 1986 تکمیل شد، اما مشکلات مربوط به سیم‌کشی تحویل هر دو هواپیما را تا سال 1990 در دوران ریاست جمهوری جورج اچ دبلیو به تعویق انداخت.

پس از تحویل، این دو فروند هواپیما به نام‌های SAM 28000 و SAM 29000 تعیین شدند. این مدل‌های جدید پیشرفته‌ترین هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بودند که توانایی حمل هفتاد مسافر را داشتند و تمام موارد مورد نیاز برای یک هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری را در خود جای داده بودند که شامل یک مرکز فرماندهی سیار در صورت حمله اتمی می‌شد. این جت‌ها همچنین به تدابیر دفاعی از جمله مسدود کننده‌های مادون قرمز و سیم‌کشی مجهز بودند. در مواردی، از هر یک از این وسایل نقلیه می‌توان برای حمل و نقل معاون رئیس جمهور استفاده کرد.

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا

در طول حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001، رئیس جمهور بوش درحال خواندن کتاب برای دانش‌آموزان دبستانی در فلوریدا از این حملات مطلع شد. پس از اطلاع، بوش فلوریدا را با ایر فورس وان ترک کرد. با این حال، کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی به جت هشدار دادند که یک جت مسافربری در نزدیکی ایر فورس وان قرار دارد و به تماس‌ها پاسخ نمی‌دهد.

سرهنگ مارک تیلمن، خلبان ایر فورس وان در آن زمان بعداً یادآور شد که هیچ اطلاعی از توانایی‌های تروریست‌ها در آن مقطع زمانی وجود نداشت. سرهنگ تیلمن ایر فورس وان را بر فراز خلیج مکزیک به پرواز درآورد تا ببیند آیا جت مسافربری ایر فورس وان را تعقیب می‌کند یا خیر، اما اینطور نبود. این هواپیما بعداً به عنوان جتی شناخته شد که فرستنده خود را گم کرده بود.

با این حال برنامه‌ها برای بازگرداندن رئیس جمهور به واشنگتن لغو شد و سرهنگ تیلمن رئیس جمهور بوش را به پایگاه نیروی هوایی در نبراسکا برد. پس از این واقعیت، کاخ سفید نتوانست هیچ شواهدی مبنی بر تهدیدی که علیه ایر فورس وان در 11 سپتامبر صورت گرفته بود را تأیید کند. تحقیقات نشان داد که هشدار شوم معاون رئیس جمهور یک ارتباط نادرست بوده است.

آینده‌ی ایر فورس وان

آینده ایر فورس وان

مدل‌های SAM 28000 و 29000 به عنوان Air Force One در دنیای امروز نیز در حال استفاده هستند. همین امسال جو بایدن با چنین مدلی از اوکراین دیدن کرد. جدیدترین نسخه در واقع دو فروند VC-25B نمونه شخصی سازی شده بویینگ ۷۴۷ است که طراحی آشنای آبی تخم اردکی، طلایی و سفیدی دارد. این دو هواپیما قرار است ۳.۹ میلیارد دلار هزینه داشته باشند.

در طول پرواز برای افزایش امنیت، جت حامل بایدن از علامت Air Force One استفاده نکرد، بلکه نقش SAM060 روی آن حک شد. فضای قابل استفاده داخل هواپیماها ۳۷۲ متر مربع بود که در سه طبقه تقسیم شده بود. علاوه‌بر اتاق ریاست جمهوری، فضاهایی برای اقامت مشاوران، افسران پلیس مخفی و خبرنگاران تعبیه شده بود.

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا

البته باید گفت رئیس جمهور برای سفرهای کوتاه هوایی از یک هلیکوپتر استفاده می‌کند که ویژگی آن رنگ سبز بدنه است و مارین وان نام دارد. هلیکوپترهای مشابه به عنوان پرنده‌های رد گم کن هنگام سفر در کنار هلیکوپتر رئیس جمهور پرواز می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که دستور تغییر رنگ‌آمیزی هواپیمای ایر فورس وان را به سرخ، سفید و آبی داده است تا هواپیما آمریکایی‌تر باشد. طرح رنگی میهن پرستانه مورد نظر ترامپ سال گذشته رد شد، زیرا بویینگ اعلام کرد که به مهندسی اضافی نیاز داشته و زمان و هزینه بیشتری خواهد برد.

ایر فورس وان با طراحی ترامپ

در سپتامبر 2020، نیروی هوایی در مورد آینده‌ی ایر فورس وان چنین اعلام کرد که قراردادهای متعددی برای پیشبرد با چندین سازنده برای توسعه هواپیماهای مافوق صوت امضا شده است. از میان صنایع مافوق صوت توسعه یافته، یکی از هواپیماهای جدید می‌تواند به عنوان ایر فورس وان خدمت کند.

بیشتر بخوانید:

گرانترین هواپیماهای نظامی تاریخ + عکس

در هشت دهه گذشته، رئیس‌جمهورهای ایالات متحده با هواپیماهای بی‌نظیری پرواز کرده‌اند. ایر فورس وان به عنوان نمادی از قدرت و دیپلماسی آمریکا در سراسر جهان شناخته می‌شود که روسای جمهور را برای دیدار با رهبران جهان و رسیدگی به مسائل حیاتی کشور اعزام می‌کند. داستان و تاریخچه‌ای که پشت آن وجود دارد را می‌توان گواهی بر تعهد این کشور به حفاظت از بالاترین مقام خود و به کارگیری شگفتی‌های فناوری هوانوردی دانست.

گفته می‌شود اولین فروند از هواپیماهای VC-25B در سال ۲۰۲۷ و دومین فروند نیز در سال ۲۰۲۸ ساخته خواهد شد. با نگاه به آینده، به نظر می‌رسد نیروی هوایی آمریکا به ارتقای هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا و مدل‌های ایر فورس وان ادامه خواهد داد و از هیچ تلاشی برای حفظ اقتدار ریاست جمهوری دریغ نخواهد کرد.