تاریخ تولید و کارکرد هلیکوپتر مفقود رئیس جمهور ایران

هلیکوپتر رئیس جمهور، متعلق به 40 سال قبل است!

هلیکوپتر مفقود شده رئیس جمهور، آقای ابراهیم رئیسی در مناطق آذربایجان شرقی، یک بالگرد بل 412 بوده که به گفته برخی از کارشناسان، از تولد، سن یا بهتر بگوییم تاریخ آغاز کارکرد آن بیش از 4 دهه می‌گذرد؛ اما داستان چیست؟

عصر روز یکشنبه، در 30 اردیبهشت ماه 1403 خبر مفقود شدن هلیکوپتر رئیس جمهور ایران مانند یک بمب، فضای مجازی را منفجر کرد. رسانه گجت نیوز طبق رسالت خبری خود و پوشش اخبار داخلی، قبلا در مورد مشخصات فنی و جزئیات هلیکوپتر رئیس جمهور توضیحات کافی را ارائه کرده است اما حالا یک موضوع دیگر، توجه رسانه‌های داخلی را به این قضیه جلب کرده؛ و آن هم چیزی نیست جز سن هلیکوپتر مفقود شده رئیس جمهور ایران در مناطق آذربایجان شمالی!

فهرست عناوین:

سن و کارکرد عجیب هلیکوپتر رئیس جمهور

تاریخ تولید و کارکرد هلیکوپتر مفقود رئیس جمهور ایران

به گفته برخی از کارشناسان نظامی و رسانه‌های داخلی در سوشال مدیا، مالکیت بالگرد بل 412 که ردپای آن در حادثه اخیر دیده می‌شود، در دهه 70 شمسی، مربوط به شرکت نفت بوده که پس از اورهال و نصب تجهیزات مخصوص مانند گجت‌های دید در شب و  … به آشیانه بالگردهای ریاست جمهوری اضافه شده است. یعنی سن بالگرد مفقود شده رئیس جمهور در حادثه آذربایجان شرقی، به نزدیک 40 سال می‌رسد.

آیا 40 سال برای هلیکوپتر سن زیادی است؟

تاریخ تولید و کارکرد هلیکوپتر مفقود رئیس جمهور ایران

با توجه به شرایط تحریمی که بر کشور عزیز ایران حاکم است، میانگین سن ناوگان هلیکوپترهای کشور تقریبا در همین بازه قرار دارد. هلیکوپترهای هوانیروز مانند بل 212 ساخت 1960 میلادی یا بل 214 و شنوک CH47 که تولد آن‌ها به دهه 70 میلادی بازمی‌گردد، از نمونه‌های بارز این موضوع هستند.

کارکرد بالای هلیکوپتر رئیس جمهور باعث سقوط شده است؟

سن بالگرد مفقود شده رئیس جمهور ابراهیم رئیسی

نمای کاکپیت بالگرد بل 412

با طرح عدد 40 سال برای کارکرد هلیکوپتر رئیس جمهور، این سوال در ذهن ما پدید می‌آید که آیا این بالگرد فرسوده بوده است و همین موضوع، باعث مفقود یا نقص فنی احتمالی در آن شده؟ هرچند که در حال حاضر نمی‌توان بر اساس مدارک، راجع به این مسئله صحبت کنیم اما به نظر می‌رسد که شرایط جوی نامناسب و مه غلیظ، اصلی‌ترین عامل در مفقود شدن هلیکوپتر رئیس جمهور باشند؛ کمااینکه تیم‌های نجات هم هنوز در حال جستجو هستند و این شرایط نامساعد، کار آن‌ها را هزار برابر سخت‌تر کرده است. به علاوه باید اشاره کنیم که این بالگرد، مخصوص به آشیانه ریاست جمهوری بوده و مطمئنا از نظر فنی، در شرایط مطلوبی به سر می‌برده است و احتمال وقوع نقص فنی در آن، بسیار کم به نظر می‌رسد.

مشخصات بالگرد گم شده رئیس جمهور

سن بالگرد مفقود شده رئیس جمهور ابراهیم رئیسی

نمای کابین بالگرد بل 412

بل 412 یک بالگرد دو موتوره چندمنظوره است که بر پایه مدل بل 212 توسعه یافته و از یک روتور اصلی چهار پره کامپوزیتی برای ارتقای عملکرد خود بهره می‌برد. این بالگرد به دلیل قابلیت اطمینان و تنوع کاربردی، در بازارهای غیر نظامی و نظامی به طور یکسان محبوب است. بل 412 از موتور توربوشفت دوقلو Pratt & Whitney Canada PT6T-3D استفاده می‌کند که قدرتی معادل 1920 اسب بخار تولید می‌کند. این بالگرد به طور استاندارد دارای مخزن سوخت 1251 لیتری است و می‌تواند تا 13 مسافر را حمل کند.

بل 412 به کابین خلبان دو نفره با صندلی‌های ضد ضربه و سیستم‌های ناوبری و کنترلی پیشرفته مجهز شده است. این بالگرد در مدل‌های مختلفی از جمله 412SP (عملکرد ویژه) و 412HP (عملکرد بالا) تولید می‌شود و کاربردهای متنوعی در حوزه‌های مختلف از جمله جستجو و نجات، خدمات پزشکی اورژانس، اطفای حریق، گشت هوایی و عملیات نظامی دارد. بل 412 به دلیل عملکرد بالا، قابلیت اطمینان و تنوع کاربردی، به عنوان یکی از بالگردهای محبوب در میان کاربران غیرنظامی و نظامی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*