آلوده ترین هوا

این کشورها، آلوده ترین هوا را در سال 2023 داشته‌اند

رتبه‌بندی آلوده ترین کشورها در سال 2023 از نظر وضعیت هوا نشان می‌دهد که تقریبا کل جمعیت جهان، هوایی آلوده‌تر از حد مجاز را تنفس می‌کنند.

جدیدترین بررسی‌ها از سطح آلودگی هوا در سراسر دنیا نشان می‌دهد که تقریبا کل ساکنان کره زمین، هوایی آلوده‌تر از سطح مجاز آلودگی هوای تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) را تنفس می‌کنند. در این بین البته ساکنان برخی شهرها و کشورها هوایی به‌مراتب آلوده‌تر را استنشاق می‌کنند. در ادامه مطلب پیش رو در گجت نیوز، با اتکا جدیدترین آمارها، آلوده ترین کشورهای جهان در سال 2023 را معرفی می‌کنیم.

آلوده ترین کشورها از نظر کیفیت هوا در سال 2023 کدامند؟

در اینفوگرافی که در ادامه می‌بینید، آلوده ترین کشورهای دنیا بر اساس اطلاعات یک شرکت سوئیسی فعال در حوزه فناوری‌های کیفیت هوا با نام IQAir، رده‌بندی شده‌اند. این رده‌بندی بر اساس میانگین غلظت سالانه PM2.5 در سال 2023 تنظیم شده است.

آلوده‌ترین هوا را در سال 2023

واحد μg/m³ به میکروگرم در متر مکعب اشاره دارد و PM2.5 نیز به ذرات ریز آلودگی با قطر 2.5 میکرومتر یا کوچک‌تر اطلاق می‌شود که می‌توانند با نفوذ به اعماق ریه‌های فرد، منجر به بروز مشکلات تنفسی و سلامتی گسترده‌ای شوند.

سازمان بهداشت جهانی تا سال 2021 حداکثر سطح مجازی از PM2.5 که انسان می‌توانست در معرض آن قرار بگیرد را برابر با 10 میکروگرم در متر مکعب اعلام کرده بود؛ اما در این سال با به‌روزرسانی دستورالعمل‌های کیفیت هوای خود، این رقم را تا 5 میکروگرم بر متر مکعب کاهش داد.

خوب است بدانید که مهم‌ترین منابع انتشار ذرات PM2.5، اگزوز وسایل نقلیه، احتراق نیروگاه‌ها، دود ناشی از آتش‌سوزی، گردوغبار و خاک است. بنا بر نتایج تحقیقاتی که در سال 2022 از شاخص عمر کیفیت هوا منتشر شده، حداقل 97.3 درصد از جمعیت جهان در معرض مقادیر بیش از حد مجاز PM2.5 هستند.

محققان می‌گویند با این آمار، متوسط طول عمر جهانی با توجه به معیارهای سازمان بهداشت جهانی تا 2.2 سال کاهش پیدا می‌کند. به‌طور خاص، ساکنان منطقه جنوب آسیا که همواره یکی از کانون‌های آلودگی در دنیا بوده و 37 شهر از 40 شهر آلوده را در خود جای داده، ممکن است تا 5 سال عمر کوتاه‌تری داشته باشند.

رده‌بندی آلوده‌ترین کشورها در سال 2023

همان‌طور که رده‌بندی آلوده ترین کشورها در سال 2023 مشخص است، دو قاره آسیا و آفریقا محل قرارگیری رده‌های 1 تا 20 آلوده ترین کشورهای دنیا هستند.

البته ذرات ریز آلودگی به‌سادگی می‌توانند صدها کیلومتر را طی کرده و بین کشورها و مناطق جغرافیایی مختلف جابه‌جا شوند. برای مثال باید گفت که بنا بر بررسی‌های انجام شده، تقریبا 30 درصد از آلودگی هوای ایالت پنجاب هند از کشور همسایه، یعنی پاکستان به این ایالت رسیده است. از سویی، منشا 30 درصد از آلودگی شهرهای بزرگ بنگلادش نیز به هند می‌رسد.

همچنین بخوانید:
کشف قدیمی ترین ویروس انسانی متعلق به ۵۰ هزار سال پیش از سویه‌های کرونا جدید چه می‌دانیم؟ چرا آسترازنکا واکسن کرونا را جمع آوری کرد؟ از بوی نویی خودرو لذت می‌برید، سرطان می‌گیرید!