خرید خودروهای وارداتی

متقاضیان جدید خرید خودروهای وارداتی بخوانند

در این مطلب به بررسی شرایط و ضوابط اعلام شده از نحوه ثبت نام و خرید خودرو در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی می‌پردازیم.

طبق آخرین اخبار خودرو، دور جدید عرضه خودروهای وارداتی چند روز پیش آغاز شد و در این دوره نیز شاهد حضور برندهای مطرح خودروسازی بودیم و مشتریان می‌بایست بر اساس اولویت اعلام شده نسبت به انتخاب و خرید خودرو مورد نظر اقدام می‌کردند. اما خرید خودرو در سامانه یکپارچه چه ضوابطی دارد و آیا همه افراد می‌توانند نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند؟

ضوابط خرید خودروهای وارداتی عرضه شده در سامانه

خودروهای وارداتی

پانزدهمین دوره ثبت‌نام خودروهای وارداتی نیز برای کسانی که اسفندماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند در تاریخ چهارشنبه مورخ 9 خرداد پایان یافت. در این دوره نیز ۱۰ محصول وارداتی توسط ۴ شرکت واردکننده عرضه شد که قیمت و شرایط فروش همگی این محصولات از جمله قیمت تویوتا کرولا، قیمت اشکودا سوپرب، قیمت جی ای سی امکو و قیمت هیوندای کونا و… را در گجت نیوز اعلام کردیم.

ویدیو مرتبط

تأمین نیاز و تنظیم بازار خودروی کشور از طریق واردات خودرو، یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بود که تصویب قانون و آیین‌نامه‌های آن چندین ماه به طول انجامید و در فرایند تأمین ارز و واردات این خودروها نیز مشکلات زیادی به‌وجود آمد؛ اما از چندی پیش، مسئولان وزارت صنعت از ورود تعداد قابل توجهی خودروی خارجی به گمرکات کشور خبر دادند و به‌دنبال این امر مهم، روزنه امیدی به تحول بازار خودرو در کشور پدیدار شد.

بر همین اساس، متقاضیان خودروهای وارداتی که اسفندماه ۱۴۰۱ با بلوکه کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی برای ثبت نام اقدام کرده و نوبت‌بندی شده بودند، تنها کسانی‌ هستند که می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه خودرو نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند. جالب است که برخی از این افراد، در ۱۴ دوره قبلی عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، هیچ خودرویی انتخاب نکرده‌اند و باقی ماندن آنها باعث توقف ثبت نام متقاضیان جدید شده است.

اما مسئله اصلی اینجا مطرح می‌شود که این دسته از متقاضیان شاید از پرداخت و تامین وجه میلیاردی برای خرید این خودروهای وارداتی ناتوان باشند؛ زیرا در زمان ثبت نام قرار بود خودروهایی با ارزش ۱۰ هزار دلار وارد شود که در این صورت بهای اغلب آنها حتی با احتساب حقوق دولتی به حدود 1 میلیارد تومان هم نمی‌رسید؛ اما اکنون اغلب خودروهای وارد شده بالای ۲ میلیارد تومان قیمت دارند.

تکلیف متقاضیان جدید چیست؟

خودروهای وارداتی

طبق اظهارات اخیر مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت کشور، تا زمانی که تکلیف متقاضیان موجود در صف دوره‌های پیشین روشن نشود، خبری از ثبت نام جدید خودروهای وارداتی نخواهد بود؛ اما خبر خوب این است که وزارت صمت به‌دنبال تمهیداتی است که اگر این افراد همچنان در نوبت بمانند، احتمالا طی مصوبه‌ای امکان ثبت نام افراد جدید نیز فراهم شود.

با این حساب، متقاضیان ثبت نام خودروهای وارداتی به ناچار باید منتظر تعیین تکلیف متقاضیان قدیمی بمانند؛ اما اگر مصوبه جدیدی ابلاغ شود، در هر دوره خودروهای وارداتی در مدت کوتاهی به متقاضیان قدیمی عرضه می‌شود و پس از آن، عرضه به متقاضیان جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت. طبق قاعده شورای رقابت، یک خودرو حداقل ۳ بار به‌صورت عادی عرضه می‌شود و اگر مشتری نداشته باشد، می‌تواند وارد سامانه مازاد شده و به مشتریان جدید عرضه شود.

همچنین بخوانید:
فروش میتسوبیشی اوتلندر در سامانه خودروهای وارداتی به‌زودی آغاز خواهد شد تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری معین خودرو راهی نمایشگاه خودرو تهران شد + عکس تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری، وارداتی جدید معین خودرو به نمایشگاه خودرو تهران آمد + عکس بررسی جی ای سی امکو – GAC Emkoo ؛ خاص‌ترین کراس اور چینی در ایران + ویدیو کیا سلتوس فیس لیفت به ایران آمد + مشخصات فنی، آپشن ها و کاتالوگ رسمی کوشا خودرو