ماهواره چوبی

ژاپنی ها نخستین ماهواره چوبی جهان را ساختند

دانشگاه کیوتو و جنگل‌داری سومیتومو در ژاپن، خبر از ساخت نخستین ماهواره چوبی جهان و برنامه‌ریزی برای پرتاب آن به فضا داده‌اند.

نخستین ماهواره مصنوعی چوبی دنیا، یکی از جدیدترین اختراعات بشر است که با نام لینگوست (LignoSat) و با همکاری دانشگاه کیوتو و جنگل‌داری سومیتومو ساخته شده و قرار است در سپتامبر سال جاری میلادی از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شود.

ماهواره چوبی چه مزیتی نسبت به دیگر ماهواره‌ها دارد؟

بر اساس آخرین اخبار نجوم، توسعه این ماهواره از جنس چوب ماگنولیا در آوریل 2020 آغاز شده و تا امروز به طول انجامیده است. محققان بعد از بررسی و آزمایش مقاومت چوب درخت‌های گیلاس، توس و ماگنولیا در فضا، چوب ماگنولیا را به‌دلیل مقاومت بیشتر آن برگزیدند.

در این آزمایش‌ها، یک قطعه از همه این چوب‌ها روی یک تراشه به فضا فرستاده شد و نهایتا محققان متوجه برتری ماگنولیا شدند. چوب ماگنولیای مورد استفاده در ساخت این ماهواره را نیز جنگل‌داری سومیتومو تهیه کرده است.

ماهواره چوبی لینگوست

لینگوست که در ابعاد 10 سانتی‌متر مکعبی و با یک روش سنتی ژاپنی، بدون استفاده از هیچ نوع پیچ یا چسبی ساخته شده، از صفحات خورشیدی کوچکی در بدنه خارجی خود برخوردار است.

ایده ساخت لینگوست از آن‌جا می‌آید که محققان متوجه مزایای چوب نسبت به دیگر مواد مورد استفاده در ساخت ماهواره شدند. در واقع چوب هیچ اثر منفی بر سلامت و ایمنی فضانوردان ندارد و از طرفی اختلالی در عملکرد دقیق تجهیزات ماهواره نیز ایجاد نمی‌کند.

گفتنی است در حال حاضر و بنا بر قوانین بین‌المللی، ساخت ماهواره‌های تجزیه‌پذیر الزامی است تا از انباشت زباله‌های فضایی بعد از پایان ماموریت‌ها جلوگیری شود. با وجود این و اگرچه ماهواره‌های فلزی بعد از ورود به جو می‌سوزند، به‌دلیل نوع موادی که در ساخت‌شان به‌کار رفته، آلاینده‌هایی را وارد هوا می‌کنند؛ حال آن‌که ساخت و توسعه ماهواره های چوبی می‌تواند تاثیر این آلاینده‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد و نوعی فعالیت دوست‌دار محیط زیست باشد.

گفتنی است، توسعه نسل‌های بعدی این ماهواره بستگی تامی به عملکرد نسخه فعلی دارد. مطابق برنامه قرار است تا 6 ماه بعد از پرتاب لینگوست، اطلاعات مربوط به انبساط و انقباض چوب، دمای داخلی، ژئومغناطیس و عملکرد تجهیزات الکترونیکی آن جمع‌آوری و به ایستگاه‌های زمینی در دانشگاه کیوتو فرستاده شود. بعد از این و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، توسعه دومین ماهواره با نام لینگوست 2 آغاز خواهد شد.

جنگل‌داری سومیتومو نیز برنامه دارد از نتایج عملکرد این ماهواره در فضا برای درک بهتر نحوه تجزیه چوب در سطح نانو استفاده کند و از نتایج این کار در خلق کاربردهای جدید برای چوب، از جمله ساخت مواد بادوام برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کند.

در گجت نیوز بخوانید:
خبر ناامید کننده برای عاشقان آدم فضایی ها: ما تنها هستیم چین در فضا هم دست از رکورد زدن برنمی‌دارند خودروی تسلایی که ایلان ماسک به مریخ فرستاد احتمالا با زمین برخورد می‌کند! هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز و عجیب را در مدار زمین رها کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*