نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ از نگاه مجله تایم

جدیدترین و برترین اختراعات سال ۲۰۲۳ از نگاه مجله تایم

مجله تایم هر سال فهرستی از برترین نوآوری ها و اختراعات در حوزه‌های مختلف سلامت، سرگرمی، کشاورزی، زیبایی، الکتریک مصرفی و غیره را منتشر می‌کند.

نزدیک به دو دهه است که مجله تایم هر ساله فهرستی از بهترین نوآوری ها و اثرگذارترین محصولات سخت افزاری و نرم افزاری سال را گردآوری و معرفی می‌کند. انرژی پاک، هوش مصنوعی و ربات‌هایی برای بهبود عملکرد افراد معمول مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که طی دو سال گذشته شرکت‌ها تمرکز ویژه‌ای روی آن‌ها داشته‌اند.

بنابراین نباید خیلی از این که اکثر آیتم‌های این لیست جزو سه حوزه پر توجه هستند، متعجب شویم.

جدیدترین اختراعات سال ۲۰۲۳

در این مقاله به بررسی و معرفی فهرستی از محصولات و فناوری‌های برتر سال ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت که توسط نویسندگان مجله تایم انتخاب شده است.

برترین فناوری مناسب معلولین

فناوری لطف بزرگی به افراد دارای معلولیت‌های جسمی کرده است. تکنولوژی به بشر کمک می‌کند نواقصش را برطرف کند و توانمندی‌هاش را افزایش دهد. خوشبختانه امسال محصولات و گجت‌های مناسب معلولین پیشرفته‌تر شده‌اند و هر سال هم بهتر می‌شوند.

عصای هوشمند CAN Go

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - عصای هوشمند Can Go

هر سال ۵۰ میلیارد دلار خرج هزینه‌های پزشکی مرتبط با زمین خوردن افراد سالمند می‌شود.  عصای هوشمند CAN Go یک عصا با قدرت‌گیری از هوش مصنوعی است که قادر به تشخیص سقوط، رهگیری فعالیت، موقعیت‌یابی‌با GPS و تماس با اورژانس است. در کنار این‌ها یک چراغ قوه را هم ارائه می‌کند.

احمد القاضی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت CAN در ارتباط با این محصول می‌گوید: سالمندان به سختی فناوری‌های جدید را می‌پذیرند، به همین خاطر هم ما تصمیم گرفتیم این فناوری‌ها را در دستگا‌های فعلی مورد استفاده آن‌ها، پیاده‌سازی کنیم.

اختراع جدید عصای هوشمند این کمپانی فعالیت‌های روزمره کاربران را زیر نظر می‌گیرد و می‌تواند اطلاعات مربوط به کاربر سالمند را برای اعضای خانواده یا پزشکان ارسال کند.

برترین پروژه هوش مصنوعی

سال ۲۰۲۳، هوش مصنوعی تحول بزرگی را تجربه کرد که شروع‌کننده این حرکت انقلابی، هوش مصنوعی ChatGPT بود که در دسترس عموم کاربران قرار گرفت.

ربات چت ChatGPT

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - هوش مصنوعی ChatGPT

مدل زبانی GPT-4 کمپانی OpenAI، همچنان قدرتمندترین مدل زبانی هوش مصنوعی است که قدرت‌بخش ربات چت ChatGPT هم هست. نسخه قبلی این مدل به‌نام GPT-3 در آزمون‌های وکالت ۱۰ درصد بهتر از انسان عمل کرده بود. اما نسل جدید آن حالا ۹۰ درصد بهتر از انسان‌ها در آزمون شرکت می‌کند.

این ربات چت می‌تواند برای وقایع استدلال بیابد، مفاهیم پیچیده را به زبان ساده تجزیه و تحلیل کند و یا حتی توضیح دهد که چرا یک شوخی خنده‌دار است.

همین اواخر هم کمپانی اوپن ای آی، قابلیت تعامل با مدل از طریق صدا و تصویر به‌عنوان ورودی را هم به ربات چت هوش مصنوعی خودش اضافه کرده است تا یکی از بهترین اختراعات جدید امسال را رقم بزند.

برترین اختراع جدید در اپلیکیشن و نرم افزار

توسعه‌دهندگان هر ساله هزاران اپلیکیشن و نرم افزار کاربردی را در اختیار کاربران می‌گذارند. گرچه نوآوری در این عرصه کمی سخت شده است، اما ادوبی توانسته با یک اپلیکیشن موبایل، این کار را انجام دهد و به انتخاب مجله تایم یکی از برترین نوآوری‌ها و اختراعات جدید سال ۲۰۲۳ لقب بگیرد.

راهکار هوش مصنوعی Liquid Mode ادوبی برای کار با فایل‌های PDF

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - Liquid Mode ادوبی

اسناد PDF خیلی مفید هستند. چرا که به شما اجازه می‌دهند آن‌ها را هم روی گوشی، هم کامپیوتر و هم نمایشگرهای بزرگتر از آن ببینید. اما بسیاری از کاربران مجبور می‌شوند صفحه را بارها زوم کنند یا کمی عقب ببرند تا بتوانند بخشی از یک فایل PDF را بخوانند.

کمپانی Adobe که از قدیم‌الایام در حال کار روی نرم افزارهای مدیریت و ویرایش پی‌دی‌اف است، به‌تازگی از یک راهکار هوش مصنوعی به‌نام Liquid Mode رونمایی کرده که می‌تواند این مشکل را حل کند. این حالت که داخل نرم افزار Acrobat Reader تعبیه شده، از الگوریتمی برای تغییر سایز یک سند پی‌دی‌اف مطابق اندازه نمایشگر دستگاه کاربر و حتی تغییر فونت سایز آن استفاده می‌کند. علاوه بر این می‌توانید از طریق آن داخل یک سند پی‌دی‌اف به‌دنبال کلمه مورد نظر خود بگردید. ادوبی می‌گوید از آنجا که میلیون‌ها نفر روزانه از اسناد PDF استفاده می‌کنند، ارزشش را داشت این مشکل همیشگی که بسیاری از آن‌ها را آزار می‌داد، حل کنیم.

برترین نوآوری در حوزه VR/AR

امسال شاهد عرضه چندین هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده کارآمد به بازار بودیم. نمونه بارز آن هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro کمپانی اپل است که امکانات خوبی را در اختیار کاربران می‌گذارد. یا شرکت Axiom یک باغ وحش هولوگرامی را راه‌اندازی کرده که مراجعه‌کنندگان می‌توانند با حضور در آن حیوانات را به‌صورت هولوگرامی ببینند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. اما برترین نوآوری در این حوزه، متعلق به یک هدست واقعیت افزوده است که در طول عمل‌های جراحی به کمک پزشکان خواهد آمد.

هدست واقعیت افزوده پزشکی Medivis SurgicalAR

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - Medivis SurgicalAR

جراحان معمولا باید یک صفحه یا کلیپ‌برد، اطلاعات مربوط به بیماران را مطالعه کنند. پلتفرم واقعیت افزوده SurgicalAR شرکت Medivis می‌خواهد این رویه را تغییر دهد. به‌لطف فناوری این شرکت، حالا یک جراح می‌تواند یک هدست AR بپوشد و به اطلاعات بیمار روی بدن شخص خود آن دسترسی پیدا کند. همچنین یک سیستم راهنمای بصری  در دسترس آن قرار خواهد گرفت که حتی در جراحی‌های پیچیده‌ای مثل برداشتن یک موتور مغزی هم کمک پزشک می‌کند و تا حد ممکن خطاهای انسانی را می‌کاهد. عملکرد این سیستم به‌قدری خوب بوده که هم اکنون در مرکز سرطانی اندرسون MD هیوستون آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

برترین نوآوری در حوزه زیبایی

امسال فناوری‌های مربوط به زیبایی و سلامت هم دستخوش تحول خوبی شدند. به‌طور مثال یکی از شرکت‌های بیوتکنولوژی از مواد بوتاکس تزریقی جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند پروتئین‌های مورد نیاز پوست را تأمین کند و تا چند ماه اثرگذاری بیشتری داشته باشد. یا شرکت دیگری اتوی موی مدرنی را ساخته که از آسیب‌های ناشی از سوختن مو جلوگیری می‌کند. اما شاید لیزر جوان‌ساز صورت Lyma موفق‌تر از این موارد باشد.

لیزر جوان‌ساز صورت Lyma

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - لیزر جوان‌ساز صورت Lyma

مدیر بخش علمی شرکت Lyma، پل کلایتون زمانی که در حال معاینه مرد ۶۲ ساله‌ای بود که زانوی خودش را لیزردرمانی کرده بود، متوجه شد که پوست زانوی او ۲۰ سال جوان‌تر از دیگر نقاط بدنش به‌نظر می‌رسد. این جرقه ایده ساخت لیزر سطح پایین مخصوص پوست صورت را در ذهن او شکل داد تا کاربران بتوانند در حالی که روی مبل لم داده و مشغول استراحت هستند، بتوانند از این لیزر برای جوان‌سازی پوست بخش‌های مختلف بدن خود استفاده کنند. فقط کافیست ۱۵ دقیقه از آن استفاده کنید تا اسکارها و چین و چروک از روی پوست پاک شود. این یک دستگاه لیزر ۵۰۰ میلی‌واتی است که گواهی FDA آمریکا را هم کسب کرده است.

برترین نوآوری حوزه الکترونیک مصرفی

امسال در حوزه الکترونیک مصرفی فناوری‌های خوب و کاربردی معرفی شد. به‌طور مثال گوشی نوکیا G22 به‌عنوان تعمیرپذیرترین موبایل هوشمند جهان وارد بازار شد. سونی از دوربین Alpha 7R V با یک سیستم فوکوس خودکار نوآورانه‌تر رونمایی کرد. یک لپ تاپ کاملا ارتقاپذیر (حتی پردازنده و گرافیک) به‌نام Framework 16 رونمایی شد که می‌تواند جایگزین به‌حق دسکتاپ‌ها باشد. اینتل نیز از نسل جدید درگاه‌های انتقال داده تاندربولت ۵ با سرعتی استثنایی رونمایی کرد. اما یکی از نوآورانه ترین فناوری های حوزه الکترونیک مصرفی، دوربین Canon MS-500، توانمندترین دوربین جهان بود.

دوربین کانن MS-500

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - دوربین کانن MS-500

گرچه تعداد پیکسل‌های این دوربین ۳.۲ مگاپیکسل در هر اینچ است، اما سنسور دوربین دیود تک فوتون روی آن با ترکیب یک لنز سوپر تله به شما اجازه می‌دهد از حدود ۱۰ کیلومتری، حتی در شب، فیلم‌های واضحی را ضبط کنید. کانن این دوربین را برای نظارت روی مناطق حساس و امنیتی طراحی کرده است.

برترین نوآوری در طراحی

شرکت Choose Planet یک لیوان قهوه کاغذی را طراحی کرده که حتی درب تاشو آن هم کاغذی است و نیازی به رویه پلاستیکی ندارد. از آنجا که هر روزه هزاران نفر در مسیر رفتن به سر کار یک لیوان قهوه یا چای می‌نوشند، این طراحی نوآورانه می‌تواند نیاز به پلاستیک را کاهش دهد. یک شرکت کره‌ای به‌نام Graphene Square هم با استفاده از گرافن، یک شومینه برقی را طراحی کرده که می‌تواند بیشترین بازدهی را با مصرف برق پایین‌تر ارائه کند. ولی از طراحی نوآورانه مرورگر وب Arc نباید غافل شد که می‌تواند به سلطنت چندین ساله گوگل کروم و فایرفاکس پایان داده و رابط کاربری نوآورانه‌ای را در اختیار کاربران اینترنت بگذارد.

مرورگر وب متفاوت Arc

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - مرورگر وب Arc

اینترنت از دهه ۹۰ میلادی به بعد تغییرات زیادی را تجربه کرده است. اما مرورگرها که رابط بین کاربران و اینترنت هستند، کمترین تغییر را داشته‌اند. حالا مرورگر مدرن Arc با ده‌ها ایده نوآورانه آمده تا استفاده از مرورگر وب را هم برای حرفه‌ای‌ها و هم کاربران عادی متحول کند. این مرورگر به‌جای ردیف خسته‌کننده‌ای از تب‌ها، از یک نوار کناری عمودی برای نگهداری از آن‌ها و هر چیز دیگری که احتیاج دارید، استفاده می‌کند. همچنین برنامه به‌صورت خودکار تب‌های باز بی‌کار را پس از ۱۲ ساعت می‌بندد تا از شلوغی جلوگیری کند.

یکی دیگر از نقاط قوت این مرورگر، طراحی شکیل و زیبای دیگر عناصر رابط کاربری است که وب‌گردی را برای شما دلپذیرتر می‌کند. ضمنا امکانات پیشرفته‌ای مثل تقسیم صفحه به دو بخش و تغییر تم به رنگ‌های دلخواه را هم در دسترس کاربرانش می‌گذارد.

برترین نوآوری‌هایی که در مرحله آزمایشی هستند

کمپانی انویدیا با فناوری Neuralangelo خودش باعث تحول در مدل سازی سه‌بعدی از اشیاء دنیای واقعی شده است. فقط کافیست از هر چه می‌خواهید یک عکس ۲ بعدی بگیرید تا این فناوری آن را به یک مدل سه‌بعدی تبدیل کند. پای رباتیک Utah نیز نزدیک‌ترین حالت ممکن با یک پای طبیعی کار می‌کند وقتی فرد معلول از آن استفاده می‌کند، انگار که پای طبیعی خودش است. ولی یکی از جذاب‌ترین نوآوری‌هایی که فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد، فناوری ردیاب بدون باتری اوپو است.

ردیاب بدون باتری Oppo Zero-Power Tag

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - ردیاب بدون باتری اوپو

نگرانی بابت ظرفیت باتری لوازم الکترونیکی کوچک همیشه وجود داشته است. این در مورد ردیاب‌های کوچک نیز صدق می‌کند. اما شرکت چینی اوپو حالا یک دستگاه ردیاب سبک را طراحی کرده که می‌تواند بدون نیاز به باتری، اطلاعاتی مثل موقعیت مکانی و دما را انتقال دهد. در واقع این ردیاب انرژی خودش را از منابعی مثل نور، امواج رادیویی و حرارت دریافت می‌کند. چنین فناوری نوآورانه‌ای را تاکنون از هیچ برندی در جهان ندیده بودیم!

بیشتر بخوانید:

ردیاب Zero-Power اوپو آماده رقابت با ایرتگ اپل می‌شود؛ ردیابی بدون نیاز به باتری

برترین نوآوری حوزه تناسب اندام

کمپانی پرآوازه نایک را همه به‌خاطر پوشاک ورزشی باکیفیت و خوبی که دارد می‌شناسند. این شرکت امسال از یک سویشرت متفاوت به‌نام Aerogami رونمایی کرده که روی آن دریچه‌های کوچک هواکش برای خنک شدن کاربر هنگام ورزش و سپس بسته شدن خودکار آن‌ها تعبیه شده است. آدیداس هم از یک جفت کفش مخصوص دو ماراتن به‌نام Adizero Adios Pro Evo 1 رونمایی کرده که با وزن سبک و خوب خودش توانسته رکورد جهانی دو ماراتن بانوان را جابجا کند.

اما یکی از جذاب‌ترین این نوآوری‌ها، یک کیسه بوکس هوشمند است که گزینه ایده‌آلی برای ورزشکاران این رشته خواهد بود.

کیسه بوکس هوشمند Bhout Bag

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - کیسه بوکس هوشمند

این اولین کیسه بوکس مجهز به هوش مصنوعی در جهان است که با حسگرهای خود و یک دوربین دید کامپیوتری سه‌بعدی، به شما اجازه می دهد دقت، قدرت، سرعت و تکنیک ضربات مشت خودتان را در کمتر از ۲۵۰ میلی‌ثانیه اندازه‌گیری کنید! یک اپلیکیشن نیز همراه با آن عرضه می‌شود که می‌تواند مقادیر به‌دست آمده را اندازه‌گیری کرده و برنامه‌های تمرینی را برای تقویت مشت‌زنی شما ارائه کند.

برترین نوآوری در خوراکی‌ها

قلم ChefDoodler مثل یک اسلحه گرم‌کن در اختیار کیک پزها قرار می‌گیرد و می‌توانند روی کیک‌های خود آثار هنری خلق کنند. سیستم Sweetgreen Infinite Kitchen نیز به‌صورت رباتیک و با سرعت بالا برای شما سالاد درست می‌کند. یکی دیگر از نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ در حوزه خوراکی‌ها، میکسر هوشمند Ge Profile است که آشپزی را برای شما آسان خواهد کرد.

مخلوط‌کن هوشمند Ge Profile

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - مخلوط کن هوشمند Ge Profile

یکی از چالش‌های آشپزی، مخلوط کردن به دقت اجزای یک خوراکی است تا بتواند بهترین طعم و مزه را ارائه کند. مخلوط‌کن هوشمند Ge Profile به‌لطف ترازوی هوشمندی که دارد می‌تواند اشتباهات در پخت را به حداقل برساند. این میکسر می‌تواند موادی مثل آرد، تخم مرغ، شکر، نمک، شیر و آب را به‌صورت خودکار شناسایی کند. فقط کافیست این مواد را داخل کاسه ۶.۶ لیتری آن بریزید تا به دقت آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کند. سپس به‌لطف قابلیت Auto Sense خود می‌تواند تغییرات در غلظت و بافت را دنبال کند و بعد از اتمام کار، به‌صورت خودکار خاموش شود.

بیشتر بخوانید:

هوشمندترین میکسر خانگی جهان با قابلیت‌های عجیب در نمایشگاه CES 2023 معرفی شد

برترین نوآوری در حوزه انرژی سبز

۳ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان مربوط به حمل و نقل دریایی است. یک شرکت ترکیه‌ای به‌نام Navtek Naval از اولین تکنولوژی کشتی تمام الکتریکی بدون آلایندگی رونمایی کرده است. Dyaqua Invisible Solar Rooftile هم نوعی کاشی مخصوص سقف‌های شیروانی است که ظاهری شبیه به کاشی‌های معمولی دارد، اما روی هر یک از آن‌ها لایه‌ای از پنل خورشیدی تعبیه شده است. Monarch Tractor MK-V هم نخستین تراکتور تمام برقی و خودران جهان است.

تراکتور تمام برقی و خودران Monarch Tractor MK-V

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - تراکتور تمام برقی

تراکتور MK-V، اولین تراکتور کاملا برقی جهان است که به‌صورت خودران هدایت می‌شود و زندگی را برای کشاورزان آسان‌تر خواهد کرد. استفاده از این تراکتور بسیار ساده است و به‌لطف آن دیگر نیازی نیست حتما خودتان در سرما و گرما بخواهید پشت فرمان آن بنشینید و به زمین‌های کشاورزی خود رسیدگی کنید.

برترین نوآوری در فناوری‌های نگهداری از خانه

استفاده از تکنولوژی در نگهداری از منزل امروزه اهمیت زیادی پیدا کرده است. دستگاه‌های هوشمند، اتوماسیون خانگی و سیستم‌های امنیتی مبتنی بر تکنولوژی نقش مهمی در افزایش راحتی و امنیت خانه‌ها دارند. همچنین، استفاده از اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های هوشمند برای کنترل از راه دور نورها، دمای محیط، و حتی دستگاه‌های الکتریکی، به بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

پرده هوشمند Hunter Douglas Aura Illuminated Shades

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - پرده هوشمند خانگی

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳

پرده‌ها قبلاً یک وظیفه داشتند: نگه داشتن نور بیرون. پرده‌های Aura Illuminated همین کار را انجام می‌دهند و به حفظ انرژی در منزل شما کمک می‌کنند، اما همچنین نور خود را هم ایجاد می‌کنند. با تشکیل یک لایه جداگانه از LED قابل کنترل در پرده‌ها، در ماه‌های زمستان می‌توانید به زندگی روزمره خود با نوری شبیه به نور طبیعی بپردازید که در طول ۳۰ دقیقه روشنایی آن افزایش می‌یابد. یا اگر دیر بیدار شده‌اید و به انرژی بیشتری نیاز دارید، فقط با پایین آوردن پرده‌ها نور روز را تمدید کنید.

برترین نوآوری در حوزه مراقبت پزشکی

تکنولوژی به کمک علم پزشکی هم آمده است و به تشخیص بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. امسال دستگاهی به‌نام InVision معرفی شده که می‌تواند نمونه‌های از بافت بدن را برای یافتن غدد لنفاوی که سرطان از طریق آن گسترش پیدا می‌کند را بررسی کند. همچنین دارویی برای درمان آلزایمر توسط شرکت Eisai به‌نام Lecanemab ساخته شده که می‌تواند مؤثرترین روش درمانی دارای تأییدیه FDA باشد. اما یکی از مهم‌ترین اتفاقات امسال، کشف واکسن ویروس RSV بود.

واکسن ویروس سینسیتیال تنفسی شرکت فایزر

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - واکسن ویروس سینسیتیال تنفسی

ویروس سینسیتیال تنفسی یا RSV یک عفونت متداول در نوزادان و افراد سالمند است که می‌تواند به التهاب خطرناک ریه منجر شود و هر ساله منجر به بستری شدن ۲۴۰ هزار بیمار در ایالات متحده می‌شود. تا سال جاری، هیچ واکسنی برای محافظت در برابر این ویروس وجود نداشت. حالا چندین واکسن وجود دارد که تزریق آن برای افراد بزرگ‌تر از ۶۰ سال توسط FDA تأیید شده است. یکی از آن‌ها واکسن Abrysvo فایزر است.

برترین نوآوری در وسایل و لوازم مناسب خارج از منزل

یک برچسب به‌نام TreeTag توسعه پیدا کرده که به درخت می‌چسبد و با اندازه‌گیری میزان رشد، پیگیری آب و نور ورودی آن روی جذب کربن نظارت می‌کند و اطلاعات مفیدی از آن را به محیط‌بانان می‌دهد تا جلوی آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها بر اثر خشکی بیش از حد درختان گرفته شود. GoBoat 2.0 هم یک قایق بادی با یک موتور کوچک است که به‌راحتی جمع می‌شود و می‌توان آن را مثل یک چمدان حمل کرد. یکی از فناوری‌های جذابی که امسال معرفی شد، آتشدانی به نام +BioLite FirePit بود که جلوی دود آتش را می‌گیرد.

آتش بدون دود با آتشدان +BioLite FirePit

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - آتش بدون دود

وقتی اطراف آتشدان می‌نشینید، دود آتش آن می‌تواند چشم‌های شما را ناراحت کرده و باعث بو گرفتن لباس‌هایتان شود. اما آتش‌دان پرتابل +BioLite FirePit جلوی این اتفاق را می‌گیرد. این دستگاه که از لوله‌های هوای تحت فشار با باتری برای شلیک به کنده‌های در حال سوختن استفاده می‌کند، می‌تواند شعله‌های آتش را گرفته و باعث کاهش انتشار مونوکسید کربن و در نتیجه دود تا ۹۰ درصد شود.

برترین نوآوری در تکنولوژی‌های مراقبت از کودکان

تکنولوژی به والدین در مراقبت از کودکان کمک‌های زیادی می‌کند. اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های هوشمند مانند دوربین‌های نظارتی کمک می‌کنند تا والدین بتوانند از راه دور به فعالیت‌ها و سلامت کودکان خود نظارت داشته باشند. امسال شرکت Tabeeze یک لباس نوزاد بهینه از جنس پنبه اورگانیک دوخته که مناسب کودکان دارای معلولیت، به‌خصوص نوزادانی است که لوله‌های اکسیژن به‌آن‌ها وصل است و درآوردن و پوشاندن لباس تن آن‌ها خیلی دشوار است.

گوشی مخصوص کودکان Bark

گوشی مخصوص کودکان

امسال یک گوشی مخصوص کودکان به‌نام Bark معرفی شد که به والدین اجازه مدیریت روی استفاده فرزندشان از گوشی را می‌دهد و هوش مصنوعی نیز می‌تواند متن‌ها و پست‌های تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند را بررسی کند تا محتوای نامناسبی منتشر نکنند. این دیوایس از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند.

برترین نوآوری در زمینه خلاقیت و بهره‌وری

تکنولوژی‌ها و ابزارهایی وجود دارد که به بهره‌وری هر چه بیشتر انسان در کارها کمک می‌کند. به‌طور مثال Hearth Display یک نمایشگر لمسی دیواری است که تمام اعضای خانواده می‌توانند از آن برای برنامه‌ریزی و انجام کارهای روزانه استفاده کنند. با این دستگاه، نظارت والدین روی کارهای فرزندانشان هم بهتر خواهد بود.

یک میکروفون جذاب و کوچک به‌نام Catchbox هم توسعه پیدا کرده که داخل یک جعبه مخملی قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند آن را به طرف یکدیگر پرتاب کنند، به جای آنکه از فاصله طولانی مسیری را طی کرده و میکروفون را به شخص دیگر تحویل دهند. این میکروفون مناسب مشارکت‌های گروهی در جمع‌های خودمانی است.

این بهره‌وری می‌تواند در بخش‌های مهم‌تری مثل تعمیر ریل راه‌آهن نیز وجود داشته باشد.

تعمیرکننده امن ریل راه‌آهن

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - تعمیر ریل راه آهن

کارگرانی که وظیفه تعمیر ریل راه‌آهن را دارند، همیشه در معرض خطر هستند. شرکت Tended یک گوج پوشیدنی را طراحی کرده که از سیستم موقعیت‌یابی با پهپاد استفاده می‌کند تا در صورت نزدیک شدن قطار به کارگران در حال کار فورا هشدار دهد. با این کار، تعمیر ریل‌های راه‌آهن دیگر کار خطرناکی نخواهد بود. از این گجت در حال حاضر در ناوگان ریلی بریتانیا استفاده می‌شود.

جدیدترین اختراعات برتر در سایر زمینه‌ها

در ادامه به معرفی نوآورانه‌ترین ایده‌ها، گجت‌ها و محصولات در سایر حوزه‌ها خواهیم پرداخت که در سال ۲۰۲۳، لقب برترین اختراعات جدید را به دست آوردند.

سطل زباله تولید کود خانگی Mill

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - سطل زباله کودساز خانگی

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳

سطل‌های زباله خانگی معمولا شامل ظرفی با بوی گندیده و زباله‌های خیس هستند که شما ناچار هستید چندین بار در هفته آن‌ها را بیرون ببرید. اما سطل زباله خوشبوکننده الکترونیکی Mill می‌تواند این مشکل را برطرف کند. این سطل به‌صورت خودکار در طول شب ضایعات غذا (حتی گوشت، پنیر و استخوان که کمپوست نمی‌شوند) را گرم می‌کند و سپس به تکه‌های ریزتری آسیاب می‌کند تا فضای کمتری را اشغال کنند. به‌لطف این سطل، چند هفته طول می‌کشد تا زباله‌های شما پر شود. سپس می‌توانید آن‌ها را به فروشگاه غذای پرندگان بفروشید.

کاوشگر ORIRIS-REx ناسا

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - کاوشگر ORIRIS-REx ناسا

کاوشگر اُسیریس-رِکس ناسا در سال ۲۰۱۶ به سیارکی به‌نام Bennu سفر کرد، ۲۵۰ گرم سنگ و خاک از آنجا جمع‌آوری کرد و سپس ۱.۲ میلیارد مایل را طی کرد تا آن نمونه‌ها را به زمین بیاورد. در نهایت سپتامبر گذشته پس از گذشته ۷ سال این نمونه‌ها را از طریق یک چتر نجات به صحرای یوتا پرتاب کرد. دانشمندان با بررسی این نمونه‌های بازیابی شده ممکن است به چگونگی شکل‌گیری سیارات منظومه شمسی پی ببرند و یا حتی شواهدی از وجود آب یا فرازمینی‌ها را به دست بیاورند.

تایرهای تعلیق هوا GACW

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - تایرهای آهنی

یک دهه پیش، دود ناشی از سوزاندن تایرهای اتومبیل‌ها، Zoltan Kemeny را به این وا داشت تا بیشتر در مورد جایگزین کردن سایر مواد با پلاستیک‌های مخرب محیط زیست تحقیق کند. حاصل تحقیقات او، چرخ‌هایی با تعلیق هوا هستند که با آج‌های فولادی دور یک هسته آهنی ساخته شده‌اند. این تایرها در اختیار صنایع مربوط به معدن قرار گرفته که فرسودگی لاستیک در این بخش خیلی شدید است.

سیمان بدون کربن Brimstone

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - سیمان بدون کربن

صنعت سیمان سه برابر بیشتر از صنعت هوافضا کربن تولید می‌کند. در واقع هنگام کار با سنگ آهک، حجم انبوهی گاز CO2 در هوا آزاد می‌شود. یک کارخانه تولید سیمان به‌نام Brimstone به‌جای سنگ آهک از سنگ سیلیکات کلسیم استفاده کرده که نه تنها فراوان‌تر یافت می‌شود، بلکه محصولی را تولید می کنند که به‌طور مؤثر تولید کربن را به صفر می رساند.

اتومبیل خودران Zoox

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - اتومبیل خودران Zoox

وسایل نقلیه کاملا خودران به واقعیت نزدیک‌تر شده‌اند و Zoox یکی از جدیدترین تحولات این حوزه را به‌رخ می‌کشد. شرکت زیرمجموعه آمازون که وظیفه طراحی این اتومبیل‌های خودران بدون فرمان و پدال را بر عهده دارد، از کارمندان خودش برای آزمایش Zoox استفاده کرده است. صدها نفر از کارمندان شرکت Zoox از ماه فوریه گذشته از طریق اتومبیل خودران این شرکت به محل کار می‌روند و بعد از ظهر به منزل بازمی‌گردند.

هلیکوپتر شخصی Ryse Recon

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - هلیکوپتر شخصی

Ryse Recon یک وسیله نقلیه فوق سبک تک نفره است که تیک‌آف می‌کند و به‌صورت عمودی پرواز می‌کند. به کمک مکانیزم خودپرواز مجهز به هوش مصنوعی، وقتی آماده بودید کافیست دکمه Land Now را فشار دهید. سپس می‌توانید با ارتفاعی کم پرواز کنید.

این وسیله، گزینه جذابی برای کشاورزانی است که می‌خواهند روی تمام نقاط زمین کشاورزی خود نظارت داشته باشند. سازنده آن همچنین می‌گوید که برای پرواز با این پهپاد نیازی به گواهینامه ندارد و یاد گرفتن کار با آن هم فقط به ۱۵ دقیقه زمان احتیاج دارد.

هواپیمای الکتریکی H2FLY HY4

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - هواپیمای الکتریکی H2Fly HY4

هواپیمای الکتریکی چهار صندلی HY4 با استفاده از هیدروژن مایع می‌تواند نیاز به سوخت‌های فصیلی را از بین ببرد و در نتیجه جهان را به جای تمیزتری تبدیل خواهد کرد. این هواپیما تاکنون چهار بار بر فراز آسمان اسلوونی به پرواز درآمده که هر کدام بیش از ۳ ساعت طول کشیده است. شرکت H2FLY می‌خواهد در تلاش بعدی خودش یک هواپیمای مسافربری ۴۰ نفره برقی بسازد.

سیستم خودران Drive Pilot مرسدس بنز

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - سیستم خودران Drive Pilot مرسدس بنز

حالت رانندگی خودران اتومبیل‌های فعلی هنوز هم نیازمند آن است که راننده فرمان را به دست بگیرد و چشمش به جاده باشد. اما مرسدس بنز S-Class و سدان EQS مدل ۲۰۲۴ به‌لطف یک سیستم پیشرفته چند سنسوری به‌نام Drive Pilot، نخستین اتومبیل‌هایی هستند که مجوز ارائه سطح تازه‌ای از یک سیستم خودران واقعی را کسب کرده‌اند. این یعنی شما در شرایط خاصی مثل ترافیک سنگین جاده‌ای با سرعت کم، می‌توانید کنترل خودرو را به‌طور کامل به این سیستم بدهید.

بازیابی عضلات بدن با Therabody RecoveryTherm Cube

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - ریکاوری عضلات بدن

Therabody، یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزارهای بازیابی عضلات بدن است که ابعادی هم اندازه یک دوربین دیجیتال دارد و مثل یک گجت پوشیدنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع به جای آنکه بخواهید داخل وان آب سرد یا داغ بخوابید، فقط کافیست این دستگاه را روی عضله مورد نظر قرار دهید تا تأثیرش را بگذارد. این دیوایس از مادون قرمز و تکنولوژی سرما درمانی برای درمان نقطه‌ای استفاده می‌کند.

تراکتور Holland T7 با سوخت کود دامی

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - تراکتور با سوخت کود

نمونه اولیه تراکتو T7 شرکت Holland، نخستین تراکتور جهان است که از گاز طبیعی مایع (LNG) نیرو می‌گیرد. منبع این گاز در واقع کود دامی است که در بسیاری از مزارع به‌وفور یافت می‌شود. این محصول طی چند سال آینده به‌صورت رسمی در بازار عرضه خواهد شد.

باتری قابل شارژ خوراکی

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - باتری شارژی خوراکی

باتری‌ها همه‌جا هستند. در منازلی که کودکان مشغول بازی هستند، حتی ممکن است آن‌ها باتری را از روی زمین بردارند و ببلعند که می‌تواند صدمات ویران‌کننده‌ای به‌همراه داشته باشد. حالا محققان مؤسسه فناوری ایتالیا در میلان، باتری قابل شارژ کوچکی را ساخته‌اند که خوراکی هم هست!

این باتری برای تأمین انرژی یک دستگاه LED کوچک برای بیش از ۱۰ دقیقه کافی است. این باتری‌ها نه تنها خطر بلعیدن باتری‌های معمولی توسط کودکان را از بین می‌برند، بلکه روزی می‌توانند در دستگاه‌های پزشکی که در بدن تعبیه می‌شود هم مورد استفاده قرار بگیرند.

هود آشپزخانه قابل حمل

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - هود قابل حمل

آیا آشپزخانه شما بسیار کوچک است و هیچ هودی برای آن تعبیه نکرده‌اید؟ هود زیبا و شکیل Airhood، نخستین هود آشپزخانه قابل حمل در دنیا است که می‌توانید آن را کنار اجاز گاز خود آویزان کنید تا دود حاصل از پخت و پز را از طریق فیلتر هوا بمکد و چربی‌ها را هم جذب خودش کند.

تهویه مطبوع رو پنجره‌ای Windmill

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - تهویه مطبوع پنجره‌ای

سیستم تهویه مطبوع Windmill یکی از جذاب‌ترین، شیک‌ترین و ظریف‌ترین خنک‌کننده‌هایی است که می‌توانید آن را روی پنجره اتاق خود نصب کرده و از هوای مطبوعی که به داخل می‌آید لذت ببرید. این سیستم به آرامی و در سکوت، اتاق شما را خنک می‌کند.

برش الگوی دیجیتال پارچه Ditto

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - برش الگوی دیجیتال

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳

برای خیاط‌هایی که در کار با الگوها مشکل دارند، سیستم الگوی دیجیتال Ditto‌ یک راه حل خلاقانه پیشنهاد می‌کند: الگوی مورد نظر را از سایت یا اپلیکیشن انتخاب کنید، تغییرات لازم را روی آن بدهید و سپس با استفاده از یک پروژکتور دیجیتال روی پارچه علامت‌گذاری کنید.

پمپ انسولین خودکار قابل حمل Tandem Mobi

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - پمپ انسولین خودکار

شرکت Tandem Diabetes Care یک پمپ انسولین بسیار کوچک با سیستم خودکار به‌نام Tandem Mobi را طراحی و تولید کرده است که به راحتی داخل جیب کاربر جا می شود. اندازه این دستگاه نسبت به سایر پمپ‌ها خیلی کوچک‌تر است و می‌توانید به دو صورت دستی یا از طریق اپلیکیشن موبایلی به‌صورت خودکار از آن استفاده کنید.

نخ دندان برقی Flaus Electric Flosser

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - نخ دندان برقی

اگر در استفاده از نخ دندان تنبلی می‌کنید، نخ دندان برقی Flaus Electric Flosser کار را برای شما آسان خواهد کرد. این گجت از یک نخ دندان و ارتعاشات صوتی برای تمیز کردن سریع و عمیق فواصل بین دندان‌های شما استفاده می‌کند.

اختراعی تازه در حوزه حمل و نقل زیرزمینی به‌روش Pipedream Labs

جدیدترین اختراعات

شرکت Pipedream Labs بر این باور است که می‌توان از زیر زمین استفاده‌های کاربردی‌تر و ارزان‌تری از روی زمین کرد. این شرکت در حال توسعه یک شبکه حمل و نقل زیرزمینی است که می‌تواند اشیاء و خریدهای کاربران را از طریق لوله‌های زیرزمینی به دست مشتریان برساند. این شرکت در حال حاضر کار خودش را با یک شبکه ۱ مایلی در گرجستان آغاز کرده و به‌دنبال وسعت بخشیدن به آن است.

تماشای محتوای سه‌بعدی بدون عینک با تبلت Leia Lume Pad 2

نوآورانه ترین فناوری های سال ۲۰۲۳ - محتوای سه بعدی بدون عینک

عینک‌های سه‌بعدی مخصوص را فراموش کنید. تبلت اندرویدی Leia Lume Pad 2 با رهگیری چشم‌های شما به کمک هوش مصنوعی، می‌تواند ویدیوهای دو بعدی را به سه بعدی تبدیل کرده و به‌نمایش بگذارد و یکی از جدیدترین اختراعات امسال محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مانیتور لنوو تینک ویژن 27 3D، تصاویر سه بعدی را بدون نیاز به عینک خلق می‌کند

سردوش حمام هوشمند Hai Smart

اختراعات جدید

اگر فشار آب کم حمام شما را اذیت می‌کند، می‌توانید با این اختراع جدید یعنی سردوش حمام هوشمند Hai Smart را تهیه و روی دوش حمام خود نصب کنید. با این کار علاوه بر افزایش قابل توجه فشار آب، مصرف آب حمام خود را هم می‌توانید از طریق یک اپلیکیشن موبایل کنترل کنید. بهتر از همه اینکه برای نصب و استفاده از آن نیازی به لوله کش نیست و خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*