درگاه تاندربولت 5 اینتل

اینتل از درگاه تاندربولت 5 رونمایی کرد؛ پشتیبانی از شارژ 240 واتی و اتصال چند مانیتور 5K

درگاه تاندربولت 5 اینتل رونمایی شد. استاندارد Thunderbolt 5 از شارژ با توان 240 واتی و اتصال چند مانیتور 5K به‌صورت همزمان پشتیبانی می‌کند.

در حالی که رونمایی از گوشی‌های خانواده آیفون 15 اپل در صدر تیتر اخبار تکنولوژی این روزها قرار دارد،‌ اینتل از نسل جدید استاندارد انتقال داده و نمایشگر تاندربولت رونمایی کرد. تکنولوژی تاندربولت 5 سرعت و ظرفیت بسیار بالاتری را نسبت به استاندارد قبلی، تاندربولت 4 وعده می‌دهد. این کمپانی ادعا می‌کند که تاندربولت جدید توانایی پشتیبانی از «چندین نمایشگر 5K» را در اختیار تولیدکنندگان محتوا می‌گذارد. نمایشگرهایی که می‌توانند نرخ رفرش 540 هرتزی مخصوص گیمرها را هم پخش کنند. علاوه بر این می‌تواند تا 3 نمایشگر 4K با حداکثر نرخ رفرش 144 هرتزی را هم مدیریت کند.

درگاه تاندربولت 5 اینتل

این تکنولوژی تا 2 برابر پهنای باند نسل قبلی خودش را ارائه می‌کند که می‌تواند ویژگی جذابی برای کارت‌های گرافیک اکسترنال و انواع حافظه‌های اکسترنال SSD باشد. در نتیجه دسترسی به آخرین کارت‌های گرافیک دسکتاپی را برای کاربران لپ تاپ‌ها امکان‌پذیر خواهد کرد.

یک پورت لپ تاپ شما با تاندربولت 5 نقش چند پورت را ایفا خواهد کرد

اما وقتی صحبت از لپ تاپ می‌شود، تعداد محدود پورت‌های ورودی آن‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد. اما وقتی لپ تاپ شما به یک پورت Thunderbolt 5 مجهز باشد، می‌توانید از آن هم برای شارژ، هم اتصال نمایشگر ثانویه و هم اتصال دیگر کابل‌ها استفاده کنید.

درگاه تاندربولت 5 اینتل

اینتل می‌گوید سرعت انتقال داده عادی دوطرفه برای این پورت 80 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. اما بای انتقال داده همه‌جهته می‌تواند از سرعت چشمگیر 120 گیگابیت بر ثانیه‌ای پشتیبانی کند که نشانگر پشتیبانی از بهترین کیفیت ویدیویی خواهد بود. در واقع وقتی چند مانیتور به آن متصل می‌شوند، به‌صورت خودکار آن‌ها را تشخیص داده و پهنای باند را با توجه به نیاز آن‌ها افزایش می‌دهد. در نتیجه آن شما می‌توانید 2 مانیتور 6K با نرخ رفرش 144 هرتزی و همینطور یک مانیتور 8K HDR را هم به دستگاه مجهز به این پورت متصل کنید.

توان شارژ در تاندربولت 5 نیز به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. شما می‌توانید حداکثر توان شارژ 240 واتی را از آن دریافت کنید که به‌معنای شارژ همزمان دستگاه‌های پرتوانی مثل لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای ورک استیشن فقط با یک کابل است. البته لازم است که دستگاه‌های دیگر شما هم از این استاندارد پشتیبانی کنند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*