مانیتور تینک ویژن 27 3D

مانیتور لنوو تینک ویژن 27 3D، تصاویر سه بعدی را بدون نیاز به عینک خلق می‌کند

لنوو در نمایشگاه ایفا 2023 از مانیتور تینک ویژن 27 3D رونمایی کرد که بدون نیاز به عینک تصاویر سه بعدی شگفت‌انگیزی تولید می‌کند. این کمپانی اعتقاد دارد که این کار را با یک فناوری انحصاری انجام می‌دهد!

جدیدترین نمایشگر لنوو که در نمایشگاه ایفا 2023 رونمایی شده، محصولی شگفت‌انگیز و منحصربفرد است که نمونه آن را تا کنون ندیده‌اید! این مانیتور 27 اینچی که رزولوشن 4K دارد، با استفاده از لنزهایی محدب و سیستم ردیابی لحظه‌ای چشم، قادر به خلق تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک است.

مانیتورهای سه بعدی بخش ثابتی از سبد محصولات کمپانی‌های مختلف را شامل می‌شوند. با این وجود، ThinkVision 27 3D پا را یک گام فراتر نهاده و نیاز به عینک‌های مخصوص مشاهده تصاویر سه بعدی را از بین برده است!

مانیتور لنوو تینک ویژن 27 3D چطور کار می‌کند؟

نمایشگر سه بعدی Lenovo

به ادعای یکی از مسئولین لنوو، فناوری پشت این نمایشگرهای جذاب و نرم افزار 3D Explorer که همراه آن به مشتریان ارائه می‌شود، به‌طور انحصاری توسط کمپانی لنوو توسعه داده شده است. نرم افزار 3D Explorer تشکیل شده از یک نرم افزار مخصوص پخش فایل‌های سه بعدی و یک کیت توسعه نرم افزاری برای ساخت اپلیکیشن‌های سه بعدی است.

لنوو همچنین جامعه اصلی هدف این مانیتور را تولیدکنندگان محتوا، مانند طراحان گرافیکی سه بعدی و توسعه‌دهندگان دانسته است.

همانند تمامی محصولات سه بعدی بدون عینک دنیا، نمایشگر جدید ThinkVision هم با به نمایش درآوردن دو تصویر مختلف مقابل هریک از چشم‌های شما، اثر سه بعدی را خلق می‌کند. نمایش این دو تصویر مختلف به شیوه‌ای خاص باعث فریب خوردن چشم شما خواهد شد؛ به‌طوری که گمان خواهید کرد تصویر در حال بیرون زدن از صفحه نمایش است.

مانیتور تینک ویژن 27 3D

لنوو ادعا کرده که رزولوشن سه بعدی مانیتور لنوو تینک ویژن 27 3D برابر با 1920 در 2160 پیکسل است. از سوی دیگر، لنز محدب این نمایشگر هم قابل تعویض است؛ به‌گونه‌ای می‌توان از طریق این نمایشگر، تصاویر تخت دوبعدی با رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل را نیز تماشا کرد.

البته لنوو نخستین برندی نیست که اقدام به ساخت مانیتورهای سه بعدی بدون عینک می‌کند. پیش از این، کمپانی هلندی دیمنکو (Dimenco) فناوری موسوم به واقعیت شبیه‌سازی شده (Simulated Reality) را توسعه داده که قادر است به‌طور مشابه، تصاویر سه بعدی را بدون نیاز به عینک، پیش چشم مخاطب قرار دهد.

نمایشگر سه بعدی Lenovo

این فناوری به‌طور گسترده توسط کمپانی‌هایی نظیر ایسر، ایسوس و سایرین استفاده می‌شود. با این وجود مشخص نیست که فناوری اختصاصی لنوو تا چه حد با این تکنولوژی متفاوت است. البته یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فناوری لنوو با تکنولوژی واقعیت شبیه سازی شده، اندازه بزرگتر صفحه نمایش است. از سوی دیگر، امکان تعویض لنز و استفاده از این نمایشگر به‌عنوان یک مانیتور دوبعدی نیز مزیت دیگری است که ظاهر حرفه‌ای‌تری به محصول لنوو می‌بخشد.

عملکرد نمایشگر سه بعدی لنوو در واقعیت چگونه است؟

وبسایت معتبر PCMag که موفق به تست کردن نمایشگر ThinkVision جدید و سه بعدی لنوو سه بعدی شده، ضمن تمجید از عملکرد این مانیتور، آن را گزینه‌ای ایده‌آل برای طراحان محتوای سه بعدی توصیف کرده است. این تست که نمای سه بعدی یک ماشین مسابقه‌ای شناور در فضا را نمایش می‌داد، توانست منتقدین PCMag را شگفت‌زده کند.

با این حال، این وبسایت عقیده دارد که در صورت نگاه کردن به مدل از طرفین، تصویر کمی محو و مات می‌شود که این مساله جزو معایب مانیتور سه بعدی لنوو به شمار می‌رود.

از طرف دیگر، تماشای محتوای سه بعدی مانیتور لنوو تینک ویژن 27 3D در هر لحظه تنها برای یک نفر امکان‌پذیر است. لنوو همچنین اعلام کرده که برای تماشای این محتوای سه بعدی، فاصله چشم کاربر از صفحه باید بین 23.6 تا 39.4 اینچ باشد.

سایر مشخصات فنی نمایشگر سه بعدی لنوو

برای این که بتوانید حداکثر استفاده را از مانیتورهای سه بعدی لنوو ببرید، لازم است که از یک کامپیوتر مجهز به ویندوز 10 استفاده کنید. علاوه بر این، مشخصات سخت افزاری زیر هم برای نمایش بی‌نقص محتوای سه‌بعدی ضروری خواهد بود:

  • پردازنده اینتل Core i5-7400 با سرعت 3 گیگاهرتز یا بالاتر
  • کارت گرافیک GeForce GTX 1050 انویدیا یا بهتر
  • 16 گیگ رم DDR5 یا بهتر

البته سیستم مورد نیاز برای دسترسی به محتوای سه بعدی این مانیتور چندان پیشرفته و قدرتمند نیست؛ چرا که لنوو ادعا کرده که این مانیتور تا حد زیادی نیاز به قدرت پردازشی اضافی برای رندر سه بعدی را از بین می‌برد!

البته اگر قابلیت‌های سه بعدی مانیتور جدید لنوو را کنار بگذاریم، مشخصات فنی آن کاملا استاندارد هستند. این نمایشگر از یک صفحه نمایش IPS با رزولوشن 4K بهره می‌برد که نرخ نوسازی 60 هرتز داشته و روشنایی 310 نیت را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، نسبت کنتراست این صفحه نمایش 1000:1 است و 99 درصد از طیف رنگ‌های DCI-P3 توسط آن پوشش داده می‌شود.

مانیتور تینک ویژن 27 3D

در این میان، پورت‌ها و اتصالات این دستگاه نیز بسیار کامل و قدرتمند طراحی شده و به‌صورت زیر خواهند بود:

  • دو پورت HDMI 2.1
  • یک پورت DisplayPort 1.4
  • چهار درگاه USB-A 3.1
  • یک پورت USB-C با قابلیت انتقال انرژی 15 وات
  • پورت اترنت RJ45
  • جک 3.5 میلیمتری صوتی
  • پورت USB-C با قابلیت انتقال انرژی 100 وات

مانیتورها و تلویزیون‌های سه بعدی بدون عینک در حال حاضر پدیده‌هایی داغ و جذاب در صنعت نمایشگرها به شمار می‌روند و اکثر برندهای شناخته شده دنیا سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی این دسته محصولات انجام داده و محصولاتی از این دسته را روانه بازار کرده‌اند.

علیرغم این که نمایشگرهای سه بعدی بدون نیاز به عینک هنوز به اندازه نمونه‌های نیازمند عینک فراگیر نیستند، اما بسیاری منتقدین اعم از PCWorld یا CNET، آن‌ها را بسیار بهتر از مدل‌های نیازمند عینک توصیف کرده‌اند! به‌طور خاص، PCWorld بهبودهای ایجاد شده در کیفیت نمایشگرهای جدید اعم از رزولوشن بالاتر را برگ برنده آن‌ها توصیف کرده و این دسته نمایشگرها و تلویزیون‌ها را بهترین گزینه برای تجربه محتوای سه بعدی در منزل دانسته.

نمایشگر Lenovo

لنوو با مانیتور تینک ویژن 27 3D خود امیدوار است که بتواند نظر تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا را به خود جلب کند. البته با وجود عملکرد سه بعدی بسیار عالی این نمایشگرها، کیفیت آن‌ها در حالت دوبعدی چندان فوق‌العاده نیست و باید دید تولیدکنندگان محتوا چطور از آن استقبال خواهند کرد.

در صورتی که تکنولوژی سه بعدی بدون عینک لنوو بتواند عملکردی هم‌تراز یا بهتر از دیمنکو ارائه دهد، این کمپانی می‌تواند به عنوان نخستین بازیگر بزرگ استفاده کننده از این فناوری، در کنار Dimenco قد علم کرده و رقابت داغی را در بازار محصولات سه بعدی رقم بزنند.

10 مطلب آخر نمایشگاه ایفا 2023

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*