قدیمی ترین استارتاپ جهان در کولتپه ترکیه

قدیمی ترین استارتاپ جهان 4 هزار سال قدمت دارد

باستان‌شناسان در مناطق باستانی ترکیه، اسنادی از قدیمی ترین استارتاپ جهان را کشف کرده‌اند که قدمت آن به 4 هزار سال پیش بازمی‌گردد. این استارتاپ در چه زمینه‌ای فعالیت داشته است؟

شاید برایتان تعجب‌برانگیز باشد که بگوییم اولین باستان شناس تاریخ،‌ خودش پادشاه بزرگی بوده است، اما در این مطلب به کشف جذاب‌تری اشاره خواهیم کرد که می‌گوید قدیمی ترین استارتاپ جهان 4 هزار سال قدمت دارد!

کاوش‌های باستان شناسانی در منطقه کولتپه ترکیه، ریشه‌های باستانی تجارت در آناتولی را روشن کرده است. منطقه کولتپه در فاصله 18 کیلومتری از مرکز شهر کایسری در ترکیه امروزی واقع شده که در دورانی، مرکز اصلی تجارت سلسله آشوری بوده است. کاوش‌ها در این شهر باستانی که 75 سال به‌طول کشید، منجر به کشف حدودا 20 هزار لوح به خط میخی شده که اطلاعات باارزشی از نحوه زندگی تجاری در آن زمان را ارائه می‌کنند.

یکی از این لوح‌ها با قدمت 4 هزار سال نشان می‌دهد که اولین شرکت و به‌نوعی اولین استارتاپ در منطقه توسط گروهی متشکل از 12 شریک با سرمایه اولیه 15 کیلوگرم طلا تاسیس شده است. طبق آنچه در اخبار علمی منتشر شده است، این لوح‌ها نشان می‌دهند که قدیمی ترین استارتاپ جهان با قدمت حدودا 4 هزار سال در این منطقه به‌راه افتاده که جزئیات جذاب این کاوش‌ها را می‌توانید در ادامه این مطلب مطالعه کنید.

قدیمی‌ ترین استارتاپ جهان در کولتپه ترکیه

به گفته پروفسور دکتر فکری کولاک اوغلو، باستان‌شناس آناتولی و رئیس کاوش‌های کولتپه لوح‌های کشف شده در این منطقه به‌دلیل ذخیره اطلاعاتی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی دوران سلسله آشوری از اهمیت خاصی برخوردار هستند. در این لوح‌ها که عمدتاً بر معاملات تجاری متمرکز هستند، همه جزئیات را از مخارج کاروان‌ها تا بدهی و دریافتی را ثبت می‌کردند و این نقش کولتپه را به‌عنوان یک مرکز تجاری شلوغ و پررونق نشان می‌دهد.لوح‌هایی از قدیمی ترین استارتاپ جهان در کولتپه ترکیه

با مطالعه نوشته‌های دیگر ثبت شده روی این لوح‌ها متوجه می‌شویم که کشف اولین ناباروری شناخته شده در این منطقه بوده و در لوح‌هایی نیز نوشته‌هایی مربوط به حقوق زنان دیده می‌شوند.

کشف لوحی که جزئیات اولین استارتاپ و شرکت جهان در آن ثبت شده، به‌طور ویژه قابل توجه است. در این لوح چنین نگارش شده که 12 شریک، با سرمایه اولیه 15 کیلوگرم طلا که هر کدام مقادیر متفاوتی ارائه کرده بودند، اولین و قدیمی ترین استارتاپ جهان را تاسیس کرده‌اند. همچنین در این لوح آمده که تاجری به نام آمور ایشتر مدیریت این شرکت را برعهده گرفته و ماهانه یک سوم از کل سود را بین شرکا تقسیم می‌کرد.

پیچیدگی تجارت‌های دوران باستان

یکی از جنبه‌های قابل توجه این شرکت باستانی در ثبت دقیق تمام معاملات و جزئیات تجارت بوده که طبق نوشته‌های لوح، تمامی معاملات در حضور شاهدانی و با رعایت تمام موارد قانونی صورت می‌‌گرفته است.قدیمی ترین استارتاپ جهان در کولتپه ترکیه

در سند این شرکت همچین شرایط برداشت سرمایه مشخص شده که اگر شریکی بخواهد دارایی خود را قبل از پایان دوره مقرر شده بردارد، به جای طلا موارد دیگری مانند نقره دریافت می‌کند. این قانون احتمالا برای تضمین ثبات و طول عمر سرمایه شرکت طراحی شده بود تا شرکا به‌خاطر ضرر ندیدن، از انجام آن خودداری کنند.

پروفسور کولاک اوغلو توضیح می‌دهد که الواح کشف شده در این منطقه، مربوط به دهه 1950 قبل از میلاد است؛ یعنی از زمانی که نوشتن در آناتولی آغاز شده و هم‌زمان با آن تجارت هم به روش جدیدی صورت گرفته است.

نگاه کلی به تجارت اولیه در منطقه آناتولی

تأسیس اولین شرکت و استارتاپ در منطقه کولتپه نه تنها سطح پیشرفته معاملات اقتصادی آشوری‌ها را برجسته می‌کند بلکه اهمیت استراتژیک منطقه کولتپه و آناتولی را نیز به‌عنوان یک مرکز تجاری مورد اهمیت قرار می‌دهد. موقعیت این شهر آن را به یک مرکز کلیدی برای اغلب مسیرهای تجاری منطقه تبدیل کرده که تبادل کالا و ایده‌ها بین فرهنگ‌ها و اقوام مختلف را تسهیل می‌کند.قدیمی ترین استارتاپ جهان در کولتپه ترکیه

سوابق دقیق یافت شده از کولتپه، جامعه‌ای را نشان می‌دهد که در آن برای تجارت ساختاریافته، مسئولیت‌پذیری قانونی و ترکنش‌های مالی پیچیده ارزش قائل بودند. کشف اولین شرکت آناتولی که 4 هزار سال پیش در کولتپه با سرمایه اولیه تنها 15 کیلوگرم طلا تاسیس شده، بینش شگفت‌انگیزی به منشا تجارت و فعالیت‌های اقتصادی را نه تنها در منطقه بلکه در جهان ارائه می‌دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
کشف گنجینه با ارزش ۳۰۰ ساله آن هم به کمک فلزیاب معمای حرف زدن انسان نئاندرتال سرانجام حل شد کشف یک مجسمه ۲۱۰۰ ساله در ترکیه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*