کشف یک مجسمه

کشف یک مجسمه 2100 ساله در ترکیه

کشف یک مجسمه 2100 ساله در ترکیه خبرساز شد. باستان‌شناسان موفق شدند سر سنگی الهه هایجیا را در شهر باستانی لائودیسه کشف کنند.

گروهی از باستان‌شناسان با نظارت دکتر جلال شیمشک از دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه پاموکاله اخیرا کاوش‌هایی را در شهر باستانی لائودیسه در جنوب غربی ترکیه آغاز کردند و طی آن توانستند سر مجسمه 2100 ساله الهه هایجیا را کشف کنند.

جزئیات کشف یک مجسمه 2100 ساله

لائودیسه در یک منطقه جغرافیایی در بخش جنوبی رودخانه لیکوس در 6 کیلومتری شمال دنیزلی ترکیه واقع شده است. این شهر به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین شهرها در قرن اول قبل از میلاد محسوب می‌شود و اکنون با کشف الهه هایجیا (الهه سلامت، تمیزی و بهداشت) به مکان منحصربه‌فردی تبدیل شده است.

کشف یک مجسمه

در شهر لائودیسه، بزرگترین استادیوم آناتولی، 2 تئاتر، 4 حمام، 5 بازار، 5 چشمه، خیابان‌های ستون‌دار طولانی، معابد بزرگ و انواعی از کلیساها و قصرهای سلطنتی نیز وجود داشت. در برخی منابع باستانی، نام این شهر را لائودیسه در مرز لیکوس عنوان کردند. همچنین برخی منابع می‌گویند این شهر در سال‌های 261-263 پیش از میلاد توسط آنتیوخوس دوم بنا شده و نام همسر آنتیوخوس را برای آن در نظر گرفتند.

در سال 494 پیش از میلاد، یک زلزله بزرگ باعث ویرانی کامل این شهر شد. پس از آن نیز یک زلزله در بین سال‌های 602-601 و همچنین جنگ‌ها باعث شدند تا این شهر به‌طور کامل متروکه شود. دکتر جلال شیمشک از دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه پاموکاله و گروهش پس از کشف سر مجسمه الهه هایجیا (الهه سلامت، تمیزی و بهداشت) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی X (توییتر) نوشت: «ملاقات خورشید و هایجیا با ما در لائودیسه بعد از 2100 سال.» ضمن این‌که دکتر جلال شیمشک و تیم او به کاوش‌ها در این منطقه ادامه خواهند داد.

کشف یک مجسمه

هایجیا که به‌عنوان الهه سلامتی یونان باستان شناخته می‌شود، یک الهه جوان و خدمتکار اصلی اسکلپیوس (خدای پزشکی) بود که مسئولیت پاکی و طریق زیست طولانی‌مدت (پزشکی پیشگیرانه) را بر عهده داشت. کلمه هایجین (به‌معنای بهداشت) نیز از نام این الهه گرفته شده است. الهه هایجیا در بسیاری از مجسمه‌سازی‌های کلاسیک به‌همراه ماری در دستان خود خلق شده است؛ مار، نماد پزشکی ایکلپیوسی بوده و مجسمه‌های الهه هایجیا در اکثر مراکز درمانی مهم در معابد اسکلپیوس قرار داشتند. دکتر جلال شیمشک و تیم او به کاوش‌ها در این منطقه ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید:
کشف مجسمه خدای یونانی با عمر 1700 ساله در استانبول نژاد سیکلوپ‌ ها در اساطیر یونان ؛ آیا غول‌های تک چشم واقعی بودند؟ ۵۸ واقعیت عجیب و ترسناک از اهرام مصر مگالودون، زندگی‌نامه مخوف‌ترین کوسه دریاها!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*